Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Bjørn.....

 

Men PC'n er kanskje noen år gammel......, og du vet at varme utvikling er et svakt punkt for vanlige harddisker, - og temperaturen bør ligge under en max arbeidstemperatur på 50 grader over tid!

Blir det mere så må man rense maskinen for støv, og/eller forbedre luftgjennomstrømningen til man får ønsket temperatur.

Hdd er noe som man uansett bare må regne med er noe av det "sikreste" som før eller siden Må skiftes i en Pc som jevnlig brukes, og de "varmeste" går aller først!

 

Programmet Acronis Drive Monitor overvåker bl.a. også temperaturen på alle de mest vanlige harddiskene med S.M.A.R.T. teknologi og varslings-temperaturene kan konfigureres!

Er tempen over 50 grader over lengre tid, så er det som å be om utvikling av bl.a. "bad blocks" og andre stadig akselererende Hdd-problem,- som til slutt ender i et totalt harddisk-krasj.

 

Veldig mange spesielt laptop-maskiner har dette problemet med altfor høy temperatur på prosessor og harddisk.

 

Vi har to maskiner som for en stund siden begge begynte å "trøble" og til slutt slå seg av når de hadde litt "jobb å gjøre", og det viste seg at tempen på prosessoren var opp i mot 90 grader og maskinen slo seg da automatisk av for å hindre total "nedsmelting"

 

Begge maskinene gikk det bra med, bortsett fra at vi måtte skifte Hdd'ene som blant annet p.g.a. altfor høy temperatur over tid hadde fått masse "bad blocks", som det dessverre ikke går an å reparere/reversere, erfaringen er vel heller at det bare blir verre og verre!

 

Acronis Drive Monitor er derfor installert for å overvåke alle våre egne maskiner, etter at jeg ble klar over problemstillingen.

 

Det må legges til at begge disse to problem-maskinene i ettertid har gått meget fint med akseptabel max-temperatur ved hjelp av regelmessig støvrens og med ekstra hjelp av 2 vifter (USB-drift) som sitter i et "laptop-pute-underlag" kjøpt hos Clas Ohlsen.

 

Modifisert farge-palett fil:

 

Jeg vet ikke om det er forandringer i originalfilene i de forskjellige nye versjoner....., men er i utgangspunktet meget skeptisk til alle slike inngrep i original-programvaren, da sjansen er stor for at det etterhvert kan få utilsiktede problemstillinger.

 

Prøv heller å påvirke utviklerne til å få det implementert som et valg i nye utgaver av programmet......? (eller bare bytt ut den gamle "utbrente" monitoren med en ny og lyssterk egnet skjerm!) :wink::thumbsup:

 

Liker derfor at OpenCPN programmet blir anbefalt/markedsført til folk flest slik som det er i originalutgave, rett ut av boksen, og derfor også enkelt å installere for hvem som helst.

For ikke å snakke om når vi kommer til eventuelt det å gi support/hjelp til den vanlige bruker...!

 

Dette var nå bare mine erfaringsbaserte meninger........!

 

Det blir spennende å høre hva du kommer frem til videre i problemløsningen, Bjørn! :thumbsup::seeya:

 

 

Seastar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er OpenCPN installert på hjemmepcen. Dette programmet er allerede blitt svært bra. Har brukt Maptec kart BSB v. 3. Riktig nok gamle kart, men det gir et godt inntrykk av hvordan programmet virker. Det er hyggelig at det også kan brukes på NV. Verlag sine rasterkart da det er disse jeg vanligvis bruker.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, da har vi funnet ut av en vanskelig sak......., jeg har i lengre tid, etter tester av flere av de siste Beta'ene, i hvert fall de tre-fire siste utgavene, rapportert til Dave (bdbcat) om ting som ikke har vært som det skulle være, og som heller ikke er bedre i siste Beta versjon 606.

 

Dave (bdbcat), som er sjefsutvikleren i dette OpenCPN-prosjektet, kom da idag med denne tilbakemeldingen på forumet:

 

 

Re: OpenCPN Version 2.4 Beta Build 606

Hello testers....

 

Status:

 

1. The first show-stopper:

CM93, quilted, course-up, auto-follow mode with GPS (or simulator) input is broken. Discovered by Hjalmar, after testing at sea. Verified by me. Has been broken for some time, actually

 

So, there will be another Beta before the RC.

 

2. Related question:

The averaging period for COG-up calculations defaults to 15 seconds, and may be changed by hand edit of config file. Hjalmar suggest that 15 secs is too long.

Maybe we need Toolbox edit field for this parameter. We are running out of space on Etc. panel, so I suggest to put it on the GPS page, along with the filter period.

Comments?

 

Special Request:

Lets close some Flyspray tasks, if we can. I hesitate to arbitrarily close tasks without receiving the originator's closure request, but I'm sure some tasks are done with 606....

 

Dave

 

 

Da ser vi frem til neste Beta, der dette problemet da forhåpentligvis har funnet sin løsning! :smiley::yesnod::thumbsup:

 

Ship o'hoi! :seeya::sailing:

 

Seastar

(Hjalmar)

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Dave (bdbcat) og Teamet av programmerere ligger sannelig ikke på latsiden, og heller ikke alle Testerne av programvaren, som stadig gir tilbakemeldinger om feil og ikke minst om forslag til forbedringer og nye funksjoner.

 

Det ble idag utgitt en ny Beta build 611, og her er Changelog:

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 611

Ahoy There, OpenCPN'ers...

 

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 611 will soon be available for download from opencpn.org.

 

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

 

Source is available now on sourceforge git repo.

 

Changelog:

 

160. Correct CM93 quilted COG-Up auto-follow rendering

161. Add some missing translation strings to RouteProps

162. Move Layers directory to {PrivateDataDir}

163. Two small patches to Layers logic (FS#507)

164. Correct unintentional chart shift on Toolbar orientation toggle (FS#486)

165. Improve Toolbar Tooltip positioning logic

166. Correct sometimes crash on OCPN exit with AISTargetList open. (FS#517)

167. Correct another sometimes crash on Track delete (FS#507)

168. Improve GPS Status Window positioning logic (FS#516)

169. Correct console BRG formatting for >= 359.5 (FS#519)

 

Notes:

 

160. Note the added UpdatePeriod field in Toolbox->GPS. This period relates to how often the entire ViewPort (i.e. the displayed chart) is updated. The ownship and AIS icons are updated every second, as usual.

 

Language files:

One more chance to update language files for the 2.5 Release. There is at least one new string in 611 that needs to be translated.

 

All possible smoke tests encouraged....

 

Thanks to all for your testing efforts. We will soon be able to take a breather, and think bigger thoughts....

 

Good Luck

Dave

 

 

Alle som har anledning, - blir herved utfordret til å LASTE ned BETA build 611(i skrivende stund er ikke Win-versjonen for 611 klar for nedlasting), slik at vi kan få testet ut for eventuelt å finne flere ting å rette på før utgivelsen av ferdig versjon 2.5., som det er meningen å utgi som offentlig ny programversjon av OpenCPN rett rundt hjørnet!

 

Lykke til!

 

Seastar :smiley::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Grunnen til at Gunther (Netsurfer) foreløpig ikke har lagt ut Windows-utgaven, er at han oppdaget en "glitch" når det gjelder visningen av CM93 under spesielle forhold.

 

Siste meldingen fra Dave (bdbcat) i denne tråden, går ut på at han har funnet feilen og at man kan vente en ny BETA build 612 istedet:

 

Re: OpenCPN Version 2.4 Beta Build 611

Hello, testers!

 

Happy Sunday morning, I think.

 

The cm93 problem with 611 is simple. A not-fully-considered optimization gone wrong for east longitude.....

 

Lets not publish 611 on the .org site. I'll have a 612 ready in a couple of hours.

Sorry for the glitch

Dave

 

 

Da er det bare å sjekke nedlastingssiden igjen om en liten stund, - så har vel Gunther (Netsurfer) fått den nye BETA build 612 for Windows ferdig.

 

Bra det er mange som "følger med" og ønsker at sluttproduktet skal bli bra! :seeya::smiley::yesnod:

 

Ship o'hoy!

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Her er tråden for BETA build 612, som alle fortløpende kan komme med sine kommentarer og rapporter vedr. hvordan programmet virker eller eventuelt ikke virker slik som forventet......!

(Eller direkte til Dave (bdbcat) per epost, se under vertøylinjeknappen med ? spørsmåltegnet.)

 

Bjørn... :flag_bp:

Se spesielt på innlegget jeg linket direkte til i tråden, der det til neste utgivelse/versjon vurderes å forandre i .RLE-filen vedr. viktige ting som har med lesingen av kartene å gjøre!

 

Dette er vel samme filen du og Frode (HotRod) har redigert egne ting når det gjelder bl.a. fargepaletten og uoriginale markeringer av en spesiell dybdekvote (mindre enn 10 meter?)......, så det å "anbefale" uerfarne brukere slike "usikre" modifiserte filer fra tidligere utgaver, ja det er og blir en risikosport som jeg ikke har så god "følelse for".

 

Det kan lett gå i surr for noen og enhver, og det bør være slik at programmet blir presentert og anbefalt som f.eks. på websiden til Frode (HotRod)- "OpenCPN Norge", eller i alle andre seriøse omtaler, - som original versjon med dertil tilhørende screnshots fra det originale program. (..og IKKE med screenshots o.l.på hovedsidene, som ikke har noe med original programvare-gjenkjennelse å gjøre!)

 

Er det snakk om forbedringer som ønskes, så bør dette implementeres i programmet på vanlig måte.

Som et eksempel så fikk jeg gjennomslag nå i siste beta 612 for at brukeren selv kunne velge oppdateringfrekvens, når det gjelder kartvisningen på skjermen i "Kurs opp"- modus.

Denne har tidligere vært satt fast til 15 sekunder.

 

Dette kunne selvfølgelig også forandres/konfigureres manuelt i riktig fil, men det mente jeg ikke var noen vei å gå......, så nå er valget lett for alle og enhver til å prøve seg frem til det som fungerer best, - alt etter hvor bra maskinvaren man kjører programmet på er!

 

OBS!

Anbefaler derfor alle som har anledning til å installere Beta build 612, og i original tilstand, slik at man får testet programmet skikkelig nå på tampen av Beta-stadiet.

 

NB!

De som har en velfungerende versjon 2.3.1., kan bare installere over denne med godt resultat. :seeya::thumbsup:

 

Takk!

 

Ship o'hoy :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er den installert. Men jeg har et spørsmål. Jeg hadde på en eller annen funksjon som gjør at båten var midtstilt i kartet og kartet fulgte båten slik at jeg slapp å dra kartet etter hele tiden. Hvordan får jeg til det igjen?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å så satt innstillingene for "grunn dybde", "sikkerhetsdybde" og "klart farvann" slik at det vises slik jeg ønsker (slik var det ved tidligere versjoner også). Har en mistanke om at det skyldes hvordan dybdene er kodet i kartet og at det ikke er OpenCPN som er årsaken. Synes den beste visningen oppnås ved å ha hhv 3,0,0 som verdier for disse parametrene. Hva bruker dere?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Programmet er blitt svært bra. At det også kan brukes til rasterkart og vektorkart må jo være helt spesielt. Bruker det på en maskin med Windows 7.

 

Likevel har jeg et ønske, Etter som synet ikke er så skarpt som før, har jeg problem med å lese nederste linje på "Status bar". Her er det jo opplysninger som er greit å følge med på. En større skrift eller en annen løsning. Eventuelt et tekstelement man kunne velge selv.

Link to post
Share on other sites

Polarn.... :flag_bp:

 

Speedometer?

Har vel registrert på OCPN-forumet at noen andre også en gang etterspurte dette...., men jeg vet ikke noe mere om utvikleren av Dashboard'et vil etterkomme ønskene om en større hastighets-range eller hva som er stoda idag!

 

Jeg bruker ikke det store runde speedometeret....., men har aktivert modulen "SOG" istedet og plassert den lett synlig under "posisjonen" og med så store tall o.l. at det ikke er vanskelig å følge med på hvilken fart man holder...!

 

 

Framtia.... :flag_bp:

 

Jeg bruker std. oppsett med 3 - 8 - 10, men det som er mere interessant er jo de andre innstillingene under "Vektorkart"-flippen for å få frem flere detaljer og bedre visning med flere fargenyanser o.l. spesielt på de innzoomede detaljkartene (f.eks. havnekart?)

 

Her kan man forsøke seg frem til det man blir mest fortrolig med for å lese/bruke kartinformasjonene til mest mulig sikker navigasjon!

 

Seastar :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref. bildene over; som er en av grunnene til at jeg sverger til egendefinerte paletter:

 

:sailing:

Bjørn

 

Hei igjen!

 

Bjørn......

Har du gjort noe forsøk på å "overtale" Dave (bdbcat) og utviklerne ellers til å se fordelen med å ta med denne "egendefinerte paletten" som et eget valg i de ferdig installerte palettene....?

 

Det synes jeg absolutt du skal gjøre, og begrunne hvorfor, - som f.eks. bedre leselighet i "sollys", spesielt på normale lyssvake laptop-skjermer o.l!

 

Kanskje du kan få Frode (HotRod) til å hjelpe deg?

 

Hvis vi er heldige så kanskje vi får det med tidsnok før utgivelsen av versjon 2.5....? :thumbsup::seeya:

 

 

Framtia og Bjørn....

 

A)

Hvordan vises det samme området i de nyeste offisielle papirkartene?

 

Jeg liker at det er mest mulig samsvar mellom plotter-visningen og papirkart-visningen for å unngå misforståelser....o.l. (Jeg bruker hele tiden ved behov å kontrollsjekke mot de siste papirkart)

 

B)

Hvilke innstillinger bruker dere på vektorkart-flippen? (Ser at det mest sannsynlig er vektorkart-databasen CM93 som er utgangspunktet!)

 

C)

Har kjøpt meg 2011 utgaven av NV. Digital kartene, - fra Nautisk Forlag.

Har kommunisert med en hyggelig kar der, og han bekreftet at siste utgave var ventet inn døren i disse dager. :thumbsup:

 

Disse er laget etter den helt siste versjonen av de offisielle norske (papir-)kart databasene, og skal visstnok også ha samme layout som papirkartene!

 

 

Jeg får dem vel akkurat tidsnok før jeg setter avgårde på tre uker ferie.....! :seeya::thumbsup::flag_bp:

Det blir spennende å både sammenligne og gjøre seg kjent med disse rasterkartene!

 

 

Ship a'hoy!

 

Seastar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sliter virkelig med å starte opp de seneste versjonene. Kjører XP sp3 på en PC pad. Får lastet ned og installert, men ved oppstart så gir maskinen beskjed om unkomatible version. den tidligere 2.1.1 går som bare det. ..og ,ja jeg avinstallerer gammel versjon før nedlasting. Noen råd?

Link to post
Share on other sites

OBS!

 

Har en sterk mistanke om at OCPN 2.4.612 sender ut feil i NMEA setning til autopilot!

 

Les i denne tråden (spesielt fra innlegg #8 og ut) for detaljer.

 

Selv kjører jeg XP-home som OS så den kan kanskje bare gjelde Windows versjonen ?

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter virkelig med å starte opp de seneste versjonene. Kjører XP sp3 på en PC pad. Får lastet ned og installert, men ved oppstart så gir maskinen beskjed om unkomatible version. den tidligere 2.1.1 går som bare det. ..og ,ja jeg avinstallerer gammel versjon før nedlasting. Noen råd?

 

Hei Dekken!

 

Anbefaler at du per dato går for den siste beta 612 eller om det er kommet en nyere så bruker du den nyeste selvfølgelig, - men først begynner du med å av installere den du har og eventuelt renser ut rester etter tidl. installasjoner manuelt!

 

Deretter laster du ned og installerer denne filen "vcredist_x86.exe" fra Microsoft, for så å installere OpenCPN på nytt!

 

NB!

Kjører du en eller annen versjon av Norton sikkerhetsprogramvare (f.eks antivirus), så kan det være en fordel å skru den av under installasjonen av denne filen og OpenCPN.

 

Lykke til! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...