Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei.

Vil bare si at OpenCPN Norge er underveis (Uoffisiell åpning var 12 mars 2011). Offisiell åpning er planlagt mot slutten av mars.

 

Sidene er åpnet for de som måtte være interessert.

OpenCPN Norge står bak den Norske oversettelsen av OpenCPN med utvidelser og manualer.

Norsk brukermanual skal forhåpentligvis stå klar til "the grand opening".

 

PS! 3. parts utvidelser til OCPN vil snart være mulig. Dette innebærer mange nye muligheter slik som verktøy for seilere...

 

 

Velkommen til OpenCPN Norge!

http://opencpn.kb-h.com

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott!! :thumbsup:

 

Har allerede registrert meg !! Venter bare på bekreftende mail !!

 

:sailing:

Bjørn

 

Sjekk spamboksen din om du ikke har mottatt epost enda.

Det hender at verifiserings eposten får i 'fella' :)

Det går også an å be om ny verifiserings epost ved innloggingsboksen...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg registrert meg, jeg også....

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Se mitt innlegg #349, der jeg etter å ha oppdaget en alvorlig feil, - kom med en "advarsel" om at man ikke helt uten videre må oppfatte Beta-utgaver av programmet, som stabile og feilfrie nok til at man kan stole på dem til viktige navigasjonsoppgaver ombord i båten!

 

Dette slo altså til for fullt denne gangen, der mye ny og forandret kode i denne Build 0310 Betaversjonen, forårsaket uventet oppførsel i lesingen / zooming inn og ut av bl.a. CM93-kartene.

 

Dave har allerede funnet årsaken på bakgrunn av flere tilbakemeldinger.......:

 

Re: OpenCPN Version 2.4 Beta Build 310

janp391/cagney....

 

OK, I see whats going on here. In certain parts of the cm93 database, the cells at a particular scale and location are split into multiple subcells. I think this was done in original cm93 to control file sizes.

 

We know how to load and display these subcells. However, the new code in 2.4 which caches cell M_COVR objects (and also manages user cell offsets) gets a bit confused by these subcells. They don't exist at the locations I used for testing, so I never saw this problem until we moved to more densely charted European locations.......

 

More code.....sigh....

 

Thanks for you efforts so far in identifying this problem.

Dave

 

 

NB!

Denne feilen og en hel del andre bugs som er blitt oppdaget, blir rettet opp nå i neste Beta, som er rett rundt hjørnet!

 

Dessuten har han som mål at denne beta-utviklingen skal føre frem til offisiell lansering av det som skal bli versjon OpenCPN 2.5, - en gang i løpet av juni 2011! :thumbsup::yesnod:

 

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for god informasjon Seastar. Da blir det nok oppgradering her ettethvert. Bruker programmet til "sofanavigasjon" og planlegging da jeg har plotter i båten.

Dette gikk ikke særlig bra. Hadde aldri problemer med tidligere versjon, men den nye fungerer ikke.

Får denne hver gang jeg starter programmet:

 

opencpn_start.jpg

Link to post
Share on other sites

 

...... men den nye fungerer ikke.

 

 

Vet ikke hvilken versjon du har forsøkt å oppgradere til......., men det har vært forandringer i windowsinstalleren og dermed plasseringene av viktige filer og mapper som bl.a. opencpn.ini !

 

Sørg for å få slettet alt fra tidligere installasjoner som er relatert til programmet, før du installerer på nytt.

 

NB!

Versjon 2.3.1 støtter ikke lenger Windows 98!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen bliss X :flag_bp:

 

Du skriver ikke eksakt hvilken versjon, men oppfatter det som at det er OpenCPN 2.3.1, og ikke den siste stabile utgivelsen av den betaen du brukte før, - altså OpenCPN 2.1.0 ?

 

Likedan er det en fordel å vite hvilket OS som er på maskinen, f.eks. Windows XP eller er det noe nyere?

 

I tilfelle det er XP, så kan det kanskje være DENNE du mangler på maskinen din?

 

 

NB!

Viser også igjen til mitt innlegg #359, litt lenger opp her og presiserer følgende:

Etter avinstalleringen av den gamle Beta-utgaven du hadde tidligere, så kan det nok ligge igjen noe som forstyrrer nyinstallasjonen, SØK derfor etter filer og mapper (også SKJULTE) med navn: "opencpn", og få de eventuelt slettet slik at ikke noe blir liggende igjen av gamle log-filer, ini-filer eller lignende på forskjellige gamle lokasjoner .

 

Lykke til med å lokalisere feilen (mangelen) på din maskin :smiley::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da har Dave (bdbcat), sjefen for OpenCPN-prosjektet, sluppet en ny Betautgave:

 

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 324

 

 

Ahoy OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 324 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog:

 

15. Correct M_COVR logic for cm93 subcells.(FS#308)

16. Correct crash on zoom with no charts visible (FS#374)

17. Correct quilt composition for partial screen pans. (FS#375)

18. Correct for excessive range -> very small scale -> crash on zoomout of cm93.

19. Correct Polyconic quilting logic, especially apparent on NOAA Great Lakes BSB Raster.

20. Correct error logic on startup with empty config file and existing chart database.

21. Correct AIS display of vessels "Not Under Command", with invalid COG and SOG (FS#354)

22. Correct AIS CPA logic for COG reported 360.0 (COG unavailable) (FS#337)

23. Correct AIS Target List Display with no ownship position available (FS#334) Thanks, Marco...

24. Refine logic for waypoint delete/remove on currently active route (FS#348)

25. Correct Unicode problem with creation of some SENC files. (FS#346)

26. Further optimize Track rendering (FS#368)

27. Enhance coordinate entry method to allow Unicode "degree" and alternate "minutes" signs (FS#322)

28. Arrange to send position fix to all PlugIns on successful NMEA message parse. (FS#387)

29. Integrate Route/Track splitting and extending patch. Thanks Piotr.

30. Implement experimental screen dimmer. Try Function key F6.

 

Notes:

 

30. Dimmer works on Windows only, and may not work for all versions. Feedback needed.

 

I have a suspicion that I may yet be missing one or more patches that were submitted during my absence.

I had patches to integrate coming out my ears. Some were conflicting, and required "touchup".

 

If your work is missing or broken from this Beta, let me know and send me a clean patch against this Beta, please.

I'll integrate for the next Beta.

 

Good Luck

Dave

 

 

Denne BETA Build 324, kan om ikke lenge lastes ned fra HJEMMESIDEN til OpenCPN.

 

Det ser ut for at de har funnet ut av de litt leie Bugs som ble oppdaget i forrige beta, - så nå er det bare å teste ut for de som er interessert i å hjelpe til på veien mot en ny og forbedret offisiell release/utgave av programmet til sommeren!

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg klarer ikke å finne noen mulighet for triplog/sumlog. Det hadde vært kjekt om dette kunne defineres inn som data i "dashbordet.

Er det noe jeg overser?

 

Hei Arvid_A :sailing:

 

Kan ikke svare deg noe mere konkret på ditt spørsmål......., men slik jeg forstår det så går utviklingen av programmet mer og mer i retningen av muligheten for fleksible plugins "for enhver smak" og ikke minst behov.

 

På OpenCPN-forumet så diskuteres det livlig i div. tråder vedr. nye funksjoner i en ny utgave/versjon av "Dashboard" og/eller helt nye typer plugins!

 

Jeg tror dine bønner blir hørt....! :sailing::seeya::clap:

Link to post
Share on other sites

Ingen av dere her som klarer å komme et eneste KONKRET svar på hvor kartene fins å kjøpes eller lastes ned?

 

 

Isteden for å bruke masse tid, irritasjon og tull på detta, er det mye bedre å kjøpe seg en kartplotter. Er jo ikke tvil.

Link to post
Share on other sites

Ingen av dere her som klarer å komme et eneste KONKRET svar på hvor kartene fins å kjøpes eller lastes ned?

 

 

Isteden for å bruke masse tid, irritasjon og tull på detta, er det mye bedre å kjøpe seg en kartplotter. Er jo ikke tvil.

 

Hei Stian :flag_bp:

 

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å svare på et så negativt innstilt innlegg, og husk på at det er ingen som tvinger deg til verken å lese denne tråden og/eller bruke OpenCPN. :confused:

 

Som det er nevnt tidligere i tråden så er det mange muligheter for å skaffe seg egne kart, for den som er innstilt på å yte litt innsats selv!

 

Du kan jo f.eks også undersøke med div. kartleverandører av lisensierte BSB4 kartpakker fra bl.a. Maptech, så får du vel kjøpt så mange kartpakker som du har behov for, og som OpenCPN 2.4 beta build 324 og nyere nå har PluggIn-modul for!

 

ship ohoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linken i innlegg 29 fungerer ikke, kan jo være piratebay som er nede eller stengt for godt? Vært mye rundt de den siste tiden.

 

Ellers ser det dårlig ut med google å finne tilsvarende kart. Fant et med verson fra år 1999. Er det noe å samle på da?

Redigert av Stian Kristensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

 

Det gjøres mye bra arbeid blant utviklerne for stadig å forbedre OpenCPN på alle områder.

Tror nok at når den ferdige offisielle utgaven (Etter pågående Beta-testing) blir ferdig til sommeren, så er det meste på plass slik at ting fungerer som forutsatt.

 

Dave (bdbcat) kom idag med denne forklaringen på problemene som oppsto og som bare delvis er løst med Beta build 324:

 

(Oversatt til Norsk i Google Chrome)

 

Re: OpenCPN Versjon 2.4 Beta Build 324

Hello testere ...

 

Tilbake i USA nå, burde være mye mer koblet sammen med Wifi i nær fremtid.

 

Her er litt bakgrunnsinformasjon om de mange CM93 displayet vanskeligheter i Beta 324.

Vi gjennomførte en "blit akselerator" for diagrammet trekk ved museklikk. Ideen er å bedre respons til brukerens input mens du surfer. Vi cache diagram skjermbilder aggressivt, og flytte piksler rundt på skjermen etter behov, alt i et forsøk på å unngå relativt kostbare fullskjerm rendering. Vi render (med tilgang til diagram data) bare de delene av skjermen som har blitt "avdekket" av en mus flytte / klikk.

 

Selvfølgelig, de algoritmer er ikke helt rett ennå. Så vidt jeg kan fortelle, problemene sett i denne Beta vises bare på CM93, i vattert modus. Jeg kan også reprodusere problemene, og er min topp prioritet for nå.

 

Et annet problem:

Alle som bruker Garmin GRMN host mode for ruten opplastninger på Win7? Dette er en uformelt rapporterte feilen her i en annen tråd, og jeg prøver å bekrefte.

 

Takk

Dave

 

 

De som fortsatt ønsker å følge utviklingen fremover kan gå inn på OpenCPN-forumet, for der får man førstehånds opplysninger direkte fra utviklerne og alle andre som kommer med forslag til løsninger, synspunkter og ellers ønsker for hvordan programmet bør fungere.......!

 

Ved å registrere seg der, så kan alle som ønsker det, bidra med vettuge innspill selv også....!

 

NB!

Har ikke tenkt så mye over det tidligere, men hvis man bruker Google Chrome, så kan jo de som foretrekker å få alle innleggene oversatt til "et noenlunde forståelig norsk", - bare trykke på "Oversett"-knappen i denne webleseren! :flag:

 

 

Lykke til alle sammen! :seeya:

 

(Jeg selv blir mest opptatt med de planlagte "byggeprosjektene" fremover året......!)

 

Ship o'hoi :thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg vil bare understreke nok en gang viktigheten av KUN å bruke offisielle utgivelser til navigasjonsoppgaver om bord i båten, og at man i tillegg har gjort seg godt kjent med virkemåten i praktisk bruk ute på sjøen og ikke minst lært seg hovedfunksjonene etter bruksanvisningen.

 

Dette understreker også Dave (bdbcat) idag, på bakgrunn av at flere "garvede" brukere (Beta-testere) også har oppdaget nye og alvorlige kartvisningsproblemer i den siste beta build 324.

 

Re: OpenCPN Version 2.4 Beta Build 324

Cruisers....

 

...and we got a well documented Flyspray bug (fs393) regarding cm93 offsets.

 

So, the conclusion seems clear.

 

We will revert to no wgsox/y offset correction in the next Beta. We will retain the user offset capability for those cells that individual users may wish to correct.

 

So, we learn. That's why we call this a Beta process......

 

Thanks all for your comments. I consider this issue resolved upstream, and we shall see the results in the next Beta.

 

btw, if it is not obvious by now, I do not recommend critical navigation with Beta versions of OpenCPN....

 

Dave

 

 

OBS!

Dette har nok "solediesel" fått med seg fra tidligere innlegg i tråden og dermed gjort et sikkert valg:

 

open cpn 2.3.1 er programmet eg bruker, å vil til nå si at det funker meget bra...

 

Ship o'hoi :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...