Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Heisann!

 

Driver og leker litt med ruteplanleggeren ved å lage noen ruter, korrigere i etterkant, osv.

 

Men, jeg lurer på, er noen måte å usynliggjøre rutene man ikke trenger??

 

Synes det blir temmelig rotete at alle rutene som ligger i ruteplanleggeren blir visende på kartet!

 

En mulighet er jo å slette de for deretter å importere en og en rute etter behov, men det synes noe tungvint!

 

Noen som har en løsning på dette??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Mateco, jeg har i grunn lurt litt på det samme. For å slippe dette har jeg lagret veipunkter med navn (og distanse til hjemmehavn)som jeg gjerne benytter til fler en 1 rute. Da kan jeg svært raskt lage en rute eller legge om en rute, en mulighet jeg skal teste er å eksportere rutene til en egen fil for så å importere den ruten jeg ønsker å benytte. Ute i virkeligheten benytter jeg sjelden eller aldri ruter men kun noen punkter her og der jeg kan peile inn på.

 

Redigert: Har nå forsøkt å eksportere en rute for så å ta den inn igjen men dette var ingen succsess...

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Det er viktig å gjøre seg kjent med ny programvare som man har tenkt å bruke i praksis.

Likedan så kan man på den måten, oppdage ting som gjerne kunne ha fungert på en annen måte, nye funksjoner som ønskes eller mindre irriterende feil/bugs o.l.

 

Alle som ønsker det kan ved en enkel registrering meddele dette til hovedprogramskaperne gjennom Denne Web-siden som er spesialdesignet for dette formålet og som de kaller Tracker "Flyspray"

 

Her er man rimelig sikker på at forslagene kommer frem til de som godkjenner eller forkaster, og alt blir uansett "kvittert ut" som behandlet! :thumbsup:

 

Ting kan også selvfølgelig gis oppmerksomhet i en passende tråd i OpenCPN-forumet, og/eller direkte til en av programskaperne, som alle har sine epost-adresser åpent tilgjengelig under "Om OpenCPN"-knappen og så videre på fanen "Opphav" :seeya::yesnod:

 

 

mateco:

Jeg lagrer alle ruter o.l. i spesifikke undermapper, etter eget valg/organisering i mappen "GPX_routes".

Denne har jeg plassert i "Mine dokumenter", som også da blir med i den regelmessige hovedbackupen av min maskin!

 

Jeg henter da inn de rutene som er aktuell til enhver tid og synes det fungerer veldig greit.

 

Har ikke funnet den funksjonen du etterspør!

 

 

free:

Har ikke oppdaget noen feil foreløpig med den siste versjon 2.2. Beta build 1124, der jeg eksporterer og importerer ruter, tracks og Wp's uten noen form for problemer. :smiley::yesnod::clap:

 

"Rutebehandleren" i denne versjonen er jo virkelig blitt bra og stabil, etter en "totalrenovering" av kodebasen....., med up to date standarder når det gjelder behandling og lagring av bl.a. standardiserte gpx-filer :smiley::clap:

 

Du som bruker mange enkeltstående punkter, og /eller vil til et spesiell plass som du kjenner koordinatene til, - har du prøvd det nye valget på høyreklikk-menyen, - "Jump To Position" ?

 

OBS!

Jeg kopierer min "GPX_routes"- mappe over til andre maskiner her i heimen og senest nå i går ettermiddag (lørdags-Gubbetreff i havna)til interesserte og storfornøyde båt-venner i hjemmehavna vår, og opplever ikke noen problemer overhodet med dette.

 

Da bruker jeg selvfølgelig siste build 1124, - etter en clean install på alle maskiner, slik at eventuelt gammelt og feilfungerende konfigureringer, ruter o.l. fra f.eks. gamle build-installasjoner, IKKE skal bli dratt med over i det nye programmet!

NB!

Dere som har ruter o.l. som er laget i gamle versjoner (før build 1111) kan oppleve at rutene bl.a.må importeres enkeltvis og ikke flere sammen i en smell, - dette blir rettet til kommende ny beta......!

 

Lykke til med videre uttesting, - og bare det å gjøre seg godt kjent med dette gode hjelpemiddelet til sikker navigering, når vi cruiser på sjøen. :seeya::flag_bp::sailing:

 

Følg den videre utvikling på bl.a. Denne Tråden

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann Seastar, og takk for responsen!! :flag_bp:

 

Har vært inne på den siden du linker til, men her må man være registrert som du skriver!

 

Det kan godt være at noen er fornøyd med tingenes tilstand. Det spørs hva man er vant med fra før!

 

I mitt gamle kartprogram har jeg ca. 50 ruter bare utifra hjemmehavnen. I tillegg så kommer alle rutene ute i den nære periferien og til slutt de litt lengre ute.

 

Om alle disse rutene skal vises samtidig så sier det seg selv at oversikten blir total uoversiktelig når alle rutene vises samtidig. Om man da zoomer litt ut så smelter det hele sammen i en dige av noen tjukke blåstrek og WP-firkanter. Kartets nyanser og detaljer forsvinner i denne "digen".

 

Man kan selvfølgelig drive å importer/eksportere/slette/re-importere, men hva er da vitsen med hele rutemanageren?

 

Et forslag er at det i ruteplanleggeren legges inn en tick-boks bak hver rute hvor man kan ticke om man ønsker ruten synlig eller ikke. Standardverdi bør være at alle rutene er usynlige, men at systemet husker hvilke som er ticket synlig om PC'en slåes av.

 

Ellers så synes programmet meget lovende og det skal bli spennende å følge med fremover !! :thumbsup:

 

Så, hvordan registrere slik at jeg får utrykket min misnøye ???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn :flag_bp:

 

Ja, det er vel som du sier at det er alt etter hva man er vant til fra tidligere........, og også det spesielle ved at noen liker mora, - mens andre igjen liker dattera! :wink:

 

Men tanken du skisserer er slett ikke borte vekk, så legg det f.eks. i første omgang ut i denne tråden på OpenCPN-forumet, så kan det jo godt være at andre også tenner på dette forslaget og legger det inn i "Trackeren"

 

Du registrerer deg bare på Cruisersforum.com på helt vanlig måte med selvvalgt nick, og når det gjelder registrering på "Flyspray" går du via valget "Tracker" i hovedmenyen øverst til høyre på hjemmesiden tilOpenCPN

 

Jeg har også god erfaring med å maile direkte med de respektive utviklerne og spesielt Dave (bdbcat), som er den som har tatt initiativet til og leder dette open source prosjektet.

 

Målbevisste "gutter" som vet hva de driver med, samtidig som de er hyggelige og hjelpsomme! :sailing::smiley::yesnod:

 

Takker for interessen og innsatsen! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, jeg lurer på, er noen måte å usynliggjøre rutene man ikke trenger??

 

Hei!

 

I oversikten over ruter ("Rutebehandling") klikker du på "øyetegnet" i venstre kolone, rett utenfor en av rutene. Når du så klikker OK og går tilbake til kartet, vil ruta være usynlig/fjernet fra kartet. Du får den tilbake igjen ved å gå inn i "Rutebehandling" og klikke tilbake "øyetegnet" utenfor ruta i venstre kolonne. Jeg kjører med versjon 2.2.1124, og her virker dette utmerket. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Arvid_A, tusen hjertelig !!! :sailing:

 

Akkurat den funksjonen jeg etterlyste, og den funker 100%!!!!!!! :thumbsup:

 

Kjempeflott, igjen takk!!!!! :flag_bp:

 

Måtte redigere litt her:

 

Hadde ikke i tankene at dette symbolet egentlig hadde denne funksjonen med vis/gjem, men ved nærmere hau-gransking så er det jo et "øye-symbol" og burde være en logisk tanke. Men sånn er det "når man ikke ser skogen for alle trærne" he.. he.. :yesnod:

 

Nå er det bare å bruke de kalde vinterkveldene til å manuelt konvertere de gamle rutene til Open CPN format !!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei :flag_bp:

 

Så flott da!

 

Jeg lærer stadig noe nytt, -kanskje med litt egen innsats, men det meste i samarbeid med og av andres kunnskap og innsats, takker også til Arvid_A :yesnod::flag_bp:

 

NB!

Nå kan jeg jo fritt velge mellom mora og dattera jo, - alt etter behov og hva jeg føler mest for i div. situasjoner. :seeya::lol::giggle:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!!!! :flag_bp:

 

Dette går jo kjempeflott!! Har fått konvertert ca.40 ruter til gpx-format nå, og det går overaskende enkelt å lage/redigere rutene. Ett stort pluss er at man kan velge å benytte felles WP til flere ruter. Skulle et WP være i konflikt med noe så er det bare å endre det og alle ruter som benytter dette WP'et vil automatisk bli endret samtidig! Flott !!!

 

Nå har jeg et spørsmål her som kanskje noen her inne kan svare på (før en evt. syte-melding til utviklerne !):

 

Er det mulig, på en grei/enkel måte, å forandre palettene på karta slik at kontrastene økes? Jeg skulle gjerne ha sett paletten på landskapet noe skarpere (Skarp gul-orange) ??

Ser for meg sollys på dagtid da en bedre kontrast vil øke synligheten på en vanlig PC skjerm (som ikke er altfor lyssterk i utgangspunktet!!)

 

Noen som har peil ???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann!!!! :flag_bp:

 

Ser for meg sollys på dagtid da en bedre kontrast vil øke synligheten på en vanlig PC skjerm (som ikke er altfor lyssterk i utgangspunktet!!)

 

:sailing:

Bjørn

 

Har erfart en veldig stor forskjell mellom de ulike laptop-modellene og når de i tillegg får noen år på baken, kan jo skjermene bli veldig "blass" i fargene.

Flere båtvenner har kjøpt egen skjerm som er egnet for bruk i båt og til fast montering, og det ble en virkelig stor forskjell i lesbarhet.....!

 

Mener å ha sett flere tråder på OpenCPN forumet omkring spørsmålet ditt, og det var vel nettopp forsøkt justert litt på bl.a. skumring- og nattvisningen. Mener konklusjonen ble at det må jobbes frem bedre løsninger for dette fremover......!

 

 

 

Bruker du noe program / script når du konverterer tidligere ruter?

 

Det skal visstnok eksistere noen slike hjelpemidler som greier dette fra i hvertfall en del av de forskjellige program som folk har brukt tidligere.

 

 

For de fleste så er det vel ikke så mange rutene det gjelder, slik at de enkelt kan lages ny i OpenCPN, bare ved å se/sammenligne hvor de går når de vises i gamleprogrammet på en annen maskin.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

.....

Flere båtvenner har kjøpt egen skjerm som er egnet for bruk i båt og til fast montering, og det ble en virkelig stor forskjell i lesbarhet.....!

 

Jeg benytter fast installert CarPC ombord med ekstern 10" CarPC touch skjerm. Denne justerer lystyrke selv (demper når det blir mørkt og lysner når det blir dagslys) Men er noe svak med direkte sollys.

Det finnes selvfølgelig sol-lesbare skjermer med høy lysstyrke, men fy for noen priser ! :confused:

 

Mener å ha sett flere tråder på OpenCPN forumet omkring spørsmålet ditt, og det var vel nettopp forsøkt justert litt på bl.a. skumring- og nattvisningen. Mener konklusjonen ble at det må jobbes frem bedre løsninger for dette fremover......!

 

Får vel smøre seg med tålmodighet så kommer det vel en løsning ifra en smarting før eller siden!! :wink:

 

Bruker du noe program / script når du konverterer tidligere ruter?

 

Det skal visstnok eksistere noen slike hjelpemidler som greier dette fra i hvertfall en del av de forskjellige program som folk har brukt tidligere.

 

Jeg konverter rutene "the hard way", dvs. en PC som viser rutene på gamleprogrammet samtidig med at jeg oppretter ny rute, som sammenlignes, i Open CPN!

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det har blitt kommentert tidligere i denne tråden at det ikke finnes TTG (Time To Go) eller slik info i programmet, i allefall ikke som kan legges opp i statuslinja nederst.

 

TTG er jo ikke noe annet enn <Gjenværende distanse>/<SOG>, men finnes det ikke så gjør det jo ikke det..

 

FrodeS

 

 

Har ikke forsøkt den ut i båten, men om jeg aktiverer en rute, så kommer det opp ett vindu der det står TTG (og 3 til der det står hhv ETA, BRG og RNG).

 

edit: jeg kjører version 2.2 build 727 på linux

edit2: se ellers http://opencpn.org/routes_and_marks

 

 

ETA er Estimate Time Arrival

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!

 

Nå har jeg konvertert en del ruter fra mitt nærområdet her på nordmøre, rundt Smøla, Hitra, Fjordene rundt, og litt fra Romsdalen og ned til Ålesund.

 

Har også lagt til en del Waypoints med posisjon over Gjestehavner, Uthavner, og Bunkrings plasser herifra.

 

I dokumentarkiver har jeg opprettet en tråd OpenCPN ruter og waypoints hvor jeg har lagt ut mitt bidrag for nedlasting for de som måtte være intressert.

 

Håpet er at også dere andre kan bidra i denne tråden med viktige waypoints ifra deres nærområde. På den måten kan vi få en total oversikt over gjestehavner, flotte uthavner, og bunkrings faciliteter langs hele vår langstrakte kystlinje.

 

Kjempekjekt når man er på tur og må planlegge bunkring, proviantering, etc.

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Meget bra initiativ, mateco! :flag_bp::thumbsup:

 

Dette kan etterhvert utvikle seg til glede for mange båtfolk.....! :sailing:

 

Jeg holder bl.a. på å hjelpe flere båt-kamerater, som ønsker å gå over til OpenCPN til "kommende sesong", så jeg har en jobb å gjøre med å konvertere deres tidligere innarbeide ruter opp og ned langs kysten, som de har opparbeidet over mange år i sine respektive gamle programmer.

 

Er som sagt tidligere på utkikk etter automatiske konvertere for de forskjellige utgangspunkt/program og over til std. gpx-filer som OpenCPN bruker.

 

Har fått tilsendt et par interessante alternativer som jeg skal teste ut i ledige stunder fremover....! :smiley:

 

 

Håper ellers at de som sitter i førerstolen når det gjelder den fortløpende oppdateringen av brukermanualen, får komme seg ajour med alle forandringene/forbedringene, slik at ting vil stemme overens nå ved den nært forestående lanseringen av det som visstnok blir hetende OpenCPN 2.3 som offisiell release.

 

Den eksisterende bruksanv. sier nemlig fortsatt bl.a. dette om Ruteplanleggeren:

 

Multiple Routes

 

OpenCPN currently has no provision to hide routes, so all your routes will show on the chart all the time.

 

At dette ikke stemmer lengre, vet jo vi alt om, mateco! :wink::lol:

 

Men det følgende er vel det som per dato er enkleste måte å ta BACKUP av sine ruter og WP's:

To keep the chart clear of useful but un-needed routes follow these steps:

• Create a folder called 'GPX_Routes.'

• Create your route.

• Use the Route Manager to export the route, with a descriptive file name and save it in a created folder called GPX_Routes.

• Delete the route from the chart.

• You can export all your routes as one big file or export and delete a route as you create them

• When needed, simply use the Route Managers "Import" Button to open the route file.

 

 

Så snart den reviderte bruksanvisningen er klar, og som da forhåpentligvis stemmer med funksjonene i den nye versjonen, så er det sikkert noen som kan legge ut en norsk versjon i f.eks pdf-format?

 

Jeg så i OpenCPN-forumet at bdbcat (Dave) var ute med en forsiktig oppfordring (purring :wink: )om dette forleden dag, så vi får bare glede oss over godt SAMARBEID i alle ledd....., i skikkelig "Open Source ånd").

 

Siden vi får huset fullt av Jule- og nyttårsgjester allerede om ca. 14 dager, så blir det vel å begynne forberedelsene til denne store gleden nå tenker jeg....!

 

Ha en riktig fin førjulstid alle sammen! :seeya::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....

Håpet er at også dere andre kan bidra i denne tråden med viktige waypoints ifra deres nærområde. På den måten kan vi få en total oversikt over gjestehavner, flotte uthavner, og bunkrings faciliteter langs hele vår langstrakte kystlinje.

 

Kjempekjekt når man er på tur og må planlegge bunkring, proviantering, etc.

 

 

Heisann!

Ser at det går litt tregt dette her ! Ikke noen bidrag her enda! :nonod:

 

For å forsøke å gi litt "dra-hjelp" så har jeg lagt ut en liten beskrivelse i PDF-format på hvordan jeg selv har opprettet kartmarkeringene, etc. Håper det kan hjelpe på at flere kan bidra med relevante kartmerker fra sitt nærområde i denne samme tråden i dokumentarkivet!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei! :sailing:

 

Da har Dave og teamet fått rettet på de bugs som oppsto i forrige build 1111,der det i utgangspunktet ble implementert mye helt ny kode, men som flere oppdaget, så var det uheldigvis noen bugs som snek seg med!

 

 

Nå funker det veldig bra!

 

Lykke til og ship o'hoi![/b] :seeya::clap::sailing:

Hei. Ja dette så jo veldig interesant ut, kunne være noe for alle og enhvær, men: Er det virkelig meningen at alle og enhvær må beherske engelsk og avansert datakunskap for å få delaktighet i dagens goder? Jeg bare spør? Hele denne tråden er mer eller mindre på engelsk, Hallo, vi bor da for f....n i Norge. Det er greit nok at noen liker å brife og breske seg litt med sin kunskap(i mitt syn bare dumme) Men dere er da ikke til nytte for noen andre enn den lille klanen dere tilhører.

Kom med en enkel og forståelig forklaring på hvordan dette programmet brukes på norsk,så er det kansje noen som enda er villig til å se opp til dere.

 

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

Det som er skrevet på engelsk her er vel klippet og limt fra engelske fora og engelsk dokumentasjon. Hvis du ikke forstår noe som helst av det, så kan du enten velge å la være å lese denne tråden, eller betale noen for å oversette det for deg.

 

Jeg tror ikke du kommer særlig langt med å sutre over at ingen gidder å sy puter under armene dine, skal jeg være helt ærlig... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

@Spilli.

Eller du kan anvende denne Google Oversetter som ikke er av det aller beste, men du kommer lengre med denne enn å kritisere de som forsøker å by på noe fornuftig med hensyn til programmer, som dessverre for din del, i utgangspunktet er laget av personer utenfor vårt kongerike og med et annet tungemål.

 

Du har vel muligens vært i Sverige noen ganger siden du bor så pass nært grensen og du forlanger vel ikke at Svenskene skal snakke norsk til deg...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen i "førjulsstria" :smiley:

 

Måtte bare innom her en snartur, for å rope HURRA for et positivt bidrag til oss alle, fra et norsk medlem på OpenCPN-forumet, som har kommet med en komplett oppdatering av den norske språkdrakten til programmet! :clap::flag::clap:

 

Kun en kort kommentar (og den eneste fra min side!) til Bp-medlem spilli:

Jeg har bestandig hatt en hang til kun å hefte meg med positive bidrag for felles fremgang og muligheter...........!

Her er en link til opplysningene rundt den norske språkfilen for den nåværende beta'en og da også for den kommende offisielle versjonen.

 

Kanskje HotRod også er her på Baatplassen-forumet med et eller annet nick? :seeya:

 

Takker uansett for at han bidrar positivt! :flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...