Jump to content

Prosjekt: Enda ein Glen-l Squirt. (10 fot)


dastunt

Recommended Posts

Men har du tengt å bruke 6mm finer og 6mm maghongny? jeg brukte 4mm finerplater og 2 mm mahoney. Dette var rikelig i forhold til styrken, jeg kan sakten gå på dekket. Hvis du har tengt å bruke så tykk mahogney så holder det med 2 mm finer under...

 

Overgangen mellom dekk og skrog lot jeg bare mahogneyen gå helt ut uten noen list. Jeg har trokket hvitfargen inn 2 cm. Dette gjorde en del for å markere skroglinjene....

 

Husk det er en liten båt, når den skal beundres av andre så blir det for det meste ovenfra....

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg tenkt til å bruke 6mm kryssfiner og toppe med 2.8mm mahogny fra finerfabrikken. Sjekk prosjektet til Amalie36. Han felte og inn en list i overgangen slik du har skissert. Er vel den mest gangbare metoden hvis du ikke skal legge på list.

Når det er sagt får du tak i syrefast list her på berget også. Har sett noen har brukt det, men husker ikke helt hvem i øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

...

 

altså legge dekket, frese ut spor, lime inn mahognylekt og høvle den ned til rette buen.

 

Hvorfor ikke sette på mahogny/ heltrelekten før du legger dekket? Da slipper du å frese spor til den etterpå. Om du har for lite skruhold i relingen går det fint an å laminere inn ekstra på innsiden (mellom rammene).

 

Jeg skal forøvrig legge meg dette på minnet så jeg slipper synlig endeved fra x-finer når jeg kommer dit selv.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst. Takk for rask og god tilbakemelding! :smiley:

 

Men har du tengt å bruke 6mm finer og 6mm maghongny?

 

 

Det var det eg tenkte for å få nok styrke, men siden du seie det holder med 4+2 mm så går eg nok for 4 mm x-finer og mellom 2 og 5mm mahogny.

 

 

Hvorfor ikke sette på mahogny/ heltrelekten før du legger dekket? Da slipper du å frese spor til den etterpå. Om du har for lite skruhold i relingen går det fint an å laminere inn ekstra på innsiden (mellom rammene).

 

 

Vert inne på den tanken og! Blir kanske enklare det. Skal sjå på saken.

 

Får ta ein telefon til werner og høyre kva dei har. Takk kent!!

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen! Her kjem ei lita oppdatering. Har berre fått eit par tima effektiv jobbing på båten denne veka :worry:

 

Det er fekk gjort var å lime fast motorbrønnplata. Godt fornøgd med resultatet :drink:

Det skal på eit par lag klarlakk til slutt.

 

img_5109.jpg

 

img_5114.jpg

 

Onkelen min har dreia flaggstang i mahogny til squirten. Første strøk med lakk er komt på:

 

img_5111.jpg

 

Forhåpentlegvis får eg to-tre kvelder på båten til veka :flag_bp:

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Takktakk! :cheers_wine:

Til no har det gått med ca 230-250 timer, men skulle eg gjort det ein gang til hadde det sikkert tatt halvparten av tida. Det er føste båten eg bygger så alt blir dobbelsjekka ++ før det blir limt. Så tar det tid å lære seg bruken av epoxy.

Plassen ja... :worry: Om du ser på siste bildet i inlegg 34 ser du nokelunde plassen eg har. Kan tenke meg det er rundt 50 cm klaring til veggen på sidene og 80cm bak og framme. Synst det er TRANGT men har ikkje meir plass å ta fra.. ;)

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Begynte på luka i dag :yesnod: Kjekt med litt "puslespel" arbeid :wink:

 

img_1721.jpg

 

img_1723.jpg

 

img_1727.jpg

 

Så var det å lime ramma. Den skal høvlast ned ein millimeter eller to på sidene for å få litt klaring så ikkje den kniper.

 

img_1735.jpg

 

Det neste no blir og klø seg i hovudet eit par timer for å finne ei løysing på lås og hengsler... :crazy:

Redigert av dastunt (see edit history)

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen :flag_bp: Er begynt å bli ei stund sida sist oppdatering no! Det har av den enkle grunn att det ikkje har skjedd så mykje i det siste på båten. Lånet av den motoren som eg snakka om for noken innleg sida gjekk i vasken, så det ser dårleg ut med tanke på prøvetur før vinteren :worry: Som kanske noken har fått med seg lurer eg på og kjøpe ein 1973 evinrude. Den skal isåfall pussast opp. Det skal bror min stå for siden han er mekanikar. Da blir det laga ein oppussingstråd om den i såfall. :cheers_wine: Neste veke har eg satt av til båten så då kjem det nok fleire bilder. God helg folkens!

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Det eine hjønet vart splitta og sydd, men da vart det mykje stoff på ein pass og hjørnet blei veldig klumpete. No er det meste på denne prøven tatt på augemål så sluttresultatet blir penere en dette :thumbsup: Har brukt vanlege stifter men kjøper rustfrie når den tid kjem. Eg har ikkje sjekka opp i kor ein får kjøpt det. Når er det du skal til og sy?

Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...