Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

Rem, et virkelig flott stykke arbeide du har gjort her!! Ingenting er overlatt til tilfeldighetene! Er virkelig imponert over din innsats og kunnskaper!

 

Men jeg lurer på en ting!!

 

Selvfølgelig et rent hypotetisk spørsmål da jobben er såpass langt fremme!

Men, etter at plattformen var ferdig støpt, tilpasset, og fin-slipt, hadde det da vært mulig å vokse inn "pluggen" for dermed å støpt en form, helt eller delvis??

 

Ser for meg at mange P35 eiere ville ha vært intressert i et tilbud om tilsvarende plattform!!

Ikke vits i å "finne opp kruttet" engang til!!??

 

Iallefall, kjempeflott at du deler dine erfaringer med oss andre her inne på forumet!!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Mnja, det ville nok vært mulig kanskje? Skulle jeg lagd form og støpt fler ville jeg nok vært mer omhyggelig med slipp og plassering av formdele. For å få delen til å slippe bør man vel opp i 3-5 grader slipp kanskje? Jeg har nå vertikale sideflater uten slipp og tilsvarende på flate under fenderlist i bakkant. Nei, jeg har ingen umiddelbare planer om å starte produksjon. Kjenner heller ikke til hvordan slike støpeprosesser med Devinycell kjernemeteriale fungerer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
En halvmeter eller drøyt det ville holde Komodo.

 

Sender deg en røret i morgen. Det var grått så jeg ga det en runde med slipepapir og polering, regner med at det ikke er verdens største krav siden det er under plattformen.

 

Siden det er 26 innvenndig kan du kjøre innom Tess eller et annet sted de har slangepresse med en 25 mm rørbit og få dem til å presse det inn litt på dia. Hvis ikke kan jeg dreie en overgang til deg mellom de to dimensjonene. Tror ikke det er så heldig med 1 mm slark, da tror jeg du kan få bøyemoment i staget...

Link to post

Måste få ta tillfället att skicka en långväga hälsning innan detta projekt är helt slutredovisat. :flag_sw:

 

Mycket imponerad av Ditt jobb REM med genomtänkt konstruktionsarbete och superproffsig tillverkning i 'garagemiljö'!

 

Och stort tack dessutom för pedagogisk presentation. Det har varit intressant att få ta del av Dina tankar.

 

 

:cheers:

Link to post

Jo, takk til deg Ebonita og alle dere andre for rosende ord. Særlig gjennomtengt er vel prosjektet egentlig ikke. Det meste er faktisk tatt på sparket, og veien er i stor grad blitt til underveis. Jeg har forsøkt å være åpen, og bedt om råd og vink når jeg har hatt behov for det, og takker dette eminente forum for alle nyttige tilbakespill og korrigeringer underveis.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Sender deg en røret i morgen.

Hvis ikke kan jeg dreie en overgang til deg mellom de to dimensjonene. Tror ikke det er så heldig med 1 mm slark, da tror jeg du kan få bøyemoment i staget...

Takk skal du ha Komodo. Jeg hadde tengt å fore opp slarken mellom dimensjonene med noen runder gaffertape sjøl om jeg vet det slites og blir slarkete etterhvert. Jeg sier takk hvis du har en bedre løsning. Tenker du på foringer med 0,5 veggtykkelse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
01032010_232701.jpg

 

Et lite oppklarende spørsmål ang. vugga:

Er det en hylse av rustfritt inne i nylontrinsene som er 1mm lengre og gjenget opp i hver ende slik at hele greia blir skudd sammen til "hel ved" med M10 (på den store trinsa) og M6 (for Ø20 trinsa) mens trinsene går fritt med litt klaring? (Gjetter litt her nå...)

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Du gjetter aldeles riktig. Hylse i syrefast som er litt lenger enn nylonrullene. Gjenget innvendig og forsenket M10/M6 fra hver side. Rullene løper fritt på hylsa

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
En slik overgang mente jeg:

Ja, skjønner. Da kunne jeg vel egentlig også skjøte inn med 25mm rør. Ville trenge to slike overganger da. Med Ø23 i hver ende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja, jeg tror det blir det beste. Det du kan gjøre er å skjære av 2cm av hvert av rørene som skal skjøtes sammen slik at jeg kan lage en trang pasning som du må drive på. Legg ringene i en konvolutt og send til meg. Det er ikke så heldig å måle inv. på et rør og bruke det målet, det er som regel en sveis som bygger litt pluss at røret alltid er litt urundt.

 

Du kunne nok skjøtet inn et 25mm rør, men det blir nok stivere med det 30 røret du får i postkassa. Det er 2mm i godset også.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Med forbehold om at jeg har tolket tegningene dine riktig:

 

assy_komplett.jpg

Jeg gadd ikke sette inn skruer og bolt til vogga.

 

ankerrulle_komplett.jpg

Jeg tror ikke jeg har brukt helt riktige mål, jeg syns det ble farlig lite klaring mellom trinsa og ramma.

 

ramme.jpg

 

plate_til_vogge.jpg

 

trinse_oe80.jpg

Jeg tegnet inn et 25,5mm hull i trinsa for 25 x 60mm aksel. Jeg bare tok en dimensjon her.

 

Til Ø20 trinsa satt jeg inn en 12 x 60mm bolt.

 

Fint hvis du korrigerer om det er noen feil.

Link to post

Ja,det ser bra ut. I Sammenstillinga skal vogga sitte andre veien da, slik at trinsa kan løpe fritt. Klaringen mellom trinsa og ramma er ikke mer enn ca 0,5 på hver side. Dette kan du jo øke hvis du vil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
I Sammenstillinga skal vogga sitte andre veien da, slik at trinsa kan løpe fritt.

 

Det skjønte jeg ikke helt... Fant dette bildet på hjemmesiden til Båtsystem. Såvidt jeg kan tyde av bildet har jeg plassert vogga samme vei :confused:

ankerrulle_1326.jpg

På bildet ser det også ut som om det er veldig liten klaring mellom trinsa til venstre og ramma.

 

De to bolthullene i ramma er vel for å kunne variere hvor tett ankeret kommer oppunder plattformen.

Link to post

Ja, du har nok rett. Det er jeg som roter. Så ut som trinsa subbet borti ramma.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nating er noe klin, og når natemassa ikke er herdet ferdig er det håpløst å jobbe med. Jeg har natet ferdig, men mye pussing gjennstår. Tengte å la massa herde fram til helga og så pusse ferdig da. I mens går å sprayer vann på natene hver kveld, for vann speeder opp herdeprosessen.

 

I mellomtida kan jeg bruke tida på andre ting enn å se på at naten herder. Ikke særlig spennende det.

 

Kassene på sidene skal festes til plattingen, og skal senere også festes mot akterspeilet. Kassene har faktisk en funksjon, og det er å stive opp hele konstruksjonen, og ta mye av vekta på plattingen. Tidligere hadde jeg støttestag i hvert hjørne. Disse stagene har jeg altså nå erstattet av disse kassene jeg har beskrevet tidligere.

 

Skal kassene ha en stivefunksjon, og i tillegg ta opp vekt og krefter fra plattingen må innfestingen være tilpasset dette. Å gå med gjennomgående bolter gjennom Devinycellen fra undersiden på plattingen og gjennom bunnen av kassene annså jeg å være for dårlig. Devinycellen lar seg komprimere, og ved å trekke til boltene så hardt jeg ønsker fra undersiden vil jeg bare komprimere sandwichen. Derfor vil jeg felle inn teak der boltene skal gå gjennom devinycellen. Teaken skal limes inn med Epoxy. Dette vil danne et stivt element som, etter at boltene er skikkelig trukket til, vil bli betydelig sterkere enn bare å gå med gjennomgående i Devinycell.

 

2010_02_28_084.jpg

 

Med de dimesjonene jeg har tengt meg er hullsag et egnet verktøy. Jag har mue listverk i teak liggende og av 70x20 list kan jeg skjære med skillinger med dim 2 1/2" som blir omlag 64mm. Akkurat passe.

 

2010_02_28_085.jpg

 

Listverket er 20mm tykt, det vil si at jeg vil trenge omlag 1,5 tykkelse for å fylle opp 30mm Devinycell.

 

2010_02_28_074.jpg

 

Jeg tok derfor å reduserte høyden på en av skillingene slik at total byggehøyde av de to skillingene ble 35mm. Med 35mm vil nivået ligge ca 5mm over glassfiberen.

 

2010_02_28_072.jpg

 

Med 5mm over nivået vil jeg akurat nå opp til gulvet i kassene som jeg med hensikt har lagt litt høyere (her lavere) enn nivået rundt.

 

2010_02_28_087.jpg

 

2010_02_28_073.jpg

 

Etter å ha skjært ut i plattingen med den samme hullsag, tettet jeg bunnhullet med modellkitt. Hensikten med dette er å forhindre at Epoxyen skal renne ut. Dessuten danner modellkittet det en plombe som forhindrer at senterhullet i skillingen fylles opp av Epoxy.

 

2010_02_28_075.jpg

 

Jeg benytter Biltemas Lamineringsepoxy. Dette er en OK alroundepoxy som også egner seg utmerket til liming som dette. Dessuten er den grei å blande i 2:1. For å tykke ut litt, og lage massen noe mindre tynnflytende benytter jeg en dash Microfiber. Microfiber kjøpte jeg på Maritim, men slike fillere fåes mange steder. Med Microfiber kan du lime oppunder skott, tak ol uten at epoxyen renner vekk.

 

2010_02_28_076.jpg

 

Skillingene på plass og Epoxy påført.

 

2010_02_28_077.jpg

For at ikke skillingene skal flyte opp legger jeg på en liten vekt. Epoxy er sterkt. Svært sterkt, og vekta, her 2"x4", vil lime seg til underlaget hvis du ikke sørger for å isolere delene fra hverandre. Vanlig byggeplast funker OK, men jeg pleier å benytte vanlig pakketape. Brun pakketape vil ikke feste mot epoxy eller polyester.

 

2010_02_28_078.jpg

 

2010_02_28_079.jpg

 

Jeg har forsøkt meg med flere typer hengsler til luka for badestigen. Først forsøkte jeg en type 3-leddet hengsel som har hengselbolten på undersiden, og ikke vil bygge over Aikonanivået hvis jeg feller hengsselbladene ned. Dette så greit ut, men ble for slarkete pga. de tre delene. Jeg endte til slutt opp med et tradisjonellt, relativt bredt hengsel som jeg fant på Maritim. Dette passet bra i den forstand at jeg fikk en god anleggsflate uten at hengselbladene bygget så mye utover at det krysset natingen.

Slike hengsler er stanset ut, og i stanseprosessen dannes det en sk. vannkant på den ene siden av godset. Den andre siden blir skarp. Vannkanten danner en myk og pen radie, og skal alltid vende mot den synlige og pene siden. Nå er slikt stansegods tromlet i tillegg for å fjerne alle grader, og for å oppnå en høyglans overflatefinish.

 

For ikke å sparke borti og risikere å skjære seg når man subber rundt på¨plattingen på varme sommerdager ville jeg felle ned hengselbladene. Her benyttet jeg en overfresen til å felle ned så mye at bare radien med vannkanten på hengselbladet stakk over nivået på Aikonaen. Det ble faktisk svært så bra om jeg skal si det sjøl

 

2010_02_28_081.jpg

 

2010_02_28_083.jpg

 

2010_02_28.jpg

 

Nå er det bare å vente til helga å på at natingen har herdet så mye at jeg kan gjøre ferdig slipinga. Jeg har slipt noe som dere kan se av bildene.

Skal skrive litt seinere om nateprosessen og bruken av pistolen til Sjøkua.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

2010_03_06_004.jpg

Hadde besøk av Sjøkua igår, og han spurte om jeg ikke hadde tengt til å legge inn en hulkil med Sika el. mellom avslutninga av teaken og plasten. Han sa det ikke direkte, men det skinte tydelig gjennom at han ikke var spesielt imponert over avsluttninga mi. Vel, det hadde jeg faktisk ikke tengt på, men en god ide var det for kanten var faktisk ganske så flisete og stygg. Aikona har en ribbete underside, og disse ribbene kommer tilsyne når Aikonaen er skjært med kurvatur og synlige utvendige radier.

 

2010_03_06_006.jpg

 

Jeg tapet opp og la på rikelig med Sikaflex. Deretter dyppet jeg fingeren i såpevann, og strøk fingeren langs Sikaen slik at overskuddet la seg på tapen på hver side. Etter at tapen var fjernet ble resultatet slik. En jevn pen hulkil som løp rundt hele kanten på plattingen.

 

2010_03_06_001.jpg

 

Jeg hadde lenge gruet meg til å legge på gummilista som skal ligge i sporet i senter av den syrefaste fenderlista. Gummien skal vel fungere som en demper og ta av for små støt, samtidig som den skjuler skruene under. Jeg benyttet gjennomgående forsenkede M6x60 skruer med store skiver og låsmuttere på baksiden. Skruene ble satt inn med antiseice for at ikke syrefast mot syrefast skal kline seg.

 

Jeg hadde prøvd å prøvemontere lista, men det var plent umulig å få lista inn i sporet. Jeg prøvde å tvinge lista inn vha. ei skrutvinge, men det resulterte i at gummilista sprakk, og biter falt av. Nå er jo "gummilist" en sannhet med modifikasjon. Gummilista er laget av plast og er vel antagelig HD Polyetylen eller PVC. Stiv som fén var den ihvertfall.

Lista kom med den syrefaste fenderlista og ble levert som en kveil på ca 80 cm i diameter.l Jeg tok kveila og tvang den ned i den største støpejernkjelen til a mor. Jeg måtte halvere diameteren for å få den nedi, og deretter sikre at ikke uttyske spratt ut igjen med ei spekefjøl og et kraftig lodd.

Slik plast som vi snakker om her heter egentlig termoplast. I dette ligger at egenskapene endrer seg med varierende temperatur. Jeg kokte opp lista og gjett om egenskapene endret seg. Det som før var som ei stiv, sprø og uregjelig fjær var nå med ett mer blitt som ei vasstrukken wienerpølse. Jeg kunne nesten klemme den flat mellom fingrene.

 

Da Ajoda kom på besøk, satte jeg han i arbeid med å holde støpejernsgryta og kveile ut lista, mens jeg pressa lista på plass i sporet. Det hele gikk som en lek, og lista falt pent på plass.

 

2010_03_06_007.jpg

 

2010_03_06_008.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei rem

Først av alt vil jeg si, denne badeplattformen blir bare helt utrolig pen.

Må si denne tråden er finfin lesning og er "bra"tidsfordiv. Dette er en proff verkstedshåndbok i "Hvordan lage badeplattform" med flotte bilder og utfyllende tekst til. Pågangsmotet dit er utrolig bra. Dette er et meget tidkrevende prosjekt og man blir litt "isolert" fra omverdenen i denne perioden. Pusset opp en Wesling i fjord og begynte alt for sent. Ble holdende på ut over sommeren :cryin:

 

Men tenk deg til sommeren når du sitter på land og ser på produktet som du selv har skapt........det er fint det :smiley: Keep up the good work :flag:

 

Gleder meg til å se det endelige resultatet!!

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post

Takk for det softneck. Ja, det er lett å undervurdere omfanget av en slik jobb. Jeg har holdt på hver eneste helg og hver eneste tilgjengelige kveldstime fra jeg tok opp båten i høst. Nå har det vært en del fram og tilbake da, og ganske så omfattende endringer underveis. Det ser man tidligere i tråden. Jeg hadde bare vage planer om hvordan plattingen skulle se ut og hvordan den skulle bygges opp da jeg startet. Innlegg #1 illustrerer vel nettopp det. Nå som jeg ser slutten på det er jeg jo rimelig fornøyd med resultatet, og glad jeg faktisk gjorde endringer på konseptet undervei etter innspill fra dere alle i denne tråden.

 

Til sommeren softneck kommer vel ikke jeg til å sitte på land i det hele tatt tenker jeg. Den blir å tilbringe på badeplattformen. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
:yesnod::lol: :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...