Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Jeg hadde da tenkt å starte en tråd om skikk og bruk i skiløpa :wink:

 

 

Vil bli en meget viktig tråd. Da i OT.

Kan begynne med en gang jeg.

Irriterer meg grønn over de idiotene som kommer oppover bakkene midt i løypa når jeg kjører/står nedover. De må da forstå at de må holde gått ut til siden når jeg kommer i full fart. :headbang:

Eller de gærningane som kommer i full fart nedover, uten å vise hensyn, når jeg sliter meg oppover. De må da kunne ploge for å redusere farten. :headbang:

osv.osv.osv.osv.osv. :discuss: :discuss: :discuss:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Og hvilken side er så den rette siden i skiløypa? Avhenger kanskje av fargen på smøringen?

 

Fargen på smøringen er totalt uinterressant, for nå forekommer ikke blå swix så ofte i løypa som i spam mappa mi (eller på sjøen). Ser du en blå stake i Blindleia bør du ploge.

Link to post
Share on other sites

De skal selvfølgelig holde seg godt til høyre i oppoverbakkene. Ved fiskebeingange i trange utforkjøringer, skal de ta av seg skiene for å ikke hindre meg med skitupper stikkende langt ut i løypa,når jeg kommer nedover.

Kryssgåing fra side til side oppover i brede traseer er heller ikke lov, i følge vedtektene til NSF. Tror denne teknikken er noe seilbåtfolk har dratt med seg fra sjøen og inn i skiløypene.

Dette kan det da ikke være så vanskelig å forstå.

 

Har sett noen idioter som har holdt til høyre i løypa, når de har smørt med Grønn swix og til venstre når de har smørt med rød.

De kan umulig ha gått på skiskole som små.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Seiling med Farao skulle jeg gjerne vært med på, da ville jeg vel bare hatt en enkel rolle.

Nå derimot:

 

I tillegg til å håndtere svigermor, Evensen, kjærringa og meg sjæl skal jeg prøve å se andre båter bak en heldekkende fokk (forseil, ja) samt dukke under et storseil (det seilet som er størst og står bak masten, riktig) mens denne masten ligger typisk 30 grader på skjeve og til tider truer med adskillig mer, mens jeg slår knokene i vinsjhåndtaket, setter pekefingeren fast mellom vinsjen og fokkeskjøte (tauet, ja), forhindrer datteras lange hår fra å kile seg fast mellom storseilskjøte (enda et tau) og diverse trinser og taljer (hjul som fører tauene), så skal jeg se den hurtigående motorbåten som ikke var der for to sekunder siden mens jeg kjemper med tidevannskreftene slik at jeg har null nord-sør fremdrift, Kiel-ferja tuter, danske-båten er for seint ute, Oscarsborg-ferja tar en uvant rute og lager bølger så store at seilene slår til den andre siden...

Da trenger jeg all den hjælp jeg kan få fra andre sjøfarende.

 

Så kanskje de herrer fruer motorbåtførere og andre seilanter ville være så høyvelbårne at de så i velbehag, om ikke overbærenhet, med stakkars meg og gi meg litt plass uten å tenke på alskens pikante regler.

Jeg har nok ikke hjerneprosesseringskraft stor nok til å utregne babord-styrbord halser, vindretningen i sted som er annerledes når motkommende seiler runder neset der borte og det kommer enda en kvikkas med dyp V-bunn i dødsforakt med 30 knop på skrå inn bak meg når jeg har tenkt til å få vinden inn fra den andre siden for å ikke å renne inn i grunna der staken står...

Link to post
Share on other sites

[...] Mens dere kan fortsette krangelen med å komme med en almengyldig, klar og tydelig definisjon på hva som er trangt farvann, [...]

Akkurat det er da ganske enkelt: Hvis jeg krysser der, er det ikke trangt farvann, hvis jeg derimot finner det nødvendig å starte motoren og ta ned seilene, er det trangt farvann, og siden jeg er hemmet av mitt dypgående så du må vike da også, særlig hvis du er motorisert. Er du derimot i et seilfartøy har jeg enten styrbords halser, ellers så er jeg le båt :lol:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Mens dere kan fortsette krangelen med å komme med en almengyldig, klar og tydelig definisjon på hva som er trangt farvann, og for hvem,...

 

Som du sikkert selv forstår utmerket godt, vil det være tilnærmet umulig å definere helt konkret hva som er trangt farvann da det er mange parametrer som avgjør det. Men som en generell rettesnor kan man godt si at det er trangt farvann når fartøyene blir nødt til å holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som de har på sine styrbord sider slik at de møter motgående fartøy babord til babord(rødt til rødt) for å oppnå en sikker og effektiv trafikkavvikling hvor trafikken da glir lett og uhindret.

 

I en bok om sjøveisreglene med kommentarer som jeg har liggende, står det blant annet dette i tilknytning til regel 9 om trange farvann:

 

"Hvor grensen ligger mellom trangt farvann i regel 9 sin betydning og åpent farvann der regel 9 ikke kommer til anvendelse, er det vanskelig å si noe bestemt om. I alminnelighet regnes det som "trangt farvann" når motgående fartøyer blir nødt til å holde seg på sin styrbord side av farvannet for at trafikken skal gli lett og uhindret."

 

"Men som nevnt er det stor variasjon i hva som i det enkelte tilfelle har vært bedømt som "trangt farvann"."

 

"Hva som vil bli regnet som trangt farvann, vil avgenge av flere faktorer, for det første om leia er rett og/eller om den deler seg i flere forskjellige løp, om den er krokete, urein, det vil si har undervannshindringer osv."

 

"I praksis vil man vel regne for "trangt farvann" alle farvann der regelens bestemmelser om å holde seg på styrbord side kan tenkes å ha betydning for å oppnå en sikker regulering av ferdsel gjennom farvannet."

 

"Det fartøy som skal babord over, skal ta yttersving. Det som skal styrbord over, den indre sving."

 

 

Og når det gjelder diskusjonen om seilfartøy kan krysse mot vinden i trange farvann når de møter motgående maskindrevne fartøy, så er min mening at det kan de helt klart så lenge det ikke medfører fare for sammenstøt med de motgående maskindrevne fartøyene. Det vil med andre ord si at seilfartøyene ikke kan gå så langt over på feil side av leden at de også tvinger de maskindrevne fartøyene over på motsatt side av leden for å unngå sammenstøt. De maskindrevne fartøyene risikerer jo da sammenstøt med andre motgående maskindrevne fartøyer som holder seg på rett side av leden. Da vil man også bryte regel 2, men ikke begrenset til den, som oppsummert med få ord forteller at man skal hindre å bringe andre opp i farlige situasjoner med eget fartøy.

 

I tråd med regel 18(a)(iv) skal maskindrevne fartøyer underveis holde av veien for seilfartøy, men ikke når regel 9, 10 og 13(og reglene 43 og 44 i norsk innenlands farvann) krever noe annet. Og ifølge regel 9(a) om trange farvann skal også seilfartøy holde seg så nær som mulig til den av den trange leias eller det trange løpets yttergrense som de har på sine styrbord sider, såfremt det kan gjøres uten fare.

 

Videre skal seilfartøy, og maskindrevne fartøyer med mindre enn 20 meters lengde, i tråd med regel 9(b) ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Dette har vært diskutert nærmest til det kjedsommelige i denne tråden og andre tråder om samme tema. Men det ser dessverre ut til at det er uenighet om tolkningen av regel 9, men ikke begrenset til den. Og når enkelte seilere insinuerer at regel 18(a)(iv) også gjelder i trange farvann, er det etter mitt syn farlig og illevarslende.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert nærmest til det kjedsommelige i denne tråden og andre tråder om samme tema.

 

YES!

 

Derfor er det tryggest å kjøre (ikke seile) om natten. Da slipper man å måtte bekymre seg for Mouche, møll, og andre nattsvermere, da har de gått til ro, og er ikke til hinder for annen trafikk.

Link to post
Share on other sites

Bra innlegg småbåtentusiasten. Likte de parrentesene dine. Fortsetter du slik skal du se jeg lærer å seile før snøen kommer. Synd du ga deg når du kom til "halser" der datt jeg av lasset :headbang:

 

Du er heldig som går med motorbåt for da trenger du ikke å tenke på halsene til en seilbåt. :seeya:

 

2 seilere som møtes må se hvor den andre har storseilet for det avgjør hvem som skal vike. Har de storen på samme side må de se hvem som er le/lo båt. Styrbord halser f.eks. er når vinden kommer inn fra styrbord. *Lærer bort litt*

 

Uansett må du vike. :lol:

Link to post
Share on other sites

Faktisk en god ide, tror jeg skal stoppe i Gjerstad på vei hjem og ta med en moderator derfra også? Og Boywonder i Arendal er jo bare rett borti veien, nei dette blir gøy! :flag_bp:

Jeg kunne kanskje få sitte i slepejolla? Og den skal ha seil oppe!

:lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vil bli en meget viktig tråd. Da i OT.

Irriterer meg grønn over de idiotene som kommer oppover bakkene midt i løypa når jeg kjører/står nedover

...... osv.osv.osv.osv.osv. :discuss: :discuss: :discuss:

 

Og hva med snowboardere i skibakken. GeirFrode får ha meg unnskyldt "sitatfusket", kunne bare ikke dy meg :lol:

 

Men noen skal tøye grensene langt over det som later til å være problemfritt. De skal krysse helt over i fjæresteinene på motsatt side av bakken før de slår, og kom ikke og fortell meg at de ikke utsetter både seg selv og andre for fare da. Jeg har mere enn en gang lagt båten min meg så nærme land grantrærne jeg tør, slått av farten ploget og lagt båten "død" meg ned for å prøve å holde meg unna slike gærninger. Men det later til at de sikter på meg med vilje. Jeg sitter kjører med hjertet i halsen hver gang. Dette tullet bør folk holde seg for gode til. Vi er da på sjøen i bakken for å slappe av og kose oss, tross alt.

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert selv forstår utmerket godt, vil det være tilnærmet umulig å definere helt konkret hva som er trangt farvann da det er mange parametrer som avgjør det.

 

Takk for et meget bra og fyldesgjørene innlegg (alvorlig ment!), men i det store og hele så er din første setning her omtrent nøyaktig hva jeg var ute og :fishing: etter, innrømmer det, og grunnen er at innimellom :rolleyes: så har noen og enhver meget "klare" meninger om mangt bl.a. når/hvor det er trangt farvann. Ser ofte ut at det for motorbåteiere betyr når, hvor og/eller hvis de må benytte hele lillefingeren på den ene hånden for å dreie det servostyrte rattet noen grader mot den ene, eller den andre, siden grunnet disse bøllene i sine seilbåter som tar seg til rette i leden. Enda godt at seilbåtene ikke setter så store hekkbølger at champagneglasset der det står lett henslengt på rekkverket på altanen, ikke faller over ende, forbi blomsterpottene og ned på gulvet tre etasjer lenger nede. Slikt kunne jo vekke den sovende drage der hun ligger i sin fulle lengde iført blomstret bh og ditto underbenklær og med to runde agurkskiver, en over hvert øye, for ikke å bli blendet av det sterke lyset?

 

Nei, et liv som motorbåteier er et hardt liv! Løsning? Konverter til seil og du er automatisk innehaver av alle :drink: rettigheter, og vel så det! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ofte ut at det for motorbåteiere betyr når, hvor og/eller hvis de må benytte hele lillefingeren på den ene hånden for å dreie det servostyrte rattet noen grader mot den ene, eller den andre, siden grunnet disse bøllene i sine seilbåter som tar seg til rette i leden. Enda godt at seilbåtene ikke setter så store hekkbølger at champagneglasset der det står lett henslengt på rekkverket på altanen, ikke faller over ende, forbi blomsterpottene og ned på gulvet tre etasjer lenger nede. Slikt kunne jo vekke den sovende drage der hun ligger i sin fulle lengde iført blomstret bh og ditto underbenklær og med to runde agurkskiver, en over hvert øye, for ikke å bli blendet av det sterke lyset?

 

:lol: Jeg ser ikke helt bort fra at det til tider kan være noe i det du skriver her. Men tilsvarende finnes det også en utgave av den "miljøbevisste", arrogante, frekke og verdensvante seileren som tror, vet og kan best, selverklært verdensmester som han er.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at de aller fleste til sjøs er ganske ok, helt uavhengig av type fartøy de fører, med eller uten seil, men at det finnes en del drittsekker her som ellers i samfunnet, og en del som faktisk ikke vet bedre og heller ikke er klar over at de gjør feil. Så får den enkelte selv velge om det er godt nok eller om livet til "sjøs" er så fælt at det eneste alternativet egentlig er finn.no og ferdig med det! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"verdensvante seileren som tror, vet og kan best, selverklært verdensmester ".

 

Hehehe, dette kom til å minne meg på en situasjon som utspant seg i Risør indre havn for 30 - 35år siden.

Da kom det en seiler inn på indre havn med alle seil oppe (og uten motor i gang) ... og for dem som har vært i Risør så vet dere at der er det trangt.

Kapteinen ropte og gaulet at båtene måtte fløtte seg... noe de gjorde av eget befinnende også. Det ble litt kaos kan du si,

Vel, han braste inn i kaia og lagde en 4-5 meter lang flerre i skroget på babord side, men stoppet jo da vannet tok slutt.

 

Det viste seg at han hadde leid en seilbåt på svenskekysten og la ut på en solotur uten noen gang å ha vært i en seilbåt, kun blitt forklart hvordan han skulle seile.

Og dermed seilte han tvers over "fjorden" og traff Risør.

Han var så selvsikker på at dette skulle han da fixe, hvor vanskelig kunne det være å føre en seilbåt liksom!

Han seilte ikke båten hjem igjen.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Vaktmester i Sjøfartsdirektoratet? Ja, ja. Jeg har ikke noe særlig sans for slike flåsete bemerkninger, egentlig.

Det jeg prøver å belyse, er at alle synserne her kanskje ikke er helt på bølgelengde med hva våre myndigheter mener om saken. Det er jo ganske så tydelig at seilerne tolker dette til sin egen fordel, mens de som er satt til å tolke dette profesjonelt kanskje ikke er av helt samme mening.

Jeg foreslår at de som tviler, kontakter sjøfartsdir. selv, og spør dem hvordan denne regelen skal tolkes. Jeg forholder meg ihvertfall til de som bør vite dette, og ikke hva som synses her.

 

Som jeg lovet, så kontaktet jeg Sjøfartsdirektoratet om dette. Det tok litt tid å få svar (de klager over svært mange henvendelser i 2010), men til gjengjeld er svaret klart og tydelig, og er ikke signert noen vaktmester, men derimot "underdirektør for sjøvett og fritidsfartøy". Her er min henvendelse:

 

 

Regel 3 c lyder:

 

”Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.”

 

Etter min ringe forstand er dette krystallklart formulert, og forteller oss at en båt under seil er definert som seilbåt så lenge fremdriftmaskineriet (som inkluderer kraftoverføring fra motor fram til og med propell) ikke er i bruk.

 

Men nå er det en som hevder at han vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet om dette:

 

”Jeg spurte en gang en som jobbet i sjøfartsdirektoratet om dette. Og han sa at hvis motoren var i gang, uansett stilling på gearet, var båten å anse som motorbåt. Selv om seilene var oppe.”

 

Kan du bekrefte eller avkrefte at denne tolkningen er offisiell holdning fra Sjøfartsdirektoratet?

 

Uthevingen er ordrett sitat fra GeirFrodes innlegg #140.

 

Svaret fra underdirektøren i Sjøfartsdirektoratet lyder som følger:

 

Jeg vet ikke om det er noe som heter offisiell holdning fra Sjøfartsdirektoratet på dette punktet, men underavdeling for Sjøvett og fritidsfartøy har i de mer enn 6 årene jeg har vært i Sjøfartsdirektoratet hatt samme oppfatning som deg. Jeg er enig i at formuleringen er krystallklar.

 

(Min utheving)

 

Da regner jeg med at GeirFrode heretter senker sigarføringen til ned mellom beina og heller begynner å opptre i henhold til krystallklart formulerte sjøveisregler :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Men husk at "underdirektøren for sjøvett og fritidsfartøy" også "tolker" loven! Så her er det bare å fortsette å diskutere/krangle så lenge en orker. :lol: :lol: :lol:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...