Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Om det ikke hjelper å rense kontakter, så hjelper det nok ikke å ta den ut heller. Å rense den del som sitter mot svinghjul har nok lite hensikt. Da er det at den er gåen å må byttes. Så ville ikke ta ut før den evt må byttes.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

At det kan oppstå dårlig kontakt her er en kjent problemstilling. Når du bytter anoden på enden av kjøleren rett over kontaktene til giveren, hender det at det renner vann ned i kontaktene. Før du gjør noe mer drastisk anbefaler jeg at du kjører på med CRC (eller tilsvarende) på kontaktene og i kabelskoene på giveren.

Link to post
Share on other sites

Måtte bytte rem i forbindelse med bytte av dynamo på min 3QM30.

Fikk da en liten overraskelse som jeg ikke kan forestille meg er originalt.

For å få av rem, måtte jeg løsne vannpumpa, samme for å få på nye rem. Noen som jo er komplett idiotisk.

Er dette originalt, eller kan det være som jeg mistenker, at de har montert større remskive, i forbindelse med bytte fra enkelt til dobbelt, når de montert hydraulisk haler på båten?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg runde av historien om turtellerproblemet på 6LPA-DTP'en vår.
Løsningen var den billigst mulige, og helt i hht rådene ovenfor:

  • Av med kabelskoene på giveren
  • En god dusj 556
  • På med kabelskoene 

Resultat: Turtelleren virker igjen!

Takk for gode råd! :-)

Link to post
Share on other sites

Mistet 300 rpm av toppfarten på 6LP

 

Da har jeg skrudd sammen motor, med justerte dyser, ny regreim, nye dieselfilter og dratt på tur. Starter og går fint, mindre røyk enn i fjor. Men nå går den ikke over 3500. Går greit opp dit, men så står turteller og gjør bitte små hopp.

 

Har jeg gjort noe galt, kan jeg ja misset en tann på regreima, eller kan det være kommet noe grums i dysene? Eller er det noe annet jeg bør sjekke først? Gjorde det på land så den er nystoffet... dritt altså

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Byttet akkurat på min, 6lp dte, iflg delekatalog, samme på ste. Kjøpte på Yanmardeler.no (Vestfold elektrodiesel) fikk de du ser på bildet, googlet du optibelt xpz 1000, finnes de ganske rimelig her og der, og tilsvarer sikkert noe annet og... https://www.ebay.co.uk/p/OPTIBELT-Belt-XPZ-1000/671711345

IMG_20180713_214750017.jpg.ef227aa2fff4038e33862ec9c10638f5.jpg

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev for 10 timer siden:

Noen som har tips til alternativ til orginale dynamoreimer til Yanmar 6lpa stp? Motoren vet jeg et toyota fra bunnen. Men er det samme dynamo på 6lpa og Toyota?

 

Vet ikke hva du tenker på, men om du tenker å gå over til flatreim så har Jørg Becker det. Tbbecker.no 

Link to post
Share on other sites

On 7/17/2018 at 9:14 PM, Hekkbølgen said:

Noen som har tips til alternativ til orginale dynamoreimer til Yanmar 6lpa stp? Motoren vet jeg et toyota fra bunnen. Men er det samme dynamo på 6lpa og Toyota?

En av mine røyk i fjor. Fikk først en nødløsningsreim som passet sånn passe fra Jernia i Kragerø. Endelig erstatning ble bestilt her: http://s.aliexpress.com/BV3QRFFB?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare tatt med den gamle dynamoreima til BilXtra og fått to nye. Det er standard hyllevare hos dem og andre bilutstyrsforretninger. Kan ikke huske at det var spesielt dyrt heller, tror ikke det var mye mer enn det @Turbåt linker til. Den jeg kjøpte hos BilXtra var Gates 6220MC, AVX10 x 1000La. Har notert delenummer 90916-02452 fra Toyota, men Toyota kunne ikke hjelpe meg med reim.

 

2014-12-30 13.58.57.jpg

Link to post
Share on other sites

APS skrev On 25.4.2012 at 18.15:

Hei. Har ein Yanmar 222 hk, mod 2003. Her har dynamoen slutta å virke. Leverte den inn på ein bilverkstad der dei har kompetanse til å sjekke dynamoer. Fekk den tilbake same dagen med beskjed om at den fungerer 100% Det går 4 ledninger inn på dynamoen. Batteri+ jordkabel (fordi denne dynamoen er dobbelisolert) ein kabel til ladelampe og ein for straum innpå dynamoen. Når eg startar motoren så sloknar ladelampa men den ladar ikkje innpå batteria. Ladestraumen ut frå dynamoen er målt til 12,4V på fullada batteri. Batteribanken var ny i 2011. Er det nokon som har erfaring med dette, evt opplevd det same?? Er veldig takksam for svar.

 

Dynamo til besvær.

Er nettopp komen heimatt etter ein 8 vekers tur til Bodø. Då vi passerte Leka på nord,  begynte ladelampa å lyse og eg konstanterte raskt at dynamoen var deffekt igjen. Denne dynamoen kjøpte eg til erstatning for den som slutta og fungere for 3 år sidan. Dette var ein fabrikkny dynamo.

Etter ein del telefonbruk fekk eg fatt i eit firma i Sandnessjøen som hadde dynamo å lager. Då var det berre å slå av alle unødvendige straumbrukarar og gå til Sandnessjøen.  Fekk her innsett ein byttedynamo som fungerer prikkfritt. Då eg ønskjer å ta opp med Yanmar kva som kan vere årsaka til at eg har brukt 2 dynamoar på 1800 timar, kjøpte er ut denne. Er det nokon her som harliknande erfaringar?

Redigert av APS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 19.7.2018 at 10.40:

Gates er vel uansett en av verdens største gummiprodusenter. Dykkerdrakta mi er faktisk Gates :smiley:

Regreima på Yanmaren sto det Unitta på, litt googling, så dukket Gates opp som eier av Unitta, bestilte meg en Gates reim med samme spek for et par hundrelapper istedenfor den til 2000 eller hva det var Yanmar skulle ha

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Min 3gm30f har begynt å spise viftereimer.  Ettter noen dager i båten, starta vi som vanlig. Gikk i 10 min, så lyste ladelampa og alarmen ulte. Reima var slitt av, tynn på et stykke der den var røket. I helga jentok det seg.

Kan det være lager i dynamo som er slitt, og motstand ved kraftig ladning som sliter reima?

Det er greit med seil, nå motoren svikter, seilte hjem til brygga.

 

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg er - for å starte med det - helt grønn angående dieselmotorer og starter på bånn. Jeg har derimot lyst til å fikse dette selv, for å lære..

 

Jeg har en Yanmar 1 GM i seilbåten min som har sluttet å lade batteriene. Spørsmålet er hvor jeg skal starte. Fikk målt på dynamoen med voltmeter og bekreftet at der var det dødt. Har lys på ladelampa. Jeg har lest en del her inne angående dioder O.l, men det ble litt avansert. Noen som kan sende meg i riktignret, hvor skal jeg starte å feilsøke?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet hvilken propell som er rett til en Viksund 880 med en Yanmar 3QM30?

Får pr idag ikke noe mer turtall enn maks 2400. Så mistenker det sitter en feil propell på denne.

Hadde vært greit å få rett propell, så en kunne holde 7-8 knop i stedet for 6 på 1800-2000.

Motor holder goe temp(50), å lite røyk under normal bruk med 1800-2000. Men over det så kommer det noe hvit røyk.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...