Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Det stemmer ja! Borr opp hullet, gjenge med medfølgende gjengetapp og skru inn løsgjengen. Når løsgjengen er i plan med flensen eller litt under vrir du tilbake og den lille tappen knekker av. Ferdig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

De har åpent til åtte i kveld :eek:

 

Han virket ikke særlig fornøyd med det han som svarte. He he :giggle:

 

Kjører ut der med en gang.

Tror bare jeg går for nye gjenger hvis det er så enkelt som det virker. :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Dette er det samme prinsipet som heli coil , Og det funker for fly så da må det vel funke på en yamaha :yesnod:

 

Vi brukte bare heli coil på værkstedet der jeg var.

 

Vet Furt har en annen løsning men da må man borre ut mer av det orginale godset og det er ikke altid så lurt.

 

Bernt

Link to post

Da er det i hus.

Var en kjapp tur ute på biltema og kjøpte inn det jeg trengte.

 

p3311145.jpg

 

p3311147.jpg

 

Dette er hva settet inneholder.

Jeg vet hva alle tingene er, bortsett fra en. Den jeg har rammet inn i rødt.

Er det noen som vet hva den skal brukes til?

 

 

Jeg vet at det ene verktøet skal trees inni gjengen når den skal skrues inn.

På gjengen er det en tapp som skal sitte i et spor på spesial verktøyet. Den tappen er ment for å knekke av i slutten.

 

p3311152.jpg

 

 

Men det jeg lurer på er hvilken vei på verktøyet skal gjengen?

 

Her er to alternativer:

 

#1

 

p3311151.jpg

 

 

#2

 

p3311149.jpg

 

 

Takker på forhånd for gode tips. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

geng opp hullet med den tappen som følger med, tell deretter gjengene i hullet. Coilen må ikke ha flere gjenger en hullet,minst 2 stk mindre

 

Det siste verktøyet er til å knekke tappen på coilen, put den nedi etter at du har montert coilen og gi den ett lite slag så knekkker tappen.

 

Det skal være minst en halv gjenge ledig både før og etter coilen.

 

Bernt

Link to post
Skal der den tappen knekker av danne slutten eller starten på gjengen?

 

Tappen skal være innerst i hullet, og slås av innover med det siste verktøyet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ok. Så det er det den er til. :smiley:

 

Spiller det ingen rolle hvilken vei coilen er tredd på verktøyet? Se eksemplene på bildene.

 

Er det lurt å bruke locktite i moteringen av gjenge-coilen eller har det ingenting for seg?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

det har ikke noe for seg den har så skarpe kanter , det er derfor coilen ikke skal fylle alle gjengene

 

Tappen skal inn i hullet først, men det ville du merket : du ville plundret med å få den inn

 

Coilen tvinner seg rundt verktøyet når du skrur den inn

 

 

Bernt

Link to post

To spørsmål til. :wink:

 

Holder det med en gjenge-coil til mitt formål? Ca 7 gjenger pr coil.

 

Bolten er ikke så veldig stor. Ca 12 gjenger.

Og det er vel bare ca 8 av de som er inni.

 

p3311156.jpg

 

Der svarte jeg vel på det ene spørsmålet selv :giggle:

 

Men hvis jeg skulle hatt behov for det en annen gang.

Går det ann å montere to etter hverandre inn i hullet?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

tror ikke det går med to etter hverandre men du får kjøpt i forskjelige lengder (ikke på biltema da)

 

Det holder med en stykk til det du skal bruke til

 

Det er mer styrke i en heli coil en et tilsvarende gjenget stykke : heli coilene fordeler belastningene likt på alle gjengene nettop for de de er fleksible, mens en vanlig gjenge holder mest i noen få gjenger som tilfeldig paser klaringene i skruen / gjengepartiet i godset

 

Noen ganger så er jeg ikke sikker på om jeg forstår mine egen forklaringer ;-)

 

Bernt

Link to post
Noen ganger så er jeg ikke sikker på om jeg forstår mine egen forklaringer ;-)

Bernt

:lol: Det er jo ikke så farlig, for det er jo ikke du som skal skjønne det.

 

Jeg er imponert over både pågangsmot og hjelp i denne tråden. Gleder meg til det skal "trekkes i startsnoren"

Link to post

En lite update :smiley:

 

I går før jeg fant ut av gjenge problemet monterte jeg ferdig reed ventilene.

 

Her er de motert på brettet og pakningene ligger klar.

 

p3311133.jpg

 

 

Monterte alt på blokka etterpå samt brettet til forgasserene.

Dette skal jo av siden når reed delen kommer i posten.

Jeg monterte det på forde jeg skal lakke motoren og da skal de delene også ha farge.

 

p3311134.jpg

 

p3311135.jpg

 

 

Da er jeg komt til dagen i dag.

 

Motoren skulle opp i boden ved huset der jeg har sjans til å få opp litt mer temperatur en i garasjen.

Polstret trillebåren for å legge den nedi og transportere den opp.

 

p4011157.jpg

 

p4011158.jpg

 

 

Hang den opp itaket i boden for å best komme til når jeg skal lakkere.

 

p4011159.jpg

 

 

Jeg prøvde å maskere og gjøre klart, men tapen ville ikke feste i det kalde metallet.

Satte derfor opp noen vifte ovner som skal varme den opp litt før maskering.

 

p4011162.jpg

 

 

Så dit er jeg komt nå.

Skal snart ut å maskere for så å legge første strøket.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Da er jeg ferdig med å maskere.

Det var utrolig tidkrevende og kjedelig. :cryin::headbang:

 

Jeg teipet over hullene til inntaket og skar de etter form samt teipet rundt boltene til forgasserene.

Lagde et lokk av teip over det øvre simmerring huset.

Blokerte alle hull og skruehull jeg ikke vil ha lakk inn i.

Teipet også igjen alle slange nipler.

 

p4011163.jpg

 

p4011167.jpg

 

p4011165.jpg

 

 

Det at jeg har brukt god tid og maskert nøye vil forhåpentligvis gjøre at selve lakerings jobben går lettere.

 

Jeg har ikke mye erfaring på dette området, så det blir spennende å se hva jeg får til.

 

Det jeg vet er at jeg må ta meg god tid, legge flere tynne strøk og være nøye.

I allefall prøve å unngå at det begynner å renne!

 

Da er det vel bare å hoppe i det :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...