Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Oioioi, nå er det jeg som synes du er tøff!

 

Synes det er kult at folk tør og vil, gå på større ombyggingsprosjekter i en standard båt, uansett om det er for å gjøre de mer moderne, brukervennlige, praktiske eller hva vi har som motivasjon. Dette er bare topp :thumbsup:

 

Dette blir spennende å følge, nå ble jeg utålmodig...

 

Vi må ha fremgang og bilder..., masse bilder. :yesnod:

 

Dette blir bra!

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

God Jul I stuen :santa:

 

Kjekt å se interessen her :thumbsup: ....noe som selvsagt øker motivasjonen oppi "galskapen"..... med det mener jeg at jeg aldri egentlig helt vet hva det innbærer i detalj å gjennomføre prosjektene , jeg stoler blindt på at løsninger dukker opp etter

hvert og tar det derifra :saint: erfaringsmessig ser det det ut for at det til syvende og sist går bra , så stoler jeg på det !!

Så når det gjelder resultatet er jeg nok like spent som dere.... :confused:

 

Ellers...har jeg inni mellom julehandel , julebord , julebesøk og julemusikk greid å lure meg til litt juleprosjekt :smiley:

Så de som ser julenissen i havnen er det bare meg som er innom og nyter litt julefred i båten :smiley:

 

 

 

Ja...hvor var vi...riving pågår innimellom , er forsiktig med å ta for mye da gammel konstruksjon kan gjøre jobben lettere underveis. Her er det "nye" gulvet under bygging , utallige målinger og prøvinger måtte til før løsningen endelig stemte med planen min....

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Så da var det bare å prefabrikere i garasjen

 

bilde

 

 

 

 

 

Montering....

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Som nevnt er ikke alle løsningene alltid klare , denne feks. , skal bli avslutning av gulv til trapp , kuttes seinere....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Så var det klart for enden på benken , dvs. enden på gulvet under benken , siden benken ikke skal utforbi blir dette dermen enden . Bruker 12mm meranti , denne har en "bærende" funksjon og skal derfor dobles på baksiden...ellers nok om enden :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

Som nevt skulle sittehøyden i sofaen justeres opp , hoved delen ville jeg ta i gulvet , men oppdaget at 10-12 cm ble litt mye , så jeg endte på ca 70mm her , så får jeg se om jeg tar noe i "sittebenken" etterpå....?

 

bilde

 

 

 

 

 

Lim og tørk.....

 

bilde

 

 

 

linselus...1965 mod saab 8 hk , den skal glinse i det nye nøstet mitt etterhvert.........

 

bilde

 

 

 

 

 

Tilpasninger....nøyaktigheter gir resultat :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Forsettelsen opp veggen er ennu uklar , blir nok å tygge på den i Julen

 

 

bilde

 

 

 

en riktig God Jul til dere alle

 

 

 

:santa::santa:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jau....det er vel kansje på tide nå Fernada.... :smiley:

Ser det er en mnd siden sist...og sikkert hundrede..... turer i båten :confused: ...ja ja ihvertfall 20 då !!

Er nok ikke den store forandringen enda men litt har blitt gjort siden sist , løsningen med skråveggen ved enden av sofaen ble en tidstyv av de store , så her måtte flere løsninger prøves ut før jeg endelig greide å bestemme meg .

 

 

 

Og her er tidstyven , utfordingen var først og framst å få til en avslutning for sittegruppen UTEN den gamle trefjøla til Nimbus samt en grei overgang til dasjen , dette kommer gjerne ikke så gått fram på dette bilde men det kommer nok seinere...ellers måtte den gamle innredningen syes fast før nedskjæring av veggen .

Alt som skues limes i tillegg !l

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Hyllen , eller rettere sagt oppbevaringsrommet i toppen er meningen å beholde , plexien som danner luketoppen/lokk blir modifisert med skråkant parallelt med den nye veggen.

Ellers blir skapet på lugaren noe mindre selvfølgelig.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Gulvet i skapet var heldigvis ca samme høyde som siste trinn i "gangen" ,det gjør arbeidet med ny trapp litt enklere... :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ny vegg på gang...og ekstra "spikerslag" for trappen , forøvrig en ubrukelig anakonda fra Netthandelen...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Veggen deler jeg i 2 , det gjør tilpassning lettere og frakten mer håndterlig .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veggen tilpasses slik at jeg kan legge på 6 mm på resterende vegg , dette har mest å gjøre med avslutningen på toppen / overgang vegg

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

6 mm staver limes i press

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ny vegg , samt trefjøla til Nimbus :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Siden jeg nå har vært trappeløs en stund fant jeg det best og forsette med motsatt vegg for å få fortgang på denne .

Skipperstolen som skal utvides krever selvsagt større gulvplass , dette gjøres nødvendigvis ved å utvide gulvet mot babord , parallelt med den nye veggen , åpningen (trappeoppgangen) havnet dermed på 63 cm , dvs. havnet var vel ikke det rette uttrykket , ved tidkrevende utmåling på babord side og vinkling av vegg fant jeg ut at det måtte bli passende :blush:

 

Dette ser ikke særlig bra ut......., men jeg kan forsikre om at når platene er på plass er det solide greier.....

 

 

bilde

 

 

 

 

Med finer , skruer , trelim og tec7 begynner ting å ta form , alt "skjult" treverk har fått 2 strøk med lakk før montering av plater , dette for å hindre fuktighet å trenge inn i treverket.

Her har jeg også lagt inn et trinn for tilkomst til stol

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Her ser en utvidelsen av gulvplassen ovenifra , det nye gulvet vil stikke en tanke utenfor samt bli avsluttet med en pynte-list.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Da skulle det være klart for ny trappe-konstruksjon

 

bilde

 

 

 

 

 

PS! tusen takk for autolagringsfunksjonen

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg kommet et lite stykke videre.... :smiley:

Med krykker og et kne satt ut av drift har jeg de siste ukene kun fått puslet på med småting i verkstedet , siden turer i båten rett og slett ikke har vært

fysisk mulig å få til !

Men nå smiler livet , kneet går selv og krykkene er kommet på loftet :smiley:

Det er hovedsaklig dasjen jeg har fått bygget "ferdig" , nå gjenstår kun montering !

 

 

 

Her har jeg grovskjært en plate som etterhvert skal bli toppen på den nye dasjen , hullet er laget for å komme til med en blyant slik at jeg kan merke rundt åpningen på undersiden .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter at platen over ble kappet til kom jeg på en bedre løsning med avslutning ut mot hjørne/list så ny plate måtte dermed lages ,

her er den rigget opp for fresing av åpning til luke

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ny verden har åpnet seg med slikt verktøy :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kant til plexien , samt støttesrtuktur til innvendige vegger

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Well fitted.... :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Innvendig vegger samt ny bunn er nå kommet på plass , pussing og sparkling pågår

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det plexien , gjenbruk gikk fint , denne ble så frest til den nye åpningen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ferdig med grunnarbeid , så her påføres Toppstrøk :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Da var den klar til montering :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som nevnt tidligere ønsker jeg å skifte ut mest mulig av teaken ombord , ny teak er kommet i hus og dette blir første test !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Liming......

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Tørking i press...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter en liten pussejobb er det tid for fresing av kantene

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så må åpning til bilstereoen skjæres ut

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så til slutt finpussen , her med 150 kornig

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Behandling.....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Mitt nye Teak-look i janita :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjekt med sånne fornøyde følgere... :smiley::smiley:

Ja...en sånn fres har jeg tenkt på i mange år SoBo , den gjør amatører til proffer :thumbsup: men er egentlig litt stor og kraftig for sånt putlearbeid som feks."båtstereoteaken" .... den skal etterhvert monteres i bord og vil da bli enda mer anvendelig både til små og store ting.

 

 

Sveiven er til å heve å senke fresen , en slik nedfelling krever at en har et "land" og føre treverket mot under fresing , landet som en skimter øverst i bildet er ikke et slik land , denne er til sagen.. kan jo vise litt når utstyret er klart visst noen ønsker...?

 

bilde

 

 

Ellers....har eg hatt god framgang salongen i det siste :smiley: det begynner å dukke opp små ferdig "finish" detaljer .... :smiley:

 

 

Tbc... :smiley::smiley:

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal fixe det Sobo :smiley:

 

 

 

............Så var det klart for litt "finish" arbeid :smiley: , denne sto foran varmepumpen sist , men er nå modifisert noe .

Den skal "trekkes" med høyglans plast som etter min mening gir et (profft inntrykk) så lenge en lager skjøter på de "rette" stedene .Sittebenken som kommer oppå skal ha teakpreg , derfor har jeg valgt å beholden denne hvit slik som orginalt , teak begge steder ville blitt for mye synes jeg

 

Oppdeling av plater foregår med en stabil kniv , skjærer en nok ganger kommer man helt igjennom , alterativ er å skjære et godt spor å så knekke platen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Bøying av platen er ikke lett ! for å få en stabil "bøy" må en bruke varme , for mye ødelegger ødelegger fort , så her må en føle seg fram... treklossen er satt på for å få et godt jevnt trekk i den plasten mykner

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Min beste venn Tec-7

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Siden bøyen ikke traff helt på vinkelen måtte jeg" tvinge" siste rest i press,

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

klar til bruk!

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komplisert sak :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Større utfordring var denne , dette er "veggen" på BB-side , skal knekkes rundt hjørne for å ikke få skjøt !

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Forsøk 1 og 2 :sad::sad:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Forsøk 3

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:sad::sad:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Som nevnt er disse platene veldig ømfintlig på temperaturen , etter 4. forsøk fikk jeg det endelig til , varmen ble konsentrert til "knekken" i mellom platene , så kun 2-3 millimeter ble oppvarmet

For å få knekken "fin" og "rund" freste jeg av kanten platen ble knekkt ned/rundt (arbeidsbordet)

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

jippi :smiley::smiley::smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilpassing...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her er det klart for liming , vinkelen på knekken ble perfekt så platen sugde seg fast fint på plass

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ble riktig så fornøyd med resultatet ....her ser en også sittebenken sin posisjon

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Profft lureri... ?

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Knekken som fikk skuldrene ned igjen.... :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så litt arbeid på STB-side , veggen skal "plastres" og her er den oppskåret på mål

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så mere liming......

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot trinnet må limes senere siden platen skal bøyes inn.....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne klossen skal inn og danne grunnlag for bøyen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her brukte jeg ikke varme , men rå makt :yesnod:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bøyen ferdig limt

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et mer oversiktelig bilde kansje...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot trinnet lagde jeg så av sofa-gavlens nederste del , tidligere kalt nimbus trefjøla :giggle:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Passet fint den

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tok med meg den nye dasjen i fineværet , i utgangspunktet hadde jeg planer om å sparkle fuge mot eksisterende dasj, men nå som den nye teaken til stereoen går helt ned i platen , blir det kun en stripe igjen å "lukke" , jeg går heller derfor for å leggen en akrylfuge , dermed slipper jeg masse pussearbeid osv.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endene som stikker ut forbi er ikke for lang..... de skal freses inn i kantlisten , tror det blir knall "snyggt" :confused:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...