Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Ellers er jeg litt overrasket at ikke flere er observante på feil og mangler ved elektronske kart for lystbåter. Det er da vitterlig en grunn til at disse kartene ikke er godkjente for navigasjon.

Bruker man annet kartgrunnlag for kartene som er beregnet på nyttetrafikk?

Link to post

Det er vanskelig å svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke har oversikt over alle kartsystemer den såkalte nyttetrafikken benytter, men jeg velger å svare både ja og nei på det. Jeg skal forklare litt mer.

 

Det er etter mitt syn ikke rart at det forekommer feil og mangler i elektroniske sjøkart for fritidsbåtmarkedet da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for dette markedet. Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Eksempelvis har produsenten av elektroniske kart av merket Navionics opplyst at den for Norge fra 2005 har produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø), i henhold til S-57, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004. Men like fullt er Navionics beheftet med feil og mangler og ikke godkjent for navigasjon, og man må bruke offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Man har heller ingen garanti for kvalitetssikringen til slike uautoriserte kartprodukter som heller ikke er offisielle. Det er så langt jeg vet bare til ENC for ECDIS at det eksisterer spesifiserte offentlige krav.

 

Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får.

 

Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også og hvor feil i kartet blant annet har ført til grunnstøtinger.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Jeg er redd bruk av iPad og iPhone som kartplotter vil gi helt ny mening til uttrykket EAD.

Det er sikkert en del grunnstøtinger pga. noen sitter med nesa i Ipad eller hva det skal være, men vet vi hvor mange som hadde gått på grunn hvis ingen brukte slike elektroniske hjelpemiddel?

Det kan sikkert hevdes at det er mer grunnstøtinger nå enn tidligere, men tettheten av båter og ikke minst farten er vel også en helt annen en for noen få år siden.....

Link to post

S Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Her er eksempelvis to tråder fra foraet som beskriver feil og mangler ved Navionics:

 

Navionics XG kart med alvorlige feil

 

Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold.

 

For all del - jeg mener ikke at det ikke finnes feil i de elektroniske kartene (ei heller i papirkartene). Spørsmålet var om det er belegg for å si at Navionics-kartene til iPad´en er dårligere enn f. eks Bluechart til en kartplotter? På vår ferd i sommer fant jeg ikke uoverensstemmelser, men det betyr jo ikke at begge kan ha vært feil her og der....?

 

Utgangspunktet for denne tråden, som jeg startet, var jo om iPad er egnet som plotter eller backup i båt. Min erfaring er altså at det fungerte utmerket :-)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Hei

Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone.

Link to post

Hei

Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone.

 

Håper du hadde papirkart med deg også!

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

Vurderer å anskaffe en Ipad som ekstra plotter.

Har gitt sønnen min i oppgave å sette opp en handle liste, men den har uteblitt.

Vi har det meste av I produkter (IMac, IPhone, Macbook) men mangler IPad.

I en tidligere tråd var det etterlyst en handleliste.

 

Er det noen som kan sette opp hva vi trenger?

 

Ta med hvis det finnes beskyttelse cover som kan fungere som en docking stasjon (mulig alle har denne muligheten).

Det må jo være utrolig praktisk med en Ipad som er full ladet ved ankomst til kai.

 

Kurt Børge

Link to post

Hei,

 

Har anskaffet Ipad, og lagt inn navionicskart til kr 69. jeg ser imidlertid at man kan laste ned et annent kart til kr 279,-.

 

Er det merkbare kvalitetsforskjeller på de to kartene egentlig ?

 

Samme kartområde, men jeg antar at den til 279 er i HD ?

Link to post
  • 2 uker senere...

Funker ikke på min ipad.....regner med det kommer en oppdatering snart...;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...