Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Enzo

 

A)

Hvordan ser det ut på fliken "Karter" under Verktøy i OpenCPN for WINDOWS da?

 

(Du vet, en ting om gangen, :smiley::giggle: la oss få din installasjon på Windows 7 til å virke først nå.....!)

 

 

 

B)

Når det gjelder MAC, - så kan ikke jeg noe annet enn å henvise til en av flere tråd'er som omhandler dette på OpenCPN- forumet.

Link to post
Share on other sites

Ser likt ut som på bildet fra Maccen bortsett fra at stien er kortere, CM93 ligger rett på C:

Edit:

 

Fikk tilsendt noen filer her nå som jeg lastet ned og nå kom det kart her, men jeg ser jeg kun har fått meg kart for vestlandet og oppover og noe, men det er jo en begynnelse.

 

Takk for alle tips

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din CM93 Kartkopi, som du ønsker å bruke, er nok mangelfull og ikke "helt OK", siden loggen forteller at OpenCPN ikke greier å initialisere kartene på stien C:/CM93.

 

Konklusjon fra min side:

Da er det ikke noe feil med programmet OpenCPN 2.3.1 i hvert fall! :seeya::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alidal :sailing:

 

Tenker du på muligheten for å kunne se mere av områdene foran deg i kursretningen?

 

OpenCPN 2.3.1 :

Se under Verktøy - Innstillinger - merk så av i boksen for "Se forover modus".

 

Denne funksjonen virker både for "Nord opp" og "Kurs opp" - innstillingene.

 

NB!

Må ha tilkoblet GPS og være "i bevegelse" for at dette gjør utslag i visningen av egen båt i kartet. :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei alidal :sailing:

Tenker du på muligheten for å kunne se mere av områdene foran deg i kursretningen?

og være "i bevegelse" for at dette gjør utslag i visningen av egen båt i kartet. :sailing::seeya:

Takker! Var det jeg tenkte på ja, og det er nok at jeg ikke er i bevegelse som gjør at jeg ikke fikk noen endring når jeg huket av "se forover modus". Sitter ved kjøkkenbordet, så da kommer jeg ikke langt.....

Link to post
Share on other sites

OpenCPN leser ikke C-MAP CM-93/3. Det gjør derimot programmet med C-MAP CM-93/2, men det formatet selges ikke lenger. De som har C-MAP CM-93/2 fra før, får derimot kjøpe oppdateringer.

 

Det er flere andre nye formater av elektroniske kart som ikke kan brukes i OpenCPN. Man henvises da i OpenCPN, med unntak av C-MAP CM-93/2, til gamle og utdaterte kartprodukter som ikke lenger selges, eller piratprodukter...

Link to post
Share on other sites

Capitaine har fuldstændig ret. CM 93/2 kan stadig opdateres til gamle brugere. Det er disse som florerer på nettet fra tvivlsomme leverandører. For amerikanere er det intet problem at skaffe legale søkort til brug i Open CPN. Disse leveres jo uden beregning af staten i flere formater. BSB raster og S57 vektor kort. Der arbejdes imidlertid på at få såkaldte plugins fra kommercielle leverandører ( mod betaling ). Der skulle således bliver mulighed for at anvende såvel BSB4 som krypterede S63 søkort.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

.......og for de som ønsker å lage sine egne kart så er det bare å alliere seg med noen som har egnet utstyr (f.eks PROFF lyskopi/kopierings-bedrifter, arkitektkontor o.l.) til å scanne papirkart til ønsket filformat over ønsket område og da helst etter aller siste oppdaterte papirkart.

 

På bl.a. OpenCPN forumet finnes det mange tråder som omhandler dette med gode råd og tips til programmer som kalibrerer og converterer til lesbare kart.

 

I DENNE TRÅDEN er det en båtinteressert mann som nå bor i Brazil (Ex-Norway), som bl.a. har laget kart over området Brekkestø i Sør Norge, som han kalibrerer/konverterer fra filer som han har lastet ned fra norske offisielle nettsider. (Se også bl.a. innlegg #694 og #696 lenger opp i tråden.) :yesnod::smiley:

 

For noen år siden var det jo flere leverandører av kartprogrammer som produserte og solgte scannede elektroniske kopier av de offisielle papirkartene i BSB3/ .KAP -filformatet, alså såkalte Rasterkart.

 

Regner jo med at det må være mange som har slike BSB 3 kart, og som de nå kan bruke bl.a. i OpenCPN.

 

 

Lykke til - og så får det være opp til alle og enhver, å avgjøre hvilke kart de ønsker å benytte seg av! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og for de som ønsker å lage sine egne kart så er det bare å alliere seg med noen som har egnet utstyr (f.eks PROFF lyskopi/kopierings-bedrifter, arkitektkontor o.l.) til å scanne papirkart til ønsket filformat over ønsket område og da helst etter aller siste oppdaterte papirkart.

 

Dersom det ikke hadde vært for projeksjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan :sailing:

 

Med EGNET utstyr og fremgangsmåte er det fullt mulig......!

 

NB!

Jeg for min del ønsker ikke å delta noe videre i en eventuell diskusjon om dette i denne tråden, som jeg i sin tid startet for å orientere om det tekniske og program-messige vedrørende utviklingen og bruken av programmet OpenCPN.

 

:smiley::seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei bliss X :sailing:

 

Den versjonen du kjører er en av beta utgavene frem mot den offisielle (stable) utgivelsen av versjon 2.1.0 Build 624a, tidlig på sommeren 2010.(24. juni)

Denne ferdige offisielle versjonen, fungerer jo helt topp den, så du burde ihvertfall oppdatere installasjonen din til denne build. :thumbsup:

 

Men innen data/programvare generelt er det jo en stadig utvikling til det bedre og tilpasninger slik at det skal fungere optimalt bl.a. i nyere versjoner av OS'er!

 

Derfor ble OpenCPN versjon 2.3.1 offisielt utgitt 31.12.2010, som per dato er den siste stable release av OpenCPN programmet.

 

Det er mange forbedringer av de grunnleggende funksjonene fra forrige utgivelse (2.1.0) og ikke minst mange nye bra og praktiske funksjoner.

 

Oversikt over dette og det meste ellers vedr. utviklingen av denne programvaren, finnes med utgangspunkt i hjemmesiden til OpenCPN, der man bl.a. har linker til oppdaterte bruksanvisninger og til diskusjons-/utviklingsforumet. :smiley::yesnod:

 

Jeg har valgt å kjøre denne siste offisielle versjonen, og å sette meg godt inn i funksjonene og mulighetene dette programmet gir, - og jeg er meget fornøyd med hvor smidig og stabilt det fungerer på mine maskiner. :clap::thumbsup:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

NY BETA-utvikling!

 

Jeg må vel innrømme at jeg siden forrige offisielle utgivelse sommeren 2010, har vært "litt ekstra interessert" og ikke minst aktivt deltatt i uttestingen av betautgavene frem mot den nå foreløpig nyeste offisielle utgivelsen som heter OpenCPN 2.3.1 :thumbsup:

 

Dette er den versjonen jeg vil anbefale alle å bruke (event. oppgradere til) fremover, for på den måten å kunne hjelpe hverandre med tips og brukererfaringer i praktisk bruk fremover våren/sommeren, som da er mye enklere hvis alle bruker samme versjon! :sailing:

 

Lederen av dette prosjektet heter Dave (bdbcat) og han har i likhet med flere andre av utviklerne hatt en liten pause siden utgivelsen av OpenCPN 2.3.1 helt i slutten av 2010.

 

Han er nå tilbake fra seilbåt-ferie i Bahamas (uten fullgod internettforbindelse det meste av tiden) og nå kan vi se frem til videre utvikling av programmet gjennom flere beta-utgaver frem til en ny offisiell utgivelse med mange nye forbedringer og nye funksjoner, - kanskje til sommeren 2011?

 

Det har vært arbeidet med mange ting bak kulissene, og nå kan f.eks. alle de som har/ønsker å kjøpe seg Maptech BSB4 kart, se frem til å kunne bruke disse i fremtidige versjoner av OpenCPN.

 

Dave er tilbake igjen online nå med dette første innlegget og annonseringen av en ny BSB4 PlugIn :thumbsup:

 

NB

Den første videreutviklingen av programmet er denne BETA utgaven OpenCPN version 2.4 BETA Build 310, og for alle som er spesiellt interessert og kanskje villig til å teste og event. rapportere tilbake til Dave og prosjektet, - så er jeg sikker på at alle blir godt mottatt med sine synspunkter og meninger om utviklingen videre for programmet.

 

Changelog:

 

1. Implement support for BSB Version 1 Polyconic projection charts.(FS#326)

2. Implement cm93 "per-cell coverage" offset adjustment dialog.

3. Implement Transverse Mercator (TMerc) quilting. (FS#315)

4. Implement Full screen quilting mode, Toolbox selectable.

5. Implement Blit accelerated chart panning.

6. Improve overzoomed quilt patch registration and georeferencing.

7. Correct some Route and Waypoint navobj regression errors. (FS#244, 324, 327, 343, and 349) Thanks for the patch,Pavel.

8. Implement configurable Lat/Lon grid lines. Thanks for the patch, Carsten.

9. Correct detection of some BSB charts in UTM projection (FS#325)

10. Implement Multi-Dashboard support. (FS#289) Thanks Sethdart

11. Improve Dashboard NMEA messsage parsing for Wind and Heading instruments (FS#276) Sethdart

12. Add additional translatable strings to AIS message parser. (FS#351) Thanks again Sethdart

13. Various language updates (ET)

14. Implement PlugIn API Version 104

 

Release Beta Version 2.4.310

 

 

Obs!

Jeg kommer ikke til å være like aktiv i uttestingen av disse kommende program-betaene fremover p.g.a. at jeg har engasjert meg i andre prosjekter som også krever tid og innsats! :thumbsup::smiley:

 

 

Ship o'hoy :sailing::flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

I forrige innlegg så glemte jeg å ta med en "advarsel" om at Beta - utgaver av programmet kan være ustabile og by på litt utfordringer av og til!

 

DERFOR så kjører jeg dette kun på egne Testmaskiner, slik at jeg ikke får problemer med den maskinen som brukes ombord i båten til vanlig, - der bør man etter mine erfaringer kun bruke stable offisielle programutgivelser! I tillegg bør man lære seg funksjonene og virkemåten slik at man er fortrolig med programmet til viktige navigasjonsoppgaver! :yesnod::sailing:

 

Her kommer sannelig også en Google Earth PlugIn, - altså enda en nyhet for de som har testmaskin og ønsker å være med på ut-testingene fremover!

 

Spennende utvikling på gang for OpenCPN programmet, ser det ut til.......! :thumbsup::sailing:

 

Seastar :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg litt seilbåtfunksjonalitet i OpenCPN. For eksempel vindhastigeht/rettning/COG til å lage polardiagrammer. Eller bruker forkast fra Gribdata til å beregne utifra båtens polardiagram optimalt kursvalgene mot mål.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei Fanafjord

 

Dette hørtes interessant ut......, men det er nok andre som er bedre inne på dette enn meg!

 

Det ville være rart om ikke dette er på agendaen fremover, for en god del av utviklerne er jo ihuga seilere!

 

 

NB!

 

Ellers så oppdaget jeg at han som tidligere har oversatt programmet til norsk, - har opprettet en egen hjemmeside for OpenCPN på norsk. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Det ser jo meget interessant ut, så jeg sendte han en mail og inviterte han inn som medlem også her på baatplassen, - da jeg ikke hittil har registrert at han har gitt seg til kjenne siden vi tidligere "etterlyste" han her i tråden. :smiley::sailing:

 

Ship o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...