Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei jeg er en nybegynner som akkurat har skaffet meg en seiljolle.

Jeg har ikke peiling men synes det ser ut som bommen er laget av noe limtre materiale og her har det begynt og vokse frem en langsgående sprekk (se bilde)

Denne vil jo få en del belastning når jeg er ute og seiler, noen tips til hva jeg skal bruke for og reparere dette ? Holder det med tec7 og en tvinge ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/64/64266/sprukken_bom.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/64/64266/1468995480.jpg

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei 

 

Har overtatt en gammel snekke av det jeg tror er en sørlandssnekke med marna 5 hk. Båten er fra 1956 og trenger en del kjærlighet. Det jeg tenker og gå i gang med nå er full restaurering av båten. Er ganske handy av meg,  men trebåt er helt nytt for meg. Det jeg lurer på er hvilke olje/lakk jeg skal bruke på skrog og dekk for og få den så fin som mulig etter alt er skrapt og pusset skikkelig. Treverket er relativt bra på den da den har vært lagret innendørs hvertfall de siste 20 årene. Meget takknemlig for alle tips og råd jeg kan for i forberedelse med dette prosjektet. 

Link to post
Båt80 skrev for 16 timer siden:

Hei 

 

Har overtatt en gammel snekke av det jeg tror er en sørlandssnekke med marna 5 hk. Båten er fra 1956 og trenger en del kjærlighet...

Hei! Å spørre en haug med trebåtfolk om hvilken olje en skal bruke er et ganske risky prosjekt! Alle har sin genuine supermetode, og svarer jeg for bråsikkert nå, kommer det en bøtteballett med andre som meiner noe anna.

Allikevel skal jeg driste meg til å svare.

1. Legg ut en håndfull ganske skarpe bilder av skrog over og under vannlinja, uttapå og inni (om den er olja og ikke malt innvendig). Ta bilder av bakkene - altså de små dekkene ved stevnene.

2. Prøv å gjøre deg opp en meining om hvordan båten er impregnert. (Lukt på den). Opprinnelig har den blitt behandla med linolje og / eller tjæreprodukter, men det er ikke sikkert det er så mye igjen av det.

3. Oppgi hvor du har båten. Ikke lokalisering, men litt i.f.t klima, ferskvann, sjø, frost og slikt.

 

Uten å ta med noen faktorer om hva som kan ha vært gjort med båten vil jeg anbefale et "owatrol-program". Dette går i prinsippet utpå å mette alt avskrapa, nedslipt trevirke i hud (skrog-borda) over vannlinja, skanbord/dollbord, og bakker, med en impregneringsolje (Owatrol D1). Den smører du på vått i vått, med en halvtimes mellomrom - noe som betyr at du bare går rundt og rundt om att og om att. Dette holder du på med til du er trøtt og går hjem for å sove, og så tar du til att dagen etterpå. På noen flater vil du se at det ikke er mulig å få mer inni, slik at du heller tørker av det som ikke tørker inn, mens andre flater fortsetter å suge og suge. Blir det for vått, holder det seg klebrig ganske lenge, så det er best å ikke ha på for mye. 

Under vannlinja, litt etter hva som er der, har vært der, smører du på ett eller anna kraftig - giftig - stoff. Blackfernis av den nye typen er kjent for å være litt tynn, men er laga av et ganske usunt asfaltprodukt som trenger godt inn. Boracol er et anna giftig stoff (det går rykter om at det er på vei til å bli faset ut). Er du lur kjøper du ei kanne av det så fort som mulig! Det kan for så vidt brukes over vannlinja også, ettersom det tar sopp. Svertesopp (svarte flekker, prikker) er stygt sjøl om det ikke er så farlig. Under vannlinja dekker du over det du har impregnert med med en primer. (Den må sjølsagt være tilpassa impregneringsstoffet, "kompatibel")

 

Over vannlinja, når owatrol D1 har tørka godt inni virket og overflata ser helt allright ut, slik at du tenker at båten godt kan være slik, skal du påføre et antall lag med owatrol D2. Denne olja er halvtørkende, altså herdes overflata slik at den virker tørr. Hinna som dannes er ikke fryktelig tjukk, ønskes det må du bruke et anna "program". Uansett anbefaler jeg å bare bruke owatrolprogrammet første gang, ettersom det impregnerer godt og trekker godt inn i trevirket. Ønsker du verdens vakreste gylne tjukke lag uttapå finnes det flere slike. Benarolje, Epifanes, Ravilakk og mye anna dyrt og ekslusivt. Dyrt er det uansett, men første året kan det være lurt å nøye seg med en hærskare tynne, penetrerende lag av tynne oljer nærmest for å ha ei såle.

 

Gjøco har et tilsvarende "program", likeledes Respect. Forskjellen er minimal. Impregneringsstoffene består av en blanding av linolje, terpentin eller whitespirit, og soppdreper. Dekklaget (D2, G2, osv) er en halvtørkende olje basert på kokt linolje og mye anna snacks. Kokt linolje er ikke rå linolje som er kokt, men tilsatt ett eller anna som de kokte inn i gamle dager.

 

I tillegg kan du anskaffe deg Owatrol penetrerende olje som du smører på metaller, gangjerna i roret (særlig om du har ytre ror), stilken, kjøl, osv.

 

Jeg har i mitt treårige trebåtoppussingsprosjekt brukt: Rå linolje, kokt linolje, owatrol d1 og d2, gjøco g1 og g2, respect 1 og 2, biltema båtlakk, amerikansk terpentin, kinesisk treolje (tung-olje), og sikkert mye anna - bare når det gjelder gjennomsiktige oljer!

 

Det er også interessant om det er mye blåmann (-geit) i båten, hvor det er blått eller svart. Om det er jernsøm eller kobbersøm, er også interessant.

 

Opprett en prosjekt-tråd og sett i gang. Det er ganske mange her inne som driver med, eller har drivi med, tilsvarende prosjekter. Uansett må du gi litt av deg sjøl, i hvert fall av båten din. Et bilde kan fortelle så uhyggelig mye som orda ikke klarer å formidle!

 

Lykke til!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei hei, nå skal jeg bli førstegangs båteier. Og det måtte selvfølgelig bli tresnekke :smiley:

Jeg skal hente den nå på fredagen og sette den rett på opplag. Har planer om å pusse opp hele båten. Noen av dere litt mer drevne trebåtentusiaster som har noen tips jeg bør ta med meg? 

 

Har også lyst å bygge et litt større overbygg, noen som har erfaring med det?

IMG_0695.PNG

Link to post

Gratulerer, og velkommen til Båtplassen. Fin snekke. Fortell litt om den da, og illustrer gjerne med bilder. Jeg ville ikke bygd større overbygg, jeg hadde heller skaffet meg en god kalesje. Den gjør samme nytten, og båtens opprinnelige design (som i dette tilfellet er fint) blir bevart.  Jeg hadde også brukt båten en del før jeg hadde landsatt den. Da lærer du båten å kjenne, og du utvikler et bedre skjønn på hva som bør forbedres. Overdriv ikke! Trebåtarbeid krever mye tid, og det er mange som går lei og selger halvferdige prosjekter. Lykke til!

Link to post
  • 4 uker senere...

Etter sommer puss med sju/åtte lag d2 so lekker det litt imellom nat og tre, har da regnet litt her på Sunnmøre siden sjø setting for 14 dager siden så det burde vel ha trutnet litt.. Gå over med d1 for å prøve å lukke det ? Ikke aktuelt å legge nytt nat når den ligger på sjøen ihvertfall. Tips?!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Ja... Et pågående problem det der. Miksen av mangel på tørkevær og lekkasjer gjør det komplisert. Jeg trur at du, om du klarer å legge noe absolutt tett oppå, og samtidig får lufta (så det tørker), må finne en olje eller lakk med større viskositet enn D2, G2, dekksolje eller slike. Blant de tjukkere oljene, som kanskje kan legge seg over de ørtynne sprekkene, er kanskje Benar den som er mest praktisk å få på nå. Jeg har brukt "Flügger: Natural Wood Trelakk Classic" av samme årsak som du skisserer. Den inneholder kinesisk olje, noe som gir den litt hardere og blankere finish. Om det var intelligent vil tida vise. Den er i alle fall ganske seig og litt tjukk, slik at den danner et fint og litt lysende ytre lag. Begge disse oljene (Regner Benar som en (1) olje, sjøl om du får den i blank, til edeltre og marint) skal normalt binde seg til D2 (om det er matta litt først). Om det oppstår noe miksmaks med natemassen aner jeg sjølsagt ikke noe om. Vanligvis er natemassen herda såpass mye på dette tidspunktet, og så lenge det ikke er snakk om penetrerende olje, impregnering eller noe slikt, bør det gå bra.

 

Å nate oppå gammal herda natemasse går dårlig, og andre produkter på tube eller patron, har jeg liten tru på. Så jeg trur du må dekke dekket med en seig/tjukk/viskøs saktetørkende olje/lakk.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Er bare en ting som hjelper dessverre, finne ut hvor det lekker og bytte ut natemassen på det området. Lekkasje betyr at natemassen har sluppet taket på en av sidene, som regel på et lite område.

Mulig du kan benytte produkter som "Captain Tolley", men er usikker på om det er basert på silikon. I så fall er du i problemer når du skal lakke nær dette senere.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Endelig er jeg eier en av en klassisk tresnekke, eller kogg, som vi kaller det her i Kragerø. Dette er en 23 fots båt, bygd i 1948 ved Aanensens båtbyggeri i Langesund. Det er nok ikke mange båter med lavere registreringsnummer enn H45 som ennå flyter. Alderen synes mest i skrogfasongen, den er slankere og smekrere enn de fleste nyere kogger. Bredden er ikke mer enn 200 cm.

Alt er relativt nylig renskrapt og owatrolisert, og alle bord originale. Dekk og overbygg er derimot bygd på midten av 90-tallet, og holder kanskje ikke helt samme bygge- og materialkvalitet som skroget. Men jeg klager ikke. Motoren er en Marna R2 fra 1969. Starter som en drøm og går som ei klokke. 

Lykke kan altså kjøpes, og kostet i dette tilfellet 20.000 kroner. 
 

baat1.jpg

baat2.jpg

Redigert av Marna_R2 (see edit history)
Link to post
Marna_R2 skrev for 5 timer siden:

Endelig er jeg eier en av en klassisk tresnekke, eller kogg, som vi kaller det her i Kragerø. Dette er en 23 fots båt, bygd i 1948 ved Aanensens båtbyggeri i Langesund. Det er nok ikke mange båter med lavere registreringsnummer enn H45 som ennå flyter. Alderen synes mest i skrogfasongen, den er slankere og smekrere enn de fleste nyere kogger. Bredden er ikke mer enn 200 cm.

Alt er relativt nylig renskrapt og owatrolisert, og alle bord originale. Dekk og overbygg er derimot bygd på midten av 90-tallet, og holder kanskje ikke helt samme bygge- og materialkvalitet som skroget. Men jeg klager ikke. Motoren er en Marna R2 fra 1969. Starter som en drøm og går som ei klokke. 

Lykke kan altså kjøpes, og kostet i dette tilfellet 20.000 kroner. 
 

baat1.jpg

baat2.jpg

Pent! Gratulerer! R2ene går jo virkelig som klokker og ?

Redigert av Toivo (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Nydelig båt! Praktfull! Det er altså så artig å ha ei slik lita snekke og dulle med og få til å skinne, og putre rundt i skjærgården med. Lykke, ja for all del!

Jeg hadde ei slik ei for ti år sida. At den er slank og grunn gjør at den bruker minimalt med drivstoff og går i sjøen som en båt skal, snor seg nærmest over bølgene med det store gode treroret. Alt er riktig på den båten der. 

 

Og, for all del; I land, på brygga, i marianaen, er det den som vekker oppsikt, det er den folk snur seg etter og lytter etter. Det er deg kystens folk uoppforda hilser på og lurer på motor og båt. 

 

Gratulerer!

Link to post

Takk for gode ord om båten min! Ja, det føles som et privilegium å få lov til å eie denne. Måtte jeg klare å holde den flytende i flere tiår framover. Alt ligger an til det, båten er potte tett og åpenbart særs stelt pent med i alle sine 69 år. 

Det er sant at den er ekstremt nøysom med drivstoffet. Maksfarten på seks–sju knop nåes ved godt under halvt gasspådrag. Jeg har ikke målt nøyaktig, men har inntrykk av at bensinforbruket er under en liter i timen. Så stikker den bare 45 centimeter, dette må være noe i nærheten av den optimale skrogfasongen for båttypen. Jeg har ikke greid å finne ut noe særlig om Aanensen i Langesund, men båtbyggerne der visste virkelig hva de gjorde. Det er en sann fryd hvordan den tar sjø og svære bølger fra nærgående, monstrøse plastbaljer (som det er altfor, altfor mange av i Kragerø i juli måned), båten skjærer rett igjennom og ler bare av bølgene. 

Link to post

Tilbake til mitt akter dekk, ved nærmere synsing so ser det ut til att det har vært lagt en tynn stripe silikon imellom svart nat for å tette.. Derfor owatrol d2 ikke har fått tette heilt kanskje?

Redigert; gjelder ikke alle plasser..

 

Lokale maxbo har noen forskjellige typer benar, . Men ingen flugger clipper.

https://www.maxbo.no/sok?query=benar

 

Men må jo da helst være noenlunde ok med d2 olje over benar neste år igjen

Kan forsøke å olje litt i morra med noe?

image.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Faren med å bruke silikon er at det dras utover ved sliping. Lakken vil ikke bite der det er silikon og du kan få "silikonøyne" på flaten.

Det bør benyttes Sikaflex, Tech-7 og tilsvarende polyuretan produkter. :smiley:

Onde tunger sier at silkon har ingenting å gjøre utenfor baderom. :giggle:

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev 15 minutes ago:

Faren med å bruke silikon er at det dras utover ved sliping. Lakken vil ikke bite der det er silikon og du kan få "silikonøyne" på flaten.

Det bør benyttes Sikaflex, Tech-7 og tilsvarende polyuretan produkter. :smiley:

Onde tunger sier at silkon har ingenting å gjøre utenfor baderom. :giggle:

 

 

 

Yes, har funnet ut av det ja, Gjort er gjort.. men å legge ny nat på sjøen går ikke med alt regnet som er her. Kan nok lakke ett eller to strøk før det høljer ned igjen på fredag. Noen vits i å ta ett strøk med d2 til :confused: eller noen annen maxbo lakk

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Jaha, da er vi endelig tilbake til der det starta, Furu. Du beskrev en båt som lå i sjøen med lekkasje i akterbakken (dekket). Jeg foreslo å prøve å legge på en tjukkere hel- eller halv-tørkende olje. Benar er mest brukt, men det finnes også veldig dyre produkter som dette de har på Colin Archer-skøyter, coelan eller extremcoat. Dette siste bygger skikt på opptil en millimeter. Nå er jo du i en situasjon der du må forberede deg på å nate alt på nytt. Med fresing av de gamle natespora og ilegg av noe ikke heftende i bunnen av sporet. 

 

Jeg har satt meg skikkelig inn i alle slike fenomener og problemer med tetting av båt, men det er ikke der du er nå. Nå er det vått, og vått vil det være ei stund framover. Om du vil ha det tørt baki der denne sommeren har du to valg. Enten legger du ettelleranna oppå som hindrer at det kommer mer regn på det, og setter på varme under, med lufting sånn at det ikke dannes kondensasjon under det du har dekka med. Eller så venter du til det blir tørkevær om en eller to eller tre uker. Jeg trur du likegodt bør la det være vått, være klar over det, slik at du får tørka det godt til vinteren, og så ta det skikkelig til våren igjen.

 

Når du så skal nate på nytt igjen er det ikke så fryktelig vanskelig:

 

1. Du må få av den gamle natemassen (ettersom det er silikon på den ene sida, løsner den sikkert lett). Ellers er det om å gjøre å finne noe som egner seg, kniver, skraper og alskens spesialredskaper.

2. Du må frese et nytt og litt bredere spor slik at du kommer inn til nytt ved. Der det gamle produktet har vært kommer ikke det nye stoffet til å hefte seg. Det skal ikke store glipa til før vannet trekker nedi, og har det først blitt vått, suger det som en svamp.

3. Etter at du har frest må du prime trevirket med noe som er spesialtilpassa det stoffet som er aktivt i natestoffet. Dette er organisk kjemi, så da må du bare stole på kjemikerne hos Bostik, Relekta, eller hvilken produsent du velger. Om du går i en velutstyrt byggevareforretning ser du at det auler med spesialprodukter til liming og fuging av tørre byggestoffer på landjorda. Det finnes sjølsagt en vrimmel av marine produkter også. Alle de du skal bruke heter noe som indikerer at du skal bruke dem.

4. Natestoff. Jeg bruker Simson Deck Caulk. Det er produsert av, eller distribueres av, Bostik. De har det på alle seriøse båttstyrsbutikker. 

 

 

"BOSTIK SIMSON DC (Deck Caulk) marine sealant

Proven, exceptionally strong adhesives and sealants in a base of high quality MS polymer (modified silane polymer). SIMSON DC (Deck Caulk) belongs in the product line MSR, that has be specially developed by the manufacturer BOSTIK for boatbuilding.

Because of its high elongation and good UV resistance SIMSON DC is exceptionally well suited for the sealing of teak decks.The product is free of silicone, isocyanates and solvents and thus sandable and paintable.

 

http://www.toplicht.de/en/shop/bootsbaumaterial/dichtstoff-klebstoff-und-leim/simson/bostik-simson-dc-deck-caulk

 

Som du ser inneholder det ikke fnugg av silikon. Silikon avviser vann, men det limer ikke til trevirke i noen særlig grad, og det er for fast til at det klarer å følge bevegelsene i trevirket. (Det skal ikke store bevegelsen til før det slipper). Ettersom jeg ikke er kjemiker aner jeg ikke hva modified silane polymer er annet enn at det fungerer særdeles godt. Stoffet limer seg og nærmest fusjonerer med treoverflata, men går ikke nevneverdig inn i den slik at det er en enkel sak å slipe den ned. Den herder ganske fort i overflata slik at den er passe tørr på passe tid. Stoffet er, for meg, like mirakuløst som at vinterdekk uten pigger holder bilen på veien på hardpakka snø - eller at et Boeing 747 faktisk kan fly. Slike ting som natemasse, vinterdekk eller aerodynamikk er ikke saker som vi behøver å meine så mye om. Det er ingen smakssak. Polyuretan er en samlebetegnelse for en enorm mengde av stoffer til enorme mengder av anvendelser. Vi er brukere og kunder, markedet, og bruker det som heter noe som forteller oss at vi skal bruke det. Og vi bruker stoffer som leveres av seriøse produsenter som havner i volkswagenske erstatningssøksmål om de feilinformerer.

5. Om du bruker fresemåten må du altså legge ett eller anna i bunnen av natesporet, slik at natemassen bare limer mot sidene og ikke nedi også. Du kan sjølsagt legge nye staver, eller ta av de stavene du har og høvle dem på sidene i en avretter.

6. Så nater du.

7. Og sliper.

8. Og oljer med noe som passer til natestoffet og trevirket, luftfuktighet og temperatur, men det kan du sikkert alt om.

 

I august 2017 anbefaler jeg at du bare lever med et lekk bakdekk. Sånn er (båt-)livet!

 

Lykke til! 

 

 

Link to post

Jeg er på utkikk etter min første trebåt nå. Så håper at neste sommer at jeg har min egen båt på vannet som jeg kan overnatte i og bo i flere dager/uker.  Er mye inne på finn.no om dagen å kikker. 

 

Kikket litt på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75767438     ser ut som en fin båt som trenger litt jobb, men ikke så alt for mye. 

Link to post
skips gutten skrev for 7 timer siden:

Jeg er på utkikk etter min første trebåt nå. Så håper at neste sommer at jeg har min egen båt på vannet som jeg kan overnatte i og bo i flere dager/uker.  

Hei! Trebåt er helt "sykt" billig for tida. Det betyr at du kan velge og vrake. Generelt vil jeg gi deg følgende råd: Jeg anbefaler deg at du finner ut om når motoren ble overhalt sist, og tilstanden til den. Det kan også være lurt å forsikre seg om at båten har vært i bruk nylig. Deretter kommer sjølsagt skroget, og så overbygninger, dekk og slikt. Å måtte overhale motoren eller skifte ut slitedeler på den er svært dyrt, slik at 20 000 fort blir femti. Å slite med lekkasjer i skrog fordi båten har vært på land lenge, eller er tetta med uhumske midler, kan slite på lykkefølelsen og skape unødige nattlige bekymringer. Ettersom det er så mange båter ute på markedet, kan det også være lurt å finne en båt ikke langt unna der du bor. Dette både mht transport og kontakt med forrige eier (til konsultasjon og samtale, ikke syt og klage).

Den båten du viser til fra Finn ser helt ok ut, og har de tingene en finner i båter som er brukt av folk som liker trebåt. Altså lite elektronikk og normalt utstyr.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...