Jump to content

Prosjekt: Enda ein Glen-l Squirt. (10 fot)


dastunt

Recommended Posts

Stemmer det. Epoxy med kvit tilsettningsstoff fra west. Men sliter med luftbobler i natene (noken tips?).

Blir og mykje epoxygris! Så vil finne ein natemasse på tube.

Har forstått det slik att eg bør bruke ein hard natemasse når det skal dekkast med epoxy etterpå.

Er det noken der ute som kan anbefale natemasse til mitt bruk? :flag_bp:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Epoxy med kvit tilsettningsstoff fra west. Men sliter med luftbobler i natene (noken tips?).

Blir og mykje epoxygris! Så vil finne ein natemasse på tube.

Har forstått det slik att eg bør bruke ein hard natemasse når det skal dekkast med epoxy etterpå.

Er det noken der ute som kan anbefale natemasse til mitt bruk? :flag_bp:

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/9073-natemasse-for-teakdekk/

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Epoxy med kvit tilsettningsstoff fra west. Men sliter med luftbobler i natene (noken tips?).

...

 

Bruk en utbrettet binders eller en tynn spiker for å dra gjennom natene med for å punktere bobler 10-15 minutt etter at de er lagt. Katetersprøyter (50 ml) er fine til å legge epoksynater med. Bruker du noe for å gjøre spoksyen mindre flytende?

 

Fordelen med å bruke epoksy til natene er jo at overflatebehandling og lakk ikke reagerer med natene.

Link to post
Share on other sites

Bruk en utbrettet binders eller en tynn spiker for å dra gjennom natene med for å punktere bobler 10-15 minutt etter at de er lagt. Katetersprøyter (50 ml) er fine til å legge epoksynater med. Bruker du noe for å gjøre spoksyen mindre flytende?

 

Fordelen med å bruke epoksy til natene er jo at overflatebehandling og lakk ikke reagerer med natene.

 

Har laga ein del prøver fra før og har prøvd å dra gjennom med ei nål, men likevel blir det bobler i epoxyen. Finner nok ein teknikk på det til slutt. Tilsatte microfiber fra west i noken av prøvane. Da blir fugene lysegule...

 

Leiter etter denne type lanterne:

Noken som kan komme med ein link? Helst norsk side :flag_bp:

 

pic85921.jpg

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Mikrofiber tror jeg er et dårlig valg i fuger da det også fungerer som bindevev. Jeg innbiller meg at jeg brukte "colloidal silica" som tilsetning (påvirker viskositeten) da jeg natet denne motorluka. Muligens var det bare farge som ble tilsatt.

 

hat_caul.JPG

 

Mer flytende blanding gjør at boblene lettere kollapser eller når overflaten. Samtidig blir det mer pes med sliping da du må slipe ren epoksy....

 

dust.JPG

Link to post
Share on other sites

Noe av hemmeligheten for å unngå luftbobler er å forsøke å blande harpiks og herder uten å røre inn luft. Dvs å røre sammen blandingen med saaakte bevegelser og heller bruke 2 minutter ekstra på røringen. Ett annet triks enkelte bruker er å varme opp herder og harpiks før det blandes, slik at den blir mindre tyktflytende og luftboblene stiger lett opp. Vær imidlertid oppmerksom på at "pot-life" synker raskt når du varmer epoxyen opp, så ha en plan for å fylle fugene raskt.

Har sett at enkelte bruker plastposer hvor de klipper av ett hjørne og fyller fugene etter kakepyntings-prinsippet. Da kan man jobbe ganske raskt.

På dette er det greit å bruke Svas Epoxy, som har potlife på ca 45 minutter.

 

Når jeg på ett eller annet tidspunkt kommer dit at jeg skal fuge mitt dekk, har jeg planlagt å bruke det svakt gulnede fyllstoffet West selger, og som er beregnet nettopp til fuging.

Hvorfor den gulbrune fargen.... Gamle runaboat'er hadde som regel ikke svart fuge. De ble fuget mellom bordingene med kritt. Når man så dro på ørten strøk med linolje og lakk, sugde krittet til seg oljen. De er derfor ikke helt hvite, men mere dempet gulbrun. Det synes jeg er ganske sprekt :cool:

 

Sjarmen med å bygge selv er at man gjør akkurat som man selv vil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei! Motor har eg ikkje funnet enda. Hadde selfølgelig vert kjekt å hatt ein gammel klassiker bakpå hekken, men med min motorkunnskaper kvir eg meg på det. Vil ha noke som fungerer og starter på første draget! Så leiter etter 20 hk 2 takt som eg trur hadde passet fint på den. Kan jo alltids bytte den ut seinare.

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Da var siste lag epoxy komt på innsida av båten. Neste blir å høvle ned sidene så dekket får rette buen. Så blir det å snu båten og sparkle og male skroget. Har tenkt å bruke jotun antipest som grunning og jotun toppgloss (må male med pensel eller rulle da eg ikkje har kompressor som er god nok til sprøyte). Det blir "kvitt" skrog men fargetone er ikkje bestemt enda. :flag_bp:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Heisann båtfolk! :flag_bp: Har begynt å tenke på korleis eg skal løyse overgangen mellom dekk og skrog.

Veit det er muleg å få tak rustfrie lister til dette formålet, men må bestillast fra utlandet om eg ikkje tar heilt feil?

 

Her er ein ide. Vil dette fungere i praksis? Er det enklare og beire måter å få dette til på?

 

dekk_1.jpg

 

dekk_2.jpg

 

dekk_3.jpg

 

altså legge dekket, frese ut spor, lime inn mahognylekt og høvle den ned til rette buen.

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...