janet Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 @bitteliten unnskyld at jeg bryr meg, men du vil ha comments såvidt jeg oppfatter trener du på å parkere uten motor? i en havn - stoppe og parkere, lukeparkering uten motor er ganske bra trening parkere mot land med dregger i alle himmelretninger eller ankre safe uten motor etc greit å ha inne det når du har passert los stasjonen i vestre del av Magellan er du temmelig alene og kan ha hva som helst av vær foran deg kan være ganske vanskelig å seile ut i åpne Stillehavet, været kommer vestfra og bølgene ved og nære starten på Magellan kan være STORE, og ofte vil man her ha vinden på trynet - tungt og tidkrevende å komme gjennom finnes en del litteratur om det der Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Takk for gode råd. Setter det på lista over ting som bør gjøres ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ligger mye heftige filmer om Magellan strait på youtube..... Flotte filmer på S/Y Northern Regina Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Bitteliten skrev On 18.7.2019 at 7.58: Stormseil kan det bli, da i en form som tres rundt innerste forstaget. Utover det er riggen som den er ?. Stabil, gjennomgående mast med lensetskler. God idé å bruke kraftblokka på ankervinsjen ? Her ikke egen erfaring, men har hørt en del negativt om denne type stormfokk. Det beste er nok et eget kutterstag mye nærmere masten. Dette kan gjøres flyttbart, og aller helt bør du da ha lensetakler festet der dette staget er festet også. Som tidligere nevnt ville jeg også vurdert tryseil på egen skinne, særlig siden du har rullestor. Men jeg vet ikke om masteprofilen egner seg for det så sjekk med en erfaren rigger. Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. Redigert 20.Juli.2019 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Krimart skrev for 1 time siden: Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. Enig med deg her Krimart......man bør tenke HMS jeg skulle brukt ett genuafall, mine går gjennom fallavlastere der fallet sklir gjennom avlastaren da jeg heiser, men ikke andre veien, så til ett blokk ved mastfoten og videre forover til Capstan. både båtmansstol og klatresele/livsele som man oftest har ombord. + ett reservefall til.......så de meste er dobblert. og selve manøvern bør gjøres veldig forsiktig så att ikke personen som heises fastner i noe...vant/stag,salingshorn etc skulle ikke gjort det til sjøss om ikke absolutt nødvendig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Har dere selv testet det dere anbefaler? jeg bruker Spinlock sele. Doble tau og sikre knuter. Heises opp med manuell vinsj Redigert 20.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Går sikker bra. Til tider tar det en smule av. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Nei, jeg har trinn i masten, men jeg har sett andre..... jeg har både båtmanstol /livsele alltid har jeg folk ombord, så er det en som følger med på fallvinch og tighter da jeg klattrer har jeg ikke folk ombord, spenner jeg fast spinnakerfallet i dekk......så har jeg ett fallås/glidelås jeg kobler i spinnaker fallet, som bare sklir oppover, skulle jeg falle, så låser det. se blå Rocker på denne, kjøpt av dem https://crux.se/fallskydd/vertikala-fallskyddssystem/ Når jeg skall ned, så må jeg vinkle Rockern oppover for att låset kan skli nedover. Det går sikkert bra som Hulda skriver, men vi leste her på BP om en Nordman som føll i dekket, som det ikke gikk så bra for. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Det sikreste er naturligvis å ta ned masta før en klatrer opp. To tau som henger i hvert sitt oppheng oppi der. Med 20-faldig sikkerhetsmargin på hvert tau, det får være sikkert nok. Det er farligere å krysse gata i fotgjengerfeltet på grønn mann. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Krimart skrev for 3 timer siden: det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Dette har jeg også tro på. Vi har vært oppe i masta to ganger i sommer, begge gangene med manuell vinsj. Vi vurderer å benytte ankervinsjen neste gang med den metoden du skisserer her. Det er litt sikkerhet i å komme seg fort opp uten at mannskapet er helt utkjørt dessuten er det ikke behaglig å dingle for lenge. Den som ettestrammer får den viktigste jobben på vei opp siden vinsjen ikke har selvlås på tauet. Det kan bli litt knot for den som heiser siden en hånd må holde tauet og den andre holde knappen på vinsjen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Euklid Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Jeg har en TopClimber. Med den trekker jeg meg selv opp langs et stasjonært tau. Ingen vinsjer, koner, kjøkkenassistenter eller andre involvert. Godt å høre at erfaringene er gode så langt, også etter å ha dekket en del avstander og ymse værvarianter. Det er alltids hundrevis av ting som kunne vært annerledes eller bedre på enhver båt, men skal en holde på til den lista er unnagjort tror jeg gjenfødelse er eneste strategi som gir tilstrekkelig med tid til forberedelser. De av oss som vil reise i dette liv må inngå noen kompromisser, og en god løsning står ofte i veien for en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Euklid skrev 23 minutter siden: Jeg har en TopClimber. Med den trekker jeg meg selv opp langs et stasjonært tau. Ingen vinsjer, koner, kjøkkenassistenter eller andre involvert. Den så jo kjekk ut, er den tilpasset en spesiell tautykkelse? Melkesyre? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Euklid Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Husker ikke akkurat hvilken tykkelse det går i, men tykkelsen på tauet må tilpasses bremsene, ja. Jeg har et fast tau til dette, som jeg knyter til storfallet. Ingen antydning til melkesyre, er ikke noe tyngre å klatre med denne enn å gå opp en hvilken som helst trapp – men det går unektelig noe tregere, spesielt på veien ned. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Bitteliten skrev for 3 timer siden: Har dere selv testet det dere anbefaler? jeg bruker Spinlock sele. Doble tau og sikre knuter. Heises opp med manuell vinsj Ikke prøvd å heise med ankervinsj, men mange ganger med storseilsfallet på fallvinsj og backup med bomløfter. Har børkdelsrigg, derfor er ikke spinnakerfallet egnet - hvis man skal helt opp. Det er jo tungt å vinsje en person opp, men så ille er det ikke, (i alle fall ikke på båter i denne størrelsen) og foretrekker likevel det fremfor å bruke ankervinjen. Spinlock sele; Sakker du om en slik: https://seatronic.no/sikkerhet/sikkerhetsliner-seler/spinlock-mast-pro-klatresele ? Da hoder det med den. Poenget er at de "vanlige" båtmannstolene er behaglige å sitte i og jobbe i men er ikke like trygge som en klatresele om man f.eks. skulle tippe rundt ( og kan man stole på de sommar sydd en båtmannstol, vår båtmansstol revnet i sømmen, men jeg den var gammel og var vel kjøpt på et tvilsomt utsalg i Slovenia eller noe. Var da veldig glad vi hadde backup i klatresele). Standard klatresele er ubehagelige å sitte i i lengden. Poenget med to tau er at da har man backup om noe skulle skje. I ikke nødvendigvis ryke men mer sannsynlig er at det henger seg opp, sporer av trinsen i toppen eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Ja. Har den selen. Virker solid og bra. Litt klem der man ikke liker det...men det går om man legger stroppene rett båtmannstol er utelukket pga fare for å skli ut. Bruker bomløft og spinnakerfall. Se filmen vår fra London. Er fortsatt i live ? Men. Må finne en måte og sikre tauet på når kun en person heiser. Alle seil er rulleseil så knotete å bruke de falla som har brems.. Redigert 20.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Har ført ganske nøye drivstofflogg siste 2 sesonger. ca 4000nm, litt over halvparten for motor. Rundt 3;7l/t i forbruk Yanmar 4 jh3 te 75 hk. Går stort sett på 2100-2400 rpm/7knop På lange overfarter 1800rpm/6 knop vi har 625 liter kapasitet diesel i faste tanker. Målet om minst 1000nm rekkevidde pluss diesel til agregat og varmer er oppnådd nå ?. Tanken akter har elektrisk transferpumpe og eget filter slik at all diesel til hovedtank er filtrert. Har også nå opplegg for å prime diesel fra hovedtank med denne pumpa og filteret ved å koble om litt på slanger om diesel i hovedtank blir uren. Alle tall er inkl forbruk til varmer og generator Redigert 20.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Diesel: Begynner mao å nærme seg Huldametoden? Hos meg fungerer det bra. Jeg må på sikt legge litt om på diesel retur. Filtrene plukker opp diesel returen og blir varme. Varm diesel gir mindre futt/høyere forbruk. Med mine drøye 17 tonn går jeg 1 knop langsommere og bruker 20 % mer diesel. Det er noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Vet ikke / husker ikke hva Hulda metoden er ? men hos meg skal all diesel nå fylles på aktre tank slik at den blir filtrert før den kommer til hovedtank. Alt forbruk går fra hovedtank kan selvfølgelig også fylle rett på hovedtank i nødsfall Redigert 20.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Vi har begynt å tenke på varmebeskyttelse og har «bitt» i det sure eplet å kjøpt in 2 stk. Caframo Sirocco ll. Det satt langt inne å betale så mye for en 12v vifte, men etter å ha montert så må jeg si oss meget fornøyd og vurdererer faktisk en eller to til. God ventilasjon og meget lav støy samt timer funksjon som vi digger allerede. Vi har også innkjøpt skygge til fordekk og cockpit. Jeg ser at varmen kan bli en stor utfordring for en nordboer.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Har 3 stk Hella 12v vifter montert. De brukes flittig. Er Caframo viftene bedre? Blue performance har mye fint. Har luketrekk fra dem over cockpit blir det fast bimini hos oss Redigert 20.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Vi har ikke testet Hella så jeg kan ikke si noe om forskjellen. Caframo virker i alle fall som solid kvalitet og flytter bra med luft selv på minste hastighet. Carframo har 3 hastigheter og 4 timer settinger . Det virker som Hella støyer mer når jeg ser på YouTube, men det er vanskelig og avgjøre. For meg er ubehagelig støy en vesentlig faktor. Vi har også Bimini men velger å ha noe over denne for å beskytte yttligere mot sol og varme. https://www.cjmarine.co.uk/product/boom-awning-heavy-weight-polyester/ Ikke stor nok til å dekke alt, men ved å forskyve den sidelengst så skygger den greit. I tillegg har vi en stor fjellduk som vi har benyttet med stort hell som varmesperre i solsteiken. Vi holder også på å kaste ut den faste kjøleboksen til fordel for en bærbar klasse A++ på samme plassen. Redigert 20.Juli.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Barbaria.....er det så du kan sovne med viftene på Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Vi sover med Hella på hver natt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Får komme å prøve-sove hos deg Bitteliten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.