Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hei

Etter ca. en ukes tid på land så "skled" båten på havet igjen igår kveld.

Alt nødv. vedlikehold utført, skiftet zink'en og nysmurt med sort Seajet......., god følelse! :flag_bp:

 

 

Det blir også kjekt at vi snart får en Stable Release av OpenCPN til sesongen begynner for alvor. :thumbsup::sailing:

 

Jeg vet de har hatt noen bugs det har vært vanskelig å komme til bunns i, - og som Dave (bdbcat) skrev følgende om den 12. mai:

 

Re: OpenCPN Versjon 2.4 Beta Build 506

Alle Windows-brukere .....

 

Vi har fortsatt intermitterende krasjer på å dra CM93 i quilt-modus.

 

Vi MÅ ha en drwatson logg for å analysere dette problemet.

 

Jeg uttrykkelig ber om at alle aktive Windows Beta testere aktivere drwatson krasjdump opptak, og lære å ta et crash dump for denne saken.

 

Enkle skjermbilder av Windows krasjer dialogen er ikke nyttig. Vi må ha dumper.

 

Vennligst se

OpenCPN Versjon 2.4 Beta Build 423

 

I disse instruksjonene, kan du hoppe over trinn 0, og bare bruke den eksisterende 2.4.506 nedlasting.

 

 

Dette problemet er en blocker for utgivelse av OCPN 2.5.

 

Jeg håper vi kan få litt opplysning om dette. Jeg har ikke kunnet gjengi på alle systemer jeg har eller kan få tilgang.

 

Takk

Dave

 

De har jobbet en god stund med bl.a. dette problemet uten å greie å isolere / finne årsaken, - men igår kom jeg over en gladmelding fra Dave (bdbcat) i samme tråden, der de med felles anstrengelser fra flere bidragsytere hadde greid biffen og at han nå hadde en fix ferdig snart slik at det ble en ny Beta en av de første dagene, der disse problemene nå skulle være ordnet.......!

 

Den ser vi da frem til å få "slutt-testet", for om mulig å finne flere avvik og/eller "alvorlige" feil, før eventuelt Dave(bdbcat) er villig til å godkjenne denne programbeta'en som endelig offisiell lansering av det som skal bli OpenCPN 2.5. :sailing::seeya::clap::thumbsup:

 

 

Ship o'hoi :flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe en usb gps receiver til pc, er det noen som er

bedre enn andre ?

Det finnes receivere med 20, 44 og 65 kanaler. Både som dongle og

en som har receiver med kabel og antenne.

Fant en "dongle" med 65 kanaler på ebay, ser forsåvidt bra ut med

waas/egnos for ca 5m nøyaktighet.

Dongle blir kanskje som kartplotter med innebygget antenne og vil vel fungere i en åpen

båt?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe en usb gps receiver til pc, er det noen som er

bedre enn andre ?

båt?

 

 

Bruker DENNE fra clasohlson. Funker helt topp. Magnet på den, så jeg bare fester den på vindusviskermotor framme i vinduet og ingen problemer med mottak. Vanntett. Den er på 20kaneler men jeg synest av og til det er skremmende hvor nøyaktig båten blir plassert på kartet. Selv på "overzoom" så føler jeg at jeg er "på plass" i kartet i forhold til omgivelsene. Hadde mer feilvisning på En Garmin 420 jeg hadde før. Da var båten plutselig på land et øyeblikk også skvatt den tilbake på riktig plass....:)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei :sailing:

 

Jeg registrerte for noen dager siden at det var uenighet om hvordan en berørings-skjerm ville fungere på dagens utgaver av OpenCPN?

 

Noen hevdet at dette ikke hadde noe med programvaren å gjøre, - det var liksom bare tut og kjør og at det ikke ville være noen problemer med å betjene alle funksjonene som de fleste har behov for ved bruk av programmet.

 

Jeg har ikke noe praktisk erfaring i bruk av touch-screen på OpenCPN per idag, men var av den mening at programvaren måtte være tilpasset slik bruk,- med hensyn til layout og utforming vedr. knapper/funksjoner i designet av programmet, - hvis man ønsker fullgod betjening av alle de viktigste funksjonene.

 

 

I forbindelse med en diskusjon i DENNE tråden om funksjonene i BETA versjon 506, der det diskuteres hvordan det er ønskelig at musepekeren skal oppføre seg bl.a. i forbindelse med museklikk, sentrering av kart og ved inn /ut zooming.

 

Medlem BluegillBoy kom i post #150 med denne erfaringen/ønsker:

 

......Selv med en god berøringsskjerm driver som vanligvis vil gi et sted å røre på oppgavelinjen for å gjøre din neste touch på skjermen et høyreklikk, er det vanskelig og ikke akkurat tilsvarende i alle programmer. som et eksempel, det er virkelig tøft å få en AIS vindu åpent i OCPN på en berøringsskjerm.

 

så om det er fristende å implementere ekstra funksjonalitet med et høyreklikk, vil jeg råde å kunne velge om en enkelt bruker vil ha den eller slår den av eller bruker en annen work-around.

 

og nå som du har fått meg til å tenke, hvordan kunne AIS -boksen bringes opp mer og enkelt på en touch skjerm? hmmmm ...

.....

 

Videre så har Netsurfer (Gunther) denne formening om funksjonaliteten i dagens versjon og hva som kanskje vil være ønskelig fremover i post #152:

 

Hei alle ...

 

Personlig synes jeg at berøringsskjermer ombord er fortsatt ikke utbredt fordi mange seilere fortsatt bruke Note-/ Netbooks, og de normalt ikke er utstyrt med berøringsskjerm.

 

Men vi vet også av brukere fra forumet som de bruker berøringsskjermer som andre skjerm (ute / i Cockpit).

 

Og vi er bare lære i Web Design (på grunn av raskt økende antallet smarttelefoner med berøringsskjermer) at de krever en helt annen måte å betjene.

 

Så det kan være en god ide å legge to forskjellige måter å drive mellom som enkelt kan slås ved å velge ønsket måte i config innstillinger (f.eks ved radio knapper)?

 

Gunther

 

For meg så ser det unektelig slik ut at programmet må være tilpasset (være forberedt) for bruk av berøringsskjerm, hvis alle funksjoner og betjeninger av hovedfunksjonene via touch på skjermen, skal fungere slik som de fleste av oss har forhåpninger om at det skal fungere i praktisk bruk!

 

OBS!

Det hadde vært ønskelig med tilbakemeldinger fra noen som har en "normal" Touch-skjerm størrelse og som kan fortelle oss hvordan det er i praktisk bruk, - med de mest brukte funksjonene, som f.eks. å hente ruter og waypoints, og/eller lage nye ruter i Routemanageren?

 

NB!

For min egen del så bruker jeg Trackball, og det fungerer i hvert fall helt knall i alle situasjoner etter min erfaring. :thumbsup:

 

Ship o'hoi :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Jeg registrerte for noen dager siden at det var uenighet om hvordan en berørings-skjerm ville fungere på dagens utgaver av OpenCPN?

 

.....

 

OBS!

Det hadde vært ønskelig med tilbakemeldinger fra noen som har en "normal" Touch-skjerm størrelse og som kan fortelle oss hvordan det er i praktisk bruk, - med de mest brukte funksjonene, som f.eks. å hente ruter og waypoints, og/eller lage nye ruter i Routemanageren?

 

Ship o'hoi :seeya::sailing:

 

Har en mini-pc m/touchscreen der jeg kjører Win7 & OpenCPN.

Her er link : MiniPC

 

Det fungerer som forventet med touchscreen (ingen multi-touch), greit til små operasjoner, men til ruteplanleggeing, etc ville jeg nok koblet til tastatur & mus. Har lagt ut en liten video på youtube av oppsettet.

 

Mox

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Mox1 :sailing:

 

Takker for tilbakemeldingen og filmen.......!

 

Det så jo greit ut til de funksjonene der ihvertfall. :thumbsup:

 

Den miniPC'n du har og som du også linket til, den så jo veldig grei ut, spesielt med tanke på plassering/montering i forbindelse med styreposisjonen.

 

Det finnes kanskje en enkel brakett e.l. som du bare kan "skli" hele miniPC'n på plass i, eller?

Og så hadde den jo std. tilkoblingsmuligheter for hva man ønsker, slettes ikke dumt nei! :seeya::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Da er nok en ny Beta med mange fix'er og ellers forbedringer/nyvinninger blitt utgitt!

 

Her er innlegget fra Dave (bdbcat) med Changelog:

 

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 523

 

 

Ahoy OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 523 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog:

 

89. Implement fine scale vector chart zoom in/out by CTRL+ and CTRL-

90. Improve toolbar positioning alogrithms (FS#441, FS#446))

91. Correct toolbar mouse event memory leak Thanks, Pavel

92. Improve current station parsing and rendering. Thanks Thomas

93. Correct occasional partial "red" rendering of cm93 area objects.

94. Correct cm93 rendering with autofollow on at low speed (FS#449)(FS#470)

95. Correctly clean include/version.h (FS#443)

96. Implement F6 dimmer for linux.

97. Correct Blue Paddle for AIS Base stations (FS#453)

98. Correctly show ATON name in AIS target list. (FS#447)

99. Correctly handle VDO messages in AIS stream. (FS#448)

100. Improve COG report on AIS target rollover (FS#425)

101. Implement selectable toolbar transparency at Toolbox->Etc.

102. Improve responsiveness of zooming quilted ENCs under Windows (FS#454)

103. Re-enable tide/current master station constituent cacheing in station_mru.dat

104. Remove unuseable entries from tide/current HARMONICS.IDX

105. Correct occasional crash on chart drag ab initio. (FS#405)

106. Increment PlugIn API version to 1.5

107. Correct occasional crash with cm93OffsetDialog open on program close. (FS#440)

108. Correct certain overzoom cm93 quilt scenarios (FS#461)

109. Refine F9 quilt toggle logic (FS#455)

110. Improve AIS AtoN data reporting. (FS#467)(FS#465)

111. Refactor source and build tree to enable build options like "cmake -DUSE_S57=OFF .." (FS#437)

112. Implement improved lat/lon parser (FS#462) Thanks Pavel

113. Considered and rejected (FS#331), AIS Buddies patch. Should be a PlugIn....

114. Correct typo error on AIS Ship type (FS#472)

115. Correct some memory leaks on S57 ENC ingest. (FS#476) Thanks, Gunther

116. Implement improved lat/lon display patch (FS#468) Thanks Pavel

117. Apply patch to allow user selectable colours for routes and tracks (FS#445), again Pavel

118. Implement new "Wheel-Zoom-to-Cursor" algorithm.

119. Correct AIS CPA logic for ownship COG undefined (FS#458)

120. Correct toolbar toggle states update (FS#485)

121. Implement full translation of AIS target information (FS#480)

122. Rework CMake script for Grib PlugIn to use system BZip2 libraries on linux.

123. Implement AIS AtoN Extended name decoding (FS#466)

124. Prevent "Jump To" AIS targets in target list with invalid positions. (FS#464)

125. Refine AIS report format, removing "Recent Report Period" (FS#487)

126. Ensure ownship is drawn atop close AIS targets. (FS#431)

 

Release Beta Version 2.4.523

 

Notes:

96. F6 dimmer support for linux uses xcalib utility.

Sorry about the flashing on increase of brightness.

This is due to the limited set of xcalib command line options.

Correct solution will require porting the guts of xcalib into OCPN.

Another day....

101. Also, please note that on linux, if you want transparent effects on the toolbar

then you must install and enable some form of window manager compositing system.

106. All PlugIns will need to be rebuilt against the 1.5 API.

There is no functional change, just a version uptick for proper load verification.

113. Here is an opportunity for a PlugIn developer....

118. Latest iteration on WZTC. Try it....

 

Special thanks this time to Marco, for all his AIS exercising.

The AIS module is becoming pretty capable, thanks to his assistance (and persistence).

 

I also append the BSB4 Plugin, rebuilt for API 1.5.

 

Thanks, and Good Luck

Dave

 

 

Da er vi enda et steg nærmere offisiell utgivelse av en ny program-versjon.

 

Til alle som har anledning, - det er bare å teste ut funksjonene og om alt fungerer som forventet på de forskjellige maskin plattformene og konfigurasjoner.

 

Som vanlig kan den nyeste BETA-versjonen etterhvert lastes ned fra denne OpenCPN-siden

 

Lykke til :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen!

 

I forbindelse med annen kommunikasjon med Dave(bdbcat) idag, vedr. noen uventede crash i forbindelse med siste Beta 523, - fikk jeg også vite om en annen meget gledelig nyhet!

 

Jeg har tidligere vært i kontakt med Nautisk Forlag vedr. kart som de kan levere fra NV Digital Forlag i Tyskland.

Dette er rasterkart av meget god kvalitet og som dekker store områder per modul, i tillegg til at de oppdateres hvert år på vårparten og til halv pris for de som har fra før......!

 

Jeg fikk kontaktinfo til de rette personene hos leverandøren i Tyskland, som jeg igjen "foret" Dave med, og nå har han ferdig den første utgaven av denne Plugin.

 

Se her i denne tråden der Dave annonserer denne nyheten.

 

Dette er de samme Raster kartene som bl.a. en av TIKI programversjonene også bruker, og de nyeste utgivelsene har meget gode detaljkart over de mest besøkte stedene langs kysten......!

 

 

Da har vi snart en topp ny versjon av programvaren OpenCPN!(Mest sannsynlig off.release i juni?)

Alle kan kjøpe seg oppdaterte kart av meget god kvalitet for de områdene man ønsker!

 

Det er bare å ta av seg hatten for Dave og resten av Dev.Teamet for en godt utført jobb! :flag::clap::cool:

 

 

Ship o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Jeg fant enda litt mere konkrete opplysninger på hjemmesidene til NV Digital Verlag, m.h.t. oppdateringsfrekvens/tidspunkt på året samt pris!

 

Kopiert fra siden:

 

 

Product Information English:

The digital charts of these CD’s are based on the official Norwegian charts. Each CD includes all charts of its region, which are the best available charts of the Norwegian coasts.

 

 

The chart view is identical to the paper charts, which guarantees not only a high recognition but also an optimal layout.

 

 

The chart CD’s are published every year (round about May) by new updated editions. By returning the CD of the previous edition you will get the new edition at half-price.

 

Beside the digital charts the CD’s include the GPS able navigation software Chart Navigator light.

 

For further information click next to the particular CD to Details.

 

 

Her er linken til denne aktuelle web-siden som jeg har kopiert fra.

 

Trykker man på "Details" i.f.m. den CD'en man er interessert i så får man opp masse konkret info om hvilke kart som er inkludert o.l. samt bilder av hvordan kartene blir seende ut på skjermen.

 

Jeg mener jeg leser meg til at det kommer en ny utgave hvert år, - rundt omkring MAI måned, så jeg har lagt inn en forespørsel hos den norske forhandleren, Nautisk Forlag, - om når de kan levere denne helt nyeste versjonen av f.eks. NO3 som jeg i første omgang ønsker meg, -og som da burde komme ut i disse dager....?

 

 

Ship o'hoi og håper på godt sjøvær til helgen! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen! :flag_bp:

 

Selv har jeg ikke fått prøvd ut NV kart m/plugin i praksis, og jeg har i skrivende stund foreløpig ikke fått noe svar på min henvendelse til Nautisk Forlag om når de kan levere den nyeste utgaven (Mai 2011) av NV No3 - kartpakken.

 

Men, - det er hyggelig med flere forskjellige tilbakemeldinger fra "båtfolk" som enten har kartene fra før eller som nå allerede har vært avgårde og kjøpt seg kart.

 

Tilbakemeldingene fra flere hold, tyder på at det fungerer kjempeflott!

 

NB!

Kartpakkene kommer med serienummer/key, som gjør at man kan låse opp/installere kartene på maks to forskjellige Pc'er med samme key.

 

Hvis man ønsker å ha de samme kartene på et "ubegrenset antall" maskiner så må man kjøpe en NV-dongle, - som da til enhver tid skal settes i den maskinen man ønsker å bruke for å få vist kartene!

 

 

Lykke til alle sammen! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Framtia :flag_bp:

 

For å ha en viss sikkerhet for at de ikke ved en feiltakelse skal slettes, så er denne funksjonen lagt til Rutebehandling og videre under flippen "veipunkter", og der finner du den aktuelle MOB som du da merker slik at den kan slettes.

 

Det sletter også den autom. opprettede oppføringen under "Ruter" av den samme hendelsen!

 

 

Ship o'hoi :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det hadde vært fint med tilbakemeldinger også her på baatplassen, fra dere som allerede har fått testet ut denne nye NV Digital plugin og hvordan det virker?

 

Er også ganske sikker på at utvikleren Dave (bdbcat) blir glad for både "ris og ros" eller andre generelle kommentarer......., og dere kan bl.a poste direkte i denne tråden på OpenCPN-forumet.

 

:seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei alle!

Er det flere som kjører OpenCPN på Mac her? Jeg får programmet til å virke, men jeg plages med et par ting som gjør at programmet låser seg til tider. Det virker som om ruteplanleggeren ikke er helt i vater, og at den ikke takler prosessen med å lagre rutene. Den låser hele programmet når jeg trykker "lagre".

Flere med samme problem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...