Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram

Seastar

Recommended Posts

Nå har jeg fått inn kart og det hele. Programmet funker, men ikke satt i gps enhet ennå. Savner kanskje litt detaljer på kartet, men skal trykke litt å se hva jeg finner :) En helt annen ting: Når man skal ha med seg bærebar data ut i båt, hvordan lader dere pc? omformer, eller har dere kjøpt en slags billader?

Nå har jeg vært på Clas olson å kjøpt meg en slik navibe gm720 Gps mottaker.

Den passa jo ikke mitt opprat. system win 7, men fant en driver på nettet som skulle passe, har innstallert den. men får ikke et eneste signal på kartet.

Noen som opplever det samme?

Den innstalerte seg inn på com6 automatisk, har også valgt dette som port i kartprogm.

har da ikke vært på sjøen med denne ennå, men tok en runde i bilen for å se om det kom no signaler.

Noe sted man får aktivert gps? for er liksom ingenting man starter den med...

Noen som har opplevd det samme?

Har lest de innleggene der uten å bli noe klokere. Windows 7 starter jeg har på en mini bærebar. Kommer ingen vei, står at enheten fungerer. Men får ikke signaler, så tydelig at noe er galt. Kan jo være den driveren som sies å skal fungere, som ikke gjør det alikevel.

Den er reg. over enheter på maskinen, merkelig at det ikke finnes noe programvare for å teste om gps mottakeren faktisk er aktiv eller hva som skjer.

Noen da som klarer å kjøre en liten brefing på hvordan Haicom`n fungerer? Skal den uansett registrere uten at jeg trenger å gjøre noen innstillinger eller starte den? Ser det er noe som heter F/W baud som står på 9600, samme innstilling har jeg på kartprogam og comporten til Navibe, det er vel da Biter pr sekund, altså hastighet. Noen med tips til innstillinger? Er navibe følsom i forhold til hvor man er i landet? Innendørs, bil ect?

Navibe GPS'en jeg kjøpte funket heller ikke mot Windows 7.

Driveren på PC'en var for gammel.

Du kan hente ned driver for Windows 7 HER

Når du har installert driver. Vil du kunne se den nye com porten i OpenCPN.

Der kan du også huke av for å vise GPS/NMEA datastrøm (signaler) i eget vindu.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

satt hastigheten til 4800, så nå har jeg signaler på både haicom`n og den lokale datastrøm måleren i kartprogrammet, men ingen posisjon, og den oppe i høyre hjørnet er fortsatt rød og kartet viser ikke at jeg sitter på land iallefall, noe jeg nå gjør :D Noen som opplever dette?

Hittill vil jeg takke med største hjerteglede over god hjelp :) Dere er flinke :thumbsup:

Helt riktig, du må i vinduet eller helst ut. Når du får grønn markering får du posisjon.

På haicomen ser du hvor mange satellitter du tar inn. Du må ha tre, men aller helst fire eller flere for å få nøyaktig posisjon.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Har testet OpenCPN i dag. GPS i kjøkkenvindu. For å være et gratis program er eg meget imponert. Tok meg litt tid å få til gps, men når eg fikk dette til ser programmet helt topp ut. Kommer til å følge utviklingen på programmet sjøl om eg ikkje skal bruke dette primært i båten. Der skal det inn ny plotter for sesongen. Har alltid med en pc med GPS som backup, og fra sommeren av blir det nok å ha med en Ipad2 og. Men for meg vil de 2 alternativene aldri erstatte en plotter.

jeg får eksprimentere litt til å ta en tur ut å gå eller kjøre bil for å se om det skjer noe mer. Har jo et godt utgangspunkt nå iallefall.

Tusen takk for all hjelp og tips. Om dette viser seg å være pålitelig og stabilt på sjøen, er det ikke tvil om at jeg kommer til å benytte dette programmet isteden for å kjøpe plotter til flere tusen kroner. Skal heller kjøpe meg et nytt draft å sammenligne sjøveien med på ukjente steder og måle det opp mot dette programmet.

Har idag satt opp systemet mitt for sesongen (i stuen riktignok):

Hardware:

- ASUS eee, 10" skjerm, litt over ett år gammel, går på 12 Volt og bruker ekstrem lite strøm.

- AIS Engine 3 fra Nasa - Dedikert Glomex AIS antenne

- Navibe 720gm

Software:

- Windows XP

- Open CPN

- GRIB.US for værdata (som leses av Open CPN)

Dette funket som bare det: Viste fint posisjon, skipene ute i korsfjorden, og vindpilene fra GRIB - alt samtidig. Veldig tøfft system. PCen koster ca 2000 kr idag og AISengine for en for en 1000 lapp fra Marinesuperstore, GPSen koster 400 kroner hos CO, Antennen koster 500 kr hos Maritim.

Hele systemet virker nå helt stabilt. (Hadde det på hele dagen). Ikke verst plotter integrert med AIS mottager og GRIB kommer på under 4000 kroner komplett installert. I tillegg kan jeg surfe på nettet (via smartphone eller wifi i havn)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

jeg får eksprimentere litt til.......

Hei Stian

Det har vært en fin dag på sjøen her på Mørekysten.......! :sailing:

Ser at du mest sannsynlig har fått tips om en riktig driver som virker for din GPS-mus under Win7, og det vil du vel få bekreftet ved bruk av f.eks. Haicom testprogrammet for signaler!

Men, - det er mange (de fleste) som har netbooks med Win7 Starter, som får problemer med å holde på signalene mer enn noen minutter hvis de overhodet greier å vises via OpenCPN-programmet.

Jeg har hatt samme problemet med en slik netbook til en kamerat, - da med en Haicom Hi 204 III GPS mus. Etter noen minutter datt signalene ut.

Det rare er at på andre nav.programmer så virker GPS'en slik som forventet, så det er et eller annet med hvordan OpenCPN behandler dette i Win 7 (Starter).

Det er tatt opp i flere tråder på OpenCPN forumet, da med bl.a en gps fra Globalsat.

Der er det også nevnt andre GPSmus'er som også er å få kjøpt på nettet(ikke chipset og driver fra Prologic), og som ikke får disse problemene med OCPN, samt en annen løsning med et eller annet program mellom GPS og disse virtuelle COM-portene som kan løse problemet......!

Skal få sjekket dette litt nærmere når jeg får tid.........!

Er det andre som finner tråden og/eller løsningen så er det jo bare å dele det med oss andre her! :sailing::thumbsup:

Så, Stian - om du får inn signalet og en fix/visning på kartet, så vær klar over at du mest sannsynlig plutselig kan miste det etter få minutter........!

Tror gutta hos OpenCPN mener det er et etter annet med driverne til Prologic USB til COM converterne, som ikke er helt i takt med Win 7 OS'et, for det er kun der det har oppstått dette problemet!

Ship o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

Ja eg og hadde problemer første dagene med trådløs mus gps og what nok på min win7 maskin. Da var innstilling for selektiv usb deaktivering satt til aktiv i strømstyringsoppsettet. Med det resultat at etter noen minutter så sluttet ting som var plugget inn å virke..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...