Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Siste update her nå - case closed.

 

Viser seg, slik som Hulda påpekte ganske så raskt, at feilen ikke skyldes starteren, men ledningsnettet. Minus til et relé har rett og slett korrodert så mye at det har falt av. Dermed får ikke styreledningen til starteren spenning. 

 

Ønsker å takke dere alle for god hjelp og utrolig raske tilbakemeldinger! For en flott gjeng :)

 

P.S. Ringene kommer fra nå av til å plukkes av - bare flaks at jeg fremdeles har fingrene i behold. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi har en Yanmar 6LY3-ETP med 100 timer på klokken, der har en mærkelig fejl når vi prøver at starte den. Den melder “Rack position sensor High“ eller Low. Når vi tager tændingen af og prøver at starte igen er der ingen problemer. Er der nogen der har prøvet noget lignende? Vi har tjekket kablingen og motorinterface er helt nyt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, vi fikk problem med vår  3gm3f i går. Startet greit opp i uthavn, men etter dregghal, engbo så peip det reima var slakk og resulterte i dårlig ladning. Strammet opp reima og dynamoen lader greit, ca14,7V. Etter ca 30 min begynner det å pipe på nytt. Stadig god ladning, 14,7 ok med kjølevann, og olje i troa. Motoren går greit men alarmen piper. Kan det være alarmen,  som er gåen?

Link to post
Share on other sites

Den nye reima er grønn! Og det er helt tydelig at den gnages på. Motoren er fult av grønt støv. Kan det påvirke ladeallarmen? Det er litt rust på reimhjula kan det være årsak til gnagingen?  Kan jeg ta bort rusten ved å holde en stålbørste borti, for å pusse vekk rusta, eller bør jeg demontere hjula og pusse de opp i benk.

+IMG_20200722_211556.jpg.e326b857b67d0707280840bf5c2454fd.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å kunne se på bilde allerede ar reimen henger?
En måte å se på stramming av V-reim er å kunne vri reima med to finger ca. 90 grader uten
veldig stor kraft og at man så kjenner "kraftig" motstand ved 90 grader.

Kanskje du prøver det?

Men som reimskivene ser ut på bildet har du en jobb der også.

Og, jeg bare lurer fordi det ser veldig støvete ut.. er lagrene på både vannpumpe og dynamo ok?

:seeya:
Jørg

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev On 17.7.2020 at 16.49:

Skal sjekke kontakter på givere og se om pipinga gir seg.

 

 

Joerg Becker skrev for 11 timer siden:

Jeg mener å kunne se på bilde allerede ar reimen henger?
En måte å se på stramming av V-reim er å kunne vri reima med to finger ca. 90 grader uten
veldig stor kraft og at man så kjenner "kraftig" motstand ved 90 grader.

Kanskje du prøver det?

Men som reimskivene ser ut på bildet har du en jobb der også.

Og, jeg bare lurer fordi det ser veldig støvete ut.. er lagrene på både vannpumpe og dynamo ok?

:seeya:
Jørg

 

Eureka skrev for 11 timer siden:

Om dynamoen er festet og strammes opp på samle måten som på 2gm20, så er den litt klønete og har lett for å bli slakk igjen..., er min erfaring. 

2gm 20 og 3gm 30, er vel samme konsept med to og tre sylindre. Ha du i tilfellet funnet noe lurt for å holde strammingen på reima?

Link to post
Share on other sites

Spør du meg?
I så fall, jeg har jo alt fra Balmar.

Det ene er at man kan montere Altmount reimsett  da er det definitiv ende med støving.
...de fleste greier ikke en gang å bruke opp første reimen, og så medfølger det en i reserve.
Her er lista til Yanmar, men dette finnes også for en del andre.


Ellers finnes det reimstrammere, som heter Belt Buddy.
Det gjør livet også en del enklere for ganske mange.

:seeya:
Jørg
 

Link to post
Share on other sites

Har vel tenkt at det er for lite friksjon på den "bøylen" med spor i, hvor det blir strammet til. -fritt etter hukommelsen. 
 

Nå er jo båten min 750 km unna og jeg har nesten ikke brukt den siste 3 åra.... 

 

men jeg spekulerte ihverfall på om at dersom jeg fikk bort lakken i kontaktflaten, så burde det hjelpe. Om jeg gjorde noe med det, husker jeg ikke. 😁 men nå skal vi flytte tilbake til byen båten ligger i, så da finner jeg jo ut av dét. 
 

jeg har ikke vært plaga med reimstøv og da jeg bytta reim var det den 10 år gamle orginalreima, og like fin. Bytta for å bytte, og for øvinga sin del. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 12 minutter siden:


Det ene er at man kan montere Altmount reimsett  da er det definitiv ende med støving.
...de fleste greier ikke en gang å bruke opp første reimen, og så medfølger det en i reserve.
Her er lista til Yanmar, men dette finnes også for en del andre.


 


Altmount kan jeg gå god for. Har selv settet på en 4LHA og har aldri angret etter at jeg monterte det. Reimstøv er helt borte, likeså det med stramming av reima. 

Link to post
Share on other sites

Da ble det noen timer med båten i dag. Skrudde av dynamo, og sjekket lager på vannpumpe og dynamo, de var ok renset dynamoen og motoren for reimstøv.

Jeg fant at dynamoen er "hengslet/ opphengt" i en 8mm bolt. Øyene for oppheng på dynamo er 10 mm. Dette gav en skjevhet, som resulterte i gnaging av reima. Det ser yt som om reima har lagt intil kjølevifta.

+

IMG_20200723_130053.jpg.232f5a1a1776db58df8baf29e1f66f28.jpg

Jeg hadde litt hardt 10 mm kobberrør liggende, kuttet av et par biter, som passer innei opphengsøyene. Jeg hang så dynamoen på plass, med reim og strammet opp og till. Resultatet synes bra.

+IMG_20200723_140540.jpg.30d71a5dbf8a7202f413ff8301e647c3.jpg

Reima skal være av god kvalitet.

+ IMG_20200723_114232.jpg.bd4058c6b21ae1b8b054725e2da35537.jpg

Takk for gode tips!

 

Link to post
Share on other sites

Fint at du fant dette problem, som hadde blitt verre etter hvert.

Ang. reimen.
Continental er kjent for kvalitet, ja.

Men den der er nok til hagemaskin, gressklipper f.eks., og der har den ikke å tåle mye
unntatt at den må være fleksibel og myk i sin grep siden den må kunne bite
også når det er fuktig og slimete.
Omvendt betyr det for meg at den må ha mer slitasje når den arbeider på tørr og rustene overflater,
kanskje akkurat som vinterdekk på varm asfalt om sommeren.

Jeg har ikke tid for å sjekke data i forhold til en som er beregnet for påkjenninger på motorer
der den må kunne overfører all kraft til f.eks. vannpumpe pluss 1.6kW til dynamo,
men regner med at dette ikke er helt det samme på gressklipper.

:fishing:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg trenger litt hjelp med å finne sensoren til temperaturmåleren på en 4LHA-STP. Temperaturnåla fyker frem og tilbake for så å stabilisere seg på rødt. Temperaturen i motoren under gange er normal, og jeg får ingen alarmer. Dermed er det sannsynligvis en av to; enten er giveren gåen, eller så er det en vakkelfeil etsted. Noen som kan hjelpe meg? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...