Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei jeg har et problem med kartprogrammet open pc v24412.Dersom jeg stopper båten så henger kartet fast når jeg begynner å kjøre igjen.For å få det til å virke igjen må jeg stenge programmet og åpne det på nytt.Er det noen som har en god løsning på dette?

Link to post
Share on other sites

bredekaede....

 

Versjon 412 er jo en gammel BETA, så istedenfor å spekulere i mulige og umulige årsaker til både det ene og det andre, - så er mitt råd:

 

Av installer denne beta 412 (som hadde mange bugs!)og så installerer du heller per dato den siste beta 612, som vi i det minste vet fungerer meget bra på det meste!

 

NB!

I løpet av juni blir mest sannsynlig den ferdige utgaven presentert offentlig, - da vil jeg anbefale alle å oppgradere til denne, spesielt de som kjører en av alle disse Beta-versjonene fra utviklingsperioden.

 

Beta utgaver er utgitt for uttestingformål og nyutvikling av nye funksjoner o.l...., men til bruk for "sikker navigasjon" ombord, så er det BARE offentlige stabile utgivelser som gjelder! :thumbsup:

 

De siste programversjoner lastes ned fra denne offisielle OpenCPN websiden

 

Lykke til!

 

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefaling!

Jeg snapper heldigvis fortsatt opp tips og lærer da stadig noe nytt bl.a. om alle mulige forhold som kan spille inn for om et navigasjonsprogram fungerer STABILT og ellers tilfredsstillende på en laptop eller ikke.

 

Dette med selve GPS'en og tilkoblingen til usb med bl.a. Prolific drivere til å lage virtuelle COM-porter,- kan på mange maskiner og på de forskjellige WinOS skape store frustrasjoner og ikke minst ustabile oppkoblinger som kan "dette ut" når det minst passer og i kombinasjon med at man ikke er blitt klar over det engang så kan vel det by på utfordringer i navigasjonen!

 

Jeg fikk for noen dager siden en anbefaling av nohal (Pavel) om å installere et program som heter XPort anbefalt av han som mer eller mindre et MUST mellom GPS'en og hvilken som helst navigasjonsprogramvare på alle maskiner med Windows. (ikke 64-bit)

 

Historien kan gjøres så kort som at dette ble vellykket på alle måter, bl.a. kan jeg nå kjøre flere programmer på den samme GPS utgangen, Xport holder forbindelsen gående standbye og restarter signalene automatisk hvis de skulle slutte å levere datastrøm i maskinen av en eller annen årsak og så løser det problemstillinger m.h.t dvalemodus eller strømsparingfunksjonene som kan være litt problematiske i f.eks Win7.

 

Det er bare til å lese seg opp litt på websiden deres for flere muligheter og funksjoner.......!

 

Kan bare i tillegg nevne at i siste utgave som heter XPort 1.49, så kan man ved å legge inn egnede lydfiler (Wav-lyder) inn i programmappen, få varsel om når man mister datastrømmen og en annen Glad-lyd som varsler at man har fix igjen......... :thumbsup:

 

Jeg er så overrasket over funksjonene og er så fornøyd, - at jeg ønsker virkelig å anbefale dette videre!

 

:seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg har installert prolific en gang. Må man da avinstallere prolific før man installerer XPort?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei Fanafjord

 

Nei, du må ikke avinstallere driveren til GPS-musa, den må i utgangspunkter være ok og funksjonell.

 

Du rett og slett legger mappen med XPort, f.eks i Programfiler-mappen på C:

 

Derifra så starter du det hele med å dobbelklikke på xport.exe -filen i mappen og det kommer opp et icon "nede ved klokken", og da er det hele igang.

 

Dobbelklikk på dette icon for å få opp konfigurasjonsboksen.

Jeg har satt en hake i boksen for "NMEA Filter"

 

Trykk da på "Find GPS" og programmet finner da den porten du har på din eksisterende GPS, og så kan du "enable ports" ved å sette en hake i den boksen etter å ha valgt en av de ledige COM -portene i nedtrekksmenyen.

Denne stilles så inn i OpenCPN innstillingene for GPS.

 

Har du flere program som samtidig vil ha GPS signaler, så kan du lage så mange COM -porter som du ønsker (max 8 stk)!

 

Da har du kommet igang, resten ordner seg automatisk ved hver oppstart av maskinen, og du legger helt sikkert merke til at uansett når du starter opp bl.a. OpenCPN, før eller etter at GPS er inn-plugget så får du bestandig opp grønn fix!

 

Det er bare å prøve seg frem......! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Bjørn......

Har du gjort noe forsøk på å "overtale" Dave (bdbcat) og utviklerne ellers til å se fordelen med å ta med denne "egendefinerte paletten" som et eget valg i de ferdig installerte palettene....?

 

Det synes jeg absolutt du skal gjøre, og begrunne hvorfor, - som f.eks. bedre leselighet i "sollys", spesielt på normale lyssvake laptop-skjermer o.l!

 

Kanskje du kan få Frode (HotRod) til å hjelpe deg?

 

Hvis vi er heldige så kanskje vi får det med tidsnok før utgivelsen av versjon 2.5....? :thumbsup::seeya:

 

---------

Seastar :sailing:

 

 

Hei! :flag:

 

Jeg for min del gjør ikke i første omgang noe fremstøt eller tar noe initiativ til å få implementert et slikt nytt bl.a. mere fargesterkt fargepalettvalg, men registrerer etter et innlegg fra en av de toneangivende utviklerne i OpenCPN-prosjektet, nohal (Pavel), at alt er her mulig å eksperimentere med og han har også laget et eget egnet verktøy for de som er ekstra interessert.

 

MEN,- han advarer som jeg tidligere har nevnt og hatt mistanker om, nemlig at filen kan være forandret i de forskjellige versjoner på andre parameter........, slik at denne jobben med forandringer må gjøres for hver ny versjon......!!!!!

 

HER er innlegget hans, oversatt i Chrome-leseren:

 

Re: Endre bakgrunnsfarge

Ja,

du kan tilpasse fargepaletter i rastrering regelfil (S52RAZDS.RLE i s57data undermappe av opencpn installasjon) Jeg har skrevet et verktøy for å gjøre det rimelig enkelt, som du finner på OpenCPN - rastrering Regler Editor - Redmine

Vær oppmerksom på at reglene får omskrives hver gang du installerer OpenCPN, så hold backup av endre eller gjøre endringen på hver ny versjon du installerer (faktisk foretrukket som det kan være andre oppdateringer til denne filen)

 

Pavel

 

Da burde det være klart at det ikke er for hvem som helst å holde på med dette, ved bare å laste ned "gamle" palettfiler som er laget for tidligere versjoner og sågar kanskje fra tidligere diverse eksperimentelle Beta-versjoner.

 

Men for de som har gode ideer for en god palett og ellers visning av farger o.l. i forbindelse med dybdekoter, - ja, så må vel nohal (Pavel) være mannen å kontakte for om mulig å komme frem til noe bra å ha som et enkelt valg i selve programvaren?

 

 

OBS!

Det er Sol og Gode sommertemperaturer for tiden, så for en lengre periode nå fremover, - blir ihvertfall jeg mere sporadisk "å treffe" her inne!

 

Ber da om at de som har anledning og føler seg kallet, - kan ta over å "oppdatere" denne tråden med nyheter om bl.a. når nye versjoner er tilgjengelig og annet nyttig for oss alle sammen som liker OpenCPN!

 

 

GOD SOMMER TIL ALLE BÅTFOLK! :seeya::smiley::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Seastar og god sommer til deg! Gleder meg til ny versjon.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ny 2.4.620 betaversjon ute og kan lastes ned her!

 

Changelog

 

173. Correct Windows USB GPS hotplug stall.(FS#529)

174. Correct extreme overzoom cm93 course-up mode rendering.

175. Correct Dashboard Toolbar tool toggle state on Dashboard close.

176. Correct Navigation console positioning logic (FS#531)(FS#522)(FS#541)

177. Improve S57Query Dialog layout (FS#527)

178. Correct AIS Brg formatting (FS#533)

179. Correct VMG display for invalid COG (FS#532)

180. Correct shift '-' key zoomout (FS#535)

181. Correct Mark drag, route create, and Measure tool when over toolbar (FS#530)

182. Improve logic for chart db cacheing

183. Correct AIS CPA calculation for COG=na from VDO sentences (FS#543)

185. Numerous changes for Mac build

186. Update S52 symbol rules.

 

Release Beta 2.4.620

 

Notes:

 

185. We are finally getting the Mac build caught up to the modern Beta process. Mac builders take note.?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Savner en funksjon for å kunne angi AIS-mål som "venner". Finnes det, eller har det vært vurdert?

 

kunne også kjekt om kartbildet hadde hoppet tilbake til "følg båt" etter en viss forsinkelse, f.eks 30 sekunder uten aktivitet.

 

Har seilt en uke nå med OpenCPN og er veldig! godt fornøyd.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt OpenCPN i båten enda, berre heime. Har kopla den opp med AIS, men lurer på om det er noko som kan gjøres for at AIS målene skal vises med navn på båten og ikke berre nr. Er kjent med at navnet vert sendt ut skjeldnere en aisnummeret, men er det mulig at programmet kan kjenne igjenn aisnummeret slik at navnet kommer raskere opp i kartet? Håper eg har stilt spørsmålet forståeleg.

Link to post
Share on other sites

Hvor bra er den siste beta? Hadde håpet på en ny stabil release før jeg drar på ferie om en ukes tid. Men vurderer nå å kjøre den siste beta. Har inntrykk at den er ganske stabil nå? Hvor stor risiko er det? (Kan jo har en setupfil med den siste ordentlige release liggende som sikkerhet)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

OpenCPN har kommet deg betraktlig siden i fjor, uten tvil. Noen småting savner jeg derimot:

-mer detaljert kart når man zoomer ut, her er maxsea mye bedre.

-ais database som Framtia skriver, helst med en alarm på valgfrie båter.

-flere valg med hensyn til innganger og utganger, både serieporter og tcp/udp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og God Sommer til alle!

 

Er hjemmom en snartur før ferien fortsetter......!

 

Ser at offisiell utgivelse nærmer seg fort nå, i og med at det er gjort vellykkede forbedringer/forandringer i de siste beta'er.

 

Det har fungert helt topp med versjon 620 og de nye NV Digital kartene (nyeste 2011 - utgave), som jeg kjøpte fra Nautisk Forlag før ferien.

Nå har jeg lagt inn per dato siste BETA versjon 708, - som skal brukes resten av ferien......!

 

 

 

Changelog

 

203. Correct Dashboard Sunset time calculation.

204. Correct Route Extend logic

205. Correct AIS Toolbar icon update logic (FS#567)

206. Improve AIS Alert dialog font selection (FS#570)

207. Improve CMakeLists.txt for arch and distro type.

208. Improve NMEA error condition management(FS#555)

209. Correct Route/Track drawing logic

210. Documentation files update. Thanks to Thomas (cagney)

211. Correct for lost focus on Windows after clicking e.g AIS target list.

212. Correct for orphan AIS target in AIS target list (FS#552)

213. Correct location of "Overzoom" indicator (FS#572)

214. Implement persistence of S57 Query dialog size.

215. Correct screen refresh logic (FS#571)

216. Correct GPX Export file overwrite logic (FS#575)

217. Various Mac usability updates.

218. Update S52 symbology.

219. Implement Multi-leg measure tool

220. Implement PlugIn accessible chart database support.

 

Release Beta 2.4.708

 

Notes:

 

210. Lots of work on the Wiki. A snapshot of the current state was used to create the embedded help files. Please take a close look at the embedded help. Special thanks to Thomas (cagney).

 

219. By popular request....

 

220. This will allow a future chart updater PlugIn to work smoothly in the backgound.

 

Getting close now. I am working on a few last minute Flyspray items.

I really want to get this Release out in the next few days. There comes a time when it is done.....

Thanks

Dave

 

 

 

OBS!

Mange bra ting i changelog for denne utgivelsen og likedan changelog fra den forrige versjon (628), så det blir kjekt å få testet ut videre....., og vil bare nevne to ting fra siste utgivelse som jeg mener det er greit å vite om:

 

Det er fra og med denne versjonen lagt inn i "programmet" en oppdatert wiki /bruksanvisning, som man finner under ?-knappen!

 

Dave (bdbcat) har igjen "hørt på" oss brukere, så jeg er også meget fornøyd med implementeringen av bl.a. #219, Multi-leg measure tool!

 

Da drar jeg ut på tur igjen, fortsatt god sommer........!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går krysset jeg Boknafjorden og da var det praktisk å se fergen komme opp som rød, den kom fra min babord side og OpenCPN kalkulerte at jeg ville gå forbi først hvis begge beholdt kurs og fart. Det tegnes opp en linje mellom de to posisjonen det er beregnet at vi kommer nærmest hverandre, jeg bedømte avstanden på linjen til å være tilstrekkelig og valgte å fortsette uten korrigering. Kalkulasjonen var korrekt og avstanden ble temmelig nøyaktig.

Jeg antar fergen har tilsvarende verktøy siden de såpass nye.

Link to post
Share on other sites

Driver å tester ut dette programmet nå før vi legger ut på tur, og har da et par ting jeg lurer litt på.

 

markering av grunner:

 

Synes rosafargen som kommer frem for å markere grunner er altfor svak og lite synlig. I tillegg så viser den ikke dybden på grunnene. Er dette noe jeg kan endre?

 

Jeg får ikke opp noe fargeforskjell på kartet med hensyn til dybder i vannet, feks nærmere land osv. Er dette noe som kan endres? Savner også en del verdier for dybder i havet som jeg er vant med fra tidligere. Begge disse tingene har jeg sett på de fleste skjermbilder fra programmet.

 

når jeg tar på "navn" så blir disse oppned. Noen måte å endre dette på og samtidig alltid ha kursen oppover?

 

Under vektorkarter, hva bør en velge her?

 

Tar i mot alt av tips og råd her for å gjøre programmet mest mulig brukervennlig og klar til tur:-)

Link to post
Share on other sites

På visnings alternativer har jeg valgt Mariners standar.

Ellers under der igjen har jeg huka ta 1,2 4 og 5.

Velger papirkart og symbolisert og under der igjen zoom på 3

 

Det er mine valg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei!

Trenger hjelp!

Har Open 2.3.1 og benytter CMAP.

Medfølgende GPS mottaker er av typen GPS mottaker

 

PCen bruekr operativsystem Window 7

Programmet er installert og fungerer fint. Men jeg sliter med å få opp GPS signalet til båten. Fikk det til i går, men funker ikke nå lengre :(

VIl dette funke bedre med en annen sender? Noen som har tips til hjelp evt bor i Bergensområdet og kunne gitt en hjelpende hånd? Veldig irriterende. Stundom tror gpssenderen at den er musen til pcen også..

 

mvh Henrik

Link to post
Share on other sites

See innlegg 557 litt lenger oppe. Jeg har installert xport og den fordeler com-portene helt fint.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Fanafjord! Jeg har fulgt det til punkt og prikke, funnet COM 4 og 9600. Men får den helvetes feilmeldingen når jeg prøver å åpne opp progammet: "Kunne ikke åpne serieport "COM 4" Forslag: Prøv å lukke andre programmer. Jeg blir ikkje klokere :( FAEN!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...