Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

God dag alle sammen,nesten leita i 2 daga etter et forum det folk har kunnskap om Evinrdude/Johnsen. æ Har en Evinrude fastwin 18 Hp klarer ikke finne model nummer.

 

Hei og velkommen. Ser motorene dine noenlunde slik ut ? Den bakre er fra 1958 og den fremre fra 1961

evinrude_1957_og_1961.jpg

 

18Hk mener jeg ble laget fra -57 til midt på 60-tallet en gang. Deretter ble det montert annen forgasser og motoren ble på 20Hk.

 

Det skal stå ett skilt på festebraketten med modelltype og serienummer. Hvis dette er borte (som regel pga at det er tyvegods.. :headbang: ) må du se på blokka. På blokka er det slått inn en aluminiums frostplugg. I denne er det stemplet både type og serienummer. Typebetegnelsen begynner nok med 150xx. Denne forteller deg hvilket år motoren er produsert. Legg ut nummer og bilde, så skal vi hjelpe deg med å få verifisert hva du har.

 

Og som alltid, jeg er interessert i Evinrude/Johnson 15/18hk motorer hvis noen skal kvitte seg med det... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det skulle vel ikke finnes en medaljong til motordeksel som passer til 57 model johnson 18hk til salgs hos noen???

 

Nå er vel min plan at du skal selge den til meg, ikke pusse den opp... :lol: ... men OK da, i "godtebutikken" NYMarine for Evinrude-Johnson finnes reproduksjoner som er så nær som man kommer. Originalene er veldig skjøre, og ingen på mine motorer har klart de siste 50 år uten å slå av noen "fliser" etc.

 

I den sjappa får forøvrig pengene ben å gå på. Mye fint man plutselig finner ut at man trenger :cool:

Link to post
Share on other sites

du må komme med et bud jeg ikke kan motstå :) når det er sagt har jeg sett litt på de reproduksjonene de er bare litt for fine, motoren er i bruksstand med plenty riper og falmet lakk. det blir antageligvis rart med noe veldig blankt på den der den står i stua. Om du skulle ha en gammel en til overs får du en 500 lapp for den.

 

Erik

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har også en Suzuki DT70, men jeg aner ikke hvilken årsmodell, men jeg veit i alle fall at forgasseren ikke har det godt, noen som vet hvor jeg kan få tak i en ny?

 

Blir brukt daglig, og har gått som ei klokke, men når jeg skulle ta den i bruk igjen i år, ser det ut til at forgasseren er ødelagt...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kan noen fortelle meg hva denne korksaken gjør? Og hva det glasset er? :)

Korksaken er en flottør, flottøren har som oppgave å holde et jevn nivå med bensin i forgasseren, mere om forgasseren her .

Flottøren er av lakkert kork og det er muligheter for at den ha blitt lekk med årene, i nyere forgassere er flottøren laget av plast eller andre materialer som tåler bensin.

Det er mulig at ny flottør ( av plast ) kan skaffes, men det er usikkert .

 

Glasset er en del av bensinfilteret, gjør det mulig å se om bensinen er forurenset.

Glasset kan enkelt taes av og filteret rengjøres .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Du har ett lite avlangt lokk midt på stammen. Under her finner du en kobling av girstaget mellom øvre og nedre del. Er en koblingsblokk med to skruer i. Skru ut den nederste skruen, og girstangen skal gli ut når du slipper ned undervannshuset. Eventuelt må du hjelpe til litt med en skrutrekker e.l. men de går som regel greit ifra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Heisann alle påhengerentusiaster,

 

Jeg er nytt medlem her på Baaplassen.no (innmeldt i går…) og har brukt litt av dagen på å lese igjennom noen av forumene. Utrulig mye spennende lesing!! Jeg er selv en storsamler (??) av påhengere med ca 150 stykker i samlingen. Noen er selvfølgelig kun delemotorer, mens mange er ”perler” som det skal liten innsats til for å få helt strøken. Den eldste motoren jeg har er en 1,5 hk Evinrude fra 1911. Kanskje Norges eldste påhenger?? De fleste i samlingen er under 20 hk, men et par er større; en 60 hk Johnson fra 1967, Evinrude 35 fra 1959, Evinrude 28 hk fra 1963 og en 80 hk Johnson fra rundt 65.

 

Jeg er også styreleder i en stiftelse; Bergen Maritime Vernelag, som har som oppgave å ivareta og restaurere den særdeles store samlingen til Gunnar Mikkelsen her i Bergen. (se www.gmms.no). Denne lenken er det referert til flere ganger i forumet, og jeg kan virkelig anbefale å ta en titt…

 

Vi har en stor permanent utstilling i Bergen av både påhengere, innenbords motorer og maritim elektronikk. Påhengerutstillingen er særdeles godt presentert (alt er utført av profesjonelle folk fra Museum Vest/Fiskerimuseet i Bergen), og er etter sigende den flotteste påhengerutstillingen i Europa….

Påhengerutstillingen ble åpnet i 2009 i forbindelse med 100 års jubileum til Evinrude, og gir et godt bilde av påhengsmotorens utvikling gjennom historien. I tillegg har vi også forsøkt å vise litt av påhengsmotorens betydning for ferie og friluftsliv i Norge etter 2. verdenskrig.

 

Vi er en liten gjeng entusiaster som treffes hver tirsdag kveld i museets lokaler. Da blir det en god blanding av koseprat og restaurering av motorer.

Vi har åpent for omvisning hver tirsdag fra klokken 18:00 til 21:00. Alle er hjertelig velkommen til å ta en tur innom for en hyggelig omvisning og ikke minst en trivelig prat om hobbyen vår.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så må motorhodet skrues av for å komme til impeller etc i undervannshuset på de små Evinrudene fra denne perioden. Har en bok. Men den er noen mil unna. Jeg skal sjekke om noen dager.....

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

johnson_3hp_1964.jpg

 

Min fine gamle Johnson 3hp fra 1964 i daglig ferie tjeneste. Jolla er vel like gammel og i begredelig stand.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Ok, det er vel kansje det jeg fryktet Executive. Har undersøkt litt på motoren og ser ikke ut som det er annen uvei. Er det noen som har gjort dette før? Kansje en deletegning eller "howto"?

 

Her må motorblokka av, dessverre...

 

En meget grei guide, om ikke språkbarrieren er for stor :rolleyes: :

Link

 

Skulle du mangle noen deler til denne er det bare å si ifra, har en Johnson 5,5 hk liggende i deler. Mange av delene vil passe din motor..:)

 

Er forresten på utkikk etter undervannshus passende Evinrude/Johnson 3hk(og "nyere" 4hk) uten gir, det eneste jeg hadde har tydeligvis fått ben å gå på etter en flyttesjau..

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Da får jeg melde meg inn i klubben jeg og - har hatt lyst på noe å skru på lenge (terapi når jeg er lei av å jobbe med pcer som jeg gjør til daglig) og kom over ett par gamle Johnson/Evinrude her om dagen:

 

gamlekara.jpg

 

De to Johnson-motorene ser ut til å ha kompresjon men alle coiler så nær som en er sprukket. Evinrude`n sitter sylinderne fast på, har fylt på litt egnet fludium så får den stå og godgjøre seg ett par dager.

 

Finnes det noen sted i norge en får kjøpt deler til dette eller er det utlandet som gjelder? Er vel like greit å bytte pluggledninger etc. samtidig? Samt pakke om forgasseren?

Link to post
Share on other sites

 

De to Johnson-motorene ser ut til å ha kompresjon men alle coiler så nær som en er sprukket. Evinrude`n sitter sylinderne fast på, har fylt på litt egnet fludium så får den stå og godgjøre seg ett par dager.

 

 

Får vel kommentere denne sjøl før noen andre rekker - jeg mente selvfølgelig stemplene... (skylder på ammetåka, selv om det ikke er min jobb :) )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...