Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei :-)   Har ein 6LYA-STP.  Oppdaga tilfeldig i dag at eit relé er truleg sundrusta.   Det ligg laust over dieselpumpa.   Eg legg ved eit bilete der eg har ringa rundt releet.     Nokon som veit kva dette releet er til ? 

 

 

20200729_125906.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Sjeldenutpå said:

Nokon som veit kva dette releet er til ? 

Kan det være til gløding/forvarming. I så fall har jeg brutt denne koblingen på min motor. Den drar mye strøm og jeg bruker båten bare om sommeren.

Redigert av Turbåt
Skriveleif (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk. Har en Yanmar 4 lh dte fra 1993. Motor surrer og går, selvsagt, har jo bare gått 3000 timer. Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor...

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor...

 ..toppa, er det på varmeveksleren?  Trur den skal være full ja, er iallefall det på 6lya som eg har.  

Ekspansjonstanken har "min" og "max" merker?  Der vil det kanskje variere fra installasjon til installasjon (lengde på sløyfer og kva som er tilkobla) 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Pumpen min er helt tett og fungerer helt utmerket etter 3000 timer. Yanmar 4JHE 1986 modell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Prøver meg på en problemvariant som sikkert flere Yanmar eiere kjenner til...

Har en 4JH DTE ca år -85. med ca 4000timer på telleren. Motoren er super lettstartet.

Motoren ryker blått!   Ryker mest på bakking og ved kald motor.

Iflg forrige eier har den alltid gjort det.

Jeg byttet dysespisser, da de gamle dryppet og lakk.. (dyre deler) Merkbart mindre blårøyk.

Byttet termostat da motoren aldri ble skikkelig varm....

At den er så lettstartet bør vel tyde på god kompressjon, men gir vel ingen garanti for oljeringene.

Har ikke registrert oljeforbruk på ca 100 timers gange.

Noen som har noen gode tips?

Mvh Torehol

 

Link to post
Share on other sites

Litt røyk må man jo regne med på kald motor, men ikke  Volvo 40 serie røyk. Hva som oppfattes som mye røyk vil jo variere fra person til person .

Har motoren gått under ok driftsfohold så skal det være lenge til stempelfjærer etc er slitt.

Ellers er jo motoren 36 år gammel så noe tæring og slitasje kan man jo regne med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hvor kjøper jeg Yanmar deler til normale priser ?  anbefalinger. ?  skal ha deler til servic e av Seildrev SD20 og motor 3YM30. , vanlige slitedeler.

kjøpe i norge eller fra utlandet ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

"Normale priser" får du hos http://yanmardeler.no

De skaffer ALT du trenger, lynraskt.

Billige, rimelige originaldeler til Yanmar finnes ikke..

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Handler selv deler enten hos Yanmardeler eller hos motorforhandleren Bildøy Båt og Motor. Trenger egentlig ikke noe særlig annet enn filtre og slikt siden motoren er skikkelig solid. Eneste jeg har gjort litt utenom i det siste er å stramme reimen litt siden den var slakk og ladelyset fikk det for seg å lyse litt mye, litt gummistøv var det også blitt ved reimhjulet

Link to post
Share on other sites

jeg har lyst til å overhale, sjekke SD20 drevene mine,  hva trengs av deler,  og hva er normalt bra slitt etter 1200 timer,  ca. jeg har ingen lekkasjer. .  Er det bare seal ringer og de 2 O-ringene. som skiftes ?

hva har dere andre opplevet når dere åpner noe som funker greit.  :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra anbefalt og fornuftig service, må jeg vel hevde at jeg har opplevd bortkastet tid og unødige kostnader. Når det gjelder neddykkede alu.konstruksjoner, måtte det eneste være å skru ut skruer en etter en, sette dem inn med alu.pasta og skru dem inn igjen. 

 

Motoren til Hulda fra ca. 1986, har ramlet og gått som båtmotor i snart 20 år. Uten å være plukket på. Byttet bunnpanne fra type bil til type marine, etc. Men ikke fordi noe har gått i stykker. Kun fordi jeg synes det er bra. Motoren virker til å gi blaffen. Den starter og går uansett. En eller annen dag stopper den vel og oppgir ånden. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...