Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hei S.Y. Laud :flag_bp:

 

Har ingen erfaring med Mac, men jeg ser jo på OpenCPN-forumet at de som er engasjert i utviklingen av programmet for Mac gjør stadige fremskritt! :thumbsup:

 

Denne Mac-brukeren for eksempel, ser jo ut til å ha fått det til å fungere iflg. dette INNLEGGET, så det nærmeste jeg kommer med å hjelpe, er nok å anbefale deg å lese de forskjellige trådene om MAC og OpenCPN utviklingen slik at du kan komme i kontakt med de som leder an der.....! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet når den neste "stabile" versjon kommer?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei Fanafjord :sailing:

 

Dave (bdbcat) har antydet at det mest sannsynlig kommer 2 Beta'er til før lanseringen av 2.5!

 

Den neste beta er derfor nå rett rundt hjørnet, - og jeg ser vel for meg at det meste da begynner å bli bra, slik at det kanskje bare blir nødvendig med en siste beta, med finjusteringene av staffasjen, før utgivelsen av OpenCPN 2.5.xx blir en realitet en gang i løpet av juni!

 

Dette blir bra! :thumbsup:

 

Ship o'hoi :seeya:

Link to post
Share on other sites

Gleder meg! Da blir det vel ny versjon til sommerferien - det blir veldig bra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har riktignok fått veldig mørk meny av en eller annen grunn :confused:

 

Hei M/S Bastard :sailing:

 

Nei, - slik skal det jo ikke være.

 

Har ikke vært borti den der før, - så jeg vet ikke noe annet råd å gi deg enn å av installere og samtidig være sikker på at du får slettet alt av eventuelle opencpn-mapper/filer som måtte "ha gjemt seg" noen steder.

F.eks. i forbindelse med tidligere versjoner og de forskjellige forandringer når det gjelder plasseringene av mappene/filene som i utgangspunktet er "skjult" i Windows.

 

NB!

Den neste beta'en kommer en av de nærmeste dagene, så jeg ville vel ha ventet med "opprenskningen" på maskinen din til den er her...., i og med at det der også kommer en del endringer i programvaren som tilsier at det er en fordel med en "clean install" av programmet, for å være sikker på at man ikke drar med seg uheldige ting fra tidligere versjoner/installasjoner!

 

Ellers så ser jo NV-kartene dine flott ut, og kjekt at den nye plugin virker bra!

 

Fikk du forresten sjekket opp dette med oppdatering av dine kart til siste utgave for halv pris?

(Event. om det er så store forandringene fra dine tidligere kartversjoner at det er bryet verd?)

 

:seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei S.Y. Laud :flag_bp:

 

Har ingen erfaring med Mac, men jeg ser jo på OpenCPN-forumet at de som er engasjert i utviklingen av programmet for Mac gjør stadige fremskritt! :thumbsup:

 

Denne Mac-brukeren for eksempel, ser jo ut til å ha fått det til å fungere iflg. dette INNLEGGET

Jepp, jeg har sett at det er flere som har fått det til, så jeg regner med at det er ett eller annet galt med innstallasjonen hos meg.

Jeg får gjøre et forsøk på å reinstallere ser jeg for meg, så kanskje det blir bedre. Alt ser ellers ut til å fungere helt fint, så det er nok bare en bagatell som gjør at jeg får låsing på programmet.

Link to post
Share on other sites

Heisann! Jeg har lagt merke til en ting:

 

Når jeg er ute og går med båten er det misvisning på 30-50 meter...... Jeg bruker riktignok bare programmet som veilledning og går på staker og merker, men er det noen som kan forklare hvorfor denne misvisningen???

 

I følge GPS er det +-4 meter, mens det på kartet altså er mye mer....

 

Jeg bruker Cmap 93..

Link to post
Share on other sites

Heisann...

 

Jeg gir snart opp... jeg har bare dette sorte kartet, og jeg har forsøkt å laste ned kart. Innstallert, avinstalert program og kart en drøss med ganger. Har windows vista

et eller annet på min fujitsu siemens

:headbang:

 

Noen gode, informative og ikke nedlatende tips til en som snart bare gir opp?? Jeg har trålet tråder her inne, og har vel bare sett meg blind.

 

Så kjære BP medlemmer.... hjelp......... :flag_bp:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg gir snart opp... jeg har bare dette sorte kartet, og jeg har forsøkt å laste ned kart. Innstallert, avinstalert en drøss med ganger. Har windows xp et eller annet.

:headbang:

 

Jeg prøvde akkurat å bytte kart, og fikk det sorte kartet opp... Prøv å bytte til Cm93 eller tilsvarende. det kartet du prøver nå er nok ikke kompatibelt med OpenCpn...

 

 

MIn kjappe erfaring...

Link to post
Share on other sites

 

I følge GPS er det +-4 meter, mens det på kartet altså er mye mer....

 

Hei SeaQueen!

 

Hvis du har en nyere Gps, og som et minimum er utstyrt med Sirf3 STAR III technology/chipset og i tillegg er aktivert med EGNOS, så har ikke jeg noen annen erfaring enn at posisjonen på kartet i OpenCPN og i virkeligheten er til å stole på........!

 

Har sjekket mange ganger i trange sund mellom holmer og skjær, og jeg gjør en fast test hver gang jeg går ut av egen havn,- i passasjen mellom molo og land på andre siden!

 

Båten går bestandig midt i denne "trange passasjen" når det gjelder visningen på kartet, og det stemmer på en prikk med plasseringen i virkeligheten :thumbsup::sailing:

 

Så hva er galt med ditt oppsett/ konfigurasjon av programmet og/eller maskinvaren?

 

 

Ikke godt å si, - men la oss starte med hvilken versjon av programmet du bruker?

 

:seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis kombinasjonen OpenCPN 2.3.1. og den kartpakken du bruker, fungerer fint å bruke med bl.a. inn/ut zooming av kartene, uten feilmld. og ellers synlige feilfunksjoner som følge av eventuelt korrupte filer i kartdatabasen din og ellers at også andre funksjoner fungerer som forventet når du prøver ut betjeningen av programmet, - ja da ville jeg tippet på at input til kartprogrammet fra din GPS ikke er som den skal.......!

 

 

GPS-modellen du viser til, har vel vært på markedet i ganske mange år...., så jeg vet ikke om den du har er utstyrt med f.eks Sirf3?

 

Sjekk følgende i første omgang:

A)

Har du riktig driver for tilkobling av GPS til ditt OS? (og riktig kabel)

 

B)

Er GPS konfigurert til å gi ut std. setninger til bruk i standard kartprogrammer?

 

C)

Hvilket Datum er den satt til å gi ut? Sjekk om den er satt til WGS-84.

 

 

Hvis du ikke får det til, så hadde jeg prøvd med en GPS-mus som kan kjøpes mange steder til en billig penge.

Mange jeg kjenner er meget fornøyd med en fra Clas Ohlson til ca. 395,- eller deromkring.

Bare pass på, uansett merke/type at du får med driver for ditt operativsystem.

 

Lykke til! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Noen gode, informative og ikke nedlatende tips til en som snart bare gir opp?? Jeg har trålet tråder her inne, og har vel bare sett meg blind.

 

Så kjære BP medlemmer.... hjelp......... :flag_bp:

 

Skaff CM93 versjon 2. Gjerne den Polarn hinter om.

Pakk ut filene til C/:CM93

Start OpenCPN

Gå på verktøy(skiftnøkkelen)

Gå til karter/maps

Velg c:/CM93->legg til utvalg->kryss av for "fremtving full database..."->OK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Dave (bdbcat)anser denne utgivelsen som en ferdigstilt og "frozen" versjon før den offisielle utgivelsen, men med et par sjanser, innen en uke eller to til nødvendige forandringer.

 

Her er Changelog for beta build 606 som ble utgitt idag:

 

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 606

Ahoy OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 606 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog:

127. Correct AIS Range/Brg calculations (FS#424)(FS#430)

128. Correct AIS target rollover graphics (FS#496)

129. Correct AIS transponder VDO position report logic (FS#495)

130. Correct AIS target list sorting. (FS#494)

131. Correct AIS ATON size report. (FS#492)

132. Improve "About" dialog color scheme (FS#474)

133. Correct fault on some incorrectly coded ENCs causing crash on exit. (FS#469)

134. Improve LatLon parser and LatLon display formatting. Thanks Pavel

135. Correct fault on transient or nonexistent GPS com port detection. (FS#508)

136. Improve RouteProperties Timestamp display.

137. Allow option RMC message to Autopilot output stream. [settings]AutoPilot NMEA Sentence Out=RMC;RMB

138. Refine AIS target report for ClassB targets (FS#505)

139. Correct ownship calcualtions when using AIS transponder VDO sentences (FS#458)

140. Correct rendering of Lat/Lon Grid lines for certain zoom levels.

141. Convert Toolbox->PlugIns tab to scrolled window. (FS#504)

142. Correct logic for "Max Detail Here" with PlugIn chart types.

143. Move UserIcons to {PrivateDataDir} (FS#497)

144. Correct Dashboard toolbar icon initial state.

145. Correct Toolbar positioning logic with Dashboard activated.

146. Correct mouse right click logic to always allow tide/current selection (FS#500)

147. Implement memory management scheme (FS#469)

148. Implement improved Layers management patch (FS#507)

149. Implement configurable navobj.xml backup scheme. Thanks Pavel. "KeepNavobjBackups"

150. Implement Dashboard Clock. Thanks again, Pavel.

151. Implement VMG display on route follow console. (FS#171) One more for Pavel

152. Add Hungarian language support.

153. Update Tide/Current database. Thanks Happy Seagull (Pat) and Thomas.

154. Improve Toolbox->Charts visitation logic (FS#510)

155. Correct Chinese (Taiwan) language selection option (FS#512) (FS#473)

156. Correct logfile timestamp format and start date. (FS#511)

157. Correct occasional crash on Track Delete from context menu, (FS#514)

158. Correct NMEA data port selection "None" logic (FS#513)

159. Add command line parameter framework and unit_test option

 

Notes:

 

137. In anticipation of rework of NMEA message handling modules, we add a new config string.

If you need RMC output on your autopilot port, add the following config string:

 

[settings]

AutoPilot NMEA Sentence Out=RMB;RMC

 

Default is RMB only, and works for most autopilots.

Most users will not need this config entry.

 

143. Simply copy your existing UserIcons folder to the same location that contains the OCPN config file.

 

147. Simple memory management scheme, for use with limited resource systems.

There are two modes, only one of which can be active. Specified in config file.

 

a. Application memory limit target. Try to limit the total memory used by OCPN to the specified value, approximately. Specify this mode by:

 

[settings]

MEMCacheLimit=xxx

 

where xxx is memory use target in Mbytes. Overrides NCacheLimit below.

 

--or--

b. Open chart limit. This is the default mode under linux, and the default value is 20 open charts at any one time.

Modify this limit by the following:

 

[settings]

NCacheLimit=y

 

where y is the maximum number of simultaneously open charts.

 

If you do not enter any memory management specification in the config file, the following defaults apply:

a. Linux... behavior is the same as previous versions, Open chart limit is 20 charts.

b. Windows...Application memory limit target is used. Target limit is 50% of available physical RAM.

 

 

149. Specified in config file.

[settings]

KeepNavobjBackups=n

 

150. Peter will like this one

152. Welcome aboard Hungary!

159. This is new. The first ( and currently only) OpenCPN command line parameter has been added.

Try (from a command line interface) opencpn -unit_test_1.

This test cycles thru all possible charts in the currently loaded chart database, adjusting the viewport to show the loaded chart automatically. The value of this test is clear: it provide an unattended stress test of OpenCPN, It is most fun to watch in quilt mode.....

The test runs until all charts in the database have been visited once.

I don't plan to document this test in normal user documentation. Lets think of this as a Beta test tool.

 

 

 

A couple of special requests:

1. Especially for Windows users: If you experience <<ANY>> hickup on installation, please save your log file and config file before wiping and re-installing. We need them to anayze install/upgrade issues. Once they are gone, they are gone.

 

2. Again, windows users: If you have the time, it would be useful to re-install 2.3.1 from the .org site, work with it a bit to create a unique config file, and then try to install this Beta as though you were a casual user, and not a highly experienced and resourceful Beta tester. Note all head scratches and wrinkles, so we can iron them out.

 

3. Similarly, complete installs from scratch (i.e. remove previous versions entirely by hand if necessary) should be tested carefully.

 

4. linux source builders: build/compile warning logs are solicited. Most of the compiler warnings are informative, to me at least.

 

Plan:

 

This Beta should be considered functionally complete and frozen for Release 2.5.

There will be one more chance to update Language files in the next week or so, and I will then post the 2.5 Release Candidate (RC) for an extended test.

 

If you have been monitoring the sourceforge download stats, you will note that there are many thousands of copies of OpenCPN 2.3.1 in the field. Who knows how many are being used, but....

We must be very critical of installation bugs and obtuse operational corner cases before we release 2.5

 

Thanks for all your diligent efforts.

 

Good Luck

Dave

 

 

Da setter vi igang og foretar de siste tester i denne Beta-utviklig-prosessen.........!

 

Seastar :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann...

 

Noen gode, informative og ikke nedlatende tips til en som snart bare gir opp?? Jeg har trålet tråder her inne, og har vel bare sett meg blind.

 

Blind, tja, men ikke lest hele tråden!

 

Tips; les innlegg 29, der står alt med teskje.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Håper endelig at den nye betaen har bedre skjermoppdaterings frekvens enn 2.4.506.

 

Var ute i helga og testa litt (beta. 2.4.506, ren installasjon fra grunnen).

Stasjonær båt-PC med os XP-home, rikelig med datakraft og memory, og kun OCPN 2.4.506 og Franson GPS-gate kjørende på PC'en.

 

Kjørte OCPN med "kurs-opp" og "se-fremover" -mode, og oppdateringstid mellom hver skjermoppdatering ble målt til hele 14 sekunder !!!!

 

Forandret CM93 detalj til minimum samt fjernet karttekst uten at det hjalp. Forandret til forskjellige zoom-nivå, men med samme bedrøvelige resultat.

 

Enden på visa ble en PC-rengjøring og inn med 2.3.1 stabile versjon som hadde en helt annen oppdateringsfrekvens (under ett sekund for hver skjermoppdatering)

 

Egen vurdering: ver. 2.4.506 egner seg IKKE for finmanøvrering i trange farvann. Mye kan skje på 14 sekunder!

 

Har lasta ned 2.4.606 som jeg skal teste ut/sammenlgne ved første anledning!

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen Bjørn! :flag_bp:

 

Det hadde vært fint om du på en eller annen måte bringer denne problemstillingen videre til Dave (bdbcat), f.eks. så er epost-adressen hans å finne under knappen ? i verktøylinjen.

 

Slik skal det nemlig ikke være.........!

 

Vennligst prøv snarest ut Betaversjon 606 på den den samme testen....., og vær obs på om du merker noe forskjell om du har "haken" på eller av når det gjelder valget kartfletting. (Quilting)

 

Jeg har idag gjort han oppmerksom på at det kan være et eller annen lignende som du beskriver også i versjon 606 i enkelte konfigurasjoner/maskiner, - og som innbefatter Kartfletting og valget "course up", som gjør det hele meget tregt......., tar man bort et av disse valgene, slik at de ikke er på samtidig, så ser det ut til at alt virker helt ok igjen!

 

Dave setter stor pris på BRUKER-tilbakemeldinger og er en meget hyggelig og imøtekommende kar, - og det haster med tilbakemeldinger på slike bugs!??!

 

Takk!

Seastar :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bjørn....

 

Last ned dette lille programmet fra Acronis, det er gratis og kan lastes ned bl.a direkte fra deres sider ved å følge denne Linken

 

Du får svar på hvordan helsen til din Hdd er, og som event. kan gi noen svar/forklaring på rare feil og/eller treghet i diverse prosesser på maskinen.

 

Du kan også ved å la dette programmet kjøre fast i bakgrunnen/oppstarten av maskina, få et tidlig varsel om når Hdd'n ikke lenger er 100%, og da er det vel lurest å skifte den snarest.......?

 

I tilfelle testen nå sier at Hdd'n er helt ok, så hadde jeg i ditt tilfelle vurdert om det var lurt å formatere og legge inn Win XP på nytt og bare det aller mest nødvendige i tillegg for å kunne ha kun en dedikert PC til navigasjonsformål!

 

BAKGRUNNEN for forslagene er som følger:

A)

Har derfor nå ikveld lagt inn XP på nytt på en kamerat sin maskin, som ikke ville fungere optimalt slik som de aller fleste andre maskinene jeg har vært borti....., og nå går også den helt fint :yesnod::thumbsup:

Sjekket først om Hdd var ok, - før vi begynte på jobben!

B)

Den andre maskinen som også hadde begynt å trøble, fikk et nedslående resultat av Hdd-testen, så der sparer vi oss formatteringen og påfølgende XP installasjon, til vi har fått tak i ny Hdd!

 

Det er kjekt å finne svar.....! :thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for forslag Seastar !!

 

Min vifteløse stasjonære PC er dedikert for navigasjons programvare, og har ikke vært brukt til noe annet. Den inneholder også noen andre navigasjons programvarer, bla. SOBVmax med tilhørende dyrkjøpte NT-max-kart fra Jeppesen. Har derfor lite lyst til å foreta en formatering.

 

En annen sak er jo alt de øvrige programmene synes å virke 100%, inkludert re-installasjon av OCPN 2.3.1 stabile versjon.

 

Franson GPSgate, som jeg henviser til i mitt tidligere innlegg, brukes til streaming av NMEA til båtens trådløse nettverk, og fungerer også 100%.

 

Jeg benytter imidlertid den palett-modifiserte filen S52RAZDS.RLE som egentlig er en fil som er laget under en tidligere versjon av OCPN, altså den som fulgte med OCPN 2.3.1.

Har en sterk mistanke om at feilen kan ligge her og at den som installeres i nyere betavarsjoner må modifiseres på nytt for å gi ønsket palett.

Kan denne, under de seneste beta-utgavene, ha vært modifisert mhp andre verdier enn paletter slik at dette skaper krøll ????

 

Vil ved første anledning sjekke ut siste beta, med ORIGINAL S52RAZDS.RLE -fil, under beskrevne forhold. Om oppdateringsfrekvensen da er normal, så vil jeg tro at feilen ligger i den gamle modifiserte fila??!!!

 

Kommer tilbake med resultatet når tesen er testa!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...