Janniz Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Hei Ole! Godt å se att du er i gang igjen med Svaap... Begynte å bli bekymret da det har gått litt tid siden siste oppdatering.... leste tråden din om Svaap fra A-Å...igjen...tror det er tredje gangen.. Lykke til videre og man følger fortsatt spent med herifra Trøndelagen...Både på Svaap og Minde. Mvh. Jan-Roger. Redigert 17.April.2012 av Janniz (see edit history) Link to post
Svaap Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! (Vil tro det tar litt tid å gå gjennom alt fra A-Å. Det har blitt noen sider). I ettermiddag fikk jeg slipt kranbjelken og klinket akslingen til rulla. Litt olje og den er klar til å bli montert. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 "Er vel på tide at det skjer noe med luka på fordekket!", var tanken min når jeg kom hjem i ettermiddag. Jeg har en skvett med lim igjen som ville være tilstrekkelig, og blandet det etter å ha maskert der jeg ikke ville ha klinete epoxylim. Har ikke mer mikrofiber, men båndsaga lager veldig fint trestøv som egner seg helt fint til å tykke ut limet. Ufortykket lim + 20 minutter venting, deretter fortykket lim før delene ble satt sammen og forsiktig press satt på sammenføyningen. Luka skal festes med flotte bronse-henglser jeg har bestilt fra "TopLicht". Kranbjelken til ankerspillet er ferdig. Fant frem en tube med sika, forsenkerborr, bits og borr og fikk festet den i riktig posisjon. Får se om spillet kommer på plass i morgen. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hei igjen, Det siste bildet viser ankerspillet mitt som tidligere har vært lakkert (muligens ikke orginalt), men som nå er fullstendig ubehandlet. Vil det kunne stå slik eller vil det oksidere/korrodere i kontakt med sjøvann? Hvis jeg bør behandle det - hva skal jeg da bruke? Setter pris på innspill, ettersom en eventuell overflatebehandling bør skje før jeg monterer spillet... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Det bør overflatebehandles, aluminium korroderer fort og mye i kontakt med sjøvann. Gi det først et par strøk med 2 komp. syregrunning, deretter epoxygrunning og 2 komp lakk i passende farge på toppen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Finnes slikt på f.eks Biltema? Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Nei, syregrunningen må du nok til en malerforretning for å finne. Resten har Biltema. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takk for hjelp Index :-) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
tb55 Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 "Finnes slikt på f.eks Biltema?" Dersom du henvender deg til noen som driver med understellsbehandling av biler, så bruker de syregrunning dersom de har sandblåst. De kjøper i store kanner, og dersom du har med to glass med lokk...........(tokomp. greier dette) Skal kun et tynt lag på. Mekonomen har og. Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Maritim hadde hvertfall syregrunning på sprayboks før. De har visst enda http://www.maritim.n...tr=syregrunning Link to post
Svaap Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Da forsøker jeg Maritim i morgen etter jobb. Limingen hadde gått fint, og en runde med båndsliper for å få vekk overskytende lim så var luka klar for prøvemontering. Hengslene gir ikke mer enn 90gr åpningsvinkel, men jeg ser for meg at en støtte for å sikre luka fra å falle ned gjør det brukbart. FIkk høvlet og skåret ut en liten sokkel til spillet. Ser at jeg ikke får mer enn 2 bolter gjennom en dekksbjelke, og undres over om jeg skal lage til en trykkfordeler (stål) som boltene går gjennom på undersiden av dekksplankene. Forsenkerhull og klinket hode under dekk gjør at de ikke stikker farlig ut i området ved køya. Ser for meg at treskruer på 2 av 4 innfestingspunkt blir for svakt! /Ole Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Hei, Tror også at jeg vil koste på meg et par gode bolter gjennom kranbjelken. Store krefter kan oppstå under oppankring. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tror også at jeg vil koste på meg et par gode bolter gjennom kranbjelken. Store krefter kan oppstå under oppankring. Tenkte også på det når jeg så bildet med de relativt spinkle treskruene.... Kan vel bli endel sideveis krefter her, så tror vel jeg ville også få til noen bolter gjennom rekka, hvis mulig. Hvis ikke, ihvertfall noen solide franske. -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Forøvrig ville jeg vel kanskje tilpasset den sokkelen til dekksplankene/natene, og heller montert spillet litt skrått på sokkelen. Tror det vil se ryddigere/renere ut. -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Forøvrig ville jeg vel kanskje tilpasset den sokkelen til dekksplankene/natene, og heller montert spillet litt skrått på sokkelen. Tror det vil se ryddigere/renere ut. Jeg ser den - syntes også at det ble litt mange retninger på en gang Skal se om jeg lager en ny plate som ikke forstyrrer harmonien så mye. En bolt gjennom dollbord og en gjennom dekksbjelken, samt at den har grei sidestøtte i forkant med svineryggene på hver side. Tror det vil bli tilstrekkelig da. Setter boltene i renna til kjettingen. Takk for innspill! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jernbåten Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Du må absolutt bruke gjennomgående bolter som går gjennom minst en dekksbjelke. Når jeg ankrer, så henger jeg kjettningen i en tamp som går til puller gjennom et halegatt og deretter slakker jeg av kjettingen. Dette gjør jeg selv om jeg har et mye mer solid system enn det man vil kunne få på en trebåt. Link to post
Svaap Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Fikk montert noen 12mm bolter gjennom kranbjelken/dekksbjelker i dag. Nå sitter den! Handlet primer og lakk hos Würth i dag, og tapet de områdene på spillet som skulle forbli ulakkert. For øvrig så kom jeg frem til at jeg ikke kan ta hensyn til brytningen mellom retningen på dekksplanken og retningen på kranbjelke/spill. Forsøkte å endre på sokkelen, men det ble bare mer kluss i linjer. Det var vel Index som tidligere skrev at båtbygging dreier seg om optiske bedrag... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Luka på fordekket ble limt i ettermiddag. 3 lag med 6mm furufinèr lagt i epoxy. Det første laget ble skrudd/limt ned i karmen, og de påfølgende limt. Med godt overmål på plata så fikk jeg en god kant å tvinge platene sammen på. Noen blylodd for å sikre god kontakt mens limet herder. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jernbåten Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det var vel Index som tidligere skrev at båtbygging dreier seg om optiske bedrag... Det var Hulda, han lærte det av båtbygger Alfred. Innfestingen av bjelken er nå godkjent både av Hulda og Jerbåten (samme gubben, men ikke si det til noen). Link to post
Svaap Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Nå synes jeg du er ekkel med oss! Her kaster vi oss inn på tråden for å sjekke siste oppdatering, og så er det bare en Smiley! UHØRT!!!! -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Har bare rukket å smile i dag... He he. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Nautilus222 Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Hatten av for et fantastisk prosjekt:) ....lurer på hva du skal gjøre når denne fantastiske båten er ferdig...:) Link to post
egilwh Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 ....lurer på hva du skal gjøre når denne fantastiske båten er ferdig...:) Svaret ligger i tråden om losskøyta Minde..... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 hehe:) helt utrolig... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn