Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei, jeg har en Rana 14.5 fot fra 60 talet.. Jeg har nå eg gammel sliten påhengsmotor, 6hk lang stamme som jeg ønsker å bytte ut med en nyere.

 

Jeg lurer på hva som anbAlessandro, kan jeg slenge på en 8hk 4takter eller blir den for tung? Jeg vet den ikke er bygget for fart, men den står så høyt, kan det være at det er lang og ikke kort stamme som gjør at jeg ikke ser fram under fart??

Link to post
Share on other sites

"Snekken" er nok den eneste norske Arendalssnekke som nå putrer rundt i det Sydfynske øhav. Transporten var alt for dyr i forhold til båtens verdi men det gikk fint å frakte hende her ned på en dobbeltbuggy trailer.

 

Etter at jeg først hadde kjøleproblemer hvor motoren kokte pga tilstoppede vannkjølingskanaler og dernest et løst svinghjul ( så det hørte ut som den verste rådebank ) gjenstår det nå å få ny exhaust på plass i neste uke (nå blir man litt kvalm når den kjøres mot vinden og lydnivået er alt for høyt).

 

Deretter vil jeg prøve å se om det er forvillet seg noen taskekrabber ned her så har noen gode treteiner som jeg håper å få ut i løpet av 14 dager. :pray:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/62_1147674048.jpg---- bildet viser Snekken på Toke før den kom sydpå

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hvorfor ble den her tråd sååå passiv? Jeg nøt å lese Champagne, Wasco, ++ alle der andre "gale" trebåtsfolks innlegg...( har lest her en side!)

Er det ikke flere trebåtsentusiaster tilbake i Norge eller er alle "fløyet" til en annen website? Jeg håper da ikke at de alle er reist til Sverige og trebåtsakuten?? :giggle::nonod::lipseal: 

Her i flatlandet DK er det dog ikke mange gode,smukke trebåter som pynter i havnene lengre - i min hjemhavn er det vel i liten håndfull trebåter ut av ca 2-300 lytbåter. Men når jeg er i Norge ser jeg mange flere - senest i Kragerø lå det flere snekker i sentrum (havn) av byen men det så nesten ut som de var plantet der av turistsjefen i kommunen.... :confused::rolleyes::sweat::giggle: 

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at jeg prøver å skrive mest mulig i "egen" prosjekttråd er at det er nesten umulig å finne igjen noe i slike kjempetråder. Jeg betrakter først og fremst Båtplassen som en kunnskapsbank og en plass for utveksling av tanker og ideer. Jeg kunne tenkt meg en ytterligere systematisering av tema og emne, eller en annen måte å søke info på, men det er ikke min bisniss, så slik det er nå gjør jeg det på den måten. Hadde jeg lagt inn noe her hadde jeg nok ikke funni det att!

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at jeg prøver å skrive mest mulig i "egen" prosjekttråd er at det er nesten umulig å finne igjen noe i slike kjempetråder. Jeg betrakter først og fremst Båtplassen som en kunnskapsbank og en plass for utveksling av tanker og ideer. Jeg kunne tenkt meg en ytterligere systematisering av tema og emne, eller en annen måte å søke info på, men det er ikke min bisniss, så slik det er nå gjør jeg det på den måten. Hadde jeg lagt inn noe her hadde jeg nok ikke funni det att!

Jeg kan godt følge ditt resonement og synes også selve denne tråd er alt for uoverskuelig. Har dog prøvet å ta ctrl-c og ctrl-v på en del av det jeg regner med å kunne bruke på Snekken... hvis jeg da kunne finne det igjen på min egen pc.. får heller lete mere :giggle:  - Jeg må innrømme at et hovedemne som "Alt om trebåter" på baatplassen hadde vært godt for os merkelige trebåtsfolk :ghost::giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Først støvsuger med børste

Så tack rag

 

Tack rag er en slags klut som er insatt med en eller annen klebrig guffe som binder seg til støv uten å legge igjen noen kjemikalier. Jeg var så heldig å få bomme noen fra jobben til broder'n, men det finnes i et utall varianter og diy. Google er din venn. Her er et eksempel: http://www.amazon.com/Surgical-Blue-Premium-Tack-Rags/dp/B001YJFYE8

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...