alidal Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Ellers er jeg litt overrasket at ikke flere er observante på feil og mangler ved elektronske kart for lystbåter. Det er da vitterlig en grunn til at disse kartene ikke er godkjente for navigasjon. Bruker man annet kartgrunnlag for kartene som er beregnet på nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Det er vanskelig å svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke har oversikt over alle kartsystemer den såkalte nyttetrafikken benytter, men jeg velger å svare både ja og nei på det. Jeg skal forklare litt mer. Det er etter mitt syn ikke rart at det forekommer feil og mangler i elektroniske sjøkart for fritidsbåtmarkedet da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for dette markedet. Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Eksempelvis har produsenten av elektroniske kart av merket Navionics opplyst at den for Norge fra 2005 har produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø), i henhold til S-57, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004. Men like fullt er Navionics beheftet med feil og mangler og ikke godkjent for navigasjon, og man må bruke offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Man har heller ingen garanti for kvalitetssikringen til slike uautoriserte kartprodukter som heller ikke er offisielle. Det er så langt jeg vet bare til ENC for ECDIS at det eksisterer spesifiserte offentlige krav. Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får. Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også og hvor feil i kartet blant annet har ført til grunnstøtinger. Redigert 4.Januar.2011 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Jeg er redd bruk av iPad og iPhone som kartplotter vil gi helt ny mening til uttrykket EAD. Det er sikkert en del grunnstøtinger pga. noen sitter med nesa i Ipad eller hva det skal være, men vet vi hvor mange som hadde gått på grunn hvis ingen brukte slike elektroniske hjelpemiddel? Det kan sikkert hevdes at det er mer grunnstøtinger nå enn tidligere, men tettheten av båter og ikke minst farten er vel også en helt annen en for noen få år siden..... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 kjekk sak for å beskytte Ipad... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ohm Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 kjekk sak for å beskytte Ipad... Ser bra ut den, ja, men 3000 svenske er vel litt mye for en beskyttelsesboks. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 S Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Her er eksempelvis to tråder fra foraet som beskriver feil og mangler ved Navionics: Navionics XG kart med alvorlige feil Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold. For all del - jeg mener ikke at det ikke finnes feil i de elektroniske kartene (ei heller i papirkartene). Spørsmålet var om det er belegg for å si at Navionics-kartene til iPad´en er dårligere enn f. eks Bluechart til en kartplotter? På vår ferd i sommer fant jeg ikke uoverensstemmelser, men det betyr jo ikke at begge kan ha vært feil her og der....? Utgangspunktet for denne tråden, som jeg startet, var jo om iPad er egnet som plotter eller backup i båt. Min erfaring er altså at det fungerte utmerket :-) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
regattaseiler Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Hei Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Hei Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone. Håper du hadde papirkart med deg også! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 min blir med i sommer, i tilegg til simrad ce42 og papirkart enig med andre her, 3000 for beskyttelsesboks? galskap, selve ipaden med 3g kosta jo bare 4125 Sitér dette innlegget Link to post
regattaseiler Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Vi hadde selvsagt pappirkart og raymarineren med;) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Børge Svart 13.Januar.2011 Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Hei Vurderer å anskaffe en Ipad som ekstra plotter. Har gitt sønnen min i oppgave å sette opp en handle liste, men den har uteblitt. Vi har det meste av I produkter (IMac, IPhone, Macbook) men mangler IPad. I en tidligere tråd var det etterlyst en handleliste. Er det noen som kan sette opp hva vi trenger? Ta med hvis det finnes beskyttelse cover som kan fungere som en docking stasjon (mulig alle har denne muligheten). Det må jo være utrolig praktisk med en Ipad som er full ladet ved ankomst til kai. Kurt Børge Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Hei, Har anskaffet Ipad, og lagt inn navionicskart til kr 69. jeg ser imidlertid at man kan laste ned et annent kart til kr 279,-. Er det merkbare kvalitetsforskjeller på de to kartene egentlig ? Samme kartområde, men jeg antar at den til 279 er i HD ? Sitér dette innlegget Link to post
laff Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Jeg betalte 209kr for Navionicskartet? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 (redigert) Stemmer det... 209,- koster den andre versjonen. Det virker imidlertid som jeg har alle funksjonene i den versjonen jeg har lastet ned , og som kostet 69,- er det verdt pengene å laste ned versjoner til kr 209 også ? Innlegget er sendt fra min IPad Redigert 19.Januar.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
regattaseiler Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hei Ja det er hvert og legge i de extra kronene for HD versjonen Sitér dette innlegget Link to post
laff Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Prøvde ipaden igår som plottet for første gang, fungerte kjempe bra, veldige enkelt og oversiktiligt kart. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Kan ein bruke mus/trackball på Navionics på Ipad? Sitér dette innlegget Link to post
laff Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Regner med at en Apple trådløs mus kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Kan ein bruke mus/trackball på Navionics på Ipad? Hvor får man kjøpt dette? Pris? Har "sea pro lite" på en eee-pc. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 rulleball(mus) er ofte enklere å benytte i båt enn vanlig mus. Sitér dette innlegget Link to post
Nor Star 350 Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Hei Noen som får kurs opp på Ipaden? Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
primusmotor Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 sliter med dette jeg og.... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Rastløs Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Har prøvd alle mulig innstillinger selv. Tror rett og slett den ikke har muligheten... Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 har ikke iPaden for hånden, men får man ikke kurs opp hvis man trykker to ganger på GPS (nederst til venstre) på OS 4.2 med Navionics? Eller husker jeg feil.. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Funker ikke på min ipad.....regner med det kommer en oppdatering snart...;-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.