Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Du har funksjonen Measure da, som du får fram ved å høyreklikke et sted i kartet og velge Measure, da kan du måle de strekningene du vil, for så å høyreklikke og velge Measure Off når du er ferdig. Jeg vet ikke om du kan måle flere "legs" med det verktøyet, men det er i allefall et måleverktøy.

 

FrodeS

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det har blitt kommentert tidligere i denne tråden at det ikke finnes TTG (Time To Go) eller slik info i programmet, i allefall ikke som kan legges opp i statuslinja nederst.

 

TTG er jo ikke noe annet enn <Gjenværende distanse>/<SOG>, men finnes det ikke så gjør det jo ikke det..

 

FrodeS

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt den ut i båten, men om jeg aktiverer en rute, så kommer det opp ett vindu der det står TTG (og 3 til der det står hhv ETA, BRG og RNG).

 

edit: jeg kjører version 2.2 build 727 på linux

edit2: se ellers http://opencpn.org/routes_and_marks

Redigert av BoBeep (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :flag_bp:

Vedr. OpenCPN Version 2.2 build 918 BETA for Windows!

 

Forbedringer og nye funksjoner i OpenCPN-programmet, vil komme som en egen release når betatestingen av det som heter versjon 2.2 blir "ferdig"

 

Jeg har gjennom sommeren testet mange betautgaver etterhvert som forandringene blir implementert......, og mange bugs og forslag til forbedringer har vært rapportert tilbake! :sailing:

 

Den siste utgaven fikk jeg i natt og har idag fått testet ut det som jeg var mest spent på av bug-fiksing!

 

Dave og teamet har jobbet og programmert meget bra...., så for dere som er interessert i å gjøre dere kjent med neste generasjon av programmet, så kan det lastes ned bl.a. her fra denne OpenCPN Version 2.2 Beta Test -tråden

 

NB!

Se også omtrent 4 poster lenger opp i tråden der bdbcat (Dave), viser til den nye kildekoden og Changelog fra forrige betautgave.

 

For dere som er spesielt interessert så kan jeg henvise til den fortløpende oppdaterte wiki bruksanvisningen i help og /eller på nett/div. forum tråder samt utgangspunktet her på den offisielle hjemmesiden

 

Har beklageligvis ikke anledning til å drive med support, annet enn de henvisningene jeg allerede har videreformidlet! :seeya::yesnod:

 

Lykke til alle sammen med et kjempebra program som bare blir enda bedre........! :sailing:

 

Ship o'hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Ser av tilbakemeldinger på Betatest-tråden i OpenCPN-forumet at enkelte XP brukere får et crash når de aktiverer den nye Dashboard plugin.

 

 

Siden jeg bestandig foretar en clean install og da får renset ut alle tidligere installerte versjoner/betas, - så opplevde jeg ikke noen form for crash.

 

OBS!

 

Her er den foreløpige Løsningen for de som opplever crash, og årsaken til problemet ifølge utvikler-sjefen bdbcat (Dave) :seeya::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Polarn, det at alt forsvinner ved oppgradering er et problem som jeg og kom over, kjedelig at alle ruter å veipunkter forsvinner når du oppgraderer, det får deg liksom til å tenke deg om før du gidder å oppdatere versjonen av programmet.

 

jeg bruker 2.1.0 å er strålende fornøyd.

 

Kan ikke du som er litt inne i det rapportere inn det som en bug at alle instillinger å ruter forsvinner, det må da gå an å fikse det, i hvertfall i fremtidige versjoner

Link to post
Share on other sites

 

Kan ikke du som er litt inne i det rapportere inn det som en bug at alle instillinger å ruter forsvinner....

 

Hei free :sailing:

 

Det er nok ikke noen bug, - det er heller det at du må lese litt mere i bruksanvisningen! :smiley::yesnod:

 

De rutene, tracks og waypoints du ønsker å ta vare på, ja de må du via Routemanageren fylle ut navn og annen info for så å eksportere de (m.a.o. så tar du altså en backup av disse filene som ellers bare ligger i ini-filen i programmet!)

 

Tips:

Opprett en mappe f.eks. i "Mine dokumenter" som du kaller GPX_Routes og så lagrer du det der for import ved behov senere.

 

Ellers er det lurt å kun bruke internasjonalt tegnsett i navnene og beskrivelsene i forbindelse med GPX filene i Routemanageren, slik at de også kan anvendes i andre programmer o.l. uten problemer!

 

Routemanageren i versj 2.2 , er bare en av tingene som dere vil merke er blitt meget bedre..... :seeya::smiley::yesnod:

 

Det er også fullt mulig å beholde all tidligere konfigurasjon, når det installeres ny versjon over den gamle, men da må det ikke hukes ut for valget om å slette de nevnte tidligere innstillingene/konfigurasjonene i programmet.

 

Nei, dette går så fint så!

 

Anbefaler fortsatt at alle tester ut dette med brukermanualen ved sin side...., og man skal jo ikke "kjimse" av at øvelse og atter mere øvelse er en god ting! :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei free :sailing:

 

det er heller det at du må lese litt mere i bruksanvisningen! :smiley::yesnod:

 

Tips:

Opprett en mappe f.eks. i "Mine dokumenter" som du kaller GPX_Routes og så lagrer du det der for import ved behov senere.

 

Nei, dette går så fint så!

 

Takk for tipset!

 

For min del så er ikke rutene spesiellt interessante men enkeltpunkter som jeg definerer med navn å distanse til hjemmehavn.

 

Har brukt Tiki før som er selvforklarende, liker bedre å klå litt enn å lese en kjedelig kjedelig bruksanvisning. det er jo og noe av det som er fint med Open CPN, litt enkelt og greit, blir det for mye dilldall på toppmenyen så får du for mange brukerfeilkilder.

 

Er 2.2.verjon klar nå?

Link to post
Share on other sites

 

Er 2.2.verjon klar nå?

 

Den er nok bare på BETA-stadiet fortsatt, og det kommer fortsatt helt sikkert mange fix'er på bugs både her og der, samt forandringer av eksisterende funksjoner som forhåpentligvis skal gjøre dem bedre.....og kanskje også enda flere nye funksjoner!

 

Tipper det vil gå en stund til ennå før bdbcat (Dave), betrakter den som ferdig og "stable" nok, slik at den kan bli lansert som en offisiell release.

 

OBS!

Regner med at det blir laget en ny tråd med bl.a. link for nedlasting og ellers henvisninger, når den nye versjonen blir lansert! :smiley::yesnod:

:sailing: Ship o'hoi! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Idag kom en ny beta med mange forbedringer av eksisterende funksjoner og div. fix'er.........!

 

 

KOPI fra OpenCPN-forumet:

 

DEL 1: ( fra 4. okt.)

 

Hello Beta Testers!

 

OpenCPN Version 2.2.1004 Beta is available for download.

 

Changelog:

 

79. Correct quilt toggle logic in look-ahead mode. (FS#112)

80. Correct crash on deleting waypoints contained in track (FS#117)

81. Harmonize all Unicode location strings in Tide/Current dataset, and disply correctly. (FS#106) Thanks Thomas (Cagney)

82. Migrate Windows wxWidgets libraries to Unicode flavor, in support of (81) above.

83. Implement NorthUp mode for skewed Raster charts (FS#111)

84. Improve performance of "Wheel Zoom to Cursor" option. (FS#??)

85. Correct format printing of AIS MMSI numbers to 9 digits width always. (FS#116)

86. Increment PlugIn API Version to 1.1 (FS#110)

87. Improve display of large UserIcons in RouteManagerDialog (thanks T. Haller)

88. Implement improved Toolbar->RouteManagerDialog icon. Thanks Will. (FS#129)

89. Omit drawing ScaleIn/ScaleOut icons and chart selector bar when chart stack contains only one entry. (FSFeature#12)

90. Improve accuracy and responsiveness of libgps (gpsd) interface. (FS#131)

91. Correct some errors with waypoint visibility in RouteManagerDialog (FS#124)

92. Correct config save and refresh logic for Track-to-Route conversion. (FS#126)

93. Improve AIS symbology and query dialog (FS#113)

94. Correct route-shared waypoint logic. (FS#123)

95. Improve config and navobj file update logic for improved performance. (FSFeature#125)

96. Correct zoom-out, pan north crash with cm93 quilt. (FS#132).

97. Correct/validate end-to-end precison of GPS lat/lon values to better than 1 metre precision throughout. (FS#134)

98. Move Windows local data and config file storage from User data dir to System data dir.

99. Implement sorting of tracks in RouteManagerDialog (FS#15)

100. Add additional TARGET_LINK_LIBRARIES to cmake for unix build. (FS#53)

101. Optimize documentation png image files for size reduction. Thanks Hamish (FSFeature#133)

 

Release Beta 1004

 

Notes:

86. PlugIn authors please note change. PlugIns will not load and activate if the declared API version is not compatible.

98. This change necessary to support the new Windows package installer, coming soon.

 

Thanks for all your good work.

I hope to spend some more time shortly on the Feature Request list.

 

For planning purposes, I am planning to release version 2.2 officially around the end of November.

 

Stay tuned!

 

Dave

 

DEL 2: (fra idag 7. okt.)

 

OpenCPN 2.2 Beta Build 1007

Hi Testers!

 

Opencpn Version 2.2. Beta build 1007 is available for download.

 

Changelog:

 

102. Revert #98 above, pending new Windows installer.

103. Disable Tide station harmonic cacheing.

 

Notes:

 

Reminder:

Please check and update your Flyspray tasks as you validate the features and fixes in this release.

 

Thanks, and good luck

Dave

 

 

 

Som dere ser så måtte det til noen forandringer for å kunne lage windowsutgaven, så med disse siste korrigeringene

er den siste build nå, OpenCPN 2.2 BETA build 1007.

 

Denne kan lastes ned fra denne siden

 

 

Lykke til med testingen til alle dere som har båten ute hele året, - og kan nyte det fine høstværet vi har for tiden....! :seeya:

 

 

ship o'hoi :yesnod::fishing::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Da er en ny beta klar for nedlasting og utprøving / testing for den som er interessert.

 

OpenCPN 2.2 BETA Build 1026, -kan lastes ned fra denne siden

 

 

Den nye Windows Installer er nå kommet med, samt at det er mange forandringer "under panseret" som gjør programmet enda mere strømlinjeformet å bruke.

 

Bl.a. så er Dashboard plugin nå også blitt bedre......!

 

 

NB!

Husk å lagre Routes, Tracks og ellers diverse Waypoints som man ønsker å beholde, til en egen opprettet GPX-mappe i "Mine Dokumenter", via den nye RouteManager'en.

 

Dette i tilfelle dere ønsker å slette configfilene ifm nyinstall, for så å foreta en ny clean installasjon.

 

 

Utviklingssjefen for dette prosjektet, -Dave- (bdbcat), har som et uttalt mål å få alt ferdig rundt denne 2.2 Beta'en, slik at det kan komme en offisiell release i slutten av november! :seeya::yesnod:

 

Mvh

Det gode liv på "Bøljan Blå" :fishing::sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Da har vi fått Norsk bokmål oversettelse :flag::clap: i den nye beta build 1111 av OpenCPN 2.2, samt massevis med forbedringer / feilrettinger!

 

Se changelog vedrørende denne Beta i innlegget fra bdbcat (Dave) HER

 

Planen er å lansere denne videreutviklede BETA-versjonen av programmet nå i begynnelsen av desember, og da som OpenCPN 2.3

 

Dere finner de aktuelle nedlastingene og informasjon om den videre utviklingen av OpenCPN HER

 

 

Dette er bra og blir stadig bare bedre og bedre!

 

 

Lykke til alle sammen :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei TrondT

 

Jeg vet ikke hvordan dette har fungert for deg tidligere, men jeg lastet ned wp-filen du viste til (kjekke saker forresten!), og importerte gjennom valget Veipunkt i Rutebehandleren.

 

Når jeg så velger et av stedene, trykker jeg "go to" og etterpå "zoom to" som da ved en rød pil fra aktuell båtposisjon viser vei til ønsket sted!

 

Ser også at det da kommer opp et "forslag" i Routes, som man kan komplettere / justere som man ønsker før den lagres i backup mappen GPX_Routes for senere bruk.

 

Vær ellers klar over denne forandringen i måten OpenCPN lagrer i selve programmet iflg. Changelog:

 

166. Tremendous effort by Pavel to bring this up. All route/track/waypoint info is now stored in {config dir}/navobj.xml in GPX compatible format. Your existing route and waypoint info which is currently stored in the config file will be automatically converted to the new storage method. What made this change possible was Pavel's seeking out and porting a newer, much faster, and smaller xml generator/parser. Open source, of course. Great Job, Pavel!

 

NB!

Gleder meg forresten til å få testet ut denne siste betaversjonen,- grundig og i praktisk bruk over tid på strekningen fra Molde til Bergen og opp igjen.

Skal lagre både Tracks, Routes og div. spesielle Wp for senere bruk. Det kan f.eks. bli interessant og ønskelig med en form for utveksling av slike ting med andre brukere av programmet!

 

Vi skal nemlig på "Julecruise" med Hurtigruten, og vi gleder oss stort til bl.a. å treffe igjen barnebarna i Bergen :seeya::clap::flag_bp:

Bare så dumt at det ikke gikk å dra det ut noen dager ekstra, slik at jeg også kunne fått med meg BP-Julebordet før vi måtte være hjemme igjen!

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Har nå også oppdaget etter litt uttesting av diverse, at ikke alt er som det skal med implementeringen av den nye patch'en til Pavel.

 

Men før jeg har fått meldt tilbake , så kommer Pavel selv med følgende melding akkurat nå:

 

nohal

Registered User

 

Join Date: Feb 2010

Location: Very far inland :(

Posts: 183

 

 

Dave,

it looks like the XML patch experienced some problems landing in the code base and doesn't work on my XP nav netbook - navobj.xml is untouched (not even the tracks are read) although the ini entries disappear.

I don't have any possibility to debug it until I get back on Monday though...

 

Pavel

 

 

Dette fikser de nok ganske snart......., se etter ny beta-utgivelse med det første på www.opencpn.org

 

 

Men ellers ser det jo meget bra ut, med hensyn til rettinger av de feil o.l. som tidligere er innrapportert - ihvertfall de som jeg har fått testet hittil! :smiley::yesnod:

 

 

God helg! :wink::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! :sailing:

 

Da har Dave og teamet fått rettet på de bugs som oppsto i forrige build 1111,der det i utgangspunktet ble implementert mye helt ny kode, men som flere oppdaget, så var det uheldigvis noen bugs som snek seg med!

 

Disse feilene er nå rettet i beta 1124, - som er enda en forbedring på veien mot en ny offisiell release av OpenCPN med det aller første.

 

Men først må det testes og atter testes, - for å se om denne BETA Build 1124 er blitt ok og stabil med all den nye kodingen/programmeringen. :thumbsup:

 

 

Her er changelog fra bdbcat(Dave):

 

OpenCPN Version 2.2 Beta Build 1124

Howdy Beta Testers!

 

OpenCPN Version 2.2 Beta Build 1124 is available for download.

 

Changelog:

173. Improve error checking and recovery on Garmin GRMN mode route/waypoint uploads.

174. Correct Waypoint and Track sorting in RouteManagerDialog (FS#178)

175. Correct behavior when cm93 offsets are disabled in Toolbox->VectorCharts (FS#236)

176. Improve libgps error lost signal detection logic (FS#221)

177. Correct xml subsystem Unicode file name handling.

178. Correct AIS Rollover window position logic. (FS#240)

179. Improve PlugIn Toolbar tool placement logic (FS#172)

180. Implement "1 button" MOB tracking. (FS#147 Partial)

181. Completely remove Celestial Navigation PlugIn from git repository.

182. Improve again selectability and editability of very close RoutePoints(FS#70)

183. Improve AISTargetList Dialog performance/useability.(JE Onfray)

184. Optimize Toolbox dialog for smaller screen resolutions.(FS#239)

185. Correct Toolbar display refresh when no charts available at lat/lon.

186. Correct default GPX Import object visibility.

187. Update Generic "LIGHT" icon for GPX Import.

188. Improve AIS BlueFlag symbology/colors.

189. Correct waypoint selection logic. (Pjotr).

190. Improve track speed calculation considering first point activation time. (FS#56) Thanks jp

191. Restore route creation pencil cursor, and improve accuracy thereof. (FS#247)

192. Reorganize cm93 offset context menu items (FS#250)

193. Extend default config options to include "ShowSoundings", etc.

194. Improve Garmin USB Driver LOS and error handling.

195. Correct AIS tracking startup condition pending good target position data.

196. Improve Skewed chart georeferencing of objects like waypoints and AIS targets.

197. Correct Compass instrument font in Dashboard PlugIn

198. Add International localization support to PlugIns. (FS#200) Thanks, Sethdart

199. Implement color scheme support for RouteManagerDialog. (FS#230) Thanks to Sethdart

200. Add separate translatable strings for "CM93 Offset On"/"CM93 Offsets On" (FS#251)

201. Add local Font management to Dashboard PlugIn (Thanks again Sethdart)

202. Implement configurable NMEA COG/SOG averaging algorithm (FS#222)

 

Release Beta 1124

 

Notes:

173 and 194. Lots of work on the Garmin device support. Affected users are asked to test with no mercy.

 

198. PlugIns now utilize their own individual .po translation files. Translators are invited to edit and contribute their translations. The .po files may be found in the build tree at {opencpn root}/plugins/{plugin_name}/po

 

Observant readers will note the massive contributions from Jean-Eudes (sethdart) on this release. I personally have noticed some very late-night email postings, way past my normal bedtime considering time zone differences. We thank you sincerely.

 

Roadmap: This is "Feature Freeze" for Release 2.3.

The only changes I plan to consider are a) especially nasty bugs, and b) Language file updates.

But, of course, I'll stay flexible in the interest of a "good" release.

 

Happy testing!

...and Happy Thanksgiving in the US

 

Dave

 

 

 

 

Og her er VIKTIGE tilleggsopplysninger, for de som har forrige build 1111, og har tenkt å OPPGRADERE fra den:

 

 

Additional note for upgrading from 2.2.1111

Guys (and gals),

 

just an additional note for you who test all the betas.

 

The folowing instructions apply just to the users upgrading from version 2.2.1111. Others don't have to read any further.

 

Due to two annoying bugs which passed into 1111 the new GUID generator created IDs which were neither random enough nor unique. It is not much of a deal currently as GUIDs are used to identify objects just in a couple of places but it already caused some problems while importing and reverting routes etc. and will certainly be more important in the future.

 

As hopefully just a few, usually more techie users are hit, there is no auto-fix in the code to replace the "wrong" IDs and you will have to edit your navobj.xml file and the GPX files you created with version 2.2.1111 to force the new OpenCPN version regenerate GUIDs with the right level of entropy.

 

On Linux command line the solution is very easy, just shut down OpenCPN (which you probably already did as you are upgrading to 1124) go to your home folder and run

Code:

 

sed -i 's/guid/wrongguid/g' navobj.xml

 

And if you have GPX files you want

Code:

 

sed -i 's/guid/wrongguid/g' *.gpx

 

On Windows, you will have to open the files in a text editor of your choice (Notepad more than good) and do the replace yourself.

 

If you are not sure where to find navobj.xml, go to the bottom of Installing OpenCPN | Official OpenCPN Homepage

 

Sorry for the inconvenience, I promise I will try not to break stuff next time

 

And thanks to Dave for another great release!

 

Pavel

 

OBS!

 

Siden jeg hadde backup av alle mine tidligere ruter, tracks og div waypoints, - så valgte jeg å slette alle tidligere versjoner av OpenCPN for så å legge inn denne nye build 1124 ved en clean install og deretter bare importere inn igjen rutene o.l. fra backupen.

 

 

Nå funker det veldig bra!

 

Lykke til og ship o'hoi! :seeya::clap::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...