arnearmoa Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Hvis spørsmålet var rettet mot meg, så brukte jeg dette instrumentet med tilhørende 2 bars giver (Wema SRP 2), som jeg monterte i stedet for den originale giveren fra Yanmar https://webshop.nettbaat.no/products/wema-turbotrykkmaler-0-2-bar-sl Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Glemte å nevne at det krevde diverse adapter greier fordi den originale giveren hadde sære gjenger. Bruk heller en av de andre portene. Hvis du f.eks. ikke har eller trenger en alarmbryter for feilaktig høyt trykk pga. stuck waste-gate, så er det vel en fin port der den «skulle stått» Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Potensielt interessant tråd: Sitér dette innlegget Link to post
Dock4x4 Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Hei,ser de er lenge siden de var aktivitet her inne,eg har en 3Qm 30 yanmar som ser ut som de har vert tæring på manifolden,mitt spørsmålet er hva gjør dere med de? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Det er vei ikke lenge siden mandag... Om den var min hadde jeg studert hvor mye tæring det er innvendig. Om det ikke er for ille hadde jeg sveiset opp endeflensen og planet den i fresen eller med vinkelsliper. Et godt alternativ er å kjøpe en ny og få 12-15år til ut av motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 (redigert) Hvor gammel er denne motoren. ? Redigert 7.August.2022 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
dieselfan Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 arnearmoa skrev On 1.8.2022 at 0.34: Glemte å nevne at det krevde diverse adapter greier fordi den originale giveren hadde sære gjenger. Takk for alle gode råd og gode henvisninger (sære gjenger er nok mitt minste problem... har 180 gjengetapper i samlingen og lager nok bare kurante gjenger om det trengs) Men det opprinnelige spørsmålet mitt har jeg ikke fått noe svar på... Er 6LPA-STZP og 6LPA-STP motorene der ute utstyrt med 0-5Bar VDO ladetrykkmåler? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 @Chiefengineer skrev i annen tråd: Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis. Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen.. Så da er du fri for motor. ? - gjelder det noen av motorene i 6LPA familien også ? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 6lpa motorene er rene mekaniske motorer👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Takk! Har 6LPA overhode noen kjente svakheter? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 De hadde vel noen utfordringer med ventilseter på tidlige utgaver. Hvor utbredt det var vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Det var for tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII. Husker ikke årstallet, men dette kan sikkert forhandler informere om. Så har gjennomstrømningen av saltvann litt problemer i med kapasitet gjennom oljekjøleren, så her er det lurt å følge med etter saltspreng. Ut over det, er det vel kjent for å være en av de bedre motorer i båt. Er også grunnen til at jeg valgte den båten jeg har hatt siden 2015. Er veldig glad i denne maskinen (min er fra 2010) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 tilplan skrev for 2 timer siden: De hadde vel noen utfordringer med ventilseter på tidlige utgaver Worry II skrev for 2 timer siden: Så har gjennomstrømningen av saltvann litt problemer i med kapasitet gjennom oljekjøleren, Worry II skrev for 2 timer siden: tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII. Ypperlig deling 👍 Jo mer jeg leser om 6LPA, jo hetere kandidat blir den.. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) tilplan skrev for 3 timer siden: De hadde vel noen utfordringer med ventilseter på tidlige utgaver. Jeg har en 6LPA-STP (2005) på båten vi har nå og jeg husker at jeg leste endel om dette da vi kjøpte båten i fjor. Ta det med en klype salt for det er en stund siden, men hvis jeg ikke husker feil så var det snakk om motorer i tidrommet 97-02 og hadde med at ventiltetningene dro av for mye olje og gjorde at ventilene kunne sette seg og ble knust av stempelet. (Hvis jeg forstod det riktig) Tror det endte med en rettsak mot yanmar og at de endret designet på ventil evt. ventiltetninger etter 02. Etter det jeg har notert i kladdeblokka på telefonen så er blokka fra en Toyota Landcruiser motor med betegnelsen 1HD-FT Redigert 8.August.2022 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 dieselfan skrev 51 minutter siden: Jo mer jeg leser om 6LPA, jo hetere kandidat blir den.. Du har sikkert lest denne tråden også? Bla. @liberty bidrar med kunnskap der, og så vidt jeg forstår har han profesjonell bakgrunn fra Yanmar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Worry II skrev for 3 timer siden: Det var for tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII. Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell,men det er flere steder som beskriver denne problematikken. Her er bilder rette etter at bendet gikk av. Fikk rensket av maling som hadde løsnet av varmen og inspisert. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Googlet litt og fant tilbake til der jeg tror jeg har lest om dette tidligere: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/319812-yanmar-6lpa-stp-lawsuit-settlement-question-relative-new-purchase.html Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Worry II Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 dieselfan skrev for 3 timer siden: Ypperlig deling 👍 Jo mer jeg leser om 6LPA, jo hetere kandidat blir den.. Så enkelt å fikse, contra commonrail med høytrykk på dieselsiden med injektorer og diesel som må igjennom dialyse før den forlater tanken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Komodo skrev for 15 timer siden: Du har sikkert lest denne tråden også? Bla. @liberty bidrar med kunnskap der, og så vidt jeg forstår har han profesjonell bakgrunn fra Yanmar Nei, den var ny for meg, så veldig nyttig !! Men fytti rakkeren for en behandling av trådstarter av enkelte. Det var et par der som burde ha vasket munnen med sterk såpe... trist lesning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 VegJoh skrev for 15 timer siden: Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell,men det er flere steder som beskriver denne problematikken. Takk !! Den saken har jeg hørt om. Det er nok smart å måle tykkelsen på bunnen ved V-band flensen om en kjøper en motor eller ny turbo.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 (redigert) dieselfan skrev for 4 timer siden: @VegJoh skrev: Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell, Er dette et isolert problem for turboer montert fra motoren er ny, og da kun noen årganger, eller gjelder det også reservedelsturboer? Redigert 9.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 dieselfan skrev 30 minutter siden: Er dette et isolert problem for turboer montert fra motoren er ny, og da kun noen årganger, eller gjelder det også reservedelsturboer? Kanskje @Worry II har mer kjennskap til dette? Ble diskutert i denne tråden tidligere i sommer. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Worry II skrev On 8.8.2022 at 15.52: Det var for tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII. Er det noen som har funnet en god reperasjonsmetode / klart å utbedre denne svakheten? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Etter hva jeg har forstått, så ble det frest for lang inn i godset på turboen merket her på bildet til fnadem: Dette for å få eksosbendet til å passe. Men jeg er sikker på at Vestfold Elektrodiesel kjenner til hvilke modeller dette gjelder. Jeg husker ikke hva som ble sagt. Men eneste gode løsning er å bytte turbo (som koster 30-40k, finnes ikke overhalte grunnet dette problemet) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Worry II skrev 32 minutter siden: eneste gode løsning er å bytte turbo (som koster 30-40k, finnes ikke overhalte grunnet dette problemet) Takk !! da må dette være et av de viktigste sjekkpunktene om en skal kjøpe en slik motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.