nimba Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 Nummeret før eg føler meg kompetent til å måtte bygge om salongen ! Men sy...nei.. Kjekt å følge med :-) Kem sier du må sy då ? finn en sydame slik jeg gjorde , billig &flink Flere av fjorårets oppgraderinger : Oppgradering av utegulv er noe jeg har utsatt lenge , gjorde et forsøk for et par år siden med å slipe ned Teaken men oljeflekkene forsvant ikke og fugene bare smuldret vekk , det ble faktisk verre Begynte så jobben med å fjerne fugemasse , men ....evighetsprosjekt kjøpte heller et teppe å la over. Men teppe ble etterhvert irriterende mye I veien .... skulle en ha opp en luke måtte halve teppe fjernes uansett , og på langturer er jo det ikke akkurat tomt bakpå der Lukene ble tatt hjem for tørking og vurdering... prøvde på nytt å slipe men ga fort opp , ny plan måtte legges. Løsningen ble å fjerne alt av trevek I luken , rubbel&bit , tidkrevende ? ja ,men nå visst jeg resultatet måtte bli bra . For å si det sånn , så prøvde jeg flere metoder på å fjerne den gamle teaken men den endelige løsningen var og rett og slett å bruke fres , og det måtte freses ganske mye ... før teaken lot seg fjerne Freste først 2 runder rundt ytterkanten ved å bruke et land mot fresen , her var det små marginer for å ødelegge topcoat ... videre var det bare å ete seg framover fram og tilbake fram og tilbake ..... Så hvorfor så små ruter ?? Jo.. ble de for stor ble det mer arbeid med hammer å meisel etterpå , problemet var også at limet tok med seg topcoaten under Etter 4 sånne luker blir man rett og slett lei av å plukke teak... her klargjøres det for ny teak Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
cosmic Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 Jeg skiftet dekk på min F23 for ett år siden, og det var ett h..... arbeid. Havnet på samme metode som deg. Stå på Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2015 Det ble selvsagt Fleexi(teak) fra Maritim Ekte teak ute er uaktuelt på Janita , har jo samme type på badeplattform så sånn måtte det bare bli. Lurer på..om det ikke gikk akkurat opp med 3 ruller ? Her limes teppestavene... mot et rett land så de ikke blir "sjeive" , jeg varmer dem også opp med varmluftspistol rett før påføring av lim , da blir dem litt mer samarbeidsvillig Så tilpasses teppe 100% til åpningen i luken , en god rettholdt å skjære etter forenkler denne jobben betraktelig , som her også er godt festet for å hindre forflytninger... Her er en annen metode.... Før liming sjekkes selvsagt passform Lim : Simson Konstruksjonslim fra Maritim De gamle lukeåpnerene skrues og limes fast Så var det tid for fuging... tenkte å ikke "jukse" med vanlig tec-7 lim så jeg gikk til anskaffelse av Tec-7 Natemasse , men det angret jeg bittert på i etterkant , massen var altfor tynt "flytende" og ga meg luftbobler i fugene.... det siste var nok min feil men jeg vet det ikke hadde skjedd ned vanlig Tec-7 Massen var nesten selvutjevnene , noe jeg ikke ønsket da teaken lå litt "dypere" en toppen på luken Vel vel...det kunne sikkert vært verre.... Jau.. fleexiteaken er både fin og praktisk , her.... godt ut i sesongen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
boble65 Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Vakkert og mye enklere en og legge ekte teak ser jeg☺ Simson natemassen var fin og bruke syns jeg når jeg fuget teaka☺ Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Blir nok mer Flexiteek innover i båten etterhvert tenker jeg , men da med vanlig svart Tec-7 ! Av andre oppgradering i sesongen som gikk.... Nye vinduer i kalesjen gjør at vi nå slipper å strekke hals hver gang vi ønsker å se ut...om de 2000,- kronene er hvert utsikten kan jo diskuteres , båten ble uansett finere å se på Fant et gammelt bilde i arkivet , som viser hvordan kalesjen så ut før ingrepet.... Her ser en at den nedre kanten på vinduet er kommet litt lavere ned , dette bidro også med bedre romfølelse innvendig Det var alt av sesongens oppgraderinger , nå er det på tide å fullføre det som gjennsto.... i tillegg ser det ut som om hovedkabinen kan få seg en etterlengtet Refresh...? mye er i hvertfall demontert der inne Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ranger1000 Svart 7.Desember.2015 Del på Facebook Svart 7.Desember.2015 Hei, Lest gjennom hele tråden din nå. Utrolig imponerende arbeid du har lagt ned i en flott båt! Ser frem til å følge prosjektet ditt videre :) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 8.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2015 Takk for den ranger blir nok noen sider til her etterhvert . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 13.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Hei & Hå Da er vi i gang med vinterens prosjekt... Pentryen ala 1988 skal oppdateres med ny benkeplate , vask , gassovn , gassbluss -og kansje skjule en tv når den ikke er i bruk ? Videre skal den "slankes" for å frigjøre litt gulvplass ! detaljer rundt dette vil komme etterhvert , først må det demonteres og se på hvilke løsning som blir mest praktisk . Vedr. dybden er det mye å gå på pga.skap & hylle i bakkant av benkeplaten , erfaringsvis brukes lite av innholdet så en reduksjon her tror jeg ikke blir noe problem . Demontering.... er gøy Denne hyllen ser jeg for meg enten skal fjernes eller reduseres , det medfører selvsagt at at hylleplassen under forsvinner. men nå etter demonteringen ser jeg at dybden i selve benken ikke er så dyp som først antatt , så her blir det mye tenking nå tenker jeg Fjerning av vask.... med hammer & Kniv Som ble livsfarlig å håndtere Planen her er å dele hele benken i 2 , der den ytre delen skal få bli med hjem i garasjen , det begrenser turene i båten betraktelig ... 2 avstivere motert rett før utløfting Gikk et par timer med Fein, håndsag og bajonettsag før denne ville gi slipp på sin bedre halvdel Nå skal tilpassing av skuffer og utstyr bli langt lettere , skuffene skal selvsagt bli lik dem i sittebenken. Å hva dukker opp her...? En gammal svenk mynt fra byggeåret 1988 ? den må jo sjekkes nøyere.. En natt i ketshup avslørte alderen...og at båten ble bygget i 1987 og solgt som en1988 mod. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 28.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Wow..... Selv om jeg på noen måte ikke kan hamle opp med de store tunge entusiastene her inne setter jeg veldig stor pris på å bli nominert , tusen takk for den Bergstad Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Selv om jeg på noen måte ikke kan hamle opp med de store tunge entusiastene her inne setter jeg veldig stor pris på å bli nominert Husk at de virkelig store tunge entusiastene er de som tilbringer tiden i båten, ikke foran PCèn, og det virker jo absolutt som om du brenner for å jobbe med båten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tekno Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Du er helt ekstremt god til å skape et produkt som er helt eksepsjonelt bra når det står ferdig!!!!!!!! Et spørsmål: Hvor kjøpte du stoffet til putene og den nye kapteinstolen? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Har ikke turt å se på tråden din på flere måneder! Har en jobb å gjøre selv også, for å si det mildt! Fortsatt meget imponerende arbeid! Og skulle du gå tom for steder å legge flexiteak har jeg 45 fot å gyve løs på!!! :smiley: Skuta di blir bare bedre og bedre! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nimba Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Hei & hå Husk at de virkelig store tunge entusiastene er de som tilbringer tiden i båten, ikke foran PCèn, og det virker jo absolutt som om du brenner for å jobbe med båten Du er helt ekstremt god til å skape et produkt som er helt eksepsjonelt bra når det står ferdig!!!!!!!! Et spørsmål: Hvor kjøpte du stoffet til putene og den nye kapteinstolen? , må bare beklage men dette stoffet bestillte sydama direkte fra en importør ? , men vet...stoffet finnes I Skisma sitt sortemang . Har ikke turt å se på tråden din på flere måneder! Har en jobb å gjøre selv også, for å si det mildt! Fortsatt meget imponerende arbeid! Og skulle du gå tom for steder å legge flexiteak har jeg 45 fot å gyve løs på!!! :smiley: Skuta di blir bare bedre og bedre! Huffameg Erikda.... heldig for deg har det ikke skjedd noe her på lange tider........... Men...her kommer en ørliten start på vinterens prosjekt .... Som nevt tidligere skulle den nye pentryen narturligvis ha skuffer lik som I sittebenken . Begynte da med å trimme vekk den runde kanten på alle 4 sider , I praksis slik dette bildet viser på en løs skuffefront foran vasken. Her er det tatt av tilsvarende tykkelsen på teaklistene(oppskjært plank) jeg kjøper på Biltema for å beholde samme størrelse på skuffene Før og etter.... riktig nok 2 ulike skuffer dette For at skuffene skal bli litt "smekrere" må de også trimmes på tykkelsen , her kommer fresen til sin rett... For å få en plan flate beholdt jeg en "støttekant" I hver ende , denne ble så fjernet I sagen etterpå. Ferdig tykkelse klar for ny kantlist Denne gangen valgte jeg kun å lime listene på ... Erfaringen er at dette blir veldig sterkt , og sterkt nok... Her må vi hoppe litt fram .....mobilen min tok desverre kveld noe som medførte at en del av bildene gikk tapt . Men ... for de som har fulgt med en tid kjenner prosedyren , teakfiner limt på med strykejern gir et fantastisk nytt liv I skuffefronten En del av årets oppgradering var å få inn en ny komfyr , jeg valgte da en innfelt løsning med seperat gass topp det medførte selvfølgelig en liten ombygging.... Til venstre I bildet ser en skuffefront før teak ble pålimt , komfyren får her samme "ramme" for mest mulig intregrering I fronten Blir spennende å teste denne... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Videre har jeg gjort en del modifikasjoner med rammeverket , overflaten fornyet og så skulle kjøleskapet innfelles "flush" slik resten av fronten . Eikesokkelen som sto igjen I båten måtte også monteres før ny teak skulle pålegges fronten. Her er det liming av teak for å fylle et "tomrom" mellom det Nye skapet (skippestol) og pentry Like this ! Teakplanken er lagt som "land" for fresen . mellomrommet var selvfølgelig ikke likt nede ved gulv som oppe ved topp , så noe av listen måtte freses vekk er nok det Nye skapet til skipperstolen som ikke er helt I water... Fresen I action.... Tilsvarende ble også gjort I åpningen til kjøleskapet , det handlet også om å få symetri I avstanden mellom skuffer og ramme til kjøleskapet , kjøleskapet får lik "ramme" som komfyren ! Furuen I bunnen er kun midlertidig avstivning av bunnplaten , siden bunnstokken står igjen I båten , Åpningen under komfyren ble jo endret pga. ny komfyr så her måtte jeg finne på noe... det ble en ny dør , da måtte noe av den gamle hyllen freses vekk for at døren skulle få plass I dybden , hyllen valgte jeg å beholde , kunne være kjekk til rister og plater til komfyren Her er det dørproduksjon.... med overflate lik døren I skapet under skipperstolen Her begynne det å ligne noe... bunnstokken er også kommet på plass . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ray Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Utrolig imponerende nimba??? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
nimba Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Utrolig imponerende nimba Takk for den ray, den som bare hadde hatt litt mer tid... tenker ofte på gode løsninger men det ender som oftest opp med lette snarveier Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Scand 360 dc Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Morro å se,du er virkelig en kar som står på. Flott arbeid og flott båt....:) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Liker godt kombinasjonen din med teak og hvite plater nimba. Meget fint Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 ser du har fått smaken på det ja... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Da var alt klart for å trekke om hele pentry fronten med lim & strykejern "as usual" Var noe skeptisk da jeg ikke hadde nok finer til å dekke hele fronten I et stykke , Løsningen ble å lime øvre og nedre vertikale først (sokkel & øvre del) , så de horisontale (stammene) for så å lappe I de vertikale melleom skuffene) etterpå Enden til høyre har jeg frest "rund" slik som resten av innredningen Her ser en utfordringen med "lappingen" , fordelen er helt klart lite svinn Alle mellomrom som skulle tettes ble kappet ca en halv mm for kort , startet så å lime I ene enden for så å "strekke" teaken mot motsatt side , for å få en mest mulig usynlig skjøt. NB! All teak må pålegges lim FØR de tilpasses åpningene , da får en fine skjøter Ikke godt å se skjøtene her , har riktignok gått over med fint pussepapir , men ble overasket fornøyd Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Båttransport D5L Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Lækkert Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2016 Lækkert Da skulle pentryen være klar for montering i båt igjen Vel tilbake til sin bedre halvdel Seksjonen er skjøtet med finerplater i både bunn , topp og sider i skap ,så den samme styrken er nok opprettholdt , Rammestokken er også skrudd og limt til undelaget .Da blir det å se etter en ny egnet benkeplate.... Komfyr på plass og målinger til åpningen vask & komfyr pågår Listen i bakkant er for de skyvbare plexiglass dørene i bakkant av benk , siden disse er intregrert i stammen må jeg bare la den ligge , får heller lage en ny , Benkeplaten var jeg så heldig å finne på Ikea , faktisk i resteavdelingen til halv pris Komfyrtoppen ble innkjøpt forrige sesong så den var bare å hente fram.... Når det gjaldt plassering gikk jeg noen runder... den nye platen blir en del dypere , fant ut at det beste var å få mest mulig ledig plass bak vask og komfyrtopp og dermed trekke disse fram istedenfor å plassere dem i senter. brukte stikksag underifra , da får en det fineste kuttet. Fornøyd med den Ny vask Passet fint den , men skaphyllen i bakkant skal trimmes og trekket om , en betydelig vannlekkasje skal også fikses før nytt treverk får innpass her . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Blir kjempebra nimba Likte godt den benkplaten. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 Fruen er opptatt av farger... så hvitt var uaktuellt Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.