Jump to content

Prosjekt: Draco 20


Superkul

Recommended Posts

ja jeg får se an hva jeg gjør med dekoren - syntes den ser nyere ut uten

tusen takk for innspill

 

toppen_paa.jpg

 

i dag satt jeg på toppen og remhjula - var litt forskjell fra bilmotoren jeg plukka fra , oppdaget at et par av hjula stakk flere mm lengre ut en det hjulet på veiva gjorde - men fikk bytta litt på chimsa/skivene bak så nå er di snorett :smiley:

i morgen skal jeg bort på mekonomen og hente regreim og løpehjulet

 

nye_motorfester.jpg

her er di nye motorfestene på plass - skal male over motoren engang til ........

så nå nærmer det seg - kanskje fyrings i morgen/overimrg??

Link to post
Share on other sites

ja det er det - uansett hvor nøye man er og om man bytter det meste er det alltid et sted som lekker eller et eller annet man glemmer - blir spennende

for et par båter sia greide jeg og sparke til en mutter og den havnet selfølgelig oppi ene sylindern - dro på startern og PANG bråstopp - tok av toppen og stemplet hadde fått en smekk og endte med blokkbytte

 

3_1166285529864.jpg

et bilde av motoren før den blei bytta blokka på

 

3_1166285524985.jpg

det var på vår første "overnattingsbåt" scand 24 - var kjempestolt av den - fungerer bra selv i dag - kjenner han som kjøpte den

Link to post
Share on other sites

Ifølge min kopi av ett ark fra en svensk verkstedhånbok (merket med AQ 151 a) som jeg brukte på min topp. Kald motor - moment gjelder for innoljede bolter.

 

Boltene kan høyst brukes 5 ganger. De skal byttes om de viser tegn til tøyning (den vil synes på skruens midja)

 

1: 20 Nm (2 kpm)

2: 40 Nm (4,0 kpm

3: vinkeldra 120 grader i ett moment (sjekk først at du har nok armslag)

 

Husk å dra til i anvist rekkefølge fra midten og etappevis ut til hver ende.

 

(front/kamreim) 7 3 1 5 9 (akter)

.........................8 4 2 6 10

 

Du kan sikkert verifisere dette med verkstedhåndbok på erfaringsbasen

Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rettelse !!!! har blingsa på kopiarkene mine.

Dette skal også være samme verdier som AQ 131

 

1: 20 Nm (2 kpm)

2: 60 Nm (6,0 kpm

3: vinkeldra 90 grader i ett moment

 

Husk å dra til i anvist rekkefølge fra midten og etappevis ut til hver ende.

 

(front/kamreim) 7 3 1 5 9 (akter)

.........................8 4 2 6 10

 

Beklager feilen :smiley:

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har ikke skjedd så mye på båtfronten - vært litt tilstander her med min bedre halvdel som har sliti litt med struma etc etc og fikk svar på en kul hun tok vekk i halsen som det liksågodt var kreft i - men den var innkappslet så det går nok bra - kontroll og styr på radiumhospitalet så båt får være båt og ting tar tid - men innemellom får jeg vel kline til litt

 

2698_t2007_10_22_12_33_6_q90_f9_200x2001.jpg

 

var en tur på stokken marina og kjøpte innbyggningsramme til ekkoloddet/plottern i dag

så det blir spennende når vi kommer så langt at vi kan gå på innstrumentbordet

 

takk for momentene styrbert :seeya:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har du sagt a ...........

nei fy a meg - men vi satser det går bra - hun har hatt det meste siste åra med hjerteopprasjon- hun fikk harehjerte plutselig selv fks med tv kos og avslapp- så var det galleblære - så er det menier og nå en kul med kreft - æsj

men i dag har jeg fått gjort litt alikevel - montert nesten alt rundt på maskin

 

dhyrturtu.jpg

 

ny vannpumpe på plass - elektroniske tenninga er på tur inn

regreima er satt på med nytt strammehjul - toppen dratt til og røra til kjølinga + oljekjløern er på plass

eksosmanifoil er satt på - flere bilder kommer i morgen

 

ps: skal innom høggern en tur til og få bytta ut noen skruer og muttere + litt mere maling

er ikke helt fornøyd enda - blir liksom ikke som nytt alt sammen :saint:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du gjør et imponerende arbeide jeg Jarle. Blir riktig så bra dette. Skulle ønske jeg hadde halvparten av den energien du har.

Leit å høre alt det som ikke er så koselig oppe i alt dette.

Kanskje vi treffes om balja mi går så langt i år.

Link to post
Share on other sites

- kan ikke helt skjønne ideen med å ha det rele og sikringa der

nå dro den rundt på startern så nå er det nummeret før

Ideen er vel å ikke belaste tenningslåsen mer enn nødvendig. Men som du sier er det nå en feilkilde mindre å bekymre seg over. Hiv det ut.

Link to post
Share on other sites

Synes du gjør et imponerende arbeide jeg Jarle. Blir riktig så bra dette. Skulle ønske jeg hadde halvparten av den energien du har.

Leit å høre alt det som ikke er så koselig oppe i alt dette.

Kanskje vi treffes om balja mi går så langt i år.

 

 

det hadde vært koselig -

ja du har nok halvparten av energien skjønner du

for vanlige folk hadde det nok vært heltemodig og lagd kjøkken og ordna med båten og arbe +++

men for meg er det i grove trekk det eneste jeg har gjort :sweat:

ps har dusja og pusset tenna innemellom slaga da :lol:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARG prøvde og starte faenskapet nå med nymontert el tenning / stiftløse i org fordeleren men den bare hostet et par ganger ......

i mrg prøver jeg med stift og kondensator så får vi se....

detta har ikke jeg tid til - blir småfrustrert

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

uten_dekor.jpg

likte den andre dracoen/ prosjektet så jeg lekte litt i paint og tok vekk dekoren

syntes di ser nyere ut uten og maler det dekslet til kallesjen bak

hva syntes leserne - hvis det er noen der :confused:

 

Dracodekoren er fin den, men det er kansje litt mye. Spesielt når dekoren oppe og nede ikke flukter, slik som på bildene av båter tidligere i denne tråden.

De stripene som går diagonalt i forsklellige blåfarger bør/var sikkert ment å treffe/flukte med hverandre og ha samme vinkel ellers så ser det rotrte ut .

Tror kansje den hadde sett bedre og noe mer moderne ut med dekor kunn på det øvre feldtet og i samme høyde/bredd som vinduet med lister.

La de diagonale lyseblå stripene helle motsatt vei av hva de orginalt er. Bruk samme skre/vinkel som det er i bak-kant av vinduet.( Prøv i Paint...tror det blir fint)

Syntes det møkeblå feltet med DRACO i rødt kler båten.

Link to post
Share on other sites

helt enig finn - men nå er det sommerferie snart så jeg må begynne å korte ned på litt forskjellige ting

 

i dag fyra den med engang jeg fløtta en tann på reima og tok ut fordeler og traff mere rett på merket der :smash::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

 

men turtelleren trur jeg ikke fungerer helt med den nye coilen og el tenninga - stå på 2000 på tomgang :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...