Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

hmm, denne var ikke så stabil. Får programfeil. Får prøve å installere igjen.

Prøvde igjen uten hell, minnet kunne ikke være written står det med en kode foran.

 

Har nå gått tilbake til 2.3.1 og det funker igjen.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Polarn :sailing:

 

Jeg har ikke merket noe til ustabilitet i bruken av denne beta 506, - heller tvert om, - den er meget bra og har fått rettet opp en del små bugs fra tidligere beta.

Alle de viktige funksjonene i praktisk bruk kan jeg så langt ikke finne noe alvorlig feil med, det bare fungerer helt topp, så det er nok derfor Dave (bdbcat) betrakter hovedkodebasen som ferdig for utgivelse i løpet av juni.

 

Ved en clean install av programmet, etter at du har rensket ut alle rester etter tidligere versjoner og avinstalleringer, så vil nok du også finne ut det samme, - programbeta build 506 fungerer helt topp med alle hovedfunksjonene, men har problemer per dato med div. plugins. Derfor må de slettes fra maskinen inntil en løsning/oppdatering av dem er kommet.

Det er bare de originalt medfølgende plugins i installasjonspakken, Dashboard og GRIB, som er oppdatert og som fungerer foreløpig!

 

OBS!

Hvis du ikke ønsker å være med i uttestingen av disse beta-stadiene, så er det som sagt like før dette er sluttført og offisiell release av det helt ferdige produkt kommer i juni som OpenCPN 2.5.xxxx :seeya::thumbsup:

 

Lykke til!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kart til programmet ser jeg at C-Map blir nevnt (cm93), er dette et gammelt kart?

Kopierer man bare kartet cm93 over til kartprogrammet?

 

Jeg har kartplotter med C-Map NT wide kart, kan jeg kopiere dette fra brikken og over til

kartprogrammet?

 

Linux versjon finnes, men har det vært snakk om en Android versjon?

Jeg har en Acer Stream med Android, med GPS og HD skjerm, også mulighet å koble via HDMI ut til ekstern skjerm.

 

Hadde vært super til kartplotter bruk.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei Chris284

 

A)

På OpenCPN sine offisielle web-sider, finner du all info om programmet og f.eks. hvilke kart programmet leser per dags dato, se bl.a. HER for hvordan du installerer de aktuelle kartene.

 

B)

C-Map NT Wide- brikker kan ikke brukes i OpenCPN

 

C)

Det finnes per dato ingen versjon for Android.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Prøvde for morro skyld 506 en gang til. Når det starter får jeg (Instruksjonen i "0x03b76680 refererte til adresse" 0x0486f34b". Minnet kunne ikke være "written".

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har versjon 1.3.6 på MACen og der fungerer stedsnavnene helt fint, regner med det er en mye eldre versjon enn 2.3.1 som jeg har på PCen så jeg kunne tenkt meg å slette 2.3.1 og finne en eldre versjon å bruke som fungerer, er det noen som har forslag til versjon og sted man kan laste ned eldre versjoner ?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

----regner med det er en mye eldre versjon enn 2.3.1 som jeg har på PCen så jeg kunne tenkt meg å slette 2.3.1 og finne en eldre versjon å bruke som fungerer, er det noen som har forslag til versjon og sted man kan laste ned eldre versjoner ?

 

Hei igjen Enzo! :flag_bp:

 

Det høres ut som du har noe problem med installasjonen av Ocpn på din pc og/eller at Operativsystemet (hvilket?) krøller det til for deg!

 

Hvis jeg forstår deg riktig så har du samme kartpakken på Mac og der fungerer stedsnavnene?

 

Under forutsetning av at dine kartdata også på PC'n er ok, så skal versjon 2.3.1 fungere helt fint med stedsnavn og det hele. :thumbsup:

 

Skjønner ikke helt din tankegang for å event. gå enda lengre tilbake i tid/programutviklingen, jeg ville ha gått til siste versjon beta build 506, og sørget for å få den installert på riktig måte ved en skikkelig clean install.

Jeg bruker REVO Uninstaller til slikt, uansett er det viktig at programversjonen du har blir avinstallert.

Deretter kan du søke etter filer og mapper med navn opencpn, - og få de filer/mapper som du event. finner, - slettet før du installerer programmet på nytt.

 

NB!

Hvis du absolutt vil gå baklengs inn i fremtiden, så finnes absolutt alle utgivelser og betaer på SourgeForge sammen med kildekodene for OpenCPN!

 

Lykke til! :seeya::smiley::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan man kjøre dette programmet i fullskjerm? og hvordan gjør man dette? Holder på med et lite prosjekt, så vurderer OpenCPN.

 

Har en panel-pc som er på 7" som kjører Windows XP Embedded, Flash harddisk, har touchskjerm, lavt strømforbruk og er sprutsikker.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

kan man kjøre dette programmet i fullskjerm? og hvordan gjør man dette?

 

Hei Risor23 :sailing:

 

I siste Betaversjon build 506 av programmet, så har du fullskjerm ved F11, - og hvis du også vil ta bort Toolbaren i fullskjerm modus fjerner du "huken" under Verktøy og så videre på Diverse -flippen.

 

NB!

Programmet støtter foreløpig ikke berøringsskjerm!

 

Ellers finner du alle nødv. opplysninger om programmet, med bl.a. ajourført Brukermanual i menyen til venstre på disse web-sidene til OpenCPN :smiley::yesnod:

 

Dette virket jo som et spennende prosjekt, la oss gjerne få høre dine erfaringer etterhvert.....? :seeya::sailing:

 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB!

Programmet støtter foreløpig ikke berøringsskjerm!

Det gjør det vel... Berøringsskjermen er jo bare en mus-funksjon.

Fingertuppen er musepeker og ett eller to tapp på sjkermen er høyre eller venstre museknapp.

OpenCPN eller andre programmer trenger ikke være tilpasset dette.

Kan du kjøre OpenCPN med mus - så kan du bruke berøringskjermen.

 

Correct me if I'm wrong...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen GeirT

 

Jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg har bare gått ut ifra det jeg har hatt som info på dette, - som f.eks.i en tråd om forslag til gode lyssterke skjermer.

 

Medlem "Karl in NY" på OpenCPN forumet i post #10 i denne TRÅDEN

 

Re: Need: Cheap, Daylight-Viewable Monitor

Both my available netbook and laptop run Win XP Pro...looks like the Panasonic touch screen drivers for this monitor are compatible with the XP OS...

 

I'm actually thinking I will be running Fugawi ENC (to take advantage of Navionics Platinum+ charts), rather than OpenCPN...touch-screen will be a non-issue, since it's not supported by Fugawi, yet, anyhow.

 

Rumors from panbo.com suggest that there will be major overhauls to Fugawi very soon, however...

 

Hvis dette stemmer så har ihvertfall heller ikke FUGAWI ENC programmet hatt støtte for touch-screen, så noe må det vel ha med programvaren å gjøre, - eller?

 

Beklager hvis jeg videreformidler FEIL info, men Risor23 kan vel finne ut dette for oss i praksis?

 

Ship o'hoy!! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres i utgangspunktet merkelig ut at OpenCPN ikke skulle støtte touchscreen hvis det er riktig som GeirT sier at driveren oppfører seg som en vanlig musdriver.

 

Men dette har jeg ingen førstehånds erfaring med, og jeg aner ikke om GeirTs påstand er riktig...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

........

Og jeg legger merke til at kartvisningen har fått en ekstra tykk markeringslnje mellom områdene "dypt-farvann" og "grunnere-farvann"

 

 

Før oppgradering til siste beta 2.4.412:

palny.jpg

 

Etter oppgradering til 2.4.412:

palny2.jpg

 

Er det noen som vet om det er mulig å forandre tilbake til tidligere visning UTEN denne tykke markeringsstreken??

 

 

Du kan prøve å fjerne den ved å sette den til samme farge som dybden utenfor.

Sett 30DEPSC lik 31DEPDW i paletten som er omtalt tidligere i tråden og se om du får ønsket resultat.

 

 

Takker for tipset Mox1, og det funka :thumbsup:

 

dbd10m.jpg

 

Nå forsvant hele den feite gråstreken som viser 10M dybdeskillen!

 

En smak sak, men jeg syntes det virka litt forstyrrende med den grove grå streken, bare for å angi 10m dybdeskille!

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Knopmåleren skulle ha vært større. Kunne kanskje ha vært et eget vindu til kun fartsmåling?? Har en 10" laptop og må trykke tryne helt opp i skjermen for å se hastigheten. Ikke at jeg trenger det, båten har to hastighetsforskjeller, utrolig sakte og litt mindre sakte. Bare stor forskjell i motorlyd. :crazy:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...