Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Foesøk og instalere X port så får du oversikten.

 

 

http://www.curioustech.net/xport.html

 

X Port Serial COM-port splitter for Windows XP, Vista og Windows 7 ( 32-bit bare ).

Kompatibel med alle GPS og navigasjonsprogramvare.

Brukes av militære, brann / EMS, politi, og forbrukere overalt rundt om i verden.

Anbefalt av Microsoft, USGlobalSat, Pharos, og andre

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pussig at du ikke får opp karta Enzo!!

 

Var nedi båten forleden dag og oppdaterte til versjon 2.3.1.

 

Kopierte over alle relevante filer fra USB minne til harddisk på Båt-PC (OS: XP-home)

 

Avintstallerte så den gamle versjonen og intstallerte nyversjonen. Anga kartdata området, importerte ruter og veipunkter. Starta GPS for sjekk, og alt funka som det skulle!

 

Kan det være en ide og avinstallere OpenCPN for deretter å installere versjon 2.3.1 fra Scratch???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått samme sorte bildet med blå linjer av og til.

 

Programmet registrerer tilgjengelige kart (det den finner i mappen(e) som er valgt av bruker) i en database.

Det ser ut for at denne må oppdateres av og til.

 

Dette gjør du inne i Toolbox og i Charts fliken.

Helt nede på bunnen står det: Update control

Der måtte jeg hukes av på Force Full Database Rebuild

Klikk så OK og databasen scanner igjennom mappene og registrerer kartene.

Kartene dukket opp umiddelbart etterpå.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette var et meget verdifullt tips GeirT !!!!

 

Gjorde akkurat som du beskrev og plutselig vises den siste kartutgaven med rettelser som jeg ikke har sett tidligere!!

 

Har en molo som er noen år gammal men som ikke har blitt vist på en eldre CM93 utgave, men etter database oppdateringen så dukket den opp!!! :thumbsup:

 

Også greit å vite om min skjerm skulle bli blå ved en senere anledning !!! :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Dette gjør du inne i Toolbox og i Charts fliken.

Helt nede på bunnen står det: Update control

Der måtte jeg hukes av på Force Full Database Rebuild

Klikk så OK og databasen scanner igjennom mappene og registrerer kartene.

Har gjort det flere ggr, hjelper desverre ikke her.

 

Har Win7 på en og Snow leopard på den andre, no funk på noen av de

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt svart skjerm, også på MAC som da kjører med en eldre utgave.

 

Kan det være verdt å slette den siste jeg lastet ned på PC og prøve å bruke en tidligere utgivelse istedet ?

 

Er det fler som ikke får dette til å virke med siste release av programvaren ?

 

Hei Enzo!

Jeg har "testet ut" OpenCPN kun på Windows OS, og det fungerer veldig fint på de som jeg har konsentrert meg om, nemlig XP, Vista og Windows 7.

 

Jeg vil absolutt anbefale deg til enhver tid å bruke den siste offisielle utgaven, som per dato er versjon 2.3.1, denne fungerer meget bra i alle de nevnte Windows OS.

 

Under forutsetning av at de kartene du ønsker å bruke er ok og står oppført som aktuelle alternativer i bruksanvisningen , - så skal det ikke være noe problem å lese kartene for en nyinstallert (clean install) OpenCPN 2.3.1. :smiley::yesnod:

 

Etter utallige tester og installasjoner frem og tilbake i testperioden med alle betautgavene, så har jeg enda tilgode å ikke få opp kartene.....!

 

NB!

Hvis du har hatt installert tidligere versjoner og betautgaver av OpenCPN, så anbefaler jeg å avinstallere dem, samtidig som du er sikker på å få slettet andre eventuelle mapper som har blitt liggende igjen på maskinen din og som har relevans til tidligere versjoner......f.eks. "opencpn"- mapper (eventuelt skjulte?) i "Documents and settings" o.l.!

 

Prøv så med en ren nyinstallasjon av programmet.

 

OBS!

Før du sletter gamle versjoner av programmet, med gamle config-filer og det hele, så må du ta vare på dine Ruter og Waypoints som du vil beholde, - ved å ta en backup for så å importere inn igjen i nye installasjoner av programmet.

 

Lykke til! :seeya::sailing::flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ingen ruter og waypoints å ta vare på det har aldri virket :rolleyes:

 

Installerte aller siste versjon som er tilgjengelig på siden deres for få dager siden samt en kartpakke jeg fikk tilsendt.

Så fungerte det ikke.

Så smekket jeg programmet inn på en Mac og har samme problemet der, jeg aner jo ikke hvilken kartpakke jeg har så jeg står litt fast der gitt

Link to post
Share on other sites

C:/CM93

 

Selv om kartene i prinsippet kan ligge hvor som helst når det gjelder oppsettet for OpenCPN, så sier den generelle erfaringen at det kan være praktisk å legge kartmappen direkte på rota av C: ( En del annen nav.programvare "krever" nemlig dette!)

 

Det har du gjort, - men det som sikkert er minst like interessant for Frøken Fryd i forrige innlegg, - er nok hvordan det ser ut inne i mappen CM93.

 

Hvilke mapper og filer?

Link to post
Share on other sites

Men du får vel ikke med deg rettelser fra etter 2007?

 

Nå er ikke jeg ekspert på området, men min tidligere CM93 (2006) installasjon viste ikke den omtalte moloen. (Ref innlegg#308). Må også nevne at denne moloen iallefall er over 10 år gammal!

 

Når jeg åpner kartadataene og viser området hvor moloen nå ligger (bildet under) så høyreklikker jeg og deretter velger objekt informasjon.

 

nymolo.gif

 

Jeg kan da avlese innlagte data over akkurat denne kartfliken. Under Coverage er der 3 verdier som jeg oppfatter som datoer, og jeg tolker de som følger:

 

_dgdat (20081015) -> 15.Okt 2008

NMDATE (20090430) -> 30.Apr 2009

RECDAT (20090511) -> 11 Mai 2009

 

Hva disse datoene representerer aner jeg ikke, men jeg tror at en av de forteller kartflikens siste oppdateringsdato.

 

Så, ja, jeg tror faktisk at rettelser er registrert etter 2007, men er ikke sikker. Kanskje noen andre her inne kan si noe mere om disse verdiene (datoene)??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har du pakket ut filene Enzo?

Tror ikke de har vært pakket, jeg lastet de ikke ned på nett, fikk de tilsendt på en minnepenn.

 

 

 

Det har du gjort, - men det som sikkert er minst like interessant for Frøken Fryd i forrige innlegg, - er nok hvordan det ser ut inne i mappen CM93.

 

Hvilke mapper og filer?

 

Se bilde

skjermbilde_20110126_kl._10.35.13.png

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Et nyttig hjelpemiddel for å finne ut hva det er som egentlig forårsaker at ting eventuelt går galt, med det resultat at ikke programmet oppfører seg som forventet, - er jo loggfilen i OpenCPN.

 

Alt etter Operativsystem og bl.a. programversjonsforskjeller opp igjennom utviklingen av programmet, så har mange hatt vanskeligheter med å lokalisere denne nyttige filen ved problemløsning i.f.m. event. crash, GPS-tilkoblingsproblemer og ellers andre feil.

 

Derfor har vi lagt ut banen til logfilen slik at den vises for din egen installasjon under "Om OpenCPN" (knappen med spørsmålstegnet) i toppmenyen.

 

For Enzo sin del, med Windows 7, - så finnes den her:

 

Logfile location: C:\ProgramData\opencpn\opencpn.log

 

NB!

Mappen er i utgangspunktet skjult, så man må forandre til å vise skjulte mapper og filer i mappealternativer og på fanen "Vis".

 

Den aktuelle infoen fra dato og tidspunkt når man har problemer, kan jo event. legges ut her, hvis man trenger hjelp til å "tolke" opplysningene......! :seeya::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...