Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

For å holde diskusjonen gående noen runder til, så kan jeg referere til kommandørkaptein Niels Nickelsen og høyesterettsadvokat Per W. Bloms utgave av "Sjøveisreglene av 1954" åttende utgave. Her kan en lese i kapittel 1: Innledning og definisjoner: Et maskindrevet fartøy under seil regnes først som seilfartøy når det har sin maskin ut av virksomhet på en sådan måte at det i tilfelle ikke straks kan benytte den. Er maskinen for øyeblikket stoppet, men like fullt klar, blir fartøyet å regne som maskindrevet fartøy.

 

En motor som er i gang men med giret frikoblet må vel i høyeste grad sies å være klar. Selv en moderne dieselmotor som er stoppet er jo også klar slik det fremgår av denne definisjonen. En moderne motorisert seilbåt er kanskje derfor å regne som maskindrevet fartøy? :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Som jeg lovet, så kontaktet jeg Sjøfartsdirektoratet om dette. Det tok litt tid å få svar (de klager over svært mange henvendelser i 2010), men til gjengjeld er svaret klart og tydelig, og er ikke signert noen vaktmester, men derimot "underdirektør for sjøvett og fritidsfartøy". Her er min henvendelse:

 

 

 

 

Uthevingen er ordrett sitat fra GeirFrodes innlegg #140.

 

Svaret fra underdirektøren i Sjøfartsdirektoratet lyder som følger:

 

 

 

(Min utheving)

 

Da regner jeg med at GeirFrode heretter senker sigarføringen til ned mellom beina og heller begynner å opptre i henhold til krystallklart formulerte sjøveisregler :rolleyes:

Jaså, har det kommet en ny "vaktmester" der nå da? :giggle:

Forøvrig kan det vel ikke være nødvendig å rakke ned så mye på meg fordi jeg er av en annen oppfatning av tolkningen? Jeg synes fortsatt ikke denne tolkningen fra SD er så krystallklar. Jeg har også fått et lignenede svar fra SD for en stund siden. Da sendte jeg dette spørsmålet tilbake:

Hvordan skal en seilbåt forholde seg til regel 25e når motoren går? Dvs, det er jo fort gjort å koble gearet ut og inn etter behov. I ett øyeblikk er man motorbåt, i det neste seiler man. Ikke lett for andre å forholde seg til det. Når det er mørkt, så viser jo lanternene godt om det er en båt som går for motor eller seil, men bruken av dagsignal er jo helt fraværende på seilerne i dag. Her syndes det MYE. Legger dere opp til at dette signalet ikke skal brukes mere, siden dere tolker regel 3 som dere gjør? For regelverket er fortsatt klart på dette området, så vidt meg bekjent.

Spørsmålet ble sendt den 22. des 2010, og jeg har fortsatt ikke fått svar, tross purringer.

Foreslår at du sender samme spørsmålet, sjøtunga, kanskje du er mere heldig enn meg.

 

Men husk at "underdirektøren for sjøvett og fritidsfartøy" også "tolker" loven! Så her er det bare å fortsette å diskutere/krangle så lenge en orker. :lol: :lol: :lol:

Lars H.

Ja, jeg synes som nevnt at regelen fortsatt er uklar, med tanke på mitt spørsmål som jeg ikke har fått svar på. Hvordan vil dette eventuelt bli tolket i en sak i forbindelse med en kollisjon?

Når det er sagt, så holder jeg som regel god avstand og overholder min vikeplikt så lenge jeg har det. Har jeg ikke det, så kan det godt hende at jeg gir 5 støt i hornet for å vise at jeg er i min fulle rett til å holde kurs og fart. Det er enkelte seilere som faktisk tror de har forkjørsrett uansett, selv om de går for motor og ikke har seilene opp en gang. Så det er helt klart en fordel å få oppklart dette en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig kan det vel ikke være nødvendig å rakke ned så mye på meg fordi jeg er av en annen oppfatning av tolkningen?

Nuvel, jeg tillot meg å harsellere litt med dine skråsikre utsagn om at du hadde støtte fra Sjøfartsdirektoratet i din (i mine øyne) åpenbart feilakttige tolkning av sjøfartregel 3c.

 

Jeg tok deg på ordet og kontaktet dem for å få deres tokning av angjeldende regel, og etter hva jeg kan se har de slaktet din tolkning av dette. Men det ser ikke ut som det har hjulpet deg det aller minste på rett vei :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Svaret fra underdirektøren i Sjøfartsdirektoratet lyder som følger:

og en får bare håpe på at dette tas til etterretning og etterleves. Selv om du ser eksos komme ut av tuten så betyr ikke dette at seilbåten med duken oppe går for motorkraft.

 

En motor som er i gang men med giret frikoblet må vel i høyeste grad sies å være klar. Selv en moderne dieselmotor som er stoppet er jo også klar slik det fremgår av denne definisjonen. En moderne motorisert seilbåt er kanskje derfor å regne som maskindrevet fartøy?

En bør være klar over at det kan være er en del "ferske og eldre" båtførere som kan ta dette opp som fakta og opptre deretter. Synes ikke dette er noe å spøke med all den stund dette kan medføre til uheldige situasjoner med person og materialskade på de involverte partene.

 

Ha en fin og trygg tid på sjøen, men bruk hode og ikke bare øynene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok deg på ordet og kontaktet dem for å få deres tokning av angjeldende regel, og etter hva jeg kan se har de slaktet din tolkning av dette. Men det ser ikke ut som det har hjulpet deg det aller minste på rett vei :rolleyes:

Kan du da være så snill å redegjøre for hvordan en seiler skal forholde seg til regel 25e?

For det ser ikke ut som om SD er interessert i å utdype det. Og det synes jeg er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Ja. Regelen er helt klar, og det står beskrevet hva en seiler skal vise når seilene er oppe og motoren brukes til fremdrift. Viser den ikke dagsignalet må du gå utifra at seilene blir brukt til fremdrift.

 

Jeg liker dårlig at noen tolker reglene slik det passer best. Det er farlig.

Link to post
Share on other sites

Så dere som seiler synes det er greit å ikke følge regelverket? Da kan vel like gjerne jeg gi blanke også da? Jeg trodde regler var til for å følges, men det gjelder tydeligvis ikke dere som seiler med framdriftsmaskineriet i bruk? :rolleyes:

 

Jeg liker dårlig at noen tolker reglene slik det passer best. Det er farlig.
Nettopp!
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det da ingen seilbåter som viser riktig signal når de motorseiler på dagtid?

Jeg har ennå tilgode å se en eneste en som bruker det.......

At ikke du har sett dem, betyr da ikke at de ikke finnes! Jeg har og bruker både "kjegle" og "kule" i de situasjonene når de skal brukes. Det betyr at "ingen" må være feil.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...