Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Dersom du i perioder fysisk oppdager at nå er det en sylinder som er ute, kan en vel begynne å vippe av pluggheten på en sylinder for å se om det forandrer seg Den er faktisk ikke så dum. Skal ta med meg den. Takk for tipset. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 PS! Testen kan utføres med forbehold om at tenningsystemet tåler denne frakoblingen av plugg under drift. Jeg sjekket denne metoden og det var ikke så lurt å gjøre. Det var vist noe med en eller annen trigger som kunne gå da. Så da blir det ikke noe av det. Litt synd egentlig, for det hørtes så greit ut... Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Fikk et tips fra en annen kant. Hvis jeg kunne høre at den bare sveiv på fem sylindere skulle jeg daue motoren og sjekke pluggene. Hvis en av de er våte av bensin skulle jeg prøve å bytte ut den pluggen. Hvis det ble bedring av det er det enten en dårlig plugg fra fabrikken, eller så er det coilen som ødelegger pluggen. Hørtes det fornuftig ut? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Det jeg skal begynne med først er en kompresjonstest. Bare for å ha gjort det. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Da har jeg ordnet meg utstyr for å teste tenningen. Kristiansand Bådsenter(Yamaha) lånte meg deres utstyr. Et apparat som heter "Ignition Mate". Det skal kunne gjøre det samme som et oscilloskop. Sender en stooor takk til gutta på Kristiansand Bådsenter Nå sitter jeg og leser brukermanualen og det ser ikke så galt vanskelig ut. Dette skal jeg få til. Fikk en liten boost nå ja. Blir forhåpentligvis lettere å finne feilkilden. Redigert 2.Juni.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Ignitionmate Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg har ikke begynt å teste tenningen ennå, men jeg har tatt kompresjonstest. Tre av sylinderene lå på 7,9bar, to av de 8,1bar og en på 8,3bar. Så det er helt i orden. Men jeg fant ut av hvor vannet kommer innenfor dekselet. Slangen til vanntrykksmåleren har ligget for trangt inntil lokket, så i den var det slitt et hull. Dvs at det hele tiden har sprøytet vann ut av det hullet og på motoren. Denne slangen står opp av toppen på styrbord sylindertårn. Det har sikkert dusjet godt. Kan feilen være så enkel..? Slik vanndusj, kan det ha oppstått en permanent skade av det? Eller vil ting normalisere seg når det tørker? (sett at det bare er det som er feil da...) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
KenBjork Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 om den har stått å spraya ja, kan ha resultert i grønn overledning og dobbel fustasje opphengs-forkobling det. Om det er det så retter det sikkert på seg når det blir tørt. Kan godt gå over alle kontakter med, hva var det vi båtfolk bruke, crc 6-66... Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Double Weber Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Da har jeg målt på høyspent siden, og jeg fikk veldig varierende resultater. Ble ikke helt klok på det, men jeg tror det var både for lav spenning og for liten gnist. Signalet varierte veldig. Kan det tyde på at problemet er før coilene? Skal ta tak i det igjen i morgen med friskt mot. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jeg byttet alle seks pluggene og da responderte den med en gang. Den startet opp kald med det samme og virker til å svive bedre, på tomgang ihvertfall. Skal ut å prøve den en tur etterpå. Er det slik at pluggene ikke liker den oljeblandingen jeg kjører med nå? Eventuelt hvilken skade er det de får? De så jo like fine ut, men var litt blanke. Mulig det er olja som gjør det... Hadde det holdt å vaske de med rødsprit og satt de på plass igjen? Foreløpig er jeg litt oppstemt, men det kan kjapt snu... Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Hvor lenge bør jeg kjøre med den oljeblandingen? Altså drøye 4%. Jeg har vel kjørt i ca 2,5-3 timer nå. Prøver å ikke overdrive for å være på den sikre siden. Redigert 3.Juni.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Vist du kjører med R plugger så er de mindre egnet når du kjører med mye olje ( R= Resistor) Det har lettere for å bli overslag i en R plugg . Bernt Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jeg kjører med NGK BR9HS Skulle jeg hatt B9HS når jeg kjører inn? Er det i det hele tatt noen plugger som heter det? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Da var prøveturen over, og den oppførte seg veldig bra. Ser frem til at innkjøringen er over slik at jeg kan få en motor som trives med det drivstoffet den får. Nå venter jeg egentlig bare på at den skal begynne å fuske igjen... Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
KenBjork Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Så flott, ønsker deg så veldig en feilfri sommer etter jobben du har gjort. Er imponert til de grader, IOM kunnskapsnivået du hadde før du startet. Er jaggu ikke mange som hadde kommet til å gjøre det sammme. Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Takk for det KenBjork, hyggelig å høre. Jeg tør ikke ennå tro på en feilfri sommer, men det er lov å håpe Med litt langvarig bruk uten nevneverdige feil kommer vel tilliten håper jeg. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
puddingen Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Trivelig å høre,og krysser fingre for at det forblir sånn! DA..kan jeg slippe ut igjen gnomen i kjelleren vel...? Link to post
Janniz Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei! Først må jeg bare si att du har gjort en fabelaktig jobb!! Som mangeårig Industrimekaniker og lastebilmekaniker kan du bare ta gi deg selv en solid applaus for det du har utført! Angående tennplugg problemet...link til NGK http://www.ngk.com/Default.asp fant ikke noen plugger uten resistor..mulig du finner dem med å lete bedre...du får bare ordne deg med ett sett plugger å ha liggende...er SIKKER på att dette er problemet..men dette kommer til å gå seg til....bare la motoren få røre på seg sånn att den får skikkelig driftstemperatur....litt heftig "glagassing" er stikkordet ;-) Da får å motoren renska seg op litt å kvitta seg med mye sot å guffe.. Lykke til! Mvh Jan-Roger. Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 He he, du har den der ennå ja. Skulle nesten tro den hadde brutt seg ut og tatt seg en tur til sørlandet, virket sånn i går ihvertfall. Bare hold den der inntil videre, tror det er best det Så med gnomen innelåst i kjelleren, fingrene krysset, hestesko over døra og firkløver-farm i båten burde båtsommeren bli bra. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
puddingen Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 He-he..Beholder`n i kjelleren litt til da.. Lykke til,kjør hardt! Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei Jan-Roger/Janniz, velkommen til baatplassen Hyggelig av deg å komplimentere arbeidet mitt. Ekstra gøy når det kommer fra en fagarbeider. Jeg håper det er det som er problemet, det virker veldig trolig. Heldigvis koster pluggene bare 38kr pr stk, så jeg har råd til å skifte de et par ganger til. Håper bare ikke det fortsetter når den skal tilbake på vanlig oljeblanding(2%)... Men det er bare skeptikeren i meg som prater, det går nok bra. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
haraldt Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Har vore gjennom samme som deg med Tohatsuen eg hadde og fekk mange "flashbacks" Men den motoren tok kvelden eit år etter då eit stempel gav opp og eg orka ikkje å gå igang med endå ei overhaling so eg selde den. Men må sei eg er imponert over arbeidet ditt og har følgt med siden begynnelsen. Har du fleire motorer som er i behov av overhaling so må du berre starta ny tråd, eg vil følga med Og lykke til med motoren vidare. Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Takk for det. Alltid fint med gode tilbakemeldinger. Jeg vurderer å skaffe meg en motor til ja. En litt mindre, mulig 115-130hk eller no. Tror den båten er vanskelig å få solgt med 225hk, den blir for heftig. Markedet som er ute etter en slik båt med så stor motor er ganske lite tror jeg. Da vil nok en litt mindre motor passe bedre til flere. Noen meninger om det der ute? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 B9hs er å få. Jeg ville brukt det . Mener Yamaha sa en gang jeg var på kurs att denne motorn måtte ha plugg med Resistor pga Tenningsanlegget , men som sagt jeg ville prøvd uten Bernt Link to post
Double Weber Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Men det er kun under innkjøring, ikke sant? Når den har all den oljen i bensinen. Jeg går vel tilbake til "R" plugger etter det? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn