Jump to content

Prosjekt: Enda ein Glen-l Squirt. (10 fot)


dastunt

Recommended Posts

Som ein ser på bildet har eg no høvla ned sider og rammeverk for og få rette buen på dekket.

akterspeilet har eg runda meir en det som er på tegninga for å få litt meir "barrelback look"

Det hadde selvfølegleg vert lettare med tanke på avsluttinga mellom skrog og dekk å hatt rette hjørner,

men håper det vil gå fint slik. :flag_bp: no er det helg :drink:

 

img_1756.jpg

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det spørs veldig hva du skal sparkle.

Den glassfibersparkelen er veldig grov. Masse fiber i den. Som det står i teksten er den tiltenkt å tett hull osv. Dvs hull med litt størrelse på.

Jeg har brukt både denne og Biltemas finsparkel.

Skal du sparkle igjen noen små skruehull, riper og annet småtteri så bruk finsparkelen istedenfor. Mye enklere å jobbe med. Skal du sparkle på noe som allerede er forseglet med Epoxy? Da er det mulig du heller bør kjøpe epoxy-sparkel eller lage din egen med epoxy og mikroballonger. Sparkel basert på polyester e.l. griper ikke så godt i epoxy.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setet : Eg vil att setene skal gå an og ta ut og inn av båten. Benken er laget så den passer ned i ramma med

noken millimeter klaring på kvar side. Ryggen blir samme prinsippet, men i tillegg festa med to lukelåser på baksida. :smiley:

 

img_1777.jpg

 

img_1767.jpg

 

img_1779.jpg

 

img_1784.jpg

 

img_1802.jpg

 

Satser på og få snu båten lørdag. Så blir det pussing og sparkling til veka. Håper på og få lagt første strøka med grunning neste helg.

Maling og grunning er bestillt. Jotun Antipest og Topgloss (kode 8096)

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Hei Gutter, ser dere begynner å bli ferdige med bunnplatene til benken. Dere bør bore en del hull i platene litt jevnt fordelt før dere smører dem med epoxy og legger på skumgummi. Da har luften en vei å ta når dere setter dere på putene. Hvis ikke vil dere få "blåselyd" mens overtrykket inne i puta må presse seg ut gjennom sømmer osv. Bare ett lite tips :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann :flag_bp: Eg har no pussa og sparkla den siste veka. Båten begynder å bli klar for maling, men antipesten og topglossen har enda ikkje dukka opp :headbang: No har eg vert så heldig og fått tak i ein

ubrukt Yamaha 2-takt 2002 mod. m\elstart og autolube til ein hyggelig pris. Kjem til og prøvemontere motoren i kveld. Bilder kjem :thumbsup:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

...og vi venter utålmodig... :cool:

 

Blir bra dette her.

Har du kjøpt samme "classic Mini" hengslene som jeg har til luka di? Husker ikke helt hvem jeg tipset. Har myst litt på hvordan jeg skal få festet hengslene på en grei måte til lukeramma, samt tittet litt etter lukelås. Har du kommet noe lenger på det du. Jeg rapper så gjerne gode ideer :lol:

 

Hvilke farger har du lagt opp til på skroget?

 

Og hvor stor motor har du skaffet?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Honduras! :smiley: Glemte å nevne det er ein 20 hk. Ja det var meg du tipsa om dei hengslene! Eg laga ein kopi av luka\dekket av skarpmaterialer og monterte hengslene på den for og sjå. Meiner å hukse att eg kun fekk festa hengsla med den ytterste mutteren. Tok noken bilder den gangen, skal sjå om eg finner dei og legge dei ut. Under luka mi skal cd-spelaren henge. Så eg har ikkje plass til ein stor lukelås. Min ide er å feste ein dørkring Link i framkant av luka og "låse" den med 2 kjøkkenskapmagneter. Fargen på skroget blir 8096 skumhvit (joun toppgloss)

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet hvis du skal bruke magnetlåsing er å kjøpe neodym-magneter på bl.a. Clas Ohlson. De selger noen pakker med magneter i forskjellig størrelse. Koster ikke så mange kronene. Har bygget noen modellfly hvor jeg har brukt slike magneter til å holde fast canopy, og de er mye sterkere enn kjøkkenskapmagneter. Da kan du forsenke ett lite hull i karmene og støpe inn ett par stoppskiver og magneter i hver sin karm med epoxy. Blir nesten ikke synlig, og de holder fantastisk godt i forhold til størrelsen. Må nesten ut og se på den løsningen selv.... :cool:

 

Når det gjelder hengslene har jeg kommet til akkurat samme resultat. Ytteste bolten er grei, men den nærmest hengslepunktet havner "midt i ramma". Man kan selvsagt bore ett hull i dekket, fylle det med epoksy og sette hengslet på plass når dekket er ferdig. Men det blir en veldig permanent løsning. Alternativ 2 er vel å bytte ut bolten med en lengre bolt som kan gå gjennom hele rammen og feste med en mutter helt under. Eller kappe ned ramma akkurat der mutteren kommer.

 

Finner sikkert en grei løsning, blir bare litt ekstra tenking hvis man skal få det pent.

 

Ser du holder til i Førde i S&F. Var i Ulvik i våres og hentet en 1958 Jonson 18Hk som nok er den jeg skal forsøke å sette på min båt :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en bruker her på BP, mener det er "Rago", som har ett Yamahasymbol i avataren sin. Han mener jeg har god greie på Yamaha. Hvis ikke kan du jo som KF sier lage en ny tråd med bilde av motor og plugg, og sjekke hvilke bokser som kan passe.

Guttungen har en 40hk Yamaha fra -86, hvor tidligere eier har montert en nyere boks som sikkert har hatt "feil" kontakt. Så de har klippet bort begge kontaktene og dratt kabelen helt inn i motor og koblet direkte. Er ikke å anbefale da man ikke kan få løs motor fra båten uten å koble av alt igjen. Men en nødløsning er det jo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...