Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Da var båten sjøsatt for sesongen. Ser ut til at baugpropell-batteriet må byttes, ellers så alt greit ut.

 

Fikk 28 knop med tomme vanntanker, marsjer på 22.5 med 2900 rpm.

Hve er deres turtall og fart med 290 HK?

 

Hvilken propell har du?

Link to post
Share on other sites

Det var da som...

Antikk Balticen min klarte ikke å bikke 26knops grensa en gang, tror den viste 25,7 knop.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Min ble målt til 26.9 på GPSen på prøveturen til Scand (2009 modell). Men det er ikke målt fram og tilbake ergo er det fart iforhold til land og tar ikke høyde for strømforhold.

Jeg har 290hk. Jeg marsjer rundt 23, men kjører normalt mellom 19-21 da dette er det mest driftsøknomiske.

 

Kunne tenkt meg å testet en scewback propell. Jeg vet at aldre balticcer kan hente noen knop på marsj med denne, men har ikke hørt om noen har testet det på nyere modeller.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Hjelper gode naboer med båtkjøpet, det har jeg gjort i flere år, men nå ser det ut til at det går mot Baltic av nyere dato. Det går et (naturlig nok) et skille mellom de som har KAD43 motor og de som har Yanmar 290. 2002-2001 modellen syns je gikk har optimal innredning og har derfor anbefalt enten 2002 modell med KAD 43 eller nyere med 290 Yanmar. Er det andre forskjeller enn motoren og evt utstyr fra 2002 til 2004 som en bør være oppmerksom på. Prisforskjellen på de 70 hk er ganske stor. Jeg antar vi snakker marsj rundt 15 med KAD og ca 20 med Yanmaren? De er ikke så veldig opptatt av fart så det spørs om de ser verdien av denne motoren selv om det er en YANMAR:)

 

Vi har full kontroll på de Balticene som på finn.no...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg å testet en scewback propell. Jeg vet at aldre balticcer kan hente noen knop på marsj med denne, men har ikke hørt om noen har testet det på nyere modeller.

 

Jeg mener det er Skewback som er standard på alle Baltic med originalmontert Yanmar 290hk.

Link to post
Share on other sites

Min ble målt til 26.9 på GPSen på prøveturen til Scand (2009 modell). Men det er ikke målt fram og tilbake ergo er det fart iforhold til land og tar ikke høyde for strømforhold.

Jeg har 290hk. Jeg marsjer rundt 23, men kjører normalt mellom 19-21 da dette er det mest driftsøknomiske.

 

Kunne tenkt meg å testet en scewback propell. Jeg vet at aldre balticcer kan hente noen knop på marsj med denne, men har ikke hørt om noen har testet det på nyere modeller.

 

/Frode

 

19-21 knob er mest drifts økonomisk. Hvad er driftsøkonomisk? Hvor mange l/sømil, L/timen bruger du?

 

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

19-21 knob er mest drifts økonomisk. Hvad er driftsøkonomisk? Hvor mange l/sømil, L/timen bruger du?

 

Hilsen Jan

 

Jeg har ikke gjort veldig nøyaktige målinger, men jeg tror den ligger rundt 1.9-2.0 L/nm på 20-21knop (ferielastet)

Plotteren min gir meg "tid i bevegelse" og når jeg har brukt denne opp mot tankfyllinger har jeg snittet på 35L/t. Da er ikke tomgangskjøring innregnet, men selvsagt er en del av tiden rolig kjøring. På mange maskiner regner man ca 0.2L/t pr hk. Det vil si at en 290hk bruker ca 58L/t på bånn pinne. Går man med 80% belastning vil det si ca 45L/t på 3200 rpm.

Dette er bare ca. målinger/beregninger, men jeg tror ikke det er så langt unna virkeligheten.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

yanmar har kurve som viser nøyaktig forbruk ved XX omdreininger. de har en pdf på sidene sine om du velger riktig motor, så kan du se hvor du kjører mest økonomisk, kort fortalt er det der turboen akkuratt er inne sånn ca, eller på tomgang.

 

Du må ha en kurve for båt/propell og motor om den skal stemme, for det er propellen som angir hvor mye pådrag man han på maskinen på ett gitt turtall.

Men jeg har brukt den kurven du refererer til for å ha en hvis oversikt. Men på kurven er max turtall 3800 og jeg får 4000 på min pga annen propell som Scand har funnet ut er mer optimal når man ferielaster den.

Link to post
Share on other sites

Vurderer kjøp av Scand Baltic, men har noen spørsmål til motorvalg som jeg håper noen har lyst å oppklare litt for meg. Svakheter og fordeler med de forskjellige motorene mottaes med takk.

 

-VP TAMD 40B 158Hk: Er denne motoren kraftig nok for en 29" båt?

-Ford 180Hk: Sies å ryke en del ved oppstart. Slitesterk motor?

-iveco aifa 240Hk:

 

Motorene er ofte gamle og har 2000 driftstimer eller mere. Hva bør en se etter ved kjøp?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vurderer kjøp av Scand Baltic, men har noen spørsmål til motorvalg som jeg håper noen har lyst å oppklare litt for meg. Svakheter og fordeler med de forskjellige motorene mottaes med takk.

 

-VP TAMD 40B 158Hk: Er denne motoren kraftig nok for en 29" båt?

-Ford 180Hk: Sies å ryke en del ved oppstart. Slitesterk motor?

-iveco aifa 240Hk:

 

Motorene er ofte gamle og har 2000 driftstimer eller mere. Hva bør en se etter ved kjøp?

 

Hei

158hk er for lite etter min mening. Du bør ha minimum 200hk.

Det finnes også balticcer som har Volvo på ca 200hk. Sammen med scewback propell marsjer den mellom 17-19 knop tror jeg.

Ford er vel kjent for å ryke :-) Jeg har ikke kjennskap til Ford eller iveco motorene.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

2000 driftstimer er ikke mye på en "tungbygget" båtmotor.

 

Dersom det var en bil, som kjørte med en snittfart på 50 kmt, så var den kjørt 100.000km på 2000 timers driftstid.

 

En båtmotor som er gammel og bare kjørt 2000 timer, og riktig vedlikeholdt, den har vel mer stått i stykker enn blitt kjørt i stykker.

 

Jeg solgte nylig en TAMD40B maskin i en annen båt, den var gått 1700 timer, og oppførte seg som ny.

Ikke kjøp en TAMD40 maskin, dersom "B" mangler så er kjøleren underdimensjonert, med de følger det kan ha fått for motoren i sitt liv før den kom til deg.

 

Kjøp gjerne en TAMD40B hvis du ønsker at Baltic'en din skal være en rommelig snekke som går litt fortere enn snekker flest.

158 hk er for lite, hvis du vil ha Baltic'en i sånn fart at den legger ned baugen og går i plan.

 

Scand Baltic er uansett ikke noen fartsbåt, og i 5,5 knop går den perfekt, nesten uten hørbar motorlyd...

 

Lykke til med valget, det er mange å velge i på finn.no nå! :thumbsup:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

I dag ble det dagstur med 3 voksne og 7 barn.

Det er bare å innrømme, uteplassen på Master 820 er nok bedre egnet for sånne "stunt". Det ble trangt å gi alle mat ute, samtidig...

 

Deilig med 315 hesteren, rett opp i 25 knop selv full av folk.

Men å kjøre denne båten i over 20 knop gir meg ikke samme godfølelsen som det å legge min gamle Joda 7500 i plan. Den Jodaen lagde ingen bølger i det hele tatt når den "fløy".

I Balticen, og akkurat som med Master 820/158hk vp, føles fart over 6 knop feil.

Kjører man over 8 knop i nærheten av andre folk og båter, er det med konstant dårlig samvitighet.

Over 21 knop så legger den baugen godt ned igjen, og det virker som den går "lengre pr propellomdreining".

 

Jeg skulle nok heller hatt en liten lettdreven skjærgårdsjeep med overnattingsplass til 6 personer...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Når jeg leter etteren Scand Baltic så bruker jeg finn.no. Setter søket til Scand, med maks min fot 29/29. Er det ikke da litt dumt å legge ut samma båten oppgitt til å være 32 fot? En båt med grei motor/utstyr og pris blir oversett som følge av enkle ting :confused:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

"Fusking" med fot er desverre et problem/ ukultur, de gamle trebåtbyggerene leverte alltid båter med rause fot & la sin stolthet i det. Ei 24 fots tresjekte var aldri for kort ( hadde vel vært nærmere 26 fot med dagens humbug målestokk der alt rundes oppover)

 

Balticen på 29 fot tåler greit sammenligning med nye 29 forere uten å komme til kort, men den er ikke 32 fot etter gammel norsk målestokk.

 

En liten historie til slutt.

 

Faderen vurderte ny båt til erstatning for den gamle winrace 22. På båtmessa var han ombord i en båt som så fin ut men virket litt liten ( han antok selv ca 20 fot) Han spurte da selgeren hvor stor båten var & selgeren opplyste at vidunderet var 22 fot.

 

Faderen fant dette merkelig og sa til selgeren at det nye vidunderet virket liten og antakelig fikk plass oppi sin gamle 22 fot winrace.

Selgeren repliserte da med at grunnen til dette var at faderen hadde en "stor" 22 foter, mens det nye vidunderet var en "liten" 22 foter

jadda...

Link to post
Share on other sites

Når jeg leter etteren Scand Baltic så bruker jeg finn.no. Setter søket til Scand, med maks min fot 29/29. Er det ikke da litt dumt å legge ut samma båten oppgitt til å være 32 fot? En båt med grei motor/utstyr og pris blir oversett som følge av enkle ting :confused:

 

Jeg tror faktisk dette er kommet pga noen EU regulativ med tanke på transport. Før i tiden oppgav man lengden på skroget, som korrekt er 29 fot for Baltic, men om man tar med badeplattform og baugspyd så blir den 32 fot. Jeg har hørt at EU regelen sier at det er båtens totale lengde som skal oppgies. Det er ikke bare Scand som har omgjort dette, dette er noe som de fleste båtbyggere har gjort i noen år nå. Atlantic er 32 fot, men blir nå kalt 35.

 

Det finnes andre båter som har mye større badeplatform og spyd enn baltic, så jeg har sett modeller som "lyger" faktisk helt opp i 4 fot :-)

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Kodvaag: Som eier av halvplaner må du lære deg å legge ting bak deg, og se fremover. Der er havet fortsatt flatt. :wflag:

 

Ettersom det er bygget over 1000 Balticer så er vel sjansen stor for at det er bølger foran og...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...