Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Spørsmål om plassering av gassflaske i Baltic.

Tidligere har jeg fått et tips om at gassflaske kan plasseres i baugluka på Balticen (har en eldre type). Høres smart ut, den er ferdig drenert og jeg trenger da ikke å kjøpe gasstett kasse til 2000 kr.

Lurer på om det er noen som har kjennskap til en slike løsning. Det jeg lurer på i den sammenheng er hvor det er best å føre kobberledningen mellom pantryet og baugluka.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du får svar av noen med mer peiling enn meg, for jeg har ikke gass i Balticen min. Men jeg tillater meg å lufte noen tanker likevel.

 

Jeg ville gått ut av bauglukerommet høyt og langt fram på babord side. Høyt for å sikre at vann som du ofte får i det rommet, eller gass fra en eventell lekkasje renner ut via dreneringshullet istedenfor inn i forkabinen. Langt fram for å være ute av veien, og på babord side for å få kortest mulig vei. Deretter ville jeg gått rett ned til under den plata bak rygglenet i salongen. Det enkleste derfra er kanskje å gå langs skroget like under denne plata, gjennom skapet og så under hylla ved babord stikkabin. Resten gir seg vel litt selv da.

 

Mulig det er lurere å gå videre ned først, og så under dørkene og via motorrommet, men det syns jeg virker mer komplisert...?

 

De som faktisk har gass foran der fra før kan sikkert fortelle om en mye mer gjennomtenkt løsning, så du bør vente/mase på dem :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et slikt opplegg i min båt for 2 kg Statoilflaske. Festet for gassflasken laget jeg av en rustfri plate som jeg knekket i vinkel og skrudde fast i ankerbrønnen på skottet mot salongen. På denne laget jeg et feste for flasken. Fra flasken går jeg med kort slange til en lekasjetester festet på samme skottet. Derfra med kobberrør gjennom veggen på babord side, følger "gardinbrettet" (bakside) til babord side og fester røret på trestokken som binder skrog og dekk sammen (fjerne sidepanelene). Følger så denne stokken gjennom veggen mot pentryet og avslutter i en stengekrane mellom rygg og sittepute i akterkant av pentry. Derfra med slange til kokeapparat. Som fester brukte jeg rustfrie klammer med gummiforing fra Biltema.

 

Dette har fungert perfekt i mange år uten problemer. Vil også anbefale og lage plass og feste for reserveflaske i samme baugrom.

Link to post
Share on other sites

Takk til arnearmoa og FinnC. Da tror jeg at jeg har løsningen på hvordan jeg skal legge opp gasstilførselen. Smart tips fra FinnC om hvordan jeg kan lage en holder i bauglukerommet til å holde flasken.

 

Nå håper jeg at godværet fortsetter på Østlandet. Her i Eidsvoll er det mye snø enda, så burkaen må få sitte på litt til.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Når jeg først er i gang bruker jeg denne tråden til ytterligere et spørsmål ang Scand Baltic.

På min er det ikke noen slange/forlenger i eksosgjennomføringen under badplattformen, kun den glassfiberstøpte stussen på ca 10-15 cm. På en tidligere båt jeg har hatt var det påmontert en eksosslange som forlenget eksosen til et stykke under badeplattformen. Jeg har også tenkt å sette på en skvalpeklaff. Noen som har en anbefaling på hvor lang en slik slange bør være og om den bør føres rett (horisontalt) akterover eller om den bør føres noe nedover slik at utslippet blir liggende under vann.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Med referanse til mitt forrige innlegg: Nå ser jeg jo at Kodvaag tidligere i denne tråden har et bilde av sin eksosavslutning. Det slår meg også at det bør bli mindre støy om slangen hadde vært ført litt nedover i stedet for opp?

 

Jeg målte diameter på glassfiber/eksosavslutningen, den var på 11 cm.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget ny større gjennomføring, men tror jeg skal ha eksosen på samme måte, en slange hektet opp i badeplattformen sånn at jeg kan gå bak og selv se at det kommer våt eksos, sjekke at impelleren virker.

(At eksosen kommer ut over vannlinjen)

 

 

 

Pusset propellen på Baltic'en, men fikk den ikke helt strøken.

 

Zink'en så sånn ut:

 

IMAG0514.jpg

 

IMAG0515.jpg

 

IMAG0513.jpg

 

 

Så dermed ble ikke propellen bedre enn dette:

 

IMAG0509.jpg

 

IMAG0512.jpg

 

 

Er det røde tæring pga for lite sink siste sesong?

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ut med den gamle TAMD40B potta, og inn med ny 300hk potte med 104mm stusser.

 

IMAG0546.jpg

 

 

 

Der satt an'

 

 

IMAG0554.jpg

 

 

 

Bare å kjøpe slangen fra potta og ut, pluss en bit på utsiden som fører eksosen opp over vannlinja?

 

 

 

IMAG0552.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Får du ikke en del gassing fra batteriene når du ligger i køyen og sover med lading på?

 

Vet ikke... har aldri sovet i Scand Baltic jeg...

 

Vet ikke om landstrømladeren lader de batteriene en gang, det er 5 batterier i båten, og et skjærereir av ledninger som jeg må rydde opp i.

 

Uansett ligger vi aldri med landstrøm tilkoblet, og i hvert fall ikke når vi skal sove!

Da er varmeapparat og el. hovedbrytere avslått.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Batterikassen, i hvertfall på gamle Nordic var "drenert" med en slange fra kassen og ut i friluft.

Regner med at Baltic`n din har batteriene under trappetrinnet ned til akterkabinen og også har lufting.

Hvis det ikke er det så hadde jeg fått orden på det, eller valgt GEL- eller AGM batterier.

Link to post
Share on other sites

Her har jeg kjøpt oljefilter og dieselfilter til Yanmarmaskinen.

Delepushern på Toyota sa det allerede hadde vært noen båtfolk innom i år og handlet sånne filtre...

 

 

IMAG0547.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Når jeg først er i gang bruker jeg denne tråden til ytterligere et spørsmål ang Scand Baltic.

..... Jeg har også tenkt å sette på en skvalpeklaff....

 

På min Baltic fikk jeg tæring på eksosgjennomføringen. Jeg kjøpte en gjennomføring i "plast" fra Vetus - denne hadde også en gummiklaff - høres ikke når du skal legge deg til å sove! Jeg benyttet samme hull som orginalt - det ligger ca 3/4 under vann. Det mest behagelige er at jeg slipper å tenke på tæring :)

Link to post
Share on other sites

Eksosanlegget i Baltic'en nærmer seg generalprøve og isolering.

 

Hvor mye, og hva må jeg isolere?

 

Må jeg tildekke kabelkanalen med en blikkplate som tar strålevarmen?

 

Har postet noen bilder med tommestokken på, for jeg er blitt lovet faglig hjelp av en av forumets deltagere som driver med isolasjon.

 

Jeg har IR termometer i servicebilen, så jeg kan selv sjekke hvor varmt det blir.

 

Når jeg er helt sikker på at det ikke blir mere frost denne våren så skal jeg ta en prøvestart av Yanmaren, og se at eksosen flommer ut bak... (vil ikke bytte ut glykolen med vann fra hageslangen før jeg er sikker på at vinteren er forbi)

 

 

IMAG0561.jpg

 

IMAG0562.jpg

 

IMAG0572.jpg

 

IMAG0564.jpg

 

IMAG0565.jpg

 

IMAG0567.jpg

 

IMAG0566.jpg

 

IMAG0568.jpg

 

IMAG0569.jpg

 

IMAG0570.jpg

 

IMAG0571.jpg

 

IMAG0563.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da må jeg få takke et av forumets mest dedikerte trebåt-fiksere for at jeg har mottatt varmeisolasjon på bakgrunn av bildene mine i innlegg 270.

 

Nå lurer jeg bare på: Når kan jeg være sikker mot frost?

(slik at jeg kan prøvestarte motoren, og teste det nye eksosanlegget med ferskvann fra hageslangen...)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Her kommer et lite tips til alle som har Baltic ang vekt...

Vi har en 03 mod og jeg fant ca 100 kg inntapede blyplater kilt ned på sidene av styrbord dieseltank!

Dette er selvfølgelig gjort for å trimme båten ved stilleligge (vi har jo flaps), men det smarte er jo å ta ut dette og forsyve vekt

over fra babord til styrbord.

Jeg flyttet tyngre ting som sjeldent brukes, pipesett mm (har jo Yanmar!)Vi har også kjetting på ankervinsjen og det hjelper jo...

Vekt er jo en viktig faktor og husker konstruktør Eivind Amble satte ord på det i Båtmagasinet: Det eneste stedet man kan forsvare vekt, er i en dampveivals!

 

Sol&vår i Stavern! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei til dere alle. I forbindelse med diskusjonen om eksosbend i Baltic har jeg et spørsmål, ikke minst Arnemoroa kan sikkert svare. På min TAMD 41B er det et tilsynelatende hjemmesnekra eksosbend. Kjølinga inn på bendet sitter et stykke fra turboen, og bendet er varmeisolert med det som trolig er asbesttau mellom turboen og til der kjølinga kommer inn på bendet (ca 15 cm). I dette området er det montert en temperatursensor, og den kan på det meste komme opp mot 400 gr.

 

Asbest er vel ikke et honør-ord lenger, gammelt og fælt ser det også ut. Så ifm en opprydding i motorrommet, bla annet har jeg tatt ut HS1A giret for å få skiftet en tettning, har jeg tenkt å bytte ut asbesten med annen varmeisolering. Så til spørsmålet: Hva kan jeg bruke av varmeisolering? Ser at Arnemoroa i innlegg nr 35 bruker både et slag bånd, med noe aluminium utenpå. Han viser også til et glassfibertau.

Jeg håper å få til noe enkelt som funker, som samtidig ser sånn noenlunde pent ut uten at det koster for mye. Det er joe ikke rare biten som skal til. Har desverre ikke bilde her akkurat nå, men kan legge inn senere.

 

Jeg antar forresten at det er varmestrålingen som er problemet, og at isoleringen skal hindre varmeskader på andre objekter i nærheten.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hei Patton.

 

Post bilder av eksosbendet ditt. (og det nye gulvet, og setene)

 

Send IM til SVAAP. Han jobber med isolasjon og har peiling på dette, og kan levere det du skal ha!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...