Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Hei Kodvaag, her er et bildet av eksosbendet mitt. Har nå fjernet tauet rundt innerste delen av bendet, det så greit ut under. Litt rust innerst mot turboen. Jeg vet ikke hvor gammelt dette bendet er, men det ble trolig satt i ifm montering av denne motoren i båten, dvs i 2003.

Den grønne slangen er kjølinga, tatt den av ifm med at girkassa er på rep.

 

Jeg ser at Biltema har eksosbandasje til ca 300 kr, jeg antar at det skulle duge godt nok som erstatning til asbesttauet.

 

Mvh Patton.

 

PS: har ikke skiftet gulv i min, har skiftet puter og kalesje, har postet bilder tidligere.

065.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fått tips om SVAAR gikk det ikke lang tid før jeg troppet opp på jobben hans, der fikk jeg god service og det jeg trengte. Glassfibertau og alu-tape gikk inn i bilen, og samme kveld ble det montert. Det ble kanskje litt klumpete, men tykt tau og krapp sving på bendet gjorde det vanskelig å få til på annen måte. På det første bildet vises bendet uten isolasjon, deretter det endelige resultatet. Tusen takk til SVAAP for varen og til Kodvaag for tipset!

 

Mvh

 

Patton

003.jpg

005.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag skiftet jeg følgende på Baltic'en:

 

Motorolje

Motoroljefilter

Gearolje (og rengjorde gearoljefilteret)

Dieselfilter

 

Kjørte motor et kvarter sånn at olja skulle bli lett å suge opp. Yanmaren sviver pent.

Det foreløpig uisolerte blandebendet ble ikke så varmt, men det er sikkert for at jeg ikke hadde belastning på motoren.

Ellers virket det nye blandebendet og resten av det nye eksosanlegget prima!

 

:thumbsup:

 

Nå siger sommeren sakte innpå her, måtte jobbe i t-skjorte i dag.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nå er plexiglassdøra inn til forkabinen ren for klistremerker.

Det var mer jobb å å få den klistremerkefri og pusse den strøken, som det var å legge et strøk primer på bunnen på Master 820'en.

Måtte jeg gjøre en av jobbene om igjen så hadde jeg valgt et strøk til med primer.

 

Begynner å innse at jeg også har en større elektrisk opprydningsjobb i Balticen foran meg.

Det er 5 batterier, men bare et som lades når motoren er i gang.

Det er mange elektriske funksjoner som ikke virker i den båten.

Hvorfor kjøper jeg meg alltid jobb?!

 

Båten har originale vindusspylere, og original knapp med fjærretur merket "Window W.".

Noen som vet hvor spylevæsketanken er? ...jeg finner den ikke!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om plassering av radio i Scand Baltic:

 

Hvor skal jeg sette radioen?

Må være innen rekkevidde fra førerplass.

Nå henger den på sideveggen i et patentbånd...

Den plassen skal brukes av vhf'en tenkte jeg.

 

Her er det jo fullt:

 

 

IMAG1396.jpg

 

 

 

Gode forslag mottaes med takk!

 

 

edit:

Den sorte vhf radioen fra før krigen er kastet ut, og skal erstattes av en nyere en.

 

Det jeg spør om er CD spilleren til musikkanlegget...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Der skal vhf'en henge ja.

På full gass (ikke at jeg kommer til å bruke full gass) så står gasshåndtaket nesten rett nedover...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei, har samme problemet ang plassering av stereoen. I dag henger den i taket inn i cabinen i min Baltic, fungerer dårlig, selv med fjernkontroll. Ikke vet jeg hvorfor tidligere eier har hengt den der, til og med i sprutsikker boks. Jeg ønsker også å få plassert den slik at den kan betjenes fra førerplass, men som du sier er alt opptatt. Jeg så imidlertid ett eller annet sted et tips om å henge den i en ramme i underkant av dashbordet, på venstre side under bryterpanelet. Har ikke fått prøvet det ut, det skal jo være plass til knær og bein også.

Jeg kan ikke se så mange andre alternativer, om den ikke skal plasseres inne i forkabinen.

 

PS: du har et pent og ryddig dashbord.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Spylertanken skal sitte på veggen på styrbordside, omtrent i din høyres legghøyde ;-)

Er det ingen der, er den sikkert tatt bort- Da ligger sikkert slangen til denne tanken på innesiden.

Jeg har stereo/cd nede i kabin på styrbordside. I møbel ved styrbors stikkøye. Bakside av stereo kommer da inne i skapet(øverst)

Jeg kommer med bilder av hva jeg har gjort med min baltic i vinter/vår.

 

Har skiftet septiktank, 95L 316 ståltank m/giver og elektrisk tømming + alle nye slanger i 38mm. Montert tankmåler og bryter for tømming i skap i akterlugar.

Har skiftet hele dørken, ny fra scand fabrikken (20000,-)

Nye uteputer i mørk marine blå stoff (alcanterra) (28000,-)

Ny skai på alle vegger og mellom plater i seter.

Hele pantry er slipt helt ned og lakket opp igjen, det samme med skuffer +++, skiftet armatur.

Nye stol og bord stativ, nytt bord.

Nytt golv i kabin i baugen.

Ny front på kjøleskap 65L.

Laget plate/forhøyning å stå på ved kjøring (ca 12cm i høyde)

Link to post
Share on other sites

La ut noen bilder av nesten ferdig oppgradering av båten. Manglet litt lakk her og der. Men det er nå i orden ;-)

Nå blir det rengjøring, vask og støvsuging. Før jeg skal ha teak olje på all den "gamle" teak`n i akter og for kabin + toalett.

Deretter blir det vask, rens og polering utvendig. Håper på sjøsetting tirs eller ons neste uke ;-)

Link to post
Share on other sites

Litt peiling, det ble flott, likte spesielt godt det nye gulvet ditt. Hvor har du forresten kjøpt putene? Jeg kjøpte nytt sett i fjor, se posting nr 143 på denne tråden. De er litt annerledes, bla hel pute på ACen, og høy rygg mot AC. Jeg kjøpte fra HH/Jens Sagen, kjempefornøyd.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Endelig var eksosanlegget helt ferdig, både i motorrommet og under dobbeltsenga i akterkabina.

 

 

IMAG0850.jpg

 

IMAG0849.jpg

 

IMAG0848.jpg

 

 

 

Takk til arnearmoa som maste så mye på meg, at jeg måtte gjøre det skikkelig, og takk til SVAAP som skaffet isolasjonsutstyr til den varme delen av blandebendet. :cheers_wine:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nei, det er kun manuell pumpe koblet til septiktanken.

Dette releet ligger i akterkabina, i vinduskarmen på babord side, så langt frem det kan komme.

Ledningene forsvinner gjennom veggen fremover og nedover...

Mystisk...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...