Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram

Seastar

Recommended Posts

google earth plugin? hmm std bare dashbord og grib å velge i her :confused:

Hei du må inn på hjemmesiden OpeCPN for å laste ned plugins:

Plugins til OpenCPN 2.4.xxx

En må laste ned plugins og lagre dem på pc'n. Etterpå kopierer du Plugins-filen inn in programmet ved følgende fremgangsmåte:

1. Åpne Partisjon C:

2 " Programfiler(x86

3. Finn mappen OpenCpn og åpne den.

4. Kopier plugins-filen inni mappen "Plugins"

DONE :yesnod:

En må også installere GE og under menyen "Vis" skal en fjerne haken på "Menylinje" og "Sidefelt"

Åpne så OpenCpn og aktiver GE under plugins.

Da skal du være klar til å bruke Google Earth med OpenCPN.

Ved bruk av programmet GpsGate til ektra porter for GPS- kan en få posisjon både OpenCPN og GE:

Når det gjelder å impletere "Marine Traffic" sin "Live AIS" inni Google Earth følg denne linken:

Marine Traffic Live AIS til GE

Jan

Redigert av Skoghaug (see edit history)

Igår kveld installerte jeg siste OpenCpn beta 2.4.412 med Google Earth plugin og Marine Traffic sin Live Ais add i GE.

Kart-progammet og dets muligheter imponerer meg stort.

opencpn_2.4.412_og_ge_med_live_ais.jpg

Nå har jeg fått til Mateco`s daglys kart. Kult :thumbsup:

Men hvordan fikk du til å få inn goggle ais?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Kult, klarte det å :thumbsup: Når det gjelder ais info. Kopierer du bare den filen og legger inn i pluggins også?

Hei

jeg gikk inn på hjemmesiden til Marinetrafic og tilleggstjenester. Der kan du legge inn AIS til Google earth.

Mvh

kenneth

Mvh

Kenneth

Kan d ikke lages en enkel installasjon til oss som er litt tungnemme i pc verden da? Liker godt cpn og bruker det mye, og ønsker meg gult landskap, men no dett i av :rolleyes:

Hei registrer deg inn på OpenCPN Norge's sin hjemmeside. Der finner du forklaringer på en del forbedringer og teknisk. Også hvordan du får gult daglyskart på din PC. :flag:

OpenCPN Norge

Redigert av Skoghaug (see edit history)

Nå har også jeg oppgradert til beta 2.4.412.

Og jeg legger merke til at kartvisningen har fått en ekstra tykk markeringslnje mellom områdene "dypt-farvann" og "grunnere-farvann"

Før oppgradering til siste beta 2.4.412:

palny.jpg

Etter oppgradering til 2.4.412:

palny2.jpg

Er det noen som vet om det er mulig å forandre tilbake til tidligere visning UTEN denne tykke markeringsstreken??

:easter:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei og fortsatt God Påske! :easter:

Sjefsutvikleren Dave (bdbcat) av OpenCPN programmet, ligger ikke på latsiden, så han har allerede kommet med rettelser/forbedringer.

Han er som vanlig også ganske så lydhør ovenfor brukernes innspill og ønsker........, så her er Changelog for den nye BETA version 2.4. 423, som kan lastes ned her på web-siden til OpenCPN:

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 423

Ahoy OpenCPN'ers...

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 423 will soon be available for download from opencpn.org.

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

Source is available now on sourceforge git repo.

Changelog

53. Improve Route drag/draw performance.

54. Correct grid drawing logic for skewed/rotated viewports.

55. On route create by mouse, hide routepoint names on created points.

56. Correct memory leak symbolizing cm93 and S57 ENCs. Thanks, Pavel...

57. Correct crash on S57/cm93 after Toolbox access (LUP = NULL)(FS#414, FS#419)

58. Correct Inland AIS decode of UN vessel type 8440 (FS#385)

59. Correct cm93 quilting at Greenwich crossing (FS#411)

60. Correct Fullscreen mode logic, F11. (FS#404) Thanks to Pavel

61. Remove "Ghost" tab on Windows taskbar (FS#408)

62. Correct again the case of dragging routepoint out of canvas window. (FS#347)

63. Correct Object Query logic for cm93 quilted mode.

64. Correct vector chart object rendering after dragging small pixel moves. (FS#394)

65. Render "About" dialog in dusk/night colours (FS#231)

66. Correct quilting persistence startup case (FS#413)

67. Improve Tide bar graphics (FS#128) Thanks again, jp.

68. Correct some tidal station TZ offsets, especially NZ. Thanks, Thomas

Release Beta Version 2.4.423

Notes:

55. This is a performance tweak. Big improvement in routepoint drag perfromance.

57. Sorry about this one. I know this bug made 412 just about unusable with vector charts...

Coming next:

Manimaul's floating, translucent, dockable, rotatable toolbar.

Special Requests:

1. Please check your Flyspray tasks. My goal is to get them CLOSED and GONE...Please help me out on this if you have time.

2. If you are building and submitting patches, please adjust your text editor for "tabs-as-spaces", tab-stop=6. This makes my code integration much easier, and helps keep the source "tidy".

Good Luck

Dave

Ship o'hoi :flag::sailing:

Jeg hadde tenkt å etterlyse ett peilings/måleverktøy, men ser nå at det er tilstede, men jeg får ikke aktivert det. Det er grå ut. Hvordan få denne aktiv igjen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Hei :flag_bp:

Beta versjon 2.4. build 423, fungerer helt topp på våre maskin-konfigurasjoner med Win XP Sp3!

Har ikke erfaring fra eller testet på andre Win OS foreløpig.......!

NB!

Er litt skeptisk til individuelle forandringer i programmet, slik som å forandre noen filer i den originale paletten, samt fikle/forandre andre ting som f.eks vise/ikke vise originale dybdekoter og event. forandre den originale strek-tykkelse på markeringene o.l.

Slike ting bør komme som seriøse forslag til å implementere dette som originale valg i programmet, for ellers kan det ved stadig nye forandringer i de ulike nye programversjoner, - kanskje få utilsiktede konsekvenser og problemstillinger!

En annen ting er jo at dette, ved hver ny programversjon som installeres, også hver gang må legges inn manuelt på nytt igjen i den nye programversjonen.....!

Dave (bdbcat) kom idag med denne "bekreftelsen" vedr. utviklingen av denne beta-prosessen og hva som står igjen før offentlig release av programvaren OpenCPN versjon 2.5.xxxx nå i juni! :clap::sailing::thumbsup:

Google oversettelse til norsk:

Re: OpenCPN Versjon 2.4 Beta Build 423

Hello testere ....

423 status:

The Beta 423 Kjernen er svært nær releasable. Det vil være flere delsystem feilrettinger som beskrevet i Flyspray, og noen nye UI godteri kommer snart. Men basen motoren er, IMHO, stabil og komplett.

Imidlertid er det rapportert om tilbakevendende og vanskelig å gjenskape krasj.

Det er ikke bra.

Jeg vil gjerne stramme opp testing her, spesielt på jakt etter krasj saker i normal drift. Den utsatte områder synes å være relatert til quiltet panner og zoomer, med kanskje vektor diagrammer være mer mottakelige. Bare et inntrykk ...

Jeg planlegger å slippe OCPN 2,5 i juni, så vi har en måned eller så for å stryke dette ut.

Jeg setter stor pris på all din innsats i dette regresjonstesting. Jeg vet det kan være kjedelig til tider ....

Takk

Dave

Så da er det bare å teste ut videre....., og event. gi tilbakemeldinger direkte til Dave, på Flyspray eller i egnet (forslags-)tråd på det originale forumet for OpenCPN.

Ship o'hoi :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei!

Det har vært testet godt....., og funnet en del større og mindre bugs!

Jeg har selv gitt tilbakemeldinger på ting som i tidligere utgaver har fungert prikkfritt, men som i forbindelse med implementering av mye ny kode utilsiktet også har "forstyrret" velfungerende saker.

Dette er jo en av utfordringene med utvikling av nye ting i programvare, men jeg ser at Dave (bdbcat) og resten av Teamet har plukket dette opp og at det nå skal være fikset!

Her er Changelog fra nyeste BETA utgitt 6.mai:

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 506

Ahoy OpenCPN'ers...

OpenCPN Version 2.4 Beta Build 506 will soon be available for download from opencpn.org.

Monitor the opencpn.org Downloads page to find and download the latest Beta version.....

Source is available now on sourceforge git repo.

Changelog

69. Correct AIS BlueFlag decoding (FS#433)

70. Correct AIS decoding of targets with invalid parameters (FS#424)

71. Correct some errors in AIS target reporting (FS#425)

72. Correct AIS target list sorting and Range display. (FS#430)

73. Shift ScaleBar to right when grid is displayed. (FS#409)

74. Correct rendering of rotated/greyed user defined ownship icon. (FS#422 FS#423)

75. Correct some README file names/locations.

76. Correct raster chart rendering on extreme overzoom. (FS#428)

77. Correct text buffer overrun problem on vector charts seen on some AMD-64 systems.

78. Correct cm93 quilted line object "smearing" at some locations and scales.

79. Correct auto-pan on route create.

80. Correct active track rendering at very large scale.

81. Correct logic for chart stacks larger than 30 charts. (FS#316)

82. Implement new floating transparent toolbar. Thanks to Will (Manimaul) for the ideas.

83. Redesign right click context menu layout (FS#256)

84. Various CMake and PlugIn patches, thanks to Jean-Eudes.

85. Add shift key direction flip control to F6 dimmer.

86. Correct positioning of long rollover strings (FS#299)

87. Correct AIS target timeout logic (FS#338)

88. Add Traditional Chinese language support

Release Beta Version 2.4.506

Notes:

82. This is new. Note the "grabber" symbol at the far right side of the toolbar. Use this handle to drag the toolbar wherever you want it.

It "snaps" to the edges. Right click on the grabber, and the toolbar shifts to vertical format. On Windows (at least), the toolbar dims down transparently until you roll over it. Have fun....

85. Shift key with F6 reverses dimming direction, allowing easier control. Find just the level you want.

Other notes:

No good results or feedback have been obtained from intermittent crashes on cm93 quilted pans.

Please test this aggressively, but in simple and easily reproduced scenarios if possible.

There are some language file updates for this Beta version.

With luck, we will get all the .po files updates for the next Beta. Keep them coming...

Thanks, and Good Luck

Dave

I skrivende stund er det bare Linux-utgaven som er tilgjengelig for nedlasting, - men det tar vel ikke lang tid før også Windows-utgaven er tilgjengelig for NEDLASTING og videre uttesting av funksjonene i praktisk bruk. :clap::thumbsup:

Det skal bli artig å teste ut videre og spesielt nyheten med at bl.a.Verktøylinjen (Toolbar) nå kan flyttes rundt til ønsket plassering. Spesielt nyttig for de som har små skjermer og f.eks. trenger mest mulig kart i "høyden" på skjermen.

Lykke til med uttestingen videre! :seeya:

Ship o'hoi :sailing:

hei jeg har instalert ver 2.4.423 som jeg testet i dag, men lurer på en ting, linjen som er uthevet i forb med dybde bare vokser! den blir større og større, det samme blir en rosa stripe i kartet som blir tykkere og tykkere... zomer jeg ut og inn igjen blir den normal, for så å vokse igjen....

kjører win7, har jeg gjort noe feil i innst? det jeg skjønner av oppdatering som har kommet etter har ikke noe med dette prob.

kjørte en tid versjon og den funket helt topp. så programmet er veldig lovende!

takker for hjelp....

Hei andlin! :sailing:

I tråden for denne beta build 423, leste jeg helt mot slutten av tråden om noen som hadde samme problem som du nevner.....!

Så det er nok ikke noen innstilinger du har feil, men heller noe feil i måten programmet fungerer på Win 7 i.f.m. lesing av kartene.

Vi kjører bare Win XP.....på mange brukere her hos oss, - og har aldri hatt hverken dette problemet eller noe annet alvorlig feilfungering med de to siste betaene! :clap::thumbsup:

Husker nå ikke akkurat hva de kom frem til av løsn. i tråden......, tror kanskje det uansett er adressert i den nye beta build 506, sammen med mange andre bugs fra beta 423!

OBS!

Det kan også ha noe sammenheng med tidligere og eldre versjoner som har vært installert på maskinen din, sørg for å slette alt som har med tidl. versjoner/avinstalleringer å gjøre, slik at du får en helt ny "clean install" av SISTE beta build 506.

Det er spesielt viktig at du får lokalisert opencpn-mappen som ligger skjult i f.eks mappen Programdata, du finner den eksakte stien for ditt OS Win 7, under verktøyknappen med "spørsmålstegnet".

Det er her loggfilen også finnes, men bare slett alt i denne opencpn - mappen du finner her, - for så å installere programmet på nytt!

Lykke til! :seeya:

VIKTIG!

Til dere som bruker andre plugins enn de to som er med originalt i programpakken, - Dashboard og GRIB, - dere må slette alle andre enn disse to i programmet, - p.g.a. av at de ellers vil crashe programmet i forskjellige sammenhenger!

Dette er på grunn av endringer i programcoden, så disse plugins må tilpasses på nytt til den mere moderne og videreutviklede coden som nå er implementert i OpenCPN 2.4. beta build 506.

Noen er omskrevet allerede, så det kan vel gåes ut ifra at alle er oppe å går igjen i løpet av noen dager, slik at nye versjoner kan lastes ned av de plugins man ønsker å bruke!

Ship o'hoy :seeya::smiley:

Vet ikke hvor den legger de men forsøkt å legg til ett symbol og søk etter *.* filer på hardisken, sorter etter dato/tid og se etter den nyeste filen.

Brukermerker og båtsymbol legges i en mappe du kaller for "UserIcons". Slik: Programfiler\OpenCPN\UserIcons\

Filene må være i .XPM format (lages med Greenfish Icon Editor).

Du må starte OCPN på nytt for å ta i bruk de ikonene/merkene du har lagt til.

OpenCPN versjon 2.4.506 beta er ute.

Last ned her: OpenCPN Norge

Den største nyheten her er den nye verktøylinjen. Flyttbar og gjennomsiktig når den ikke brukes.

Skjermbilde av denne versjonen ser du på OpenCPN Norge.

PS! Dette er en betaversjon og må ikke benyttes som verktøy i navigasjon, kun for test.

Gi gjerne rapport om feil i programmet på OpenCPN Norge sine nettsider.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...