Enzo Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Sålenge seilbåten ikke drives fram av at propellen går rundt så er det å regne som en seilebåt når seilene er oppe. Er det noen som er uenige Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Er det noen som er uenige Nei! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 For å holde diskusjonen gående noen runder til, så kan jeg referere til kommandørkaptein Niels Nickelsen og høyesterettsadvokat Per W. Bloms utgave av "Sjøveisreglene av 1954" åttende utgave. Her kan en lese i kapittel 1: Innledning og definisjoner: Et maskindrevet fartøy under seil regnes først som seilfartøy når det har sin maskin ut av virksomhet på en sådan måte at det i tilfelle ikke straks kan benytte den. Er maskinen for øyeblikket stoppet, men like fullt klar, blir fartøyet å regne som maskindrevet fartøy. En motor som er i gang men med giret frikoblet må vel i høyeste grad sies å være klar. Selv en moderne dieselmotor som er stoppet er jo også klar slik det fremgår av denne definisjonen. En moderne motorisert seilbåt er kanskje derfor å regne som maskindrevet fartøy? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Som jeg lovet, så kontaktet jeg Sjøfartsdirektoratet om dette. Det tok litt tid å få svar (de klager over svært mange henvendelser i 2010), men til gjengjeld er svaret klart og tydelig, og er ikke signert noen vaktmester, men derimot "underdirektør for sjøvett og fritidsfartøy". Her er min henvendelse: Uthevingen er ordrett sitat fra GeirFrodes innlegg #140. Svaret fra underdirektøren i Sjøfartsdirektoratet lyder som følger: (Min utheving) Da regner jeg med at GeirFrode heretter senker sigarføringen til ned mellom beina og heller begynner å opptre i henhold til krystallklart formulerte sjøveisregler Jaså, har det kommet en ny "vaktmester" der nå da? Forøvrig kan det vel ikke være nødvendig å rakke ned så mye på meg fordi jeg er av en annen oppfatning av tolkningen? Jeg synes fortsatt ikke denne tolkningen fra SD er så krystallklar. Jeg har også fått et lignenede svar fra SD for en stund siden. Da sendte jeg dette spørsmålet tilbake: Hvordan skal en seilbåt forholde seg til regel 25e når motoren går? Dvs, det er jo fort gjort å koble gearet ut og inn etter behov. I ett øyeblikk er man motorbåt, i det neste seiler man. Ikke lett for andre å forholde seg til det. Når det er mørkt, så viser jo lanternene godt om det er en båt som går for motor eller seil, men bruken av dagsignal er jo helt fraværende på seilerne i dag. Her syndes det MYE. Legger dere opp til at dette signalet ikke skal brukes mere, siden dere tolker regel 3 som dere gjør? For regelverket er fortsatt klart på dette området, så vidt meg bekjent. Spørsmålet ble sendt den 22. des 2010, og jeg har fortsatt ikke fått svar, tross purringer. Foreslår at du sender samme spørsmålet, sjøtunga, kanskje du er mere heldig enn meg. Men husk at "underdirektøren for sjøvett og fritidsfartøy" også "tolker" loven! Så her er det bare å fortsette å diskutere/krangle så lenge en orker. :lol: Lars H. Ja, jeg synes som nevnt at regelen fortsatt er uklar, med tanke på mitt spørsmål som jeg ikke har fått svar på. Hvordan vil dette eventuelt bli tolket i en sak i forbindelse med en kollisjon? Når det er sagt, så holder jeg som regel god avstand og overholder min vikeplikt så lenge jeg har det. Har jeg ikke det, så kan det godt hende at jeg gir 5 støt i hornet for å vise at jeg er i min fulle rett til å holde kurs og fart. Det er enkelte seilere som faktisk tror de har forkjørsrett uansett, selv om de går for motor og ikke har seilene opp en gang. Så det er helt klart en fordel å få oppklart dette en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 jeg gir 5 støt i hornet for å vise at jeg er i min fulle rett Brøyte med fløyte. Jeg fraråder sterkt å prøve dette mot en båt som ligger i sporet eller seiler spinnaker hvis det blåser litt. Utfallet kan bli et annet en du håpet på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Forøvrig kan det vel ikke være nødvendig å rakke ned så mye på meg fordi jeg er av en annen oppfatning av tolkningen? Nuvel, jeg tillot meg å harsellere litt med dine skråsikre utsagn om at du hadde støtte fra Sjøfartsdirektoratet i din (i mine øyne) åpenbart feilakttige tolkning av sjøfartregel 3c. Jeg tok deg på ordet og kontaktet dem for å få deres tokning av angjeldende regel, og etter hva jeg kan se har de slaktet din tolkning av dette. Men det ser ikke ut som det har hjulpet deg det aller minste på rett vei Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Svaret fra underdirektøren i Sjøfartsdirektoratet lyder som følger: og en får bare håpe på at dette tas til etterretning og etterleves. Selv om du ser eksos komme ut av tuten så betyr ikke dette at seilbåten med duken oppe går for motorkraft. En motor som er i gang men med giret frikoblet må vel i høyeste grad sies å være klar. Selv en moderne dieselmotor som er stoppet er jo også klar slik det fremgår av denne definisjonen. En moderne motorisert seilbåt er kanskje derfor å regne som maskindrevet fartøy? En bør være klar over at det kan være er en del "ferske og eldre" båtførere som kan ta dette opp som fakta og opptre deretter. Synes ikke dette er noe å spøke med all den stund dette kan medføre til uheldige situasjoner med person og materialskade på de involverte partene. Ha en fin og trygg tid på sjøen, men bruk hode og ikke bare øynene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Det beste er å holde oss langt unna lakentørkerne. hi hi Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Brøyte med fløyte. Og hvor har jeg skrevet det, om jeg tør spørre? Tror du bør lese en gang til hva jeg skriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Jeg tok deg på ordet og kontaktet dem for å få deres tokning av angjeldende regel, og etter hva jeg kan se har de slaktet din tolkning av dette. Men det ser ikke ut som det har hjulpet deg det aller minste på rett vei Kan du da være så snill å redegjøre for hvordan en seiler skal forholde seg til regel 25e? For det ser ikke ut som om SD er interessert i å utdype det. Og det synes jeg er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Det beste er å holde oss langt unna lakentørkerne. hi hi Trodde aldri jeg skulle si det... Men Astor har forstått det... Bare hold dere unna så går alt greit.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Det beste er å holde oss langt unna lakentørkerne. hi hi Innerst i Sandspollen burde du være rimelig trygg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hva er det som er uklart med 25:e? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Har du noengang sett en seilbåt bruke det signalet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Ja. Men regelen er vel rimelig klar, selv om det evnt. syndes mot den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Ja. Regelen er helt klar, og det står beskrevet hva en seiler skal vise når seilene er oppe og motoren brukes til fremdrift. Viser den ikke dagsignalet må du gå utifra at seilene blir brukt til fremdrift. Jeg liker dårlig at noen tolker reglene slik det passer best. Det er farlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Så dere som seiler synes det er greit å ikke følge regelverket? Da kan vel like gjerne jeg gi blanke også da? Jeg trodde regler var til for å følges, men det gjelder tydeligvis ikke dere som seiler med framdriftsmaskineriet i bruk? Jeg liker dårlig at noen tolker reglene slik det passer best. Det er farlig.Nettopp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Så dere som seiler synes det er greit å ikke følge regelverket? Er det noen seilere som har sagt det ikke er greit? Tvertimot har vel alle sagt hvor viktig det er å følge regelverket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Hvorfor er det da ingen seilbåter som viser riktig signal når de motorseiler på dagtid? Jeg har ennå tilgode å se en eneste en som bruker det....... Redigert 13.April.2011 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) jeg så en ifjor... tysk, tror jeg... (Måtte bare. Mitt 2000-inlegg). Redigert 13.April.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Kanskje spørre dem det gjelder? Når jeg har seilene oppe seiler jeg og synes såkalt motorseiling er tull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekken Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Det virker som om det i all hovedsak er motorbåtførere som er opptatt av seilbåters dagsignal når det benyttes maskin til fremdrift i tilegg til at seilene er oppe. Jeg har tilgode å se dagsignal for ankring fra de samme viktigpettere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Da har du nok ikke ligget i nærheten av oss Svært sjeldent å se både fra seilbåter og motorbåter.Desverre. Redigert 13.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Vi vet om noen andre blundere også vi, ikke sant, Bitteliten? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hvorfor er det da ingen seilbåter som viser riktig signal når de motorseiler på dagtid? Jeg har ennå tilgode å se en eneste en som bruker det....... At ikke du har sett dem, betyr da ikke at de ikke finnes! Jeg har og bruker både "kjegle" og "kule" i de situasjonene når de skal brukes. Det betyr at "ingen" må være feil. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.