Steffen Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Du fortjener absolutt den "klikken" :) Har lest gjennom det meste nå og er mektig imponert over hva en kontorist kan få til..hehe:) Føyer meg inn i rekken til de som tar av seg hatten for dette. Steffen Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 (redigert) Ny terrasse står på planen, så det er begrenset av tid jeg får brukt til båten. Fikk et "friminutt" i kveld, så da gøyv jeg løs på få få ferdig første del av luka på fordekket. Tørr-montering på dekk: Fornøyd med dette. Skal frese ut spor for en løs fjær, slik at jeg kan bygge opp en høyde til. Luka blir høyere bak enn foran, slik at den følger vannlinjen i skroget. Redigert 3.Juli.2010 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hobby 430 Sport Svart 3.Juli.2010 Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 (redigert) Dette prosjektet er bare helt rått, hvis du har samme finnsih på terassen som på båten har du nok landets fineste terasse Redigert 3.Juli.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Svaap Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Det er jo artig å bygge noe som skal være 90 grader innimellom også.... Fikk en IM fra en hyggelig kar i Horten som hadde tørr eik liggende. Og da snakker vi skikkelig tørr eik -ligget på en låve siden 1952 (!). Antakelig det jeg manglet for å få startet på casingen/hytta på skøyta. (Takk for handelen Erlend m/frue) Her snakker vi om materialer som har "gått fra seg" de evt spenninger som ligger i virket. Helt topp!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Det siste jordet ble slått i ettermiddag -håper bare nå at været holder seg tørt, så vi får inn god kvalitet på gresset til hestene. Dette er arbeidsoppgaver som beriker livet!! Begynte på neste høydelag på luke-karmen i kveld. Vil at selve luka skal ha omtrent samme bjelke-bukt som hytta vil få, i steden for å lage den flat. Samtidig skal den være høyere bak enn foran, for å unngå at det virker som om den "steiler" på dekk. (Følger vannlinja). Litt lite bilder i dag, men her er noen: Får se om jeg får tid til å få andre siden ferdig i morgen kveld. Vi jobber med ny terasse til huset, etter at den gamle "fikk smake" snefall i vår som lettere justerte på rekkverket -(les: la det flatt... ) Lager et betongfundament til utepeis, som gjør oss mindre avhengig av værgudene i forhold til å kunne sitte ute når kalenderen tilsier at man skal kunne gjøre det To be continued.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Lekkert arbeid! Men hva er grunnen til at du har laget skjøten på den underste delen av lukekarmen "selvlåsende", mens den øvre er helt "åpen"? Går ut fra at du har en grunn til dette? Spør helst av ren nyskjerrighet, det er tydelig at du har bedre greie på trebåtbygging enn de aller fleste av oss andre her inne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Index: Takk for din observante kommentar -du har helt rett. Låsen er gjort helt feil -sånn kan det bli når jeg stresser... Jaja... Da får jeg lage nye deler Det værste er at jeg sto og lurte litt på retningen før jeg startet oppmålinga (he he..) Fin prøve da Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Kanskje du har skeive hornhinner Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Jaja... Da får jeg lage nye deler Da var det ikke mine øyne det var noe galt med (selv om jeg har papirer på at jeg har skjeve hornhinner)... Men du kan i det minste bruke sidene om igjen, bare bytte dem om! Synd å kaste bort så fin eik da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Fikk faktisk konstatert 90gr skjeve hornhinner for mange år siden... Har aldri plaget meg før i kveld.... Ny dag i morgen -nye muligheter (til å gjøre feil ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
sabbdiesel Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Jeg må si jeg er mektig imponert over prosjektet ditt!! Også 14 år da! Nå dreiv riktignok naboen på med å bygge trebåt ca like lenge, men den er jo mye enklere bygget enn hva du holder på med! Gleder meg virkelig til å følge denne tråden videre, og kanskje snart få se det ferdige resultatet? Likte jo også at du har valgt en skikkelig maskin i skuta di, av den gode pålitelige sorten! Huff og jeg gruer meg til å ta opp sjarken og starte med pussing og bunnsmøring, det er jo ingen ting mot dette! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Hei sabbdiesel! Jeg laget en kjølesløyfe (vannslange som lå nedsenket i en tønne med vann), slik at jeg kunne kjøre SABB'n før jeg monterte den inn i skuta. For en lyd!! Kun semidiesel som kan slå lyden av tomgangen til "slegga fra Bergen" Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 En liten oppdatering fra min side: Terrassen er ferdig lagt -nå mangler bare rekkverk/tak/peis. Båten har jeg fått noen stjålne øyeblikk til. Fadesen med å kutte hjørneforbindelsene feil vei skulle bli en interessant affære som kan arkiveres under "Murphy's corner". Av en eller annen merkelig grunn så klarte jeg å gjøre akkurat den samme feilen på forsøk nr 2 Gjorde den helt ferdig også -fin og tett, men helt ubrukelig. Forsøk nr 3 ble vrengt riktige veien da.. Første forsøk: Andre forsøk: Og endelig tredje forsøk: Phu.... Sideveggene måtte også endres noe, ettersom de hadde en vinkel som nå gikk feil vei når jeg byttet plass på høyre/venstre. Prinsippet "la delen være så lang som mulig så lenge som mulig" kom til anvendelse, ettersom jeg nå hadde nok lengde på emnene til å gjøre disse justeringene. Her er knuta på vei sammen i ny fasong som låser riktig: Fremre hjørnet har en annen innfesting, ettersom det vil komme en kloss foran lukekarmen som hengslene forankres i: Når alle delene var ferdig tilpasset og prøvemontert, så skulle det hele festes. For å få en sterk forbindelse langs karmene, laget jeg en not-og-fjær forsterkning. Nota freset jeg ut på alle delene med overfres med sideanlegg, og fjæra høvlet jeg til slik at det ble noe plass til lim. Jeg liker ikke å jobbe med epoxy -mest fordi det er noe klin. Men for et fantastisk lim det egentlig er. La ut maskeringstape der jeg helst ikke ville ha limsøl. Fuktet fugene først flere ganger med ufortykket lim, før jeg blandet litt tjukkere gugge og smørte på for å tilsikre tett forbindelse. Fornøyd med resultatet So long... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Dette ble jo flott det da......gjorde samme feil to ganger?? Har du tvangsnevroser Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Dette ble jo flott det da......gjorde samme feil to ganger?? Har du tvangsnevroser Skal legges inn til uken..... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Det var det som streifet meg oxo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Keiko123 Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Nydelig arbeid. Man må regne med noen sleivspark på ett slikt prosjekt. Har hatt mange på mitt prosjekt. ( som ikke kommer i nærheten av dette prosjektet) Stå på. Blir morro å følge med denne tråden fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Hav Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Skal legges inn til uken..... Ble du lagt inn?!!? Lenge siden det har kommet noen ord fra deg...? Venter spent på fortsettelsen! Hav Sitér dette innlegget Link to post
joo350 Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Er dette den samme Svaap som W.A. Robinson foretok en jordomseiling med i 1929-31? Holder tilfeldigvis på å lese boken nå..... joo Sitér dette innlegget Link to post
fenri_s Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 For et rått prosjekt! nesten så en for lyst på tre båt igjen. Bøyer meg i sagsponet av beundring ! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ble du lagt inn?!!? Lenge siden det har kommet noen ord fra deg...? Hav .... Ikke helt der ennå.... Ferie og avbrekk er deilig! I helgen skal akterdekket legges ferdig. Deretter skal jeg åpne natene enkelte steder, slik at de blir uniforme. Har kjøpt bomulls-drev og drevjern, samt laget klubbe for å slå inn garnet. Viktig å komme igang med drivingen før dekket trekker for mye fuktig høst-luft. Joo350: Jeg ble inspirert av denne boken ift navnevalget, og sånn sett er det valg i W.A Robinsons ånd. "SVAAP" betyr drøm eller lykke... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
joo350 Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Uansett, bra navnevalg Lykke til! joo Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 I løpet av morgendagen skal jeg lukke akterdekket med den siste planken. Når man fullfører skroget, kaller man den siste planken for "the whiskey plank" og skal feire denne behørlig med ditto drikke. Ikke vet jeg hva man kaller det når siste dekksplanken går ned, MEN feires med berusende dråper av et edelt slag -ja det kan jeg love!! Her er staus for kvelden: Klubba til å slå på drivjernene ville jeg lage av treverk, for at ikke jernene skulle få for mye punch fra en stålhammer/klubbe. Hodet er av eik og skaftet i iroko. Jeg varmet opp kobber og "smidde" en kile med hode som jeg kunne låse skaftet/hodet på plass. Kjøpte jern til å drive opp dekket -ikke akkurat billige saker for å si det forsiktig... Her er arsenalet klar til bruk: Deilig å være i gang igjen.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
propelltau Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Når jeg ser på kilen du smidde vil jeg si at du burde smi drivjerna selv, da du helt sikkert kommer til å måtte lage radier og og vinkler på drivjerna når du skal drive rundt hjørner, lukekarmer og slikt. Imponerende arbeid du gjør med skuta di Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 Jeg sto med et antall jern i kurven, som jeg gjerne ville kjøpe, men til over fem hundre riksdaler pr stk syntes jeg det blir for drøyt. Kommer sikkert til å finne noe jern jeg kan bearbeide, som du sier så trengs det endel spesial-jern på lite tilgjengelige/trange plasser. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.