Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Hei.Har arvet en Tomos 4 som jeg tenkte jeg skulle prøvestarte etterhvert.Er det noen som har erfaring med en slik?

Hvor gammel kan den være? Er den luftavkjølt? hvordan oljeblanding skal den ha?.

Tenkte bare å ha den hengende til pynt på naustloftet men det hadde vært artig om jeg fikk den til å gå.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Halvparten av mine motorer har jeg betalt med penger, typisk 300-1000,- samt 2000,- for en litt spesiell 18Hk 1958 Johnson m/elstart.

De resterende har blitt overtatt for 1-2 flasker rødvin. Et utmerket betalingsmiddel i mange sammenhenger.

 

18-hesteren var lagt ut på Finn til 8000,-. Så høy pris at det var uaktuelt å ta kontakt, men jeg lagret annonsen. Et år senere tok jeg kontakt og spurte om han hadde solgt motoren, noe han ikke hadde gjort. Argumenterte deretter greit for at 2000,- var en mer korrekt pris, og fikk overbevist ham om at motoren havnet hos en ansvarlig kar som skulle ta vare på den, ikke hos noen guttunger som bare skulle kjøre den i stykker i løpet av en hektisk sesong.

Link to post
Share on other sites

Tomos 4 er luftkjølt. Har en slik en selv. Husk at med en gang motoren starter vil propellen også gå så har litt bakkeklaring :wink: Har selv ganske mange påhengsmotorer og det meste e har gitt var 1500 kr for Perkins 1961 6 hk. Går utrolig fint. tror e fikk for 3 % oljeblanding.

 

Har selv 3 stykk evinrude/johnson 3 hkere ifra 1960, alle de har e fått gratis. Sleipner Taifun er nok mere ''verdifull'' ettersom den er norsk laget, men ikke allværdens. ( Er int vis du skal selge :wink: )

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Retox_93 :wink:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som vet om verksteder med delelager til eldre motorer? trenger en del til forgasseren til min 8 hk johnson 1988 som er gått ut av produksjon og som tydeligvis etter å ha ringt land og strand runt ikke er mulig å oppdrive. men når folk får deler til påhengere fra 30-40 og 50 tallet kan jeg ikke skjønne at det ikke skal være mulig å oppdrive for en motor som er "ny" i forhold :worry: hvor får dere tak i delene deres? Prøver en siste gang her, ellers er det vel bare å skrote motoren.. synd da det ikke er noe galt med den og den går som en kule, trenger bare nye plate på forgasseren da denne er knekt :worry:

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror den delen du er på jakt etter har bytta partnummer.

Rett part ser ut til å være:

0433973

 

Sjekk her så ser du det selv: http://www.shortsmarineparts.com/pages/OemParts?aribrand=BRP#%2fJohnson%2fJ15ELCCS_1988%2fCARBURETOR%2f32421%2f46261

 

Den nye delen er det mulig å få tak i - ligger blant annet på Ebay for halve prisen av den som Shartsmarineparts har.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det ligger to delepushere på finn.no - har du prøvd å ringe disse?

 

Om det er samme forgasser som sitter i Evinrude Sailmaster fra 1984 så kan det hende jeg kan hjelpe deg. Innbiller meg at Sailmaster kun er at motoren har ekstra lang stamme og at grunnmotoren sånn sett er lik.. Har en slik liggende som nærmer seg dynga om den ikke starter snart - kan være jeg kan selge den i deler i stedet...

Link to post
Share on other sites

var en himla kraftig oljeblanding! Starte den opp i stad med en feit oljeblanding etter 6-8 år i fred. Lå gammel bensin på tanken, så fikk tømt den og fylte på ny bensin. Starter etter vært og nå går den veldig fint.

 

bilde

Har en lite problem. Har en gammal AB Penta som må ' kobles ' opp. Hvor skal alle de svarte ledningene? Er alle bare jord? Og hvor skal tennplugg ledningen festes hen? Er 2 svarte ved spolen

 

Alterns. Fant desverre ikke noen like gassere.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...