Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram

Seastar

Recommended Posts

Har idag satt opp systemet mitt for sesongen (i stuen riktignok):

Hei Fanafjord :smiley:

Dette var intressant , jeg sitter også med en "Eee PC 900" som jeg godt kunne tenkt meg å hatt i båten til samme formål , problemet mitt er OS ombord , denne var jo levert med Linux , men etter en tid fikk jeg innstallert Windows XP da dette var mer brukervennlig osv. Men den var ustabil og jeg gikk tilbake til Linux og etter det har ingenting virket :headbang:

Nå siden jeg ser du har XP ombord på din kansje du sitter på noe info om hvordan få den til å opp å gå igjen med XP :confused:

Er det mulig å legge ais info f.eks via marinetraffic uten ais sender/motager?

Nærmeste jeg kommer er å bruke marinetraffic via google earth med gps :thumbsup:

Hadde vært rått med dette også på cpn.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hei Nimba, Jeg har reinstallert XP på min med F9-recovery. Men det tror jeg bare funker med eee som har XP installert fra fabrikken. Du få googler litt. Eventuellt kan du jo kjøpe en ny netbook som idag koster bare rundt 2000 kroner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

nimba: Hvorfor installer du ikke bare OpenCPN for Linux?

Edit: fordi heller ikke Linux funker, ser jeg nå. Hva med en reklamasjon til forhandleren?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hei nimba!

Du bør på forhånd undersøke med leverandør /web-supportside for denne modellen, for å få de mest aktuelle driverne til hovedkomponentene i maskinen og som er beregnet for XP!

Det kan være at det meste er på plass allerede i XP-cd'en, men for sikkerhetsskyld er det jo greit å undersøke hvordan det stiller seg først, - som f.eks. driveren for det trådløse nettverkskortet!!!

Lån deg (eller kjøpe billig) et ekstern drev, som du setter XP plata i og Booter maskinen med......., sørg så for å velge alternativet om å slette tidligere partisjoner ved å formatere hele HDD'en, .....kjør XP-installasjonen rett frem og etterpå installerer du event. de driverne du mangler!

Da har du en enkel og grei løsning i båten med alle de mest utbredte tilkoblingsmuligheter for det mest brukte utstyr og mye tilgjengelig og utprøvd programvare!

Lykke til!

Etter en grundig avinnstallering av alt og rensing, har jeg lagt alt inn i rekkefølge på nytt. Ser ut til å fungere nå. MEN, nå har stedsnavna blitt borte på kartet??? Noen som vet hvordan man får de tilbake?

Noen som kjenner til hva en bør ha på av info i kartet og ikke? tips om Instillinger søkes :)

• 2 uker senere...

Hei :sailing:

Har hatt noen flotte dager langs kysten ombord i Hurtigruten :thumbsup::clap: ........, meget bra faciliteter og service! :flag::smiley:

Fikk ordnet meg egnet plass for laptop og GPS, slik at jeg fikk testet ut siste beta 324 på skikkelig måte over lengre tid, - og fikk ikke uventet frem bl.a. de noe ekle bugs som har vært omtalt tidligere vedr. denne Beta-versjonen.

Fikk også testet ut noen nylagede raster-kart og ble imponert over hvor nøyaktig de viste hvor skipet seilte i tildels veldig trange farvann.

Disse waypoints og tracks er veldig kjekke å ha som sjekkpunkter for videre uttesting på div kartpakker og programversjoner.

For slike nøyaktige posisjoner fra den virkelige verden, - Må jo bare stemme "på en prikk" med det som vises på laptoppen/kartplotteren hvis man skal kunne stole på dette til navigasjon! :thumbsup::sailing::yesnod:

Derfor ser jeg virkelig frem til den per dato nyeste beta 412, som kom igår kveld, - og som har fått med disse forandringene/feilrettinger/implementeringer av nye funksjoner, - ifølge Changelog i Dave (bdbcat) sitt innlegg.

Dette tegner meget bra....., frem mot offisiell lansering av versjon 2.5.xxxx (forsommeren 2011? :thumbsup: ) :sailing:

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 412

Ahoy OpenCPN'ers...

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 412 will soon be available for download from opencpn.org.

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

Source is available now on sourceforge git repo.

Changelog

31. Correct cm93 quilt rendering errors when mouse dragging and clicking.

32. Improve useability of cm93offset dialog.(FS#308)

33. Ignore wgsox/y embedded offsets in cm93 database, while preserving user offset capability.(FS#393)

34. Correct vector chart rendering of soundings drawn very near screen edge. (FS#???)

35. Correct calculation and rendering of Lat/Lon grid.(FS#391)

26. Correct logic for chart database update requirement. (FS#370)

27. Correct AIS ROTIND = +/-127 target query report. (FS#388)

28. Implement improved chart quilt-patch highlighting. (FS#395) Thanks Will.

29. Improve S57 ENC behavior in Full Screen Quilting mode. (FS#397) Thanks to Will for Youtube demo.

30. Implement "esc" key for route creation end in addition to context menu "End Route". Thanks HappySeagull

31. Integrate Enhanced Tide/Current Info patch. Thanks jp. (FS#128)

32. Integrate Automatic Daily Tracking patch (FS#???) Thanks piotr

33. Integrate Version 2 of RouteManagerDialog Layers Tab. Thanks, piotr.

34. Correct off screen object move logic. (FS#347)

35. Implement AIS ATON decoding and reporting. (FS#340) Thanks piotr

36. Improve implementation of Screen Brightness (F6) function.

37. Implement "Full Screen" toggle (F10)

38. Improve Quilt logic for large scale range quilt. (FS#316)

39. Implement persistent quilting algorithm. (FS#398) Thanks Will, for the idea.

40. Implement "confirm" dialog for track delete from context menu.

41. Implement enhanced RoutePlanner function, thanks to piotr, again....

42. Accept header parameter "PR=TM" for TMerc BSB charts, as well as "PR=UTM".

43. Implement AIS Inland binary broadcast, DAC 200 FI 10, especially UN Ship Type (FS#385).

44. Correct behavior of AIS target list rangle limit spin control (FS#355)

45. Correct AIS target list sorting limits. Sorting disabled with more than 1000 targets. (FS#339)

47. Correct rendering of some vector chart features, especially isolated small rocks and depth contours. (FS#373)

48. Save and Restore "Ships Bells" state.

49. Correct symbolization of Moored and Anchored AIS targets. (FS#389)

50. Improve chart info window rollover formatting (FS#249)

50. Change Grid legend color to light grey.

51. Various language file updates.

52. Modify plugins/CMakeLists.txt to streamline plugin building. Thanks to Jean-Eudes for the idea.

Release Beta Version 2.4.412

Notes:

31. This is neat. A big thanks to JP for the programming effort. Lots of fiddly stuff required here. Applause.....

33. I'm just coming up to speed on the Layers function. Integrated as received. Feedback appreciated.

36/37. Highly platform dependent. Probably not right yet for non-Windows platforms. Fussy....

40. Suggestion from down under. Good idea. Tracks are valuable and potentially irreplacable....

47. This one will be important. You will note the enforced symbolization of Safety Depth contour (or nearest greater contour, depending on the contours available in the ENC) in all Display Categories. Also, UWTROC is always symbolized if dangerous with respect to safety depth and attributes.

51. Languages: I updated what I have received recently. I am not making a great effort to keep .po and .pot files up to date until we get a little closer to release of Version 2.5.xxxx

Good Luck

Dave

Redigert av Seastar (see edit history)

Heisann!

Mange av oss viser plotterprogrammene på heller dårlige skjermer. Å øke kontrastene kan derfor være en stor fordel.

I Dokumentarkivet, under ruter og veipunkt for OCPN kan du nå laste ned en ny fil som forandrer kontrastene ved dagslys i OpenCPN og ved bruk av vektorkart.

Filene forandrer de originale dagslys palettene:

palorg.jpg

Til mere kontrastrike paletter som dette:

palny.jpg

Om du ønsker å forandre/sjekke ut dette, så klikk på linken over. Linken vil ta deg til dokumentarkivet og til posten hvor du kan laste ned filen og som forklarer prosedyren!

Lykke til!!

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei igjen mateco (Bjørn) :sailing:

Det der må jo ha vært litt av et arbeid, med prøving og feiling med forskjellige fargesjateringer o.l. og at alt skal passe sammen i helheten for å unngå misforståelser i måten man leser kartet på!

Har jo sett noen slike forslag tidligere i OpenCPNforumet, men ditt forslag er jo så bra at du burde sende filen over til sjefen sjøl, Dave (bdbcat@yahoo.com), så kanskje han tar det med som et permanent valg i vertøylinje-knappen?

Takk igjen for at du deler dette med oss!

Ha en fin Palmehelg på sjø og land! :seeya::sailing::thumbsup:

............Eneste er kanskje at det kan bli vel mye gult for de som seiler om natten?

TrondT

Ja, det kan godt være! Men hensikten er å skape en bedre kontrast ved dagslys.!

Vær også OBS på at OCPN har egne palett-visninger for "dusk" og "natt" -visning. Den nye Beta-versjonen har også en egen "dimme" -funksjon ved bruk av F6-tasten (har ikke testa selv, så jeg vet ikke helt hvordan den fungerer!)

Om noen har lyst til å fikle/forandre på palettene selv, så ta en titt her på forumet for OpenCPN Norge her beskriver jeg fremgangsmåten jeg har benyttet!!

God påske !!!! :easter:

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da er siste utgivelse av OpenCPN 2.4 BETA Build 412 tilgjengelig for nedlasting også for Windows.

Har gjort den klar på en ekstra TESTlaptop , så i løpet av påsketuren(e) på hav og fjord, så skal jeg vel få testet ut for event. å finne nye bugs!

Har allerede fått sjekket for de "farligste" feilene fra build 324, og det ser ut til å være rettet med hell, - det ser rett fantastisk bra ut så langt! :thumbsup:

Har også installert den nye dagslyspaletten til Bjørn, så det blir fint å få sammenlignet bruken mot den faste kartmaskinen i båten, som forsatt kjører OpenCPN versjon 2.3.1 :sailing:

:easter:

Igår kveld installerte jeg siste OpenCpn beta 2.4.412 med Google Earth plugin og Marine Traffic sin Live Ais add i GE.

Kart-progammet og dets muligheter imponerer meg stort.

Dimmefunksjon F6 tasten virker, men fullskjermvisning på F10 tasten virker ikke ennå, men en update i neste beta blir nok dennne funskjonen skikkelig impletert.

Takker til "Mateco" som har laget en god daglys palett. :thumbsup:

Her er et skjermbilde fra i går som viser min hjemplass og skipstrafikken i området:

opencpn_2.4.412_og_ge_med_live_ais.jpg

Redigert av Skoghaug (see edit history)

Hei igjen!

Jeg har nå etter å ha blitt mektig imponert over bl.a. hvor mye raskere programmet "lystrer" ved zooming inn/ut og generelle renderings-oppgaver, - det er en betydelig merkbar funksjonsforbedring. (Var spent på dette etter å ha lest Changelog - beskrivelsen!)

Grid -rutenettet fungerer nå slik det skal ......

Kartdetaljer i vektorkart-visningen er betydelig forbedret.........

Kartlesingen/fremstillingen spesielt av vektorkart og Quilt-funksjonen fungerer nå slik som forventet............

Det er faktisk så bra, -og i tillegg fordelene med alle de praktiske nye funksjonene, - at vi "gutta i havna" etter en praktisk test i hele formiddag, tok en beslutning på at alle ville oppgradere nå før påskeutfarten!

Den "oppgaven" fikk selvfølgelig jeg æren av å utføre..., så nå har jeg uten trøbbel i det hele tatt, utført dette på 6 maskiner, - alle maskinene med Windows XP SP3 og OpenCPN 2.3.1 som utgangspunkt for oppgraderingen til OpenCPN 2.4 BETA Build 412 :thumbsup:

Har ikke prøvd på maskiner med andre Win-OS og/eller tidligere utgaver av programmet enn OpenCPN 2.3.1.

OBS!

Tar derfor (etter denne anbefalingen), ikke noe ansvar for eventuelle komplikasjoner på andre konfigurasjoner o.l. :seeya::sailing:

Ship o'hoi! :flag_bp:

PS

Må nå ned i havna for å hjelpe 3-4 stykker til....., før det blir Påskeferie :easter:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...