SandAnker Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 uffff... gruer meg nå, har en lignende jobb foran meg på vår båt... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 uffff... gruer meg nå, har en lignende jobb foran meg på vår båt... Puff det er ikke noe å kvi seg på... er du smartere enn meg , kjøper du sagen på vel 500 penger , og skjærer 2 spor isteden for ett , ta dem så nærme hverandre at du kan slå ut stykket med meisel eller lignende , tipper 1 cm er nok . Da tror jeg ikke du vil trenge noen ters! Lykke til Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
pam Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Fandt lige et billede til skræk og advarsel :headbang: - sådan så mit stævnrør ud efter det var taget ud... Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
nimba Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Upsss.. den der har nok kostet deg MASSE energi -og (bayer??) , vel... selv om du ikke er Norsk , har du uansett fått lageret ut Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
pam Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 - ja, selvom vi kommer hernede sydfra så kan vi også godt lave både kan nu ikke helt tage æren af det her stævnrør, måtte betale mig fra det Tak iøvrigt for en god projekt-tråd, flot skib. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
nimba Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) I påvente av propeller , gikk jeg her en dag i gang med dieseltankene , for etter å ha lest om erfaringer med grums og dieseldyr i "eldre" tanker , ville jeg være på den sikre siden.... Startet med å tappe ned vannutskilleren , det ga meg ikke noe go`følelse akkurat.. Mannlokket på toppen av tanken ble så fjernet , og tanken som jeg trodde var tom inneholdt sikkert 150 Liter diesel , denne måtte følgelig vekk , og til det brukte jeg en manuell pumpe fra Clas-Olhsen som var designet for bensin Dieselen ble så pumpet opp i B.b tank og spennende var det når tanken nærmet seg tom... ikke akkurat det jeg håpet på Lurte selvsagt fælt på hva dette var..diseldyr ?? Vel... tanken måtte så ut for skikkelig regjøring , men etter masse demonteringer av plater osv. måtte jeg bare gi opp Og i den forbindele la jeg ut en tråd , for å hente erfaringer og hjelp Den kan leses HER , ellers forsetter selve arbeidet i neste inlegg.. Redigert 5.Mai.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 "Ekspertisen ga meg råd...og at tanken inneholdt dieseldyr var mer eller mindre bekreftet Siste rest av diesel og vann måtte opp før "rengjøringen" kunne påbegynnes , og en liten sjekk i Biltemakatalogen , fikk meg til å gå til innkjøp av en billig bensinpumpe (vakuum). Og for at denne ikke skulle gå tett satte jeg på et bensinfilter på suge slangen , så ble den koblet til batteri via en bryter. Bunnslammet ble så pumpet opp på en flaske , som bevismateriale... Tanken var nå klar for rengjøring , til dette ble det kun brukt filler , ikke noe god tilkomst akkurat men med en "armforlenger" og skuldra i mannlokket fikk jeg bort det meste , her er før og etter bilder... Da var regjøringen utført , men rester vil der alltid være igjen , så en "kjemisk" bekjempelse måtte til. Ekspertisen var ikke langt unna , så turen gikk følgelig samme dag for innkjøp av "ammunisjon" Maritim Consultants AS har 25 års erfaring med dieseldyr og er opphavet til BIO-PROTECT 2 , og "Grynderen" var hyggelig både med råd og salg , fikk forøvrig bekreftet at det var dieseldyr i flasken min. Og dette fikk jeg med meg hjem... I B.b tank sto der nå ca 300 Liter , disse skulle følgelig overføres til den rene tanken , og for å hindre vann og partikler følgte med over , kjørte jeg det gjennom et dieselfilter/vannutskiller . Og BIO_PROTECT 2 ble dosert etter anbefaling for bekjempelse i forhold 1dl/100L Følgelig gikk der 4 Timer med pumping..... forsettelse følger........ Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Drittjobb. Håper du får det skikelig ! Flott med slike bilder rundt jobben Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nimba Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Etter at mesteparten av dieselen i St.b tank var overført til B.b var det tid for å sjekke tilstanden... Det var selvsagt ikke noe overraskelse at denne også var "infisert" , riktignok ikke fullt så mye svart mørje her , det gul/brune i bunnen er dieseldyr/vann , filteret i enden måtte tømmes flere ganger da det gikk tett.. Etter rengjøring med en halv sekk med filler så det slik ut Da skulle tanken være klar for Disesel , men først skulle 1 dl. Bio-Protect 2 tilføres , følgelig ble halvparten av B.b tank ført tilbake , til dette brukte eg Youngboy og håndpumpen , siden det nå ikke var nødvendig å kjøre det gjennom filteret . :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Finn_Nimbus Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Hei Nimba! Kjøpte en 1986 Nimbus 4000 med 2x TAMD 40B i sommer. Har vært ute med den noen turer, og vi synes båten fungerer utmerket til vårt behov. Har drevet med campingvogn i ti år, så nå ser jeg frem til minst ti år med båt. Bor i Bodø, og planlegger å dre til Lofoten neste sommer. Status på båten vår var rimelig grei, men oppdaget osmose i akterspeilet, samt slark i begge rorhylsene før kontrakten ble undertegnet. Polygon i Bodø fikset akterspeilet på profesjonelt vis, mens selger byttet begge rorhylsene. Dermed fikk jeg god tid på land til å polere og bunnsmøre skroget før sjøsetting. Motorene er gått 2400 timer. Planlegger endel modernisering her og der. Til nå er alle lyspunktene i båten byttet til LED. Neste er full modernisering av bryterpanel/ sikringer. Regner med å gå for Biltemas touchpanel med tilhørende relebokser. I vinter skal jeg gjøre følgende: -Nye dynamoer -Oppgradering av hovedkabler -Modernisering av skille mellom start og forbruksbatterier. -Demontering/ overhaling av begge kjølerne (ser OK ut, men skal ta dem fatt uansett) -Nye fotbrytere/ releboks til ankervinsj Ved landsetting neste vår skal sjøvannsinntakene byttes... I øvrig er båten fantastisk fin innvendig, men alt av puter skal trekkes om i vinter. Er veldig glad i denne båten allerede, og ser frem til å bruke den i mange år. Lykke til videre - er interessert i bilder av hva du foretar deg på styreposisjonen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Båtvant Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hei. Kjempegøy å lese om det du gjør med båten, venter i spenning på fortsettelsen. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Og forsettelsen kommer....her , har hatt en liten pause fra baatplassen , men ikke fra båten som forsatt er min lidenskap Fjordåret gikk fortere enn forventet og dato for sjøsetting /ferie kom nærmere og nærmere noe som gjorde oppdatering på siden samtidig umulig . Og for å gjøre en lang historie kort , kom båten på sjøen litt seinere en planlagt men tidsnok til å nyte ferien på sjøen , vi hadde 14 overnattinger i strekk og alt fungerte prikkfritt , i forkant og etterkant ble det også tid til småturer i distriktet. Så da forventes vel en liten oppdatering... og det skal komme , jeg må bare ta det innimellom fordi akkurat i disse dager fornyes tak og sidepaneler og dermed er det lettest og ta det først . Først noen bilder fra den fantastiske dagen for sjøsettingen , en meget spent skipper gledet seg til hav under kjølen etter over et halvt år med arbeid. mer kommer... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
pipp Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Flott skute Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Dieseltankene ble som sist ble nevnt rengjordt , skremmende hva dieseldyrene kunne forutsaket , ikke bare tankene var kraftig infisert , slanger og dieselfilter hadde også solide forekomster Filteret ble demontert for rengjøring , men etterhvert viser det seg at tidens tann har gjordt sitt , så nye måtte bestilles . 2 uker gikk og 2 nye mottat for prisen av ett nytt VS gammalt Her ser man nedi et "lasterom" under dørken ute , jeg fant ut at det ville bli litt mer praktisk å flytte både dieselfilter og sjøvannsfilter inn i maskinrom og da ble det seende slik ut , montert på vegg bak og imellom maskinene riktig nok fikk sjøvannsfiltrene en liten oppshining før flytting Tannbørste nye pakninger og litt sikaflex og di var go så nye.. Det gamle "lasterommet" fikk dermed nytt liv og oppbevarer nå utemøblene. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ebonita Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Du verkar vara en omsorgsfull man Nimba, och Du går grundligt tillväga! Det ser fint ut! Lite tveksam dock till att sätta Sikaflex på o-ringstätningarna i sjövattenfiltren. Det tror jag inte konstruktören har tänkt sig. Det gör väl iofs ingen skada kanske, men tanken är väl att gummi-ringarna skall täta... Redigert 23.Februar.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Du har nok helt rett , av og til gjør jeg litt for mye av det... bare for sikkerhets skyld I forbindelse med flyttingen av sjøvannsfilter måtte slanger rutes om . og selvsagt nye tettinger rundt axslinger , hadde planer om oljesmurte men det var ikke å oppdrive til mine hylser , dvs spesialtillpassede kunne lages til en uoverkommelig pris , kondomene fikk jeg for halv pris fra England Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
havørn Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Hmm, du flyttet de nye dieselfiltrene inn i maskinrommet. De nye har ikke "metallbolle". Lurer på om de nye filtrene dine er godkjent for plassering i maskinrom? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Hei Nimba! Kjøpte en 1986 Nimbus 4000 med 2x TAMD 40B i sommer. Har vært ute med den noen turer, og vi synes båten fungerer utmerket til vårt behov. Har drevet med campingvogn i ti år, så nå ser jeg frem til minst ti år med båt. Bor i Bodø, og planlegger å dre til Lofoten neste sommer. Status på båten vår var rimelig grei, men oppdaget osmose i akterspeilet, samt slark i begge rorhylsene før kontrakten ble undertegnet. Polygon i Bodø fikset akterspeilet på profesjonelt vis, mens selger byttet begge rorhylsene. Dermed fikk jeg god tid på land til å polere og bunnsmøre skroget før sjøsetting. Motorene er gått 2400 timer. Planlegger endel modernisering her og der. Til nå er alle lyspunktene i båten byttet til LED. Neste er full modernisering av bryterpanel/ sikringer. Regner med å gå for Biltemas touchpanel med tilhørende relebokser. I vinter skal jeg gjøre følgende: -Nye dynamoer -Oppgradering av hovedkabler -Modernisering av skille mellom start og forbruksbatterier. -Demontering/ overhaling av begge kjølerne (ser OK ut, men skal ta dem fatt uansett) -Nye fotbrytere/ releboks til ankervinsj Ved landsetting neste vår skal sjøvannsinntakene byttes... I øvrig er båten fantastisk fin innvendig, men alt av puter skal trekkes om i vinter. Er veldig glad i denne båten allerede, og ser frem til å bruke den i mange år. Lykke til videre - er interessert i bilder av hva du foretar deg på styreposisjonen :-) Hei Finn Nimbus Ser du har planer... kansje du er godt igang ? -nye dynamoer Jeg kjøpte 2 stk 140A , men solgte den ene da jeg synes det ble litt overkill , men angrer noe idag , kjøper gjerne en ny , gi en lyd visst du er interessert , skaffes billig... Ellers har jeg 2 adskilte system , den nye dynamoen forsyner alt av forbruk og lader en bank på 560A , her er også en inverter på 1000W tilkoblet Den andre på 65A (orginal) lader kun startbatteriene som består av 2 stk 70A . Systemet funker ! Når det gjelder styreposisjonen er det faktisk det eneste på listen som jeg ikke rakk å fixe , den jobben startes når jeg er ferdig med nytt tak /sidepaneler og belysning , om et par uker... visst du har komt igang må du komme med litt info .... Lykke til uansett Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Taket i båten min ser ganske trasigt ut , fuktighet (vannlekkasje) har trekt igjennom finèren og store deler av "skaien" har bleiknet , i tillegg har tidligere eiere hatt taket som info tavle . Dette bildet viser egentlig et flott tak , og gir desverre ikke inntrykk av tilstanden , heller et bilde å bruke om hvordan det opprinnelig så ut . Det viser heller ikke at det henger svært dårlig med skruer som har vært ute og inne mange ganger , en del av dem står bare til pynt . Det er dermed på høy tid å få gjordt noe før det kommer ned. I sesongen som var fikk jeg lokalisert MANGE lekkasjer , men forsatt forgår etterforskning... Lettere er det kansje å se , når takplatene er demontert .... På platen til høyre har jeg fjenet skaien langs kantene for å kunne måle eksakt til nye plater , lenger nede vil man se hvorfor nye plater... Her kan en også se skjoldene pga. fuktighet , ellers også en generell missfarging , kansje fra en tid med mye nikotin også ? Berre lekkert.... Nye plater ankommer "to day" .... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Petter-B Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Strålende. En slik bildeserie som du legger ut her frister i hvertfall meg til å legge lista litt høyere. Hvor mye ekstra har dette kostet nå i materiell? Hilsen Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
nimba Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Vel.. apropo kost , har jeg hverken regnet på det eller hatt noe form for budsjett . Men så kjøper jeg ikke noe før prisen er grundig sjekket , og som du sikkert har lagt merke til er mye kjøpt fra utlandet , som oftest havner det på 50% av prisen i Norge. Kosten må ogå sees i betraktning til prisen jeg ga for båten -og gleden arbeidet gir meg . Hobby kan være så mangt , og koste så forskjellig Visst det er av interesse kan jeg være behjelpelig tips om leverandører . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kodvaag Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Flott skute du fikser på. Har sett denne tråden før, men leste gjennom den i dag igjen. Jeg vil takke for en ting du skrev, det var nok ikke ment som et tips, men det ble for meg et veldig godt tips. Båten min har to tanker, på hver 200 liter. Jeg ville gjerne rengjøre de før sjøsetting, men det er en del diesel i de. Lurte lenge og vel på hvor jeg skulle tappe all den dieselen, men du har jo opplyst meg svaret... Det er jo bare å pumpe alt fra den ene tanken over i den andre, gjøre ren den ene, pumpe tilbake via filter og så gjøre ren den andre. Snakk om å ha løsningen midt oppe i dagen, og ikke tenke på den... Takk for tipset, og lykke til videre med Nimbusen. Den ser ut som en veldig fin båt! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
nimba Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Takker så mye Håper du slipper å møte det som møtte meg .. i tankene . Finner du rester av dieseldyr ikke glem å gjøre rein " tankmåleren også , som i Nimbusen består av 2 rør , tur & retur + måleren Jeg brukte trykkluft og bra med guffe kom ut , målte samtidig motstanden i tankgiver , da den ene tankmåleren(instr. i dasj) viste feil , årsaken var instrumentet Så jeg skal skifte begge to og har peilet ut en type instrument som gir en bedre skalering på innholdet i tanken . Vanskelig og se med men , 2 tynne "motstandstråder" gir feedback til instrumentet Full tank ! Og her er instrumentet som kan programmeres etter flere typer givere Du får uansett ha lykke til med regjøringen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 I går fikk jeg i hus nye plater til taket , jeg valgte 6mm merantifiner . Først skar jeg opp 6 cm brede "lister" som måtte festes i taket i båten , disse blir brukt delvis som oppheng for selve takplaten og som feste til teaklisten ytterst. Jeg brukte presslim og skruer . Ellers så har jeg forlenget dem i forhold til dem gamle for og få bedre bæreevne til taket . Som det framgår på bildet er plasten hvor instrumenter har stått så oppskåret at den helt har mistet bæreevnen . Oppå listene skal jeg feste en lekte som viler helt framme i taket , den vil bli sterk nok til å bære både tak og "plastik". Totalt 5 lister ble montert , her vist bakover på stb.side Frammover stb.side zzzzzzzzzzz... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Båtvant Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Kjempe koselig å lese om prosjektene dine. Hvilke nett butikker handler duv deler frå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.