jo--and Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Takk for tipsene begge to. Da er det bare å få handlet inn i morgen da, så får vi det gjort Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Noen som kjenner denne båttype? Nettop kjøpt og ønsker mer info Sitér dette innlegget Link to post
Runabout Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 noen som vet hva slags sparkel/kitt som man kan bruke i skruehullene isteden for treplugg, som er mulig å bruke over og under vannlinjen og ikke blir missfarget når man pensler over med mahognybeis? er slikt over hele båten fra før av så tenkte å gjøre det samme. Sitér dette innlegget _____/| _________//// \_______________| ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~ Link to post
MOW Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 noen som vet hva slags sparkel/kitt som man kan bruke i skruehullene isteden for treplugg, som er mulig å bruke over og under vannlinjen og ikke blir missfarget når man pensler over med mahognybeis? er slikt over hele båten fra før av så tenkte å gjøre det samme. tja jeg kan ikke garantere for kvaliteten, men jeg har selv kjøpt noe som heter: Aqua Clou Holzpaste Maghogni "Wood filler can be diluted with water" sier de ... 50g kostet 75DKK så det er ikke billig. Kjøpt på Stark kjeden i DK Produsent: www.clou.de ps: den finnes både i mørk og lys utgave. Jeg skal ikke bruke den i stedet for plugger, men til å tette lus med i dollboard.regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Kort spørsmål: Jeg holder på med å skrape fribordet på ei treskøyte ren for olje med varmluft og skrape. Er det veldig usunt å puste inn det her? Det lukter owatrol eller noe i den retningen. Clipper, linolje... Er ikke sikker. De er vel i bunn og grunn ganske like. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 (redigert) Hei du - mitt forslag er at du prøver å smøre den inn med et lag grønnsåpe i stedet for bruk av varmepistol - evt dekk den til med plastfolie - la stå til dagen etter og se om ikke oljen/lakken løsner lettere når du skraper. Hvis det virker, så får du en mye lettere og mere effektiv metode enn på bruke varmepistol og grønnsåpen er helt biologisk ufarlig Redigert 21.April.2016 av MOW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Hmmm. På en tidligere reketråler på 45 fot? Det er dagevis med skraping. Jeg takker for tipset, men det fungerer nok ikke på en båt på denne størrelsen om man ikke har veldig god tid eller veldig mye plastfolie. Jeg klarer litt over en m2 i timen. Og det er mange av de. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 plastfolie er billig og jeg klarte mere enn en m2 i timen da jeg skrapte huden og spantene innvendig på snekken... og jeg ville ikke anbefale deg å prøve denne metode hvis jeg ikke hadde erfaring med at den var effektiv.... btw: det med plastfolie er slett ikke nødvendig På min snekke var lakken nærmest brent inn i treet og krakelert flere steder - prøvde varmepistol og det var IKKE effektivt.PS. grønnsåpe er billig så det koster ikke mye å prøve det... Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Jeg ser at flere som har hatt båten lenge oppe har benytta en hvit primer for lettere å se hull, sprekker, og andre mistenkelige plasser under vannlinja. Hvilken primer vil dere anbefale? Det er tjære/black varnish/ ymse anna der nede, så det bør vel kanskje hefte på det meste. Jeg har en sølvblank/lillaaktig som jeg har brukt innvendig på tilsvarende underlag, men hvit hadde vært fint! Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Driver med første vårpussen på nyinnkjøpt båt og oppdaget noe merkelig glassfiber på babord og stybord side under/litt over vannlinjen på akterdekket. Er rundt 20-30 cm2 på hver side. Fjernet det med skrape, og treverket så heldigvis bra ut. Noen som har en idè til hva som kan være meningen? Tør jeg å "bare" prime og bunnstoffe, eller bør jeg legge glassfiber/epoksy over samme området? Legger ved noen bilder som illustrerer før og etter skraping. https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0439.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0481.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0491.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0492.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 https://youtu.be/nhEgZstEtxEEndelig på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Hei, jeg har en Rana 14.5 fot fra 60 talet.. Jeg har nå eg gammel sliten påhengsmotor, 6hk lang stamme som jeg ønsker å bytte ut med en nyere. Jeg lurer på hva som anbAlessandro, kan jeg slenge på en 8hk 4takter eller blir den for tung? Jeg vet den ikke er bygget for fart, men den står så høyt, kan det være at det er lang og ikke kort stamme som gjør at jeg ikke ser fram under fart?? Pinlig - denne så jeg ikke før idag! Du fikk visst ikke noe svar KarmaZ? Her viser den store svakheten med påhengs bak på en båt: Settet/trimmen blir helt gal! Dersom båten kommer opp i plan, endrer dette seg fullstendig, men som deplasementsbåt står båten "på ende" på grunn av at både motorvekt og førervekt er der bak. Dette blir selvsagt helt anderledes om man ordner seg med fjernkontroller på motoren, og sitter langt fremme, gjerne godt foran midten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 #4512 Gimlet. Det ser ut som en gammel rep av akterspeilet. På bilde 2 ser det ut som om bordene tidligere har glippet litt, det kan være en løsning å forsterke på baksiden med epoxy/glasssfiber for å være på en sikre siden. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 #4513 Nautilus222. For et smykke, gratulerer med sjøsetting :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
alvine Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 hei kjære trebåteiere....Har tenkt å nate om en 33 fot CA..Hva må jeg forvente av kostnad? er det vanskelig? Skal bruke Fein Multikutter. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Bilder alvine...bilder! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wallas Service Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Å bruke en multikutter vil jeg tro vil bli en svært langdryg jobb. Bedre om du bruker en overfres og freser bort natemassen. Multikutter eller et godt flattjern kan du bruke der du ellers ikke kommer til med overfresen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
hornsalt Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Hei! Er på sommerferie i Lavangen og har en Tante og Onkel her som har en gammel trebåt de tror er en ranaspissa på ca 15 fot. Den har stått lagret tørt på låven siden 1980. De tror den er fra ca 60-tallet. Er det noen som vet hva slags båt det er snakk om og om det er noe noen kunne ha interesse av å kjøpe? Båten skal være komplett men de vet ikke hvilken stand den er i nå. Den må nok uansett pusses opp før den kan sjøsettes. Hadde vært artig om noen visste noe om den:) Cecilie:) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Har en Rana 14.5 åpen robåt som jeg har oljet utvendig, og den er grønn innvendig. Den har begynt og flasse innvendig og man kan se områder med svart på utsiden. Jeg lurer på hvilken farge som er finest innvendig, tror ikke jeg orker og begynne og skrape inni og.. grønn er ikke pent, noen forslag?? :-) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Pinlig - denne så jeg ikke før idag! Du fikk visst ikke noe svar KarmaZ? Her viser den store svakheten med påhengs bak på en båt: Settet/trimmen blir helt gal! Dersom båten kommer opp i plan, endrer dette seg fullstendig, men som deplasementsbåt står båten "på ende" på grunn av at både motorvekt og førervekt er der bak. Dette blir selvsagt helt anderledes om man ordner seg med fjernkontroller på motoren, og sitter langt fremme, gjerne godt foran midten av båten. Har prøvd med en 9.9 2 takter, og det føltes utrygt på full gass. Gammel og skjør båt. Men jeg byttet pluggene på 6 hk, og nå går den faktisk helt ok :-) Sitér dette innlegget Link to post
Runabout Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 prosjekt. på vannet i løpet av sommeren (håper jeg) Sitér dette innlegget _____/| _________//// \_______________| ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~ Link to post
Nautilus222 Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 prosjekt. på vannet i løpet av sommeren (håper jeg) Flott båt du har, er det en Chris craft eller Hacker? Ser jo helt klart ut som du kan klare å komme deg på vannet i sommer ja ? hvor holder du tok?? Sitér dette innlegget Link to post
Runabout Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Flott båt du har, er det en Chris craft eller Hacker? Ser jo helt klart ut som du kan klare å komme deg på vannet i sommer ja hvor holder du tok?? Takk. Det er en Century Deluxe Utility fra 46. Bildet er fra før jeg pussa den helt ned. Jeg holder til i Oslo Sitér dette innlegget _____/| _________//// \_______________| ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~ Link to post
Nautilus222 Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 (redigert) Den ser helt fantastisk ut ? gleder meg til å se den på fjorden? Hva slags motor har du? Redigert 18.Juli.2016 av Nautilus222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runabout Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Den ser helt fantastisk ut gleder meg til å se den på fjorden Hva slags motor har du? Takk! Motoren er en graymarine fireball, flathead med 3 forgassere fra 47. Denn plukka jeg delvis fra hverandre for å lakke opp å fikse noe småtteri på. Sitér dette innlegget _____/| _________//// \_______________| ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.