Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Noen som gjort noe vesentlig endringer på luftslanger inn i motorrommet ?

Jeg antar at Iveco 270 HK trenger mer luft enn Forden som sitter der pr dd.

3 X Ø75 slanger inn og ut er vel i snaueste laget kanskje ?

 

Jeg ser Radice propellene selges til ca halve prisen av Skew Back propellene, er vesentlig store forskjeller enn kvaliteten

mon tro ?

Driver å lurer på en fleksibel kobling mellom girkassa og prop aksel (tar opp inntil 2gr skjevhet), for det er vel litt ugreit å rette opp motor og aksling.

Har en fettsmurt pakkboks nå, men når jeg drar til akkurat så det drypper en dråpe i ny og ne blir pakkboksen for varm. (Synes jeg da).

Ser Sleipner har oljesmurte, men har ingen erfaringe med de.

Noen her på forumet som har ?

Link to post

Luftbehov styres av sylindervolum og turtall. Jeg tror ikke volumet er større på Iveco enn på Ford, mulig den har litt større turtall.

 

Radice er produsent av begge de propellene du refererer til, de lager typene E13 som er tre-blads, B7 som er 4-blads og S8 som kalles Skew-back. Forskjellen mellom B7 og S8 er at S8 har større bladareal(mindre slipp) og en utforming som reduserer støy. Kvaliteten på alle disse propellene er nok lik siden de kommer fra samme(Italienske) produsent.

 

En pakkboks med talgpakning skal dryppe litt. Varmgang kan skyldes kast i propellaksel. Vannsmurte talgpakning pakkbokser skal ikke bli varme.

Jeg skiftet selv fra en slik til en til olje/vannsmurt boks fra Sleipner. Ble litt redd i begynnelsen fordi varmgangen var stor i den nye boksen, men disse boksene blir varme og jeg har nå hatt den i 2 sesonger uten et drypp vann.

Det er for øvrig viktig at man lufter alle pakkbokser om man har vært oppe av sjøen. På den olje/vann smurte er det en egen skrue man tar ut og setter inn igjen når det bare kommer vann, men talgpakkning boksene må man løsne de fremste slangeklemmene og stikke en flat skrutrekker inn langs gummihylsa og holde den der til det bare kommer vann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Noen som gjort noe vesentlig endringer på luftslanger inn i motorrommet ?

Jeg antar at Iveco 270 HK trenger mer luft enn Forden som sitter der pr dd.

3 X Ø75 slanger inn og ut er vel i snaueste laget kanskje ?

Ser Sleipner har oljesmurte, men har ingen erfaringe med de.

Noen her på forumet som har ?

Jeg hadde også det vanlige inntaket på min, gjorde ingenting med det da jeg byttet til Ivecoen. Motoren fikk ihvertfall den luften den skulle ha ved fullt pådrag.

Hadde også oljesmurt aksling fra Sleipner. Har hatt denne i 9 år uten problemer av noe slag. Det eneste jeg har gjort på alle disse årene er å etterfylle olje et par ganger.

 

iveco_8060_srm33.jpg

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Har funnet dokumentasjon fra det ble montert hydraulisk Tennfjord styring i Baltic'en min.

Dette ble gjort i 1993, og i deler kostet det 5025 kroner.

 

I følge papirene så er det 8,5 tørn fra fullt utslag til fullt utslag.

Dette er alt for mange tørn på rattet syntes jeg!

Noen som mener noe om dette?

 

I Masteren hadde jeg 1 tørn fra rett frem, til full sving ene siden.

Det var nok litt lite, og i plogefart var den litt tung på rattet.

 

I dokumentasjonen fra styringen har jeg funnet ut at Baltic'en har en sylinder med et volum på 214cc.

(Masteren har styresylinder på 116cc)

 

Planen min nå er å ta styresnekka fra Master'en og sette den i Baltic'en.

Denne styresnekka koster 5990, og er kun et år gammel.

Da vil Balticen få 4,75 tørn på rattet fra fullt babord til fullt styrbord.

 

Så, før salg av Masteren vil jeg kjøpe og installere en ny rattpumpe som ikke leverer så mye olje pr rattomdreining og montere i Masteren.

Dette blir en billigere pumpe, da rattpumpene er dyrere og dyrere jo mere olje de leverer pr rattomdreining.

Da vil Masteren få en mer behagelig styring før salg, og Baltic'en vil få et litt mer normalt anntall tørn på rattet.

8,5 omdreininger virker for meg, som er vant med 2 fra fullt til fullt, helt villt...

Må jo ha rattkule for å manøvrere den skuta i trange havner.

 

Dette blir vinn vinn!

Jeg kan kjøpe en rimelig rattpumpe, montere den i Mastern før salg, og Masteren blir lettere på rattet!

Jeg kan gjenbruke den et år gamle svinedyre rattpumpa jeg har i Masteren, i Balticen!

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

 

edit:

Satt inn bilde:

 

IMAG1463.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

En rask hoderegning (muligens for rask) tilsier at den i Balticen vil passe perfekt i Masteren også med tanke på antall omdreininger.....

Så slipper du å kjøpe noe som helst :thumbsup:

 

Eller er det en annen grunn (f.eks. monteringsmål) til at det ikke går?

 

 

Edit:

Jeg har 4 runder totalt, og syns det passer bra.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Tja... Tennfjord rattpumpa fra 1993, når jeg svinger full sving, og så presser videre, så slurer den litt. Regner med det er rattpumpa, og ikke sylinderen som lekker mellom kamrene.

Kjøper jeg ny rattpumpe (jeg får de billig) så får neste eier helt nytt styreanlegg i Masteren, og jeg syntes det trekker opp litt ved salg. Skal tross alt stelle Masteren bra i vår, og selge den for riktig pris, så jeg har penger til diesel til Yanmaren!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Strek i regninga.

Baltic'en har ikke sylinder på 214cc, men på hele 345 cc...

Og det vil si at det med den storvolums rattpumpa jeg tar fra Masteren alikevel blir 7,66 omdreininger på rattet....

 

Hvorfor har de satt inn en diiger skipssylinder i båten min???

 

IMAG1465.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Nyttig tråd for oss med Baltic, dette. Jeg kjøpte en eldre Baltic i fjor og brukte mye tid og ikke minst penger på å få en litt sliten båt i noenlunde fin stand. Jeg vil etterhvert legge ut noe bilder, morsomt å få synspunkter på egne løsninger og samboerens estetiske sans :-)

 

Planleggingen av prosjekter som skal påbegynnes til våren, er så vidt i gang. Her er et spørsmål til dere som kjenner båttypen godt. Jeg monterte gass i fjor og funderte litt på hvor jeg skulle plassere flaska. Pga tidsnød lagde jeg en provisorisk kasse på badeplattformen helt inntil vinsjkassa. Denne båten har forøvrig vinsjen på babord side bak (venstre som vi sier på Mjøsa). Kassa holdt ikke mål og nå må jeg finne en bedre løsning. Spørsmålet er hvilke alternativer jeg har. Ny glassfiberkasse på motsatt side av vinsjkassa er etter min oppfatning det peneste, men også det dyreste. 4000 kr koster kassa. I tillegg synes jeg det tar bort plass fra en allerede liten badeplattform. Alternativet som halverer prisen er de blåe gasstette kassene som er beregnet på innendørs/drenert plassering. Her er jeg usikker på hva som er mulig å få til. En løsning helt akter i skapet mellom toalett og AC. Denne løsningen tar bort verdifull stueplass. En annen mulighet er ved siden av WC inntil veggen mot midtgang, dette blir ikke pent.

Jeg lurte imidlertid på om det er mulig å sette en slik kasse på en hylle i den ene stikkcabinen (trenger ikke full lengde i den køya). Denne plasseringen er ute av syne, men litt kronglete ift å stenge regulatoren/skifte flaske. Og så er jeg usikker på om jeg kommer høyt nok med dreneringen. Jeg har oppfattet forskriftene slik at det må være minimum 20 cm fra vannlinja til skroggjennomføring, dvs der gassdreneringen føres ut gjennom skroget. Så er det noen gode forslag der ute?

 

Jeg legger ved et bilde av mitt nye/modifiserte pantry, synes selv det ble ganske bra, ikke minst fikk vi en fornuftig arbeidshøyde.

 

Mvh Patton

pantry.jpg

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Jeg er ikke sikker, men det tror jeg i så fall kun kan være på de med ankerbrønn type diger (sånn som min), dvs. med vertikal vegg mot forkabin. Mange har mye mindre brønn, med skrånende vegg mot forkabin. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de bruker en boks på badeplattformen på motsatt side av ankervinsjen bak for gassflaska. Jeg har alltid trodd at det var standardløsningen.

 

Har forsåvidt ikke gass selv.

Link to post

Ser ut til at jeg snart må ut i båten å måle. Har tenkt på plassering i benken, men er redd for at det blir for lavt. Høyden på gasstett kasse er 40 cm, i tillegg må det være mulighet for å komme til ovenfra. Tauluka foran er en mulighet, men det er lang vei å dra røret. Har faktisk tenkt på å plassere den bak kjøleskapet, innunder dollbordet. Der er det trolig god plass, jeg har tidligere laget en liten åpning i ryggen på setet slik at jeg kommer til stoppekrana til gassen. Der kan jeg trolig nå regulatoren. Må imidlertid dra frem kjøleskapet når jeg skal skifte flaske, men det sitter nokså løst.

 

Mvh

 

Patton

 

PS: 20 kalde her nå, tror jeg venter til etter jul med å se nærmere på saken!

Link to post

Hadde det ikke vært for den strenge kulden, skulle jeg tatt en økt i båten...

Lenge siden jeg har tenkt i de baner nå, men av en eller annen grunn har jeg begynt å tenke på vårens prosjekter nå rett før jul.

 

I går var jeg innom Aktiv Marin på Åråsen stadion, veeeldig stille i butikken. Så jeg fikk god tid til å se meg rundt, samt godt oppfølging av betjeningen. Det endte selvfølgelig med en julegave til far, ny Icom IC M411 VHF. Den billige Cobraen som stod i ble veldig ustabil sist sommer, i varmen kuttet displayet og etter hvert ville den heller ikke sende.

 

Jeg så litt på gasskasse også, fikk tatt nødvendige mål. Så nå står det mellom skjult system inne i båten, eller en kasse bakpå - fått et tilbud som jeg må se litt på.

 

En helt annen sak som jeg må (vil) skifte ut på min SB er lanternebøylen. Den er ikke lik de som jeg ser på andre SB, dvs nokså høy, og med doble rør i den øverste delen. Min er enkel og lav, skakk og fæl.

Som seg hør og bør skal Nye Scand ha drøyt 4000 kr for en ny, så da drister jeg meg heller til å spørre om det er noen som skulle ha en gammel bøyle liggende? Det var en til salg på Finn for en stund siden, men den var solgt før jeg fikk ringt. De nye er syrefast, for meg holder det med en som er lakkert sort.

 

Når jeg først er i gang på bruktmarkedet, så kan jeg nevne at jeg gjerne skulle fått tak i en eller to originale ferskvannstanker også. På min båt var tanken støpt inn som en del av skroget i baugen, under fremste benk. Det var ikke særlig oppløftende å titte nedi der etter å ha tatt ut mannlokket - oransj guffe i tykke lag. Da jeg skulle sette i baugpropell, så måtte det rommet vike plass. Etter å ha fått pris på nye tanker fra Scand (ca 4000 + moms per tank), så ble det til at jeg kjøpte en fleksibel tank på 100 l. Den fungerer som bare det, bortsett fra at jeg gjerne skulle hatt minst 50 l til i kapasitet.

Så hvis det er noen som har noe liggende eller vet om noen som har en "delebåt", så send meg gjerne en IM.

Her er forresten et bilde fra baugpropellprosjektet.

 

Mvh Patton

baugpropell_033.jpg

Link to post

Godt å være så i rute med juleforberedelsene at man kan bruke tid på BP nå rett før jul...

I en annen tråd så jeg at medlemmet Beauty of Aqua skulle skifte farger på innredningen i sin Atlantic. Jeg tenkte at jeg skulle legge ved et par bilder som viser min SB (eldste type) med modifiserte farger. Jeg ser jo at nye farger er på tur inn, det går mye i grått, hvitt og svart. I fjor hadde jeg en ny Askeladden C6 med pene koksgrå puter, så sambo og jeg ble enige om at det kunne vi tenkt oss i den Balticen også. Så det ble til at vi bestilte ny svart kalesje og komplett nytt putesett m/dobbelt stol. Putesettet ble valgt i koksgrå, begge deler kjøpt hos HH/Jens Sagen. Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd, både med passform og kvalitet på både puter og kalesje.

Synes fargene står godt i stil med den gamle båtens farger.

 

Mvh

 

 

Patton

baltic.jpg

nytt_putesett_og_kelesje_fra_hh.jpg

mobilbilder_012.jpg

Link to post

Hei!

Slenger meg på denne tråden da jeg er den lykkelige eier av en 03 Baltic med Yanmar LH 222Hk.

Jeg har en ting jeg gjerne vil dele med alle Baltic-eiere og det gjelder vann i kjølsvinet...

Jeg fant ut at det kom utrolige mengder vann (ca 20 liter i løpet av en sessong på 6 mnd) fra overtrykk/tappekran på varmtvannstanken.

Denne er ført i slange ned i kjølsvinet av Scand og jeg tenker og forandre dette til våren. Jeg har tenkt til å bytte slangen til en lengre som jeg fører fremover til under pantry der jeg kobler meg på avløp fra vask med et T-stykke. Dette fordi jeg ikke ønsker noe nytt hull i skroget, og jeg tror fallet på slangen blir godt nok...

Jeg har også lest tidligere i tråden om en med 03 mod som hadde fått beskjed fra takstmann om at vannet hans kom fra en feil i sveis på eksosrør...

Mitt eksostør ser likt ut som hans med en ruststripe under rør men jeg merker ingen lekkasje derfra. Får alltid litt hetta av vann som kommer inn i båt uten at jeg vet hvorfor...

Grunnen til at jeg vet det lekker ca 20 liter fra tappekrana til varmtvannstanken er at jeg stakk slangen ned i en tom kanne som jeg kilte ned i kjølsvinet under trykkvannspumpen og tømte denne "jevnlig".

Er ellers kjempefornøyd med båten som brukes mye av en stor båtfamilie!

Fint at vi kan utveksle erfaringer med denne tråden.

Sola har snudd!!!

Link to post

Takk for det. Odd H. Er det noen av dere eiere av "gammel" baltic som har noe formening om riktig propell dia i forhold til støy og slikt? Har en kompis som har satt i samme motor som Odd H, og har fått en 18" 4 blad skew back, som han synes virker liten i dia. Klar over at vridning spiller inn her, og han har omkring riktig turtall, men er det ikke mere effektivt med større diameter?

Link to post
Har en kompis som har satt i samme motor som Odd H, og har fått en 18" 4 blad skew back, som han synes virker liten i dia.

 

Altså.. på den gamle sjekta mi hadde jeg en firebladet Radice Scewback med 19" i diameter og 22 i stigning.

 

Sikker på at det ikke er baugpropellen til kompisen du snakker om? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...