Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Siden dette er "Tråden for Scand Baltic med hardtop" så kan jeg her fremlegge et par bilder av trinn en i plexiglassoppfiksing...

 

IMAG0867.jpg

 

IMAG0869.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Skru av den gamle plexiplata, legg den oppå en ny, tegn med tusj både rundt og i monteringshullene, start stikksaga og drillen... Smokk ferdig.

De to på siden blir mye verre, for de er det en 90 graders knekk på. Gruer meg mer til å lage de.

Balticen går på sjøen på mandag kveld, kjerringa vil ha påske i båten. (enda vi ikke har varmeapparat, huttetu...)

VB: Ser på båten din hver dag når jeg kjører forbi!

 

Da har et par skapdører i akterkabina fått montert sneppert lås, og det ene fikk fikset hengslen.

Mange skruer i interiøret som trengte ettertrekking.

 

Med ung kjerring og gammel båt er det alltid nok å gjøre... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Eksosopplegget ditt så veldig bra ut.

Har du slått fra deg planene om en luke i den hardtopen?

Takk, det er mye din fortjeneste! :cheers_wine:

Jeg skal ha luke for å kunne stå og kjøre med hodet i friluft! Spørsmålet er heller om jeg skal ha 1 eller 3 luker, og om jeg finner en modell som ser fin ut, uten at den koster en arm pr stk.

Men, det er noe som kan ordnes etter sjøsetting, så det haster ikke.

Først og fremst har jeg ordnet med gjennomsiktighet i plexiglassene!

 

Kodvaag, jeg har en gassovn i liten, hendig størrelse du kan få låne til å gi varme under kalesjen mens dere er våkne i hvertfall :)

Hyggelig, det har jeg og. Baltic'en ble levert komplett med tannbørster, undertøy osv fra forrige eier, så det skulle bare mangle at jeg ikke fant en Biltema varmeovn og 5-6 fulle refillpatroner under dørken.

Takk for hjelpen i går!

 

Jeg trodde plexiglasset var polert opp, jeg.

Hadde ikke gått å polere opp, det var 100.000 små sprekker midt inni plexiglassene.

Bare å si fra, vi selger sånne plater!

 

Er det ikke Lexan det heter det som kan bøyes da?

Både Lexan og plexiglass kan bøyes. Plexiglass er mer som glass å sage og bore i, og det kan lett gå galt. Lexan er mer som å jobbe med plast, du kan gjøre hva du vil uten at det sprekker. Men lexan er ikke like varig mot uv stråling.

Jeg har laget to plater i plexiglass og en i lexan, og bare tiden vil vise hva som var best...

 

den med 90 graders knekk på hadde jeg levert inn til glassmester...sparer deg garentert for mye ergelser!

 

Jeg og Ulven lagde to plater med knekk på i går kveld/natt.

90 graders knekken var kjempelett å lage, og den ble finere enn originalt.

Ser ut som den originale er blitt laget i en forvarmet plateknekke.

Vi spente fast plata på et bord, varmet med varmluftpistol, og bøyde den over bordkanten.

 

:clap::clap::clap: ...for Ulvens pågangsmot! Den mannen gidder ikke gi opp!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen i går!

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe. bare morro.. :)

 

Jeg og Ulven lagde to plater med knekk på i går kveld/natt.

90 graders knekken var kjempelett å lage, og den ble finere enn originalt.

Ser ut som den originale er blitt laget i en forvarmet plateknekke.

Vi spente fast plata på et bord, varmet med varmluftpistol, og bøyde den over bordkanten.

 

:clap::clap::clap: ...for Ulvens pågangsmot! Den mannen gidder ikke gi opp!!!

Gi opp? hva er det? det ordet kjenner jeg ikke til..

skal man få til noe må man stå på.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Trodde de 3 runde ko-øyene på siden akter var forbeholdt Atlantic... :crazy:

 

 

vollausstattung... :lol:

 

6 koøyer, og bare et på bb side som kan åpnes.

 

Den gikk jo greitt på sjøen, 3950 rpm på full gass og 47kmt på gps'en.

 

315 hk og bare 25 knop, ikke noe lettdrevet båt egentlig...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som kjente tall. Idag har jeg hentet nedjustert propell på posten, 5% mindre stigning. Får se hvor mye toppfarten går ned. Regner med toppturtallet går opp iallfall, ellers går toppfarten mye ned... I det minste håper jeg at toppturtallet blir litt mindre følsomt for "overvekt".

Turtelleren på disse viser ofte for mye. Min gjør iallfall det. Har sikkert nevnt det før, men jeg vet bare avviket opp til 2000rpm. Skal sjekke resten i sommer. Skal også bli interessant å se om eksostemperaturen forandrer seg noe. Jeg forventer iallfall litt forskjell.

Håpet er å kunne marsje på samme fart som før, og marsje trygt på dette turtallet selv om jeg stapper båten helt full.

 

I går måtte jeg isolere og montere eksosbendet mitt på nytt etter at det har vært inne til litt korrigering. Fant selvsagt ikke aluminiumstapen (ser den ved siden av skjermen her nå). Så det blir å sette på matter og tape utenpå isolasjonen mens bendet står på motoren. Litt mer trangt, men pytt pytt. Sånn er det når man er så glemsk.

 

Bortsett fra at den bare er robåt for øyeblikket, så er Balticen min klar til bruk nå, men den blir ikke satt på sjøen før siste april. Jeg bør ikke glemme igjen propellen her i stua når jeg skal kjøre 100km ned til båten den dagen. Veldig kjekt å få satt på propell. Ellers blir det veldig lett jobb for Yanmar'n.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor lange tankgivere jeg må ha i drivstofftankene?

 

Ingen av dieseltankmålerne virker, og stb tank lekker diesel på toppen når den er smekk full.

 

 

Fikk kappet utsnitt i de to bakerste underdørkplatene.

Nå gjenstår det å lage en kasse over blandebendet.

Isolasjonen er så god at man kan ta på den på utsiden, selv om det er 400 grader inni!

Imponerende!

 

IMAG0065.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg kan måle i helga hvis jeg husker det. Tror jeg kan få til å måle på den ene tanken uten å egentlig demontere noe. Burde huske målet fra to år siden, da jeg byttet begge mine målere til Wema. Kjøring med lite diesel kan jo øke risikoen for luft eller grums i systemet og motorstopp, og selvfølgelig skjer det helst når bølgene er høyere enn båten osv. Jeg valgte derfor bevisst en kortere type enn det normale valget, for å lure meg selv til å unngå lite diesel på tankene. Det virker også :rolleyes:.

 

Mvh

armearmoa

 

PS

Når du "bokser inn" eksosbendet ditt, kan det nok hende det blir litt varmere enn ellers, men sikkert ikke så mye at det er noe å bry seg om.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor lange tankgivere jeg må ha i drivstofftankene?

 

Hvis du har VDO instrument skal disse svare på 0-180 ohm. Når jeg byttet kjøpte jeg stavgiver på biltema (http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Vann-drivstoffgiver/) og mener bestemt at denne var 400 lang. Selve dybden på tankene er ca 470 mener jeg. Instrumenet mitt viser ca samme nivåer som pendelgiveren og synes selv jeg traff perfekt. Jeg vet nå at jeg har noen liter til overs når smultringen har nådd bunn av stanga.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips, begge to.

Skal nok velge en tankgiver som gir meg litt ekstra å gå på i bunnen, gjorde det i Jodan også.

Nå er påska over, og da skal nok båten ligge litt.

Får nok til å få skiftet tankgiver en ettermiddag...

 

 

Her er noen bilder fra vår påske:

 

IMAG0886.jpg

 

IMAG0890.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kodvaag og andre, jeg har kjøpt et koøye på 15 cm m/mulighet for åpning, men etter litt grovmåling i AC er jeg redd det blir for stort. Vet noen diameteren på de som settes inn i SB?

Mulig dette er et dumt spørsmål, men skal det slå ut eller inn?

Lurer også på beste måte å få et rundt hull på, da den størst hullboren jeg har er på 12,5. 15 cm hullbor koster sikkert like mye som koøyet. Må jeg fram med stikksaga? Anbefaling om bladtype?

 

Tips taes i mot med takk.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Ukjent rele funnet i akterkabinen på min Scand Baltic.

Noen som kan hjelpe meg å si hva dette er til?

 

IMAG0556.jpg

 

IMAG0555.jpg

 

Vet ikke om du fant ut av dette, men dette ser ut til å være ett helt vanlig Relè. Det betyr i praksis at det kan drive hva som helst i båten :-)

Basert på tykkelsen på ledningene vil jeg ikke tro det er noe strømkrevende. Kanskje en pumpe el. lignende.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Har en 2 år gammel Yanmar 290hk, kjørt 94timer og nå er dynamoen røken.. Den blir veldig varm når jeg kjører motoren og jeg får "negativ" ladespenning.

Gjorde forskjellige målinger med multimeter idag og ser at batteriet er bra og tar lading fra landstrøm. Har også greit spenningsnivå med tenninga skrudd på uten å starte motoren, men når jeg starter, synker spenninga. (rundt 12.3V)

 

Noen andre som har erfaring med nyere dynamoer fra Yanmar?

 

Jeg skal bare levere den inn til Yanmar verksted for å få den fikset, det er forsatt garanti på den, men jeg lurer på hva som får den til å ryke så raskt. Den har hatt det tørt og varmt hele livet :-)

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du fant ut av dette, men dette ser ut til å være ett helt vanlig Relè.

 

Gikk to (4 ledere tilsammen) med lampettledning ned til ene batteribanken, men endte i løse lufta der.

Der lå der også en Ladac temperaturstyrt laderegulatur, ikke tilkoblet.

Regner med releet var til denne.

Vi får ha en sommer uten særlig bruk av batteri, og håpe motoren alltid starter, så blir det ordnet til neste vinter.

 

Autopiloten var veldig behagelig å kjøre med, i snekke- og plogfart.

I 25 knop med piloten innkoblet ble det hurtig slalomkjøring, den er ikke rask nok/riktig konfigurert til å holde kursen i sånn fart.

Jeg fant ut at jeg kunne sette den på høy eller lav "response", men den dugde uansett ikke når båten lå i plan.

I snekkefart var autopiloten gull verdt.

Kunne tafse på kjerringa med begge henda, og fremdeles holde kursen strak som en linjal :lol:

Må nok innrømme at mellom 5 og 5,5 knop er beste farta for meg, som det var i Master'en også.

Selv om båt og motor taklet fint å ligge i plan, så var det så stille(lydløst) og fint i lav fart.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...