Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Jeg hentet inn Tidevannsfilene som gir langt flere tidevans-stasjoner.

Den la seg i tcdata mappen. men mesteparten av stasjonene viste tidvann høyder i fot - og ikke meter ?

Noen som kjenner til om dette kan endres til kun å være meter ?

 

Geir :seeya:

 

Hei igjen GeirT

 

Dette er noe jeg må sette meg inn i fremover, - virker nyttig og interessant dette med GRIB-filer!

 

:seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Naurstad!

 

Tror "HotRod" har blingset litt med filnavnet til filen for selve programmet.

 

Forandre filnavnet på den første filen din til kun: opencpn.mo , så blir det bra! :seeya:

 

OBS!

Ser forresten også at du mest sannsynlig IKKE har lastet ned og skiftet ut språkfilene for Dashbord og GRIB, som ligger i denne samme mappen.

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje vi snakker om to forskjellige ting?

A)

Jeg lastet ned de tre forskjellige språkfilene, fjernet .doc fra enden av filene.

 

Deretter måtte jeg gjøre den forandringen i filnavnet på hovedspråk-fila, som jeg nevnte i innlegget over her, for ellers så virket ikke norsk språk i programmet, det kom ikke opp blant alternativene, - programmet startet etterpå bare opp med engelsk som jo er default.

(De tre opprinnelige språkfilene i mappen ble jo selvfølgelig slettet først!)

 

....og etterpå så virker jo den nye norske språkfilen helt fint, jeg har ikke merket noen feil eller problemer av noe slag!

 

Obs!

For de som måtte føle seg litt usikker, så er dette ikke noe man trenger å gjøre, det kommer jo automatisk med i neste utgivelse av programmet!

 

B)

Har ikke forstått det slik at bruksanvisningen til programmet, HELP på Wiki/HTLM dokumentet, blir oversatt til norsk ved disse språkfilene vi her snakker om.

 

Når bruksanvisningen er ferdig oppdatert med alle de siste programfunksjoner o.l. i dagens Betaversjon / den kommende offisielle nye versjon, så må vel noen ta den jobben med oversettelsen på en eller annen måte.........!

 

 

Det ser foreløpig ikke ut til at HotRod gir seg til kjenne her på forumet, - hva mere er det som skal til for å lokke han frempå da? :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nå har bdbcat (Dave) lagt ut en ny versjon, Beta Build 1207,- med følgende changelog og planene videre.

 

Det er kun et par "hovedting" han jobber med nå videre for å finne gode løsninger på, før utgivelsen av den ferdige versjon 2.3

 

Programmet lastes ned som vanlig fra Web-siden til OpenCPN.

 

TAKKER også til roger-jo :flag::clap: ,som har laget norsk bruksanvisning i pdf-format, som er ajour med de fleste funksjonene/forandringene i programmet per dato!

 

Denne kan lastes ned fra dokumentarkivet, - men kjenner jeg roger-jo rett, så lager han vel en ny bruksanvisning etter at versjon 2.3 blir utgitt og når den engelske Wiki'en /bruksanvisningen også blir helt ferdig og samkjørt med programmet.

 

 

Jeg synes utviklerne har gjort en flott og prisverdig innsats. :clap: , som alle burde sette stor pris på! :yesnod::smiley:

 

Det har vært interessant å være med på uttestingen av de forskjellige beta-stadiene, og jeg gleder meg over hvor bra og stabilt det har blitt i den kommende versjon OpenCPN 2.3.

 

NB!

Blir som nevnt tidligere,- mye opptatt fremover med andre prosjekter, så jeg synes det må være naturlig at eventuelt den som "føler seg kallet" kan starte en ny tråd for den nye versjonen. :sailing:

 

Ønsker alle en riktig God Jul! :flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som er interessert i dekoding av NMEA setninger og AIS-meldinger, er det mye info i protokollene som ligger på disse sidene...

 

GPS oppfølging.

 

NavMonPc er et gratisprogram som kan hjelpe de fleste på sin vei mot NMEA.

Dette programmet er alt du trenger for å sende NMEA data til så mange apps som du kan håndtere, da det sender data til enten 3 virtuelle COM-porter, eller opp til 10 nettverk (TCP) tilkoblinger ved hjelp av IP 127.0.0.1 og hvilken port du angir i NavMon.

Programmet har mange funksjoner som gjør det verdt å ta en titt på.

 

 

NB. Case closed fra min side dersom noen noen ber om oversettelser fra protokollene / programmene.

 

Enjoy :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Jawik

 

Ser du nettopp har vært frempå med et meget godt tips, - jeg har også brukt dette nå i forbindelse med en Win7-maskin, der en båt-kamerat fikk problemer med å få Gps'en til å virke skikkelig......!

Bra tips!

 

 

Ser jeg har fått en mail fra "bdbcat" her forleden dag, der han bekrefter et par feilrettinger....:

 

dato10. desember 2010 02:14

emneRe: correction Norwegian

sendt avyahoo.com

signert avyahoo.com

 

skjul detaljer 10. des. (For 2 dager siden)

 

Hjxxxxx....

 

Thanks, correction made.

 

I believe FS#255 is corrected. Somehow it was omitted from changelog.

 

You may test if you like. Seems to work OK for me.

 

Thanks, and Happy Christmas!

 

Dave

 

 

Samtidig har han idag lagt ut en ny beta, versjon 1211, som han anser som den siste beta'en....,se Changelog her

 

Håper på bra vær nå, for jeg skal klargjøre/teste ut i båten imorgen, slik at diverse julebesøk kan få være med ut for å ta "Juletorsken" fremover......!

 

:fishing:GOD JUL :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!! :flag_bp:

 

Har nå oppgradert til siste Betaversjonen 2.2.1211, og har funnet ut følgende:

 

Angående dere som benytter CM93 kart: Når det gjelder zoom funksjonen så vil en økende detaljrikdom forsinke betraktelig. Når du er i kartet så høyreklikk på musa og velg "Aktiver CM93 detalj justering". Jo høyere verdi denne settes, jo tregere går zoom funksjonen!

 

I Rute og Veipunkt -manageren så kan man skjule rutene ved å trykke på et "øye" til venstre. Det samme kan gjøres under Veipunkter. Ved å trykke på symbol så forsvinner også Veipunkt fra kartet.

 

Under vises et skjermbilde over tillagede veipunkter på nordvestlandet.

 

rotwp.jpg

 

Her skal man være ytterst forsiktig når man panorerer med musa slik at man ikke i vanvare forflytter et veipunkt!!!!

For å unngå at dette skjer, så må du åpne verktøy (skiftenøkkel symbol) - Velg fanen merket "Diverse" og under Veipunktlås så huker du på for "Lås alle veipunkt unntatt når dialogboksen er synlig"

 

Om du i etterkant ønsker å flytte Veipunktet så peker du på symbolet på kartet, høyreklikker, og velger "Egenskaper for Merke/Veipunkt". Du kan da flytte Veipunktet ved å peke på symbolet og dradet dit du ønsker ved å holde Venstre piltast nede.

 

Bare noen hint!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Fantastisk godt kartprogram med fortsatt et enkelt brukergrensesnitt. :clap::clap::clap:

Som navigatør av yrke er dette gratis programmet blitt noe av det bedre som finnes og overgår mange betalte kartprogram i brukervennlighet og enkel bruk av funskjoner.

 

Vil gi en stor takk og Priser alle De frivillige som jobber med OpenCPN.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

---

Her gikk hurtigruta innom i gamlledager... staken står på 6 meter det står det ingenting om...

 

Hei Luco!

Sjekk bruksanvisningen :thumbsup::smiley: ........, det er helt sikkert bl.a. noen innstillinger i diverse faner under "Verktøy-knappen" du må gjøre deg litt mere kjent med!

For ditt vedkommende, ser jeg av din skjermdump at du kan rette oppmerksomheten spesielt på fanen "Vektorkarter" og forsøke deg frem til du blir fornøyd :wink::yesnod:

 

 

Bjørn:

Viktig anbefaling du kom med, - alle bør sette en hake i boksen for "Lås alle veipunkt....." under fanen "Diverse"

Det er det første jeg gjør på alle installasjoner, så det spørs om vi får foreslå for bdbcat (Dave), at denne burde komme automatisk på i fremtidige versjoner.

 

Ellers ser jeg av ditt screenshot at du gjerne kan ta bort haken på "Vis kartomriss" i innstillinger-fanen på Verktøy-knappen

og det vil bli lettere å dra/zoome kartet og ikke minst mere oversiktlig....!

 

:sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Ellers ser jeg av ditt screenshot at du gjerne kan ta bort haken på "Vis kartomriss" i innstillinger-fanen på Verktøy-knappen

og det vil bli lettere å dra/zoome kartet og ikke minst mere oversiktlig....!

 

:sailing::seeya:

 

Takker for hintet Seastar !! :thumbsup:

Haken er herved fjernet og bildet ble mye "ryddigere"!! :yesnod:

 

Til dere som måtte være intressert: Har lagt ut en oppdatert importfil (GPX) over Kartmerker (Veipunkt) i denne tråden i dokumentarkivet. Filen inneholder kartmerker for Gjestehavner, Uthavner, og bunkringsstasjoner.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Har lastet ned og testet gjennom diverse funksjoner og rapportert tilbake til bdbcat (Dave) at dette virker helt topp!

 

Gled dere! :seeya::sailing::thumbsup:

 

Hei

Etter at jeg la inn denne meldingen tidlig igår på morgenen, så testet jeg videre grundig igjennom denne nedlastingen, - som resulterte i hodebry for bdbcat (Dave) og utviklerteamet resten av "døgnet", for å få ferdig en velfungerende nyutgivelse.

 

GRATULERER :clap: :clap: :clap: med den nye OpenCPN Versjon 2.3.0 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

NB!

Anbefaler alle som har tidligere utgivelser/versjoner om å laste ned denne nye offisielle utgivelsen, og bare f.eks. bruke valget om å oppgradere sin tidligere installasjon!

 

Lykke til alle sammen! :seeya:

 

 

Nå kan Julen bare komme......, - Ha en riktig God Jul alle sammen!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har installert dette og likte bl.a laging av ruter og valg med "vil du bruke ekstisterende waypoint". Dette gjør at du kan lage meget sikker kurs. Dog savnes aktivering av fyr, dvs i Telschart kan en venstre klikke på fyr og hvit sektor markeres i kart. Høyreklikk gir alle sektorer..

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...