optimax 150 Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Hei , har en Spjærøykrysser som ligger i telt og har ligget der i tre år for litt oppussing/restaurering. Når jeg fikk henne så slipte jeg ned all gammel lakk og har deretter pøst på m linolje og terpentin. Ikke lakket utenpå. Det som har skjedd så er at teltet nok har vært for tett. Det er fullt av jordslag eller svartsopp i treverket. Prøvde å pusse i dag men pga at treverket nå har så mye olje i seg tetter slipepapiret seg med en gang. Og dette ser ut til å gå litt inn i treverket. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg lettest får henne lys og pen igjen.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 http://www.ferrobet.no/prod_bat.asp#blaved Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 (redigert) Tenkte jeg kunne legge ut litt bilder av restaureringsprosjektet :) Siste bildet er ca 1 år siden, nå er hele båten pusset ned og overbygg er oljet og lakket. Redigert 11.Mai.2015 av T/K Ternen (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Efre Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Ååååååååå.......NAIS!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Hei , har en Spjærøykrysser som ligger i telt og har ligget der i tre år for litt oppussing/restaurering. Når jeg fikk henne så slipte jeg ned all gammel lakk og har deretter pøst på m linolje og terpentin. Ikke lakket utenpå. Det som har skjedd så er at teltet nok har vært for tett. Det er fullt av jordslag eller svartsopp i treverket. Prøvde å pusse i dag men pga at treverket nå har så mye olje i seg tetter slipepapiret seg med en gang. Og dette ser ut til å gå litt inn i treverket. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg lettest får henne lys og pen igjen.. ?Når det gjelder linolje, så har den flotte egenskaper. Noe av det mer penetrerende. Klarer seg fint uten terpentinen, men har alltid i for lukta sin del. MEN. Sopp og råte har den lite og ingen beskyttelse for. Indirekte har den jo da den holder vann ute, men å tilsette noe middel kan være fornuftig. Ikke mye i dag som kan tilsettes i oljen, men gjøco har vel fremdeles sin og jotun har vel også noe for tilsetting i (olje)maling. Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Hei, legger ut en link til båten som jeg restaurerer: https://baatplassen.no/i/topic/118285-restaureringen-av-tollkrysseren-ternen/ Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Competizione Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Har startet oppussing av en 1978 Strandebarmer 18 fots plattgatter. Båten har vært i samme eie siden 1983 og jeg kjøpte den i fjor høst. Har skrapt båten ren for lakk og pusset over. Har 3 strøk med Hempel mahognybeis på skroget. (Denne gikk selvfølgelig ut av produksjon før jeg fikk kjøpt mer) Videre skal jeg mette skroget med 50/50 linolje og balsaterpentin. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Da var årets vårpuss startet :-) Etter fjorårets stressutsetting (slurv) ble det nedskraping av fordekk... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Skudenes Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Det blir så bra Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Competizione Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31104/img_3756.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Competizione Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Competizione Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.Juni.2015 Del på Facebook Svart 15.Juni.2015 Competizione; dette ble veldig bra, nydelig farve du har fått fram i treverket. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Competizione Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Takk. Takk. Det er 3 lag med mahogni beis før 10 strøk med 50/50 linolje og balsaterpentin, før det ble avsluttet med 5 strøk med International sin Schooner lakk. Total tidsbruk ble ca 55 timer. Det finnes ingen snarveier! Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Har ein 22 fot kravellbygd sjark, eg vurderer å sette den på land for å gå ordentleg over motor og montere ferskvannkjøling på denne ( 10hk sabb diesel). Vil da måtte ha båten ståande på land over litt tid, tenker at det er utfordrande å ha ein trebåt lenge på land uten at den tar skade av det. Treverket tørker opp og krymper med det resultat at spiker kan ryke av og at får lekasjer ved sjøsetting. Er det nokon som har tanker rundet dette? Nokon som har erfaring med trebåter og kva eg bør gjere for å få minst mulig problem. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Håper mange pynter opp havnene rundt om med vakre trebåter :-) Sitér dette innlegget Link to post
alvine Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 hei...jeg går og tenker på å kjøpe en uinnredet CA,35 fot....Båten er ellers tipp topp med nye dekk,mast,seil etc...Har dere noen tips om innredning? Sitér dette innlegget Link to post
alvine Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 her er det da veldig stille om dagen...hva har skjedd????????? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 På tur selvsagt.Sommer i dag...fineste dagen i året det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Sesongen over for Naley. https://www.facebook.com/cecilie.juell/videos/o.220666958065727/10153461172976163/?type=2&theater Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Efre Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 Ååååååå så drit da........... Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 (redigert) Ja det er no' dritt. Nå er vi i tenkeboksen om vi skal reparere eller bytte motor. Godt vi har Skudenes så vi kan komme oss på sjøen :-) Redigert 23.August.2015 av Skudenes (see edit history) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Efre Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Meg og en 65 år gammel dame koser oss på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.