Jump to content

Prosjekt: Draco 20


Superkul

Recommended Posts

Et par spørsmål fra en "fersking".

Vindusviskemotor, er det 90 grader som står montert?

Pleier man og tilte opp drevet når båten ikke er i bruk?

Eventuelt hva er fordelen ved å gjøre dette?

 

Kl 18,00 i morgen fyrer jeg opp båten.

God helg til alle der ute og lykke til videre.

lykke til med sjøsettingen :sailing:

litt usikker på den motoren - har ikke tenkt eller titta på den

jeg lar alltid drevet stå nede - har en filosofi at til mere man mobber det opp og ned til fortere ryker ting

men jeg MÅ pga det er så veldig grunt på brygga mi

Link to post
Share on other sites

Leser så øyet blir stort og vått. Dette er en av kose-trådene mine. Du gjør så bra arbeid og har sånn kontroll at det er ikke stort å kommentere. Har intrykk av at båt og motor blir satt i samme stand (eller bedre) som da det var nytt.

 

 

Trenger du mer skryt? :wink: :wink: :wink: :wink: :smiley:

 

 

:flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

gear_og_ratt.jpg

som du ser jabh sitter det styrbord for rattet på min

 

 

Da er ikke min merket, ser heller ikke ut til at det har vært noe der heller.

Det betyr vel at båten er en selvbyggerbåt......

 

Men det var ikke noe problem å få båten merket å registrert med securmark uten prod.nr så da går jeg for det :)

Vil jo gjerne ha båten registrert og forsikret.

 

 

Du må fortsette å oppdatere prosjektet ditt, blir jo bra dette arbeidet du gjør.

Men dette er vel tiden de fleste brukerene her inne er opptatt med å pleie sine egne båter.

Har selv ikke fått gjort noe med min egen båt, da det er for få timer i døgnet. Men så har jeg heller ingen planer om at den skal på vannet i år.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er veldig imponert ,problemet med å lese slike tråder er at en stakkar får så mange ider :lol: Jeg selv får en akutt trang til å bytte dørk i min 24 weekender :wink: ( den har alerede fått en betydelig intriørmessig oppgradering + repp av el nettet,har skrevet om det på fjord boatclub)Angående skailiming så vil jeg anbefale å bruke våtromslim, der har du tross alt angrefrist :cool:

Stå på, skriv mere om oppusing og slikt :flag:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

trenger ikke angrefrist - jeg brukte liten rulle og smurte på baksia av skaien og på platen - så venter du til til den er klebig og ikke våt - jeg la plata oppå skinnet så jeg ikke krølla og klina med skinnet - det er viktig og følge med mens det tørker setter seg for mine boblet opp flere steder - strøk det forsiktig utover evnt løfter av litt hvis di blir for store - stiftet stramt over kanten etter at jeg var bænkers at limet hadde satt seg

jeg kjøpte kontaktlim på maritim

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.Da var båten på sjøen.

Startet greit.

Fikk kun 5000 på max og 27 knop.

Litt tung og få opp av sjøen, men har ikke erfaring med Draco 20.

MEN i dag er det 6 liter sjøvann i båten!

Vet ikke hvor det kommer inn.

Hvordan er eksosbendet koblet til skjold?

Kjente svakheter?

Må nok opp med båten!

Litt trist nå, "nyoppussel Draco selges, noe motornrbeid må påregnes".

Fortsatt god helg.

Link to post
Share on other sites

 

MEN i dag er det 6 liter sjøvann i båten!

Vet ikke hvor det kommer inn.

Hvordan er eksosbendet koblet til skjold?

Kjente svakheter?

Må nok opp med båten!

Litt trist nå, "nyoppussel Draco selges, noe motornrbeid må påregnes".

Fortsatt god helg.

 

På min Fjord 21 kom det inn en del vann gjennom strømpen til gear vaieren, jeg skrudde til slangeklemmen litt og da var det ok.

 

Jarle B: Tråden din er kjempeflott. Jeg er ikke på Forumet her hver dag, men ser etter oppdateringer i denne tråden når jeg er her.

Jeg kommer nok til å bruke denne tråden som inspirasjon når jeg skal pusse mer på båten min til vinteren igjen.

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det blir i kjappe trekk og bare legge plate over og lage en svak bue på toppen -

 

i dag har jeg grubbla og klødd meg mye i hodet pga dørken

flekket av alt orginalt og fant fort ut hvorfor gulvet var så styggt

alurammene og sidene flukter jo særdeles dårlig så platene blir stående i spenn og vagle

så her må jeg tenke ut hvordan man avretter før teaken kommer i gang

eneste jeg kommer på i farten er å sjimse opp med skiver og sikaflex blir umulig og lage foringer da det er skjeft alle veier

kom med forslag - nå står jeg fast

Link to post
Share on other sites

det blir i kjappe trekk og bare legge plate over og lage en svak bue på toppen -

 

i dag har jeg grubbla og klødd meg mye i hodet pga dørken

flekket av alt orginalt og fant fort ut hvorfor gulvet var så styggt

alurammene og sidene flukter jo særdeles dårlig så platene blir stående i spenn og vagle

så her må jeg tenke ut hvordan man avretter før teaken kommer i gang

eneste jeg kommer på i farten er å sjimse opp med skiver og sikaflex blir umulig og lage foringer da det er skjeft alle veier

kom med forslag - nå står jeg fast

dashbord.jpg

sånn ble mitt dashbord på Draco 20

Link to post
Share on other sites

joa men jeg vil gjerne ha mulighet for å ta opp og igjen dørkplaten senere og vil ikke ha noen synlige skruer

det er såpass mye noen steder at plata spriker i skjøtene - det var derfor jeg ville bytte det også

 

så du har mere en båt og stri med .......... samma her hus - hytte og gamle biler

hadde det ikke vært for flytting - kjøkken etc hadde skuta vært på fjorden seinest 17 mai

har klart til påsken hvert år men........

Link to post
Share on other sites

gulvsprik.jpg

her er en forklaring på hva jeg mener med sprik - dog litt overdrevet

sideplatene i dørken heller nedover på siden med opptil 1 cm og det utgjør en stygg kant mot midtplata

dilemma er å ikke ha synlige skruer -da må jeg rette opp så skru så lime teaken på plass i båten og jeg vet at det blir et støvhelvete innvendig

og jeg som gledet meg til og lage teakgulv - nå er det plutselig et mareritt

 

gruble gruble :headbang:

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at aluminumsrammene har blitt skjeve eller innfestingen har gitt seg over tid. Jeg ville forsøkt å rette opp med kiler eller lignende.

Får du tykkelse nok på teaken kan du forsenke skruene og sette i treplugger over. Litt enklere om du må demontere en gang i fremtiden fremfor å lime hel teak over skruehodene.

 

Clas O har et greit sett for dette formålet.

http://www.clasohlso...link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-8733

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

aaaaaaaaaaaaaaaah ferdig avrettet gulv - kostet meg noen timer

 

hoevling.jpg

målte meg til med rettholt og lagde kiler av noen tekrester med elektrisk høvel

fra 1.3 cm til 0 osv

 

oppretting.jpg

 

opprettning2.jpg

 

da ble det dønn rett og klart til dørklegging

tenkte jeg skulle bruke orginaldørkplatene og pusse di og lime teakstaver på dem men når jeg slipte dem ble di såppass greie at jeg bestemte meg for å la di være så lenge - må få skuta ferdig nå og da kan jeg kose meg med teak til tidlig våren igjen

 

ferdig_pussa_gulv.jpg

 

nå ser det ikke så fint ut med våt oljet + skygger/skjolder på bilder, ble faktisk akseptabelt - helt og pent og ikke noe kanter som skjemmer lengre

 

la opp høytalerledninger - ledninger til ledlys inni hanskerommene på sidene

 

pluss en + ledning til spellern/memory

og la opp giveren til ekkoloddet - den limer jeg i bunn - gidder ikke ha kjafs hengende på yttersia - går bare i stykker

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i morgen skal stolene på plass og høtalerkassene/ underdelen til hjørnesofaen på plass

så skal den tappes for vann og få på litt frostvæske og justere tenninga

kjøpte den røde frostvæsken - burde bli bra med tanke på tæring ??

så venter jeg i spenning på vinylsprayen så blir den fiks ferdig innvendig

håper ikke det skufet for mye med tanke på snarveien med gulvet - men det er på høy tid og få den på vannet

noe må vi ha og gjøre til høsten/våren

men dashbordet er veldig fristende og hive seg på med tanke på lodddet/kartplottern

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke det? Du burde legge ut hvordan man deaktiverer alarmen samt hvordan tjuvkoble motoren slik at jeg kan bøffen etter du er ferdig med oppussinga. Den blir knall :cheers: Men jeg savner litt lakk under setene bak eller skottene så fint det kalles.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...