Dalton Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Ikke spesielt aktuell problemstilling for meg, da. Er ikke mye salt i det vannet som er under båten, heller. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nedgård Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Har noen nevnt Br. Adolfsen Båtbyggeri på Hvaler? Nedgården, Søndre Sandøy. www.brabat.no Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Er det noen som "jobber" med lista over båtbyggerier? Vil nevne Jørgen johansen som bygget båter i Lillesand. (Vallesverd). Mener og huske han bygget 1100 båter sånn omtrent. I Lillesand tøffer det fremdeles mange båter rundt, som Jørgen bygget. Selv om det er mange år siden han gikk bort. Sønn til Jørgen hette Arne og bygget også noen. Sønn til Arne heter Knut Jørgen og har bygget litt mindre båter på "hobby" basis og var mannen som hjalp meg med mitt prosjekt. Redigert 14.September.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Er det noen som "jobber" med lista over båtbyggerier? Vi hadde en runde helt i begynnelsen av denne tråden med liste over norske båtbyggere. Så vi tar fortsatt imot nye oppdateringer... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Tenkte helst på om det var noen som satt innspillene sammen til en liste, eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 ornes båtbyggeri i urnes http://www.ornes-baatbyggeri.no/ Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Ja, jeg har planer om å lage en liste... Vil også prøve å finne ut hvile av disse som bygde trebåter (siden dette er en trebåttråd) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 ornes driver mykje med tre Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Frank M Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 sjekk autodb kode 978449. denne skøyta hadde bra motor. spørs om den er konservert når den ble tatt opp. men prisen var no riktig i allefall for den rette:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Den samme skøyta ligger til salgs på FINN...men der er prisen 60.000 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17997349 Mot 15.000 autodb.... http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.w...482.43266151354 Så da kan en jo velge om en vil betale 60 eller 15... Redigert 14.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
amanda_3 Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Annonsen laget før og etter heving? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 (redigert) Annonsen laget før og etter heving? Den har tydeligvis hatt seg en dukkert ja...står ingen ting om det i annonsen på FINN Den har vært til salgs på FINN siden tidlig i sommer, så nå haster det vel med å bli kvitt båten... Regner med han selger den for 5000,- Sikkert bare glad for å bli kvitt den Redigert 14.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
amanda_3 Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Skuta ble hevet for ikke så lenge siden og lå en stund under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 I dag skal 'Amalie' forlate sitt rette element, og bli hagebåt for vinteren. Jeg er like nervøs hver gang jeg må stå og se på at båten blir løftet ut av vannet... skummelt Men hvis alt går bra er skuta hjemme utpå kvelden, og da kan del to av båtsesongen begynne. Selv i innlandet har vi trebåteiere en 365 dagers båtsesong, forskjellen er bare at halvparten tilbringes på land. Nå begynner dager med renhold, pussing, lakking, ombygging, restaurering, grubling, kaffedrikking, stilling av masse dumme spørsmål her på vårt vidunderlige forum... Det er herlig med trebåt!!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nedgård Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Den blå skøyta ble hevet ja. han fikk ca 130 000 NORSKE KRONER fra forsikringsselskapet!!!! mot at han hevet og fjerna den selv Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 brenner den vel.... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Selv i innlandet har vi trebåteiere en 365 dagers båtsesong, forskjellen er bare at halvparten tilbringes på land. Nå begynner dager med renhold, pussing, lakking, ombygging, restaurering, grubling, kaffedrikking, stilling av masse dumme spørsmål her på vårt vidunderlige forum... Det er herlig med trebåt!!! Ja, det er herlig med trebåt.... Men jeg lurer på hvordan det går med trebåter som ligger så store deler av året på land. Innlandsklima er jo også mye tørrere en hva tilfelle er her på vestlandet. Her på vestlandet blir vi jo "hjernevasket" med snakk om at trebåte skal ligge på land så kort tid som mulig. Maks 2-3 uker for vårpuss. Ellers kan jeg jo si at jeg har fått et helt nytt syn på dette med å "heise" båten på land etter å ha fulgt med drama rundt Toppis og hans Furuholmen. Kommer nok til å følge ekstra godt med når båten min skal heises på land en gang på nyåret. Så gleder vi oss til å følge med deg Dalton og din kjære Amalie utover høsten og vinteren. Den blå skøyta ble hevet ja. han fikk ca 130 000 NORSKE KRONER fra forsikringsselskapet!!!! mot at han hevet og fjerna den selv Utrolig!! Da synes jeg han skal være glad om noen er villig til å overta skøyta helt vederlagsfritt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Men jeg lurer på hvordan det går med trebåter som ligger så store deler av året på land. Innlandsklima er jo også mye tørrere en hva tilfelle er her på vestlandet.Her på vestlandet blir vi jo "hjernevasket" med snakk om at trebåte skal ligge på land så kort tid som mulig. Maks 2-3 uker for vårpuss. Her ved Randsfjorden er det landligge fra oktober og til slutten av mai . Er det noe rart jeg ser positivt på global oppvarming Men seriøst, båten tas opp i overgangen september-oktober slik at endel av fuktigheten rekker å tørke før kulda kommer. Når det blir kuldegrader er det ingen fare for råte, og den tørre lufta her om vinteren gjør at båten tørker svært sakte slik at sprekking heller ikke er noe problem. Den verste tida er faktisk fra starten av mai til fjorden får høy nok vannstand(tappes mye om vinteren) til at havna blir dyp nok. Da er det gjerne så varmt at treverket kan sprekke. Du kan tro jeg misunner dere kystboere som kan ha båten på vannet hele året. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Du kan tro jeg misunner dere kystboere som kan ha båten på vannet hele året. Det er jo bare å søke politisk asylt... å bli båtflyktning... Det med frosten hadde jeg ikke tenkt på, men frost er jo en god konserveringsmetode. Nesten som å ha båten i fryseren. Ellers må jeg få dele med dere en teknikk for tetting av trebåter, som jeg aldri har hørt om før. Var en tur innom en ung kar som har ettablert seg som en lokal trebåtguru her på disse kanter. Han kunne fortelle at det beste tettningmiddelet han kunne annbale var ren sement...!!! Sement og vann, og gjærne litt tjære. Bedre tettningsmiddel fantes ikke i følge hans mening..... Redigert 15.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Sement??? Har den fyren papir på at han er normal? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Det skal jeg ikke utale meg om, men at han vet hva han holder på med, er det ingen tvil om... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Sement er vel ikke det mest fleksible stoffet i verden, og vi har jo alle fått inn nesten med morsmelka at skal vi tette en trebåt så MÅ det vi tetter med være mykt og fleksibelt. Kan du ikke få denne fyren inn her på forumet, slik at han kan forklare litt om denne teknikken? Alltid moro å lære noe nytt Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Jeg får ta en ny prat med han. Men det han mente var kluet er at de andre tettningmiddlene som fantes ikke festet seg på grunn av fukt. Mens sementen festet seg selv om ikke skroget er tørt. Jeg er ingen murer, men det kan jo være at sementen er mer fleksibel når den ikke er blandet med sand... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
lundberg Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 (redigert) Sement är vanligt att tetta med under vattenlinjen efter att man har drevat. En del blandar med ren tjära o en del med vatten Jag vet ikke vilket som är att föredra. Ett annat sett är o blanda tjära med zinkvitt i pulver det tar lite längre att torka men blir inte så hårt som när man använder sement. Ang hårdhet så skall man nog inte bekymra sig så mycke om man inte fyller hela fogen utan bara har det som toppskikt efter drev fex. Se bara på beck som e brukt i edruliga tider det e ju hårt som sten när det kalnat Redigert 15.September.2009 av lundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Hehe...ja jeg glemte å ta men den viktige detajen om at dette selvsagt var en metode som ble brukt for å forsegle båter som først er tjæredrevet. Altså ikke noen en bruker som eneste tettning middel. Denne metoden er derfor heller ikke så aktuell å bruke på klinkbygde båter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.