Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

 

Hva med propellen som har vært til 30hk'eren, går ut fra at denne også er byttet ut?

 

 

Propellanlegget til 30HK følger med, så jeg får se om jeg skifter ut det jeg har.

 

Hentet motor i går, og en rask avfetting og vask senere så så den fin ut.

-Må flikke litt rent kosmetisk, men motoren er i god stand og det er skiftet endel slitedeler senere tid.

 

Skal igang med å lage hyttesidene nå.

Skar ut finer til maler på fredag.

 

 

23102010_001.jpg

 

 

Skal bli spennende å leke med hvor høye hyttesidene må være for å få tilstrekkelig høyde under midten av kytta. Bjelkebukten skal jeg også eksperimentere litt med. Håper å kunne ende opp med ei hytte som ikke ruver for mye, samtidig som jeg kan få full ståhøyde -i allefall ved byssa.

 

Har vurdert å laminere et finertak slik at det blir selvbærende. På den måten trenger jeg ikke bjelker, og vinner mye på effektiv takhøyde....

 

Skal forsøkte å benytte den løygangen jeg fikk kjøpt (rør).

Ser for meg å fylle den med sand, varme den grundig opp, og bøye forsiktig.

 

-Noen som har erfaring med å rette ut rørkonstruksjoner? (316 syrefast)

 

:seeya:

Link to post

Husk at tykkvegget rør er både sterkere og stivere enn massiv bolt i samme dimensjon.

Dette er ikke riktig, det ser vi av formelen for annet arealmoment for en profil.

 

 

Vi er nå inne på prinsippet for styrken i profiler og fagverk, d.v.s. retting av krefter.

Ja og nei. Styrken i profiler og fagverk finner vi ved å studere materialets fasthetsegenskaper, E-modul og tverrsnittsegenskaper. Retting av krefter blir det samme i en rund profil enten den er massiv eller hul.

 

 

Senter i en aksling har ingen styrke

Ja det er riktig, men senteret i en aksel er kun en linje som ikke har noe tverrsnittsareal. Det har derimot hullet i et rør.

 

 

og er faktisk kilde til bruddanvisning.

Kan du utdype det?

 

 

Røret er ca 40mm i diameter, og jeg skal rette ut et 90gr bend for å få lengre lengde på røret for deretter å lage et nytt 90gr bend.

 

Er vel lettere å kappe røret før bendet, og skjøte inn nødvendig lengde med et innvendig rør som forsterkning.

Det greieste er nok å kapppe bort bendet. Rette det ut blir det ikke noe greie på. Hadde jeg vært deg ville jeg kappet bort røret i midten, valset et rør i ønsket lengde og radius og deretter sveiset det inn igjen. Da får du dessuten brukt bendene om igjen.

 

Hvis du tar en titt på bildene i innlegg nr. 38 i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/

kan du se hvordan jeg fikk valset et rør for å få samme radius som akterspeilet på båten. Trodde først at jeg skulle klare å bøye til den radien sånn sirka for hånd siden det bare var 25mm tynnveggede rør og lange lengder, men det ble ikke pent så jeg rettet det ut og valset isteden.

Link to post

Ang. sveising av syrefast: Får man kjøpt sveisepinner i det materialet?

Ja, men ikke sveis dette elektrisk (pinne). Kom heller innom meg så skal jeg smelte det sammen for deg med tig :smiley:

 

 

Denne bøyestivhetsdebatten lar jeg ligge (jeg er sivilingeniør)

Applauderes, vi får heller opprette en krangletråd enn å ødelegge denne fine tråden med slikt :discuss:

Link to post

Tok en titt på løygangen igjen (syrefast rør).

 

Her er et bilde:

 

 

25102010_014.jpg

 

 

Har dere tro på at røret vil bøyes jevnt hvis jeg legger det over en jigg i ønsket kurve og rett og slett bare vinsjer det inn? (Kanskje en noe overdrevet kurve for å ta høyde for noe "spring-back").

(Valsing vet jeg ikke om hvem som kan gjøre på disse trakter).

 

Går vel antakelig for å kappe røret på midten, for å få inn de cm som mangler til å kunne bolte det hele fast i pullertene på akterdekket.

 

Takk for tilbudet om Tig-sveis Komodo :thumbsup: Skal ikke se bort ifra at jeg sender deg en IM om det når tiden blir moden..

 

 

Her et bilde av den "nye" motoren

 

 

25102010_001.jpg.

 

Hadde ikke skfitet ut 22 HK'n hadde det ikke vært for at denne går i samme bolt-hull, og ellers er ukomplisert å installere. Greit med de ekstra HK også når borti 10 tonn båt skal skyves i mot-sjø.

 

 

I ettermiddag pakket jeg meg godt inn i kjeldress m/tett hette, støvmaske og briller og fyrte opp sliperen igjen.

Har gått flere uker siden siste nating ble unnagjort, så jeg håper og tror at dette har herdet godt.

 

Brukte grøvre korning på papiret på denne siden, så det ble en effektiv (og støvfull) økt.

 

25102010_013.jpg

 

Det som gjenstår av sliping nå er mindre partier hvor jeg ikke kommer til med den store maskinen.

Dette fikk jeg begynt på i kveld.

 

 

25102010_007.jpg

 

 

 

 

Når det gjelder sideveggene til hytta, så har jeg feste et par maler for å om mulig få et inntrykk av hvor høye disse må bli. Selve hyttesidene blir laget i to høyde-lag.

Malene er ikke formet til å ta igjen springen i dekket, og virker derfor veldig kunstig rette i fasongen.

 

 

25102010_010.jpg

 

 

25102010_006.jpg

 

 

Fint hvis noen har kommentarer til å bøye røret :thumbsup:

Link to post

Har dere tro på at røret vil bøyes jevnt hvis jeg legger det over en jigg i ønsket kurve og rett og slett bare vinsjer det inn? (Kanskje en noe overdrevet kurve for å ta høyde for noe "spring-back").

(Valsing vet jeg ikke om hvem som kan gjøre på disse trakter).

 

Jeg skal ikke begi meg ut på altfor bastante meninger om rørbøying, det er ikke helt mitt felt. Men jeg tror du vil få problemer med å få til en pen bøy på denne måten. Jeg tror du vil få en ujevn kurve med krappest bøyeradius på midten av røret der momentet blir størst. Det tror jeg blir leit å unngå selv om du lager deg en jigg.

 

Nå vet ikke jeg hvordan det er med mekaniske verksteder i nærheten av der du bor, men et velutstyrt industrirørleggerverksted har utstyr for å valse slike rør. Send meg en IM hvis du trenger et konkret tips :smiley:

Link to post

Opplegget kan funke (tror jeg). Jeg har knapt bøyd et rør i hele mitt liv bortsett fra noe småt ii alu. MEN jeg tror at det er viktig å ikke feste "kraften" i enden. Du må ta tak nærmere "jiggen" og flytte angrepspunktet etterhvert. Hvis ikke er det vanskelig å følge kurven.

 

Her er en link, de bruker et rør som jeg tror de flytter etterhvert som det andre røret bøyer seg.

 

http://www.duckworksmagazine.com/07/howto/bimini/index.htm

 

Mvh

Link to post

En liten oppdatering:

 

 

Jeg er i tenkeboksen hva løygang angår. Kan godt bli til at jeg bare kjøper en syrefast bolt (Ca Ø=28mm) og får denne tilpasset. Tok endel bilder av diverse skøyter når jeg hentet ny motor, og konstaterer at dimensjonene er omtrent der på tilsvarende båter.

 

 

I ettermiddag fikk jeg jobbet litt med cockpit-karmene igjen.

 

 

 

28102010_001.jpg

 

 

Utveting med epoxy

 

 

28102010_002.jpg

 

 

Skrues med 100mm syrefaste skruer

 

 

28102010_004.jpg

 

 

 

Har kjøpt forsenkerborr-sett på Clas Ohlson, men de sliter med hvordan plugg-borret er utformet. Det lager ingen kon i ene enden, slik at proppen blir nærmest umulig å få inn rett.

 

Endte opp med å file en kon for å få fanteriet entret...

 

 

28102010_007.jpg

 

 

 

Propper på plass og infrarød varmelampe som skal gi litt ekstra løft på temperaturen rigget til

 

 

28102010_008.jpg

 

 

 

Innvendig skal hjørnene forsterkes med en hjørnestolpe av eik. Denne tenker jeg at vil bli uthulet innvendig.

 

 

28102010_010.jpg

 

 

 

Høvler til skråkantene

 

28102010_011.jpg

 

 

28102010_012.jpg

 

 

 

Prøvemontering

 

 

28102010_013.jpg

 

 

 

Gjorde ferdig malene til hyttesidene, men hadde ikke "køl nok" i kroppen til å begynne å høvle beistene.

Det får bli en annen dag.

 

 

 

 

Et siste bilde jeg tok etter at lyset på verkstedet var avskrudd, som jeg vil navngi "Herde-stemning i Oktober"

 

 

 

28102010_015.jpg

 

 

:seeya:

Link to post

Spørsmål:

 

Jeg går med en ide om å lage taket på hytta selvbærende i laminert finer.

Dette for å få ståhøyde inne i båten -uten at hytta blir seende for høy ut.

 

Hytta blir ca 1,7mtr bred og 3mtr lang.

 

Noen som har en ide om hvor tykt finertak jeg må ha, og hvor mange plater som bør limes til hverandre for å få tilstrekkelig styrke til at en voksen mann kan trampe på det uten at det svikter?

 

Taket får en bue på ca 10-15 cm.

 

Noen med forslag?

Link to post

Flere lag laminert sammen vil jo bli sterkere?

Ser for meg f.eks 2 x 8mm + 10mm (tot tykkelse 26mm) laminert med epoxy vil bli en sterk skive.

(Det er her jeg trenger noens kompetanse på hvor sterk en slik "skive" blir)

 

Vil i så tilfelle lage en laminerings-jigg som tilsvarer ønsket kurvator på det ferdige taket.

Vacumbagging ville vel vært det beste, men det er for avansert for meg!

 

Bjelkene i et trad tak vil jo bli fort 50mm høye, så å eliminere disse vil utgjøre en merkbar forskjell i takhøyde.

Link to post

Jeg har nok ikke kompetansen du etterlyser, men kan jo synse litt! :diving: Synes 3 x 1,7 m høres mye ut uten takbjelker eller noen annen støtte. Tenk på at det kan komme en eller annen som ikke vet at han skal trø varsomt og legge litt hoppetyngde på hytte taket ditt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...