Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Vet ikke om selve OpenCPN innholder muligheten for å motta streamede NMEA signaler fra nettverk, men ved å installere GpsGate server og client så er det bare å opprette virtuelle Com-porter som hvilket som helst plotterprogram kan benytte!!

 

Benytter denne løsningen selv med en liten portabel Eee PC hvor jeg mottar GPS, Ekkolodd, kompass signalene, via det trådløse nettverket. Fungerer helt topp, men desverre er Eee- skjermen ubrukelig i sollys på FB !!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Utfordringen jeg har er å kunne kjøre maxsea samtidig frem til jeg blir fortrolig med OpenCPN

Maxsea mottar via udp fra Furuno Navnet mens autopilot og ais går via serieporter.

Mulig jeg kan sette opp flere virituelle serieporter men det virker tungvindt.

Kanskje det finnes noe udp-serieport program?

Link to post
Share on other sites

kjøre maxsea samtidig frem til jeg blir fortrolig med OpenCPN

Maxsea mottar via udp fra Furuno Navnet mens autopilot og ais går via serieporter.

Mulig jeg kan sette opp flere virituelle serieporter men det virker tungvindt.

Svaret er her, enklere en GpsGate, begrensning på 8 programmer samtidig,

 

http://www.curioustech.net/xport.html

 

X Port Serial COM-port splitter for Windows XP, Vista og Windows 7 ( 32-bit bare ).

Kompatibel med alle GPS og navigasjonsprogramvare.

Brukes av militære, brann / EMS, politi, og forbrukere overalt rundt om i verden.

Anbefalt av Microsoft, USGlobalSat, Pharos, og andre

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

jeg lastet ned versjon 2.3.0. på en mini PC jeg har for å se om den kan brukes som "kartplotter light" i båten. Og det ser så langt bra ut. jeg prøvde så å kople til GPS'en min via USB, men det gikk ikke like lett. Er det noen som vet hva jeg må gjøre her? Trengs det en driver, eller gir GPS'en ikke ut NMEA signaler via USB? Det er snakk om en Garmin GPS60, forresten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg prøvde så å kople til GPS'en min via USB, men det gikk ikke like lett. Er det noen som vet hva jeg må gjøre her? Trengs det en driver, eller gir GPS'en ikke ut NMEA signaler via USB? Det er snakk om en Garmin GPS60, forresten...

Jeg mener det skal gå an å sette USB porten i NMEA-modus. Sjekk i menyene enten på GPSen eller driveren på PCen.

 

Ellers har du jo serieport også, men da trenger du en egen kabel. Det er den runde kontakten med fire pinner (+12V, jord, NMEA Tx og NMEA Rx).

 

Manualen finner du her.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Kan være litt problem med å få gps`n til å funke. Men, last ned driver for din gps. Lagre den på et sted du finner den igjen lett. Gå inn på kontrollpanel-Administrative verktøy-Datamaskinbehandling-Enhetsbehandling.Plugg i gps`n og installer den manuelt fra den plassen du lagret driveren. Den vil trolig dukke opp som gult spørsmåltegn på enhetsbehandling. Når drivern er installert og spørsmåltegnet er borte så finner du hvilken comport som den er på. Start OPEN CPN og gå inn på gps og sett riktig port. Nå skal det fungere. Dette gjelder for USB.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

. jeg prøvde så å kople til GPS'en min via USB, men det gikk ikke like lett. Er det noen som vet hva jeg må gjøre her? Trengs det en driver, eller gir GPS'en ikke ut NMEA signaler via USB? Det er snakk om en Garmin GPS60, forresten...

For å finne Porten som GPS`n bruker er denne bra. xp_gps_info_utility med manual

 

http://www.usglobalsat.com/download/62/xp_gps_info_utility.zip

 

 

For å kunne splitte GPS signalet, for å kjøre flere kartprogrammer samtidig er xport ok

 

http://www.curioustech.net/xport.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hmm!!

 

Lasta ned og installerte den tidevannsfilen som GeirT linker til i innlegg #255.

 

I forrige versjon 2.3.0, merket jeg at kurvene langs norske kysten var angitt i fot, mens resten av verden i meter??!!

 

Nå, i versjon 2.3.1, så vidt jeg kan se så forsvinner alle kurvene i fot, dvs. de langs norske kysten !!???

 

Noen som erfarer de samme ??

 

Løsning??

 

Må de legges inn på nytt for hver programoppdatering ??

 

Redigert: Prøvde å legge inn på nytt i tcdata, men samme resultat: Borte vekk !! :confused:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg oppdaterte nettopp til den siste versjon OpenCPN. (Bruker CM93) Det har funket helt fint, men nå får jeg bare den svarte bakgrunnskart med de blå linjer.

 

Hva gjør jeg feil? :headbang:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

 

... men nå får jeg bare den svarte bakgrunnskart med de blå linjer.

 

Hva gjør jeg feil? :headbang:

 

Hei Fanafjord!

 

Jeg vet ikke hvilke valg du gjorde under installasjonsprosessen av nyeste versjon, som per dato er OpenCPN 2.3.1 og/eller fra hvilken tidligere versjon du eventuelt har forsøkt å oppgradere ifra.

 

Men,- på en eller annen måte så vet ikke din nye programversjon hvor kartene finnes, - så du må mest sannsynlig bare gå inn på "Verktøy" i toppmenyen, velg så "Kart" der du forteller (peker) til mappen hvor kartene finnes på din harddisk.

 

Lykke til! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det. Jeg satt hele kvelden i går og prøvde. Kopierte kartene at og fram og fikk det til å virke til slutt. Jeg tror det som var problemet var at stien til kartene var veldig lang og innehold norske tegn "å" og andre ukurante tegn. Når jeg flyttet kartene i en mappe som het C:\cm93\ fungerte det veldig bra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

på en eller annen måte så vet ikke din nye programversjon hvor kartene finnes, - så du må mest sannsynlig bare gå inn på "Verktøy" i toppmenyen, velg så "Kart" der du forteller (peker) til mappen hvor kartene finnes på din harddisk.

Jeg har prøvd meg på dette på min nettbok (aspireOne), og lastet ned CM93-kart, plassert alle de nedlastete filene (det var 4) i en mappe c:\programfiler\opencpn\kart, og pekt på den mappa i verktøy/kart. Men - det er bare svart skjerm med blå linjer som er et grovt bakgrunnskart.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ja det var nøyaktig det jeg strevde også med. Det som hjalp var å kopiere kartene i en mappe som het C:cm93. Har en mistanke at OpenCPN ikke liker lange stier. Bruk også helst den første, originale kopi av kartene ikke den som ikke fungerer. Nå jeg gjorde det virket det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bruk også helst den første, originale kopi av kartene ikke den som ikke fungerer. Nå jeg gjorde det virket det.

den første, originale kopien - dette er jo noe som blir pakka ut av nedlastingsprogrammet, og jeg ser ingen særlig mulighet til å pakke ut uten å hente på nytt fra der jeg finner c93-fila på nett.

Men jeg har ikke prøvd å bytte katalog ennå på "nettboka" som jeg har OpenCPN på.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei

Eg har tidlegare innstallert ver. 2.3.1 på ander maskiner og det har gått heilt fint men på denne som eg kjører på XP får eg melding om feil i konfgurasjonen. og at å installere på nytt vil trulig rette problemet. Har no prøvd tre ganger men samme feilmeldinga, Nokon som veit kva eg kan gjere med det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...